Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2010, 13:53   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
BHV en rechtvaardigheid? Denk je echt dat dat het al dan niet splitsen van BHV belangrijk is voor de levenskwaliteit van de inwoners. Hoogstens gaat het om 1 of 2 vertegenwoordigers.
Of hun efficiëntie afhangt van een taal is weer iets anders.
Ik blijf het blind marcheren achter een slogan, een verspilling van energie vinden.
Wilt u dat dan eens bij de Franstaligen uitleggen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 15:28   #22
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zegt een doorsnee Hollander ?
Zeggen de feiten ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:00   #23
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel dan, waarom dan niet simpelweg splitsen? als het toch niet belangrijk is?
Precies volg ik het allemaal niet. Maar ik dacht dat - volgens verklaringen van de onderhandelaars - de splitsing weinig problemen meer gaf bij de huidige onderhandelingen. Het werd wel gekoppeld aan de erkenning van de 3 burgemeesters. Dan kwam Bart De Wever met andere eisen.

Dus: alle schuld op mensen steken die slecht zijn omdat zij Frans spreken kan Flamingantisch zijn maar heeft weinig met rechtvaardigheid te maken.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:14   #24
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Antwerpen heeft nochtans op dat vlak een heel goed alternatief uitgewerkt. De verschillende parkings die buiten Antwerpen aansluiten op een tramlijn zijn daarvan een mooi voorbeeld.
Dat is waar: het is een goed initiatief waar ik wekelijks gebruik van maak. In Brussel heeft men ook goede initiatieven. Sinds de parken zijn overgegaan naar het Brussel Gewest is het onderhoud veel verbeterd. Er is veel minder verloedering dan voorheen. Nog een bewijs voor mij dat goed management niet van een taal afhankelijk is.

PS.
Persoonlijk vind ik het wel spijtig dat senioren in Brussel weer een extra kaart moeten aanschaffen voor het openbaar vervoer. Nu kunnen wij met de Omnipas 65+ gratis op tram en bus in Wallonië en Vlaanderen. Voor Brussel moet er een aparte kaart die zogezegd gratis is maar toch een administratieve bijdrage voor gevraagd wordt.
Voor mij weer een bewijs dat het voortdurend opsplitsen tot slecht management voert. Moest men een pasje maken voor alle openbaar vervoer zou het voor iedereen eenvoudiger zijn en waarschijnlijk efficiënter.

Het gaat zogezegd over taal maar in werkelijkheid over de controle (en het afromen) van de geldstromen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 6 november 2010, 17:30   #25
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Dus: alle schuld op mensen steken die slecht zijn omdat zij Frans spreken kan Flamingantisch zijn maar heeft weinig met rechtvaardigheid te maken.
Als dat je beeld is van de flaminganten, wel bravo dan.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 18:52   #26
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij weer een bewijs dat het voortdurend opsplitsen tot slecht management voert. Moest men een pasje maken voor alle openbaar vervoer zou het voor iedereen eenvoudiger zijn en waarschijnlijk efficiënter.

Het gaat zogezegd over taal maar in werkelijkheid over de controle (en het afromen) van de geldstromen.
Exact. Het is dus niet het opsplitsen dat tot slecht management leidt, maar het verschil in inzicht wat tot opsplitsen én tot verschillen leidt.

Bij gelijkblijvende inzichten kan men uiteraard kiezen hetzelfde systeem te hanteren, zelfs indien gesplitst.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 19:41   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een bewijs voor mij dat goed management niet van een taal afhankelijk is.
Wie heeft ooit zo'n onzin beweerd misschien?
Oud 6 november 2010, 19:43   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik het wel spijtig dat senioren in Brussel weer een extra kaart moeten aanschaffen voor het openbaar vervoer. Nu kunnen wij met de Omnipas 65+ gratis op tram en bus in Wallonië en Vlaanderen. Voor Brussel moet er een aparte kaart die zogezegd gratis is maar toch een administratieve bijdrage voor gevraagd wordt.
Wat is daar slecht management aan?

Er bestaat geen volledig eengemaakt openbaar vervoer op Belgisch niveau meer en eerlijk gezegd zie ik daar niet echt het nut van in. Kijk maar eens naar Zwitserland: daar bestaan zelfs verschillende spoorwegmaatschappijen die bepaalde stukken van het spoorwegnet beheren.
Oud 6 november 2010, 20:01   #29
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er bestaat geen volledig eengemaakt openbaar vervoer op Belgisch niveau meer en eerlijk gezegd zie ik daar niet echt het nut van in. Kijk maar eens naar Zwitserland: daar bestaan zelfs verschillende spoorwegmaatschappijen die bepaalde stukken van het spoorwegnet beheren.
We mogen niet teveel klagen over de Belgische Spoorwegen, afgezien van de stakingen. In Nederland is het veel slechter.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 20:09   #30
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We mogen niet teveel klagen over de Belgische Spoorwegen, afgezien van de stakingen. In Nederland is het veel slechter.
Ikzelf en mensen die ik ken ervaren juist dat Nederlandse treinen vaker op tijd rijden dan Belgische. Ik verdedig Nederland niet blindelings, maar ik snap niet wat er slechter is aan de NS vergeleken met de NMBS. Let wel, ik heb persoonlijk ook weinig problemen als ik 's morgens rond 6 uur naar Brussel moet.

