Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2010, 14:27   #21
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Probleem is dat momenteel het aanbod: goed advies en begeleiding, - mits de diploma, attesten, aanbevelingen en verantwoordigen allerlei, men niet meer weet hoe en voor wat te kiezen.

Conclusie, zijn eigen hersenen in de 'goede' richting laten werken is nog de betrouwbaarste manier, me dunkt?
Niet per se. Men moet een toetssteen hebben. Hoe weet men anders welke richting goed is?

Soms kan men vastzitten in een denkpiste die juist lijkt, zonder te beseffen welke fouten men zelf maakt. 't Is niet eenvoudig, fouten uit eigen paradigma halen. Je ego zit er ook voor iets tussen.

Een extreem geval ervan is morosoof harriechristus. Niemand haalde hem uit zijn doodlopend spoor en nu is hij voor eeuwig vast.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 14:30   #22
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Uw doctrine van de erfzonde leent zich echter bij uitstek voor misbruik door autoritaire regimes, zoals uw citaat van de Maistre aantoont. Aangezien de mens "trop méchant pour être libre" is, is een autoritait gezag nodig, zoals het door de Maistre voorgestelde absolutistische koninkrijk of het door bij u bewierookte Franco-regime dat honderdduizenden in de dood joeg.
Maar Kallikles toch, leest is goed de definitie van het woord Islam:' Het Arabische woord islam betekent letterlijk overgave (aan God) of onderwerping en wijst op het fundamentele, religieuze principe dat een aanhanger van de islam (moslim) zich overgeeft aan Gods wil en wetten.'
Dat is wat een dictator beoogt niet meer en niet minder totale onderwerping aan zijn principes zijn wil en zijn wetten. God is hier een andere term voor absoluut autoritair gezag.
Oud 31 oktober 2010, 14:33   #23
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Maar Kallikles toch, leest is goed de definitie van het woord Islam:' Het Arabische woord islam betekent letterlijk overgave (aan God) of onderwerping en wijst op het fundamentele, religieuze principe dat een aanhanger van de islam (moslim) zich overgeeft aan Gods wil en wetten.'
Dat is wat een dictator beoogt niet meer en niet minder totale onderwerping aan zijn principes zijn wil en zijn wetten. God is hier een andere term voor absoluut autoritair gezag.
Toen ik zag dat jij had gereageerd wist ik al ongeveer wat voor iets ging staan. En inderdaad.
Een van de zovele rationele atheisten die er tegenwoordig rondlopen. Met een vleugje islamhaat.

Moet je niks beter gaan doen, zoals luisteren naar het nieuwste album van Boy George?
Oud 31 oktober 2010, 14:37   #24
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Toen ik zag dat jij had gereageerd wist ik al ongeveer wat voor iets ging staan. En inderdaad.
Een van de zovele rationele atheisten die er tegenwoordig rondlopen. Met een vleugje islamhaat.

Moet je niks beter gaan doen, zoals luisteren naar het nieuwste album van Boy George?
Denk dat het eerder jouw hoofd is dat in jouw aars zit hoor maar soit.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 14:39   #25
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Denk dat het eerder jouw hoofd is dat in jouw aars zit hoor maar soit.
En waarom?

Omdat ik niet tot de hoogste trap van de intellectuele evolutie, namelijk het rationeel atheisme, behoor?
Oud 31 oktober 2010, 14:46   #26
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik geef gewoon de definitie van absoluut autoritair gezag niet meer niet minder. Dat dat toevallig volledig in overeenkomst is met de definitie van het woord Islam daar kan ik niet aan doen.
Oud 31 oktober 2010, 14:47   #27
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geef gewoon de definitie van absoluut autoritair gezag niet meer niet minder. Dat dat toevallig volledig in overeenkomst is met de definitie van het woord Islam daar kan ik niet aan doen.
Jij kunt nog zoveel geven, als je niet begrijpt waar het om gaat heb je nog altijd niks gezegd.
Oud 31 oktober 2010, 14:52   #28
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom?

Omdat ik niet tot de hoogste trap van de intellectuele evolutie, namelijk het rationeel atheisme, behoor?
Waarschijnlijk maar het pure atheisme is niet het hoogste in de intellectuele evolutie, er zijn meer dan waarschijnlijk nog trappen daarachter.
Maar wees nu eens eerlijk: atheisme kan op zich toch net dat hoger ingeschat worden dan het blind geloof in religie?!
Trouwens religie beschouwd zich ook het hoogste goed dat een mens kan bereiken terwijl het net de mens zijn denken beperkt. Want denken buiten de religieuze dogma's is inherent verboden erdoor!!

