Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2010, 14:04   #21
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Beetje heel ver gezocht, temeer daar je gewicht rechtstreeks in verband staat met hoeveel calorieën je opneemt (wat en hoeveel je eet ) en hoeveel je er verbrandt ( hoeveel je aan beweging doet ). En laat het nu toevallig zo zijn dat onze moderne levensstijl ervoor zorgt dat we voornamelijk calorierijk voedsel eten (McDonalds enz ) en minder en minder bewegen. Liggend vanuit het bed gaan we zittend aan tafel, waarna we ons zittend in de auto verplaatsen om vervolgens zittend achter de PC op het werk plaats te nemen. Na de werkdag gaan we weer zittend met de auto naar huis om dat weer zittend aan de tafel aan te schuiven. Vandaar slepen de mensen zich dan weer achter de TV of de PC, al dan niet vergezeld van een blik Cola en een zak chips. Na de TV avond kruipen ze terug in bed en de cirkel is rond.
Kortom er is een clausaal verband tussen iemand zijn levensstijl ( wat, hoeveel eten / heoveel beweging, … ) en zijn gewicht.
Genen hebben ook een invloed, maar ze zijn niet van doorslaggevend belang. Sommige mensen hebben wel een bepaalde ziekte waardoor ze obesitas ontwikkelen, maar dat betreft maar een marginaal klein percentage.

Wat wel zo is, is dat mensen niet graag op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen worden. They are in denial. Ze horen niet graag dat ze te dik zijn omdat ze vb teveel eten, nee, ze zullen dat ontkennen en zeggen dat het in de genen zit enz. Misschien moeten we dat onderzoek wel in die context beschouwen.
feit:
voor sommige mensen is er een causaal verband tussen levenstijl en gewicht
voor sommige mensen is er een causaal verband tussen genen en gewicht
voor sommige mensen is er geen causaal verband te vinden.

Obesitas is een syndroom, en net als elk syndroom is er niet 1 oorzaak die zaligmakend is.
Sommigen hebben het aan zichzelf te danken, sommigen zijn genetisch voorbestemd. Sommigen worden het als gevolg van medicijngebruik. En van sommigen weet men het gewoon niet wat de oorzaak is. 1 van de mogelijke pistes is de darmflora. Een andere zijn virale infecties. Die op zich serieus onderzocht mogen worden. Ze lacherig wegwuiven is dan ook ongepast.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 14:10   #22
kameleon
Minister

Standaard

Ze noemen dit welvaartsziekten. Diabetes komt bv. door overgewicht. Die worden inderdaad heel oud en kosten veel.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 14:19   #23
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greet Driwels Bekijk bericht
Niet echt.

Mensen die aan obesitas lijden sterven soms zelfs aan ondervoeding. Eenmaal het metabolisme danig verstoord is er geen dieet en/of beweging meer aan te doen.
“Soms” … onder met motto van de uitzonderingen bevestigen de regel?
De stelling die ik formuleerde is wel degelijk juist en geld in 9x % van de gevallen. Uitzonderingen zijn er altijd hé. Ook rokers kunnen 100 jaar worden, maar dat wil daarom niet zeggen dat roken lang doet leven.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 25 oktober 2010 om 14:44.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 14:51   #24
Greet Driwels
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
feit:

Obesitas is een syndroom, en net als elk syndroom is er niet 1 oorzaak die zaligmakend is.
Sommigen hebben het aan zichzelf te danken, sommigen zijn genetisch voorbestemd. Sommigen worden het als gevolg van medicijngebruik. En van sommigen weet men het gewoon niet wat de oorzaak is. 1 van de mogelijke pistes is de darmflora. Een andere zijn virale infecties. Die op zich serieus onderzocht mogen worden. Ze lacherig wegwuiven is dan ook ongepast.
zo zit het.

Het is ongelooflijk pijnlijk voor vele mensen die kampen met overgewicht, om steeds dezelfde mantra te horen aframmelen in de aard van "elk pondje gaat door het mondje".
Blijkbaar is overgewicht het enige waar men zèlf verantwoordelijk voor blijkt te zijn, vooral om de voedingsindustrie en light producten terwille te zijn?
De enige persoon met hoog cholesterolgehalte die ik ken at geen spettertje vet en was graatmager. haar vriendin knabbelde lustig de randjes vet van de koteletjes maar had geen te hoog cholesterolgehalte. Nochtans wordt aan mensen met verhoogde cholesterol nog steeds op het hart gedrukt om zéker geen vet te eten.
Greet Driwels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 15:11   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Bereken je BMI eens; gewicht gedeeld door kwadraat van je lengte – die moet tussen de 19 en +- 25 liggen. Dat wordt als normaal beschouwd.
Boven de 30 heb je obesitas.
Dan ben ik volgens dit rekensommetje dood. 108 /180²=0.003