Vroeger was het wellicht anders. Nog meer drie jaar geleden reden de NS treinen even goed op tijd als de NMBS-treinen, dat terwijl het spoorwegennet in Nederland 30% kleiner is in relatieve verhouding.

http://www.railpedia.nl/download/att...=1208432938000

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 november 2010 om 20:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 17:00   #31
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wie heeft ooit zo'n onzin beweerd misschien?
Uitspraken als Wat Vlaanderen doet, doet het beter,enz. wijzen in die richting. Splitsingen gebeuren volgens taalgrenzen. Zelfs de spoorwegen wil men opsplitsen.
Oud 7 november 2010, 17:04   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zegt een doorsnee Hollander ?
Die heeft in elk geval meer recht om zich te moeien dan een Waal. U bent een buitenstaander, vergeet dat niet.
Oud 7 november 2010, 17:08   #33
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Dat ik als senior voor het Brussel vervoer een apart kaart moet gaan halen ervaar ik als een ongemak. Je kan daar denigrerend over doen. Mijn punt blijft dat het niet juist al die die diensten te splitsen volgens de taal. TEC en de Lijn hebben dezelfde doelstellingen en middelen.
Het heeft meer te maken met de controle van de geldstromen en het beheer ervan dan met het streven naar optimale dienstverlening.

In België zullen - op vraag van Europa - ook meerdere maatschappijen dezelfde sporen gebruiken maar dat heeft niets met taal te maken. Evenmin als in Zwitserland.
Oud 7 november 2010, 17:11   #34
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ikzelf en mensen die ik ken ervaren juist dat Nederlandse treinen vaker op tijd rijden dan Belgische. Ik verdedig Nederland niet blindelings, maar ik snap niet wat er slechter is aan de NS vergeleken met de NMBS. Let wel, ik heb persoonlijk ook weinig problemen als ik 's morgens rond 6 uur naar Brussel moet.

Vroeger was het wellicht anders. Nog meer drie jaar geleden reden de NS treinen even goed op tijd als de NMBS-treinen, dat terwijl het spoorwegennet in Nederland 30% kleiner is in relatieve verhouding.

http://www.railpedia.nl/download/att...=1208432938000
Kom juist van Rotterdam en kan enkel bevestigen wat je zegt. Op dit ogenblik zijn ze allebei even goed. Alleen vind ik de uniformen van de Belgische treinwachters mooier en eleganter.
Oud 7 november 2010, 17:12   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uitspraken als Wat Vlaanderen doet, doet het beter,enz. wijzen in die richting. Splitsingen gebeuren volgens taalgrenzen. Zelfs de spoorwegen wil men opsplitsen.
Dat heeft toch niets met taal te maken, maar wel een andere overheidscultuur. Ik kan het nu ook niet verhelpen dat men aan de ene kant van de taalgrens anders denkt over bijna alle beleidspunten dan aan de andere kant.
Oud 7 november 2010, 17:13   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België zullen - op vraag van Europa - ook meerdere maatschappijen dezelfde sporen gebruiken maar dat heeft niets met taal te maken. Evenmin als in Zwitserland.
U verwart twee zaken. In Zwitserland worden spoorlijnen uitgebaat door andere spoorwegmaatschappijen. Er rijden dus geen treinstellen van twee spoorwegmaatschappij op dezelfde lijn (tenzij daar waar de twee maatschappijen elkaar treffen natuurlijk), zoals de EU wel vraagt toe te passen voor het reizigersverkeer.
Oud 7 november 2010, 17:14   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat ik als senior voor het Brussel vervoer een apart kaart moet gaan halen ervaar ik als een ongemak. Je kan daar denigrerend over doen. Mijn punt blijft dat het niet juist al die die diensten te splitsen volgens de taal. TEC en de Lijn hebben dezelfde doelstellingen en middelen.
Ik zie niet echt in waar uw probleem zit. Kaart halen en alles is in orde. Me dunkt dat u eerder klagerig over eenvoudige dingen doet
Oud 8 november 2010, 08:34   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies volg ik het allemaal niet. Maar ik dacht dat - volgens verklaringen van de onderhandelaars - de splitsing weinig problemen meer gaf bij de huidige onderhandelingen. Het werd wel gekoppeld aan de erkenning van de 3 burgemeesters. Dan kwam Bart De Wever met andere eisen.

en wie steekt de schuld op die mensen?
Oud 8 november 2010, 10:03   #39
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Als je het tot in den treure, tegen beter weten in, verwarren van Holland en Nederland in een discussie waar dat onderscheid wel degelijk relevant is 'slim' wilt noemen, ga je gang

Als je het verdedigen van onze regionale Nederlandse eigenheid (zoals Hollands, Gelders, Fries, Limburgs) 'arrogant' wilt noemen, ga ook je gang.
Voor de gemiddelde Belg is alles boven de grens 'Olland. Veel Engelsen en Amerikanen spreken trouwens ook nog van Holland en Fransen over Hollande terwijl ze eigenlijk Nederland bedoelen.

Het is veeleer te wijten aan de historische dominantie van de Hollandse provinciën over de anderen. Waarom spreekt men anders over heel Nederland AN met een Hollands accent?
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 10:12   #40
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Voor de gemiddelde Belg is alles boven de grens 'Olland. Veel Engelsen en Amerikanen spreken trouwens ook nog van Holland en Fransen over Hollande terwijl ze eigenlijk Nederland bedoelen.

Het is veeleer te wijten aan de historische dominantie van de Hollandse provinciën over de anderen. Waarom spreekt men anders over heel Nederland AN met een Hollands accent?
Zo heet Vlaanderen wel officieel Vlaanderen (genoemd naar het oude graafschap Vlaanderen) terwijl de provincies Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant hoegenaamd NIKS te maken hebben met het oude graafschap Vlaanderen. Of is dit te wijten aan de dominantie van de Vlaamse provincies over de anderen ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be