Ik heb al heel mijn leven getracht om de logica te begrijpen en werkelijk kritisch en openminded te zijn maar als ik rond mij zie dan stel ik vast dat er een heel andere realiteit waar logica niet bestaat of herleid is tot opportunisme om een van binnen uit rot systeem kunstmatig in leven te houden. Zelfs in mijn eigen vriendenkring moet ik vaak vaststellen dat ik tegen die muur oploop en er niet echt omheen kan. Net zoals hier op het forum. Ach ja dan laat je het maar voor wat het is maar ik trek me ook niet terug uit het mijnenveld hoor, nee het doel daarachter zal ik bereiken. En de opgelopen wonden en kleerscheuren die raken me al lang niet meer.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 31 oktober 2010 om 14:54.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 14:58   #29
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Waarschijnlijk maar het pure atheisme is niet het hoogste in de intellectuele evolutie, er zijn meer dan waarschijnlijk nog trappen daarachter.
Maar wees nu eens eerlijk: atheisme kan op zich toch net dat hoger ingeschat worden dan het blind geloof in religie?!
Trouwens religie beschouwd zich ook het hoogste goed dat een mens kan bereiken terwijl het net de mens zijn denken beperkt. Want denken buiten de religieuze dogma's is inherent verboden erdoor!!

Ik heb al heel mijn leven getracht om de logica te begrijpen en werkelijk kritisch en openminded te zijn maar als ik rond mij zie dan stel ik vast dat er een heel andere realiteit waar logica niet bestaat of herleid is tot opportunisme om een van binnen uit rot systeem kunstmatig in leven te houden. Zelfs in mijn eigen vriendenkring moet ik vaak vaststellen dat ik tegen die muur oploop en er niet echt omheen kan. Net zoals hier op het forum. Ach ja dan laat je het maar voor wat het is maar ik trek me ook niet terug uit het mijnenveld hoor, nee het doel daarachter zal ik bereiken. En de opgelopen wonden en kleerscheuren die raken me al lang niet meer.

Welke logica heb je proberen te begrijpen? De predicaatlogica van de eerste orde?
Die is onvolledig, da's recent bewezen he.

Zeg eens, voor wij al dan niet verdergaan:

Er bestaan voor jou dus slechts twee mogelijkheden: een blind geloof in religie, en het atheisme?
Oud 31 oktober 2010, 15:00   #30
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Het krampachtig beroep doen op logica voor het oplossen van levensbeschouwelijke vraagstukken is een van de gevaarlijkste dingen die er zijn. Simpelweg omdat logica dat niet kan.
Oud 31 oktober 2010, 15:14   #31
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jij kunt nog zoveel geven, als je niet begrijpt waar het om gaat heb je nog altijd niks gezegd.
Heb jij wel goed begrepen waar Kallikles naar toe wilt, dat is de vraag? Hij beweert dat door de Christelijke indoctrinatie van de zonde besef en het uitgangspunt dat de mens inherent slecht is er een noodzaak is aan een autoritair regime om de mens op het goede pad te houden. Maar bij de Islam is dat niet zo omdat hij beweert dat bij die doctrine de mens inherent goed geboren wordt. Mohammed nam anders letterlijk die overtuiging van het boek genesis over betreft die verhalen van Adam en Eva en de zondeval. En anderzijds als ze werkelijk van overtuigt zijn dat de mens inherent goed is dan is er toch geen noodzaak tot die strikte principes en onderwerping aan 'Gods' wil en wetten.
Oud 31 oktober 2010, 15:18   #32
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb jij wel goed begrepen waar Kallikles naar toe wilt, dat is de vraag? Hij beweert dat door de Christelijke indoctrinatie van de zonde besef en het uitgangspunt dat de mens inherent slecht is er een noodzaak is aan een autoritair regime om de mens op het goede pad te houden. Maar bij de Islam is dat niet zo omdat hij beweert dat bij die doctrine de mens inherent goed geboren wordt. Mohammed nam anders letterlijk die overtuiging van het boek genesis over betreft die verhalen van Adam en Eva en de zondeval. En anderzijds als ze werkelijk van overtuigt zijn dat de mens inherent goed is dan is er toch geen noodzaak tot die strikte principes en onderwerping aan 'Gods' wil en wetten.
Ik heb heel goed begrepen waar Kallikles naar toe wil, en ik vind het een standvastige analyse, zeker op historisch vlak.