Citaat:
Die gezondheidsklachten treden meestal pas op latere leeftijd op hé. Ik denk daar vb aan slijtage van gewrichten doordat ze het zware gewicht moeten dragen, diabetes, hart- en vaatziekten enz.
Dus, dikkerts sterven toch sneller?
Oud 25 oktober 2010, 15:36   #26
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Dus, dikkerts sterven toch sneller?
De extreme gevallen zullen allicht sneller sterven. De gevallen daaronder kunnen vermoedelijk, mits de nodige medische zorgen, toch nog lang leven ...
Oud 25 oktober 2010, 15:37   #27
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik begin er een beetje een unheimliches gefühl bij te krijgen.

Dikke bierbuikige rokers moeten verwijderd worden, enkel atletische ascetische hardlopers die zich met sport bezighouden mogen blijven. Dit worden dan wel 120 jaar, maar kom dan importeren we wel werkslaafjes om voor hun pensioen te zorgen.

Nog even en ze gaan terug een bepaalde haarkleur en ogenkleur promoten... dat hebben we ook al eens gehad.
Alleen zou het kunnen dat het nu andere kleurtjes moeten zijn.

Was het niet Leni Riefenstahl die in Afrika een aantal niet rokende atletische asceten heeft gaan fotograferen? De Nuba.

Euh … nee …daar heeft het absoluut niks mee te maken. Waar het wel mee te maken heeft is verantwoordelijkheid; verantwoordelijkheid van degene die van het systeem gebruikt maakt t.o.v. het systeem zelf ( betaalbaar houden van - ) en de maatschappij. Alles “for granted” nemen. Verantwoordelijkheid die thans ontbreekt net zoals dat vroeger was bij werklozen die een vergoeding opstreken zonder dat daar ook maar enige tegenprestatie tegenover stond.
Oud 25 oktober 2010, 15:59   #28
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In SI-eenheden (meters), dus even 4 nulletjes naar voren schuiven.
Oud 25 oktober 2010, 16:01   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan ben ik obees met 32. Tof, en wat nu?

Moet de staat me verbannen, of me schrappen van enige medische zorg?
Oud 25 oktober 2010, 16:09   #30
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ben ik obees met 32. Tof, en wat nu?

Moet de staat me verbannen, of me schrappen van enige medische zorg?
Nee, hoezo? (Tenminste, wat mij betreft nee hoezo) Het wil alleen maar zeggen dat je waarschijnlijk teveel vet hebt (of een heleboel anabolen hebt geslikt, dat werkt ook). Het vertelt verder nog niks over waar dat vet zit en of u daadwerkelijk de pech gaat hebben om het verhoogde risico op bepaalde aandoeningen verzilverd te gaan zien.

Wel is het zo dat de BMI-schaal uitgaat van een soort gemiddelde lichaamsbouw, en ervan uitgaat dat mensen relatief slanker (of, beter gezegd: relatief minder breed gebouwd) worden naar mate ze langer worden.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 oktober 2010 om 16:12.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 18:04   #31
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wel is het zo dat de BMI-schaal uitgaat van een soort gemiddelde lichaamsbouw, en ervan uitgaat dat mensen relatief slanker (of, beter gezegd: relatief minder breed gebouwd) worden naar mate ze langer worden.
Yep. Jerome Le Banner; 1.90 m - 120 kg

BMI = 33.2

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 25 oktober 2010 om 18:11.
Oud 25 oktober 2010, 18:25   #32
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
feit:

Het zou interessant zijn om daar eens percentages naast te zetten. De eerste twee groepen mag je samenvoegen, daar genen maar tot op bepaalde hoogte bepalend zijn voor je gewicht.

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezo...rgewicht.dhtml

Moest je die percentages er naast zetten, dan zou je zien dat deze groep de overgrote meerderheid vormt. M.a.w. voor deze groep geldt wel degelijk dat het gewicht het resultaat is van wat en hoeveel je eet en hoeveel je beweegt ( vooral dat laatste wordt wel eens vergeten ).