Ik heb ook begrepen dat jij een vrij radicale atheist bent. Dat betekent dat jij vooringenomen bent en dat je argumenten naar 1 kant zullen gaan:
Het eigen groot gelijk bevorderen door steeds alle mogelijke religies, en dan vooral de islam, aan te vallen.
Oud 31 oktober 2010, 15:18   #33
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het krampachtig beroep doen op logica voor het oplossen van levensbeschouwelijke vraagstukken is een van de gevaarlijkste dingen die er zijn. Simpelweg omdat logica dat niet kan.
Pff, een kettingzaag en een fles wiskey zijn ook serieus gevaarlijk hoor.
hmmm, moeilijk. Nadenken of zat gaan kettingzagen?
Oud 31 oktober 2010, 15:19   #34
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Pff, een kettingzaag en een fles whiskey zijn ook serieus gevaarlijk hoor.
hmmm, moeilijk. Nadenken of zat gaan kettingzagen?
Zowel de kettingzaag als de fles whiskey (over dat laatste kan nog worden getwijfeld) dient er ook niet voor om levensbeschouwelijke vragen op te lossen.
Oud 31 oktober 2010, 15:22   #35
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb heel goed begrepen waar Kallikles naar toe wil, en ik vind het een standvastige analyse, zeker op historisch vlak.

Ik heb ook begrepen dat jij een vrij radicale atheist bent. Dat betekent dat jij vooringenomen bent en dat je argumenten naar 1 kant zullen gaan:
Het eigen groot gelijk bevorderen door steeds alle mogelijke religies, en dan vooral de islam, aan te vallen.
Flanelcondoom is het absolute summum dat de mens kan bereiken betreft inhoudsloosheid.
Oud 31 oktober 2010, 15:30   #36
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Steeds dezelfde typetjes die mij inhoudsloos vinden.
Oud 31 oktober 2010, 16:01   #37
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat betekent dit anders dan de bewering dat de mens onbekwaam is om goed en kwaad te onderscheiden en om rechtvaardig te leven. Dus is het geloof in dit onvermogen niets anders dan het geloof in de erfzonde. De islam verschilt dus in zoverre van het jodendom dat het de Tora als wet afwijst of ondergeschikt maakt aan de koran. Het verschil met het christendom is dat het de betekenis van het bloedig offer van de Christus verwerpt, verder is het qua ontologie van de mens toch allemaal één pot nat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 16:52   #38
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
En wat betekent dit anders dan de bewering dat de mens onbekwaam is om goed en kwaad te onderscheiden en om rechtvaardig te leven. Dus is het geloof in dit onvermogen niets anders dan het geloof in de erfzonde. De islam verschilt dus in zoverre van het jodendom dat het de Tora als wet afwijst of ondergeschikt maakt aan de koran. Het verschil met het christendom is dat het de betekenis van het bloedig offer van de Christus verwerpt, verder is het qua ontologie van de mens toch allemaal één pot nat.
Buiten dat bloedig offer van Christus voor de zonden van de mensheid hebben we nog andere trukken om ons te verlossen van de erfzonden zoals de doop: 'Volgens de rooms-katholieke geloofsleer ontvangt de gedoopte heiligmakende genade, de vergiffenis van alle voordien begane zonden (inclusief erfzonde) en een onuitwisbaar merkteken op de ziel.' En voor onze dagelijkse pekelzonden hebben we de faciliteiten van de biecht. We mogen niet klagen.
Oud 31 oktober 2010, 21:57   #39
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar Kallikles toch,
Kleine zinsnede om aan te geven dat men geen ernstige discussie wenst: "Maar <naam forummer> toch".

Citaat:
leest is goed de definitie van het woord Islam:
Je bedoelt waarschijnlijk "eens" i.p.v. "is"; anders klopt je zin niet.

Citaat:
' Het Arabische woord islam betekent letterlijk overgave (aan God) of onderwerping en wijst op het fundamentele, religieuze principe dat een aanhanger van de islam (moslim) zich overgeeft aan Gods wil en wetten.'
Waar is het verschil met wat ik hierboven gezegd heb?

Citaat:
Neen, de onderwerping aan God verhindert tegelijkertijd ook de onderwerping aan elk menselijk gezag, dus ook dat van een dictator. Dat zou nl. in islamitische termen "shirk" zijn, het toekennen van een deelgenoot aan God. Daarom is het een moslim ook strikt voorboden neer te knielen voor een ander mens.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 02:12   #40
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Neen, de onderwerping aan God verhindert tegelijkertijd ook de onderwerping aan elk menselijk gezag, dus ook dat van een dictator. Dat zou nl. in islamitische termen "shirk" zijn, het toekennen van een deelgenoot aan God. Daarom is het een moslim ook strikt voorboden neer te knielen voor een ander mens.
Kallikles speelt hier niet de onnozelaar, het gaat hier wel degelijk om onderwerping aan een tekst geschreven door mensen 1400 jaar geleden, en verdedigd en bestendigd door mensen heden ten dagen niet meer en niet minder. En dat weet jij heel goed.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be