Door bepaalde medicijnen te gebruiken kan je inderdaad ook verdikken of mensen kunnen ook obesitas ontwikkelen door bepaalde ziektes. Die infecties kunnen misschien ook een oorzaak zijn, maar uiteindelijk gaat het hier om een erg kleine percentages t.o.v. het totale aantal. Meestal is het louter de levensstijl die compleet fout is.
Oud 25 oktober 2010, 18:29   #33
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ze noemen dit welvaartsziekten. Diabetes komt bv. door overgewicht. Die worden inderdaad heel oud en kosten veel.
Ik vind dat ergens verkeerd klinken "welvaartsziekten". Het is immers niet omdat ergens de welvaart erop vooruit gaat, dat je sowieso dikker wordt.
Niemand verplicht je om alle verplaatsingen met de auto te doen, niemand verplicht je om allerhande vette en gesuikerde troep naar binnen te werken.
Uiteindelijk beslis je daar zelf over en heb je zelf de verantwoordelijkheid daarover.
Oud 25 oktober 2010, 18:40   #34
kameleon
Minister

Standaard

Ja, dat is wel waar. Maar deze ziektes vind je bijvoorbeeld veel minder in ontwikkelingslanden. Westerse overheden doen hier ook te weinig aan. Amerika kan in zijn eigen vel niet snijden door de McDonalds en hun miljoenenwinsten te verbieden.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 19:36   #35
kritisch persoon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
zo zit het.
"elk pondje gaat door het mondje".
Dit is nochtans correct. Feit is dat de ene mens al meer moet eten om één kilo bij te komen dan de andere, dit is vooral het gevolg van hoe actief mitochondriale ontkoppeling is. Mensen die dik worden ook al eten ze weinig moeten enkel nog minder eten. Op deze manier zullen ze uiteindelijk de balans tussen calorie inname en een stabiele gezonde BMI vinden.
Oud 25 oktober 2010, 20:17   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan nog blijft mijn vraag dezelfde Blue Sky.

Ik met mijn BMI van 32, wat moet de staat daar nu mee?
Oud 25 oktober 2010, 20:50   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zo zit het.

Het is ongelooflijk pijnlijk voor vele mensen die kampen met overgewicht, om steeds dezelfde mantra te horen aframmelen in de aard van "elk pondje gaat door het mondje".
Blijkbaar is overgewicht het enige waar men zèlf verantwoordelijk voor blijkt te zijn, vooral om de voedingsindustrie en light producten terwille te zijn?
De enige persoon met hoog cholesterolgehalte die ik ken at geen spettertje vet en was graatmager. haar vriendin knabbelde lustig de randjes vet van de koteletjes maar had geen te hoog cholesterolgehalte. Nochtans wordt aan mensen met verhoogde cholesterol nog steeds op het hart gedrukt om zéker geen vet te eten.
Het ééne vet valt het andere vet aan hé.
Oud 25 oktober 2010, 20:51   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik krijg daar een ander gevoel bij.
Oud 25 oktober 2010, 21:13   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Je weet toch dat, oh ironie, de lucht véél gezonder was toen je nog mocht roken op het vliegtuig?
Nope ...geen grap.
Neen, ik weet dat niet.

En erger: het kan me niet schelen, want ik voel me er veel beter bij. Liever tien keren een intercontinentale vlucht naast een enorm zwetende dikkerd in een vliegtuigzetelke met opgetrokken knieën , dan (destijds) 5 minuten in business naast een roker.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2010, 21:46   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dikke bierbuikige rokers moeten verwijderd worden, enkel atletische ascetische hardlopers die zich met sport bezighouden mogen blijven. Dit worden dan wel 120 jaar, maar kom dan importeren we wel werkslaafjes om voor hun pensioen te zorgen.

Nog even en ze gaan terug een bepaalde haarkleur en ogenkleur promoten... dat hebben we ook al eens gehad.
Alleen zou het kunnen dat het nu andere kleurtjes moeten zijn.

Was het niet Leni Riefenstahl die in Afrika een aantal niet rokende atletische asceten heeft gaan fotograferen? De Nuba.
...
Je moet daar helemaal geen elitair "unheimliches gefühl" bij krijgen.
Het volstaat om even de voeten terug op de grond te krijgen, en te bemerken dat in onze (en elke) maatschappij stromingen zijn, waaronder sommige niet helemaal rationeel, logisch enz. .. maar daarom onmenselijk ?? Soms misschien "klein-menselijk" ?? En zou daar niets aan te doen zijn om er toch te trachten positieve zaken uit te trekken? In plaats van reactionair te stellen "oei, iets soortgelijks is in het verleden eens grondig mis gegaan" ?

Mag men niet stellen dat onze onnatuurlijke welvaart van overvloedige voeding en drank, energie enz. ook 'verplichtingen' inhoudt ?
Oei, een vies woord. Misschien vervangen door 'tegengewichten' ?

Afijn ik kan hier nog lang zagen, maar een feit is: zulke ambetante opstoten zullen altijd voorkomen. Je kan ze trachten te negeren, maar dan zal je een flink aantal keren met je hoofd tegen de muur te lopen.
Je kan ook trachten ze een beetje te kanaliseren. Vb. zoals met het rookbeleid. In restaurants al voor de volle 100 percent aanvaard.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be