Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2004, 17:35   #21
Chucky
Provinciaal Statenlid

Chucky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Dit is inderdaad oneerlijk tegenover ons, ben zelf 26.
Wat ik zou willen voorstellen is :

men mag kiezen tussen :

ofwel betaal je RSZ en heb je recht op dop, medische zorg en later op pensioen

OFWEL

betaal je geen RSZ, die 13% krijgt ge gewoon als stuk van jou loon.
RSZ dat uw baas voor je betaalt krijgt ge dan ook voor je eigen. Wel heb je geen recht op dop, pensioen, en alle medische zorgen moet ge dan ook zelf betalen. Ik ben een voorstander van dit systeem. Ik weet dat er geen kans is dat dit ooit mogelijk zou zijn...

ik wil NIET solidair zijn, ik wil zelf voor mijn pensioen sparen en zelf voor alles opdraaien. [size=6]Als ik morgen op straat beland[/size] is dit dan ook mijn eigen probleem en niet van de samenleving.
Klinkt dit egoistisch of dom ? Misschien. Maar nu wordt er maandelijks een groot bedrag van mij gewoon gestolen door de staat en ik geloof niet dat ik ooit iets terug kan verwachten, ben 26 en vrij realistisch
Als je morgen op straat beland, is dat niet je eigen probleem, want de kans is dan groot, dat ook jij in de criminaliteit terechtkomt, en coke gaat dealen
Chucky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 17:55   #22
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blabla
wa wilde dan?
het amerikaans syteem waar iedereen zorgt voor zijn eigen pensioen??
de rijken worden dan rijker en de armen armer
Is dat zo?

Bill Gates kwam uit de middelklasse, Warren Buffet van hetzelfde, Michael Dell vertrok uit zijn Garage, de Waltons begonnen in 1962 met hun winkelketen.

In het meer sociale Europa zien we dan wel dat Albrecht zijn Aldi keten geerfd heeft, dat de koningshuizen rijk blijven door dotaties etc.

Ik denk dat het systeem van de VS vooral meer ruimte geeft om u te ontplooien als individu, in ruil voor minder maatschappelijke zekerheid, maar nu toch ook niet zoveel minder... het is meer zoals het inruilen van een hangmat voor een stoel.
Oud 26 mei 2004, 18:00   #23
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chucky
Citaat:

men mag kiezen tussen :

OFWEL

RSZ dat uw baas voor je betaalt krijgt ge dan ook voor je eigen. Wel heb je geen recht op dop, pensioen, en alle medische zorgen moet ge dan ook zelf betalen. Ik ben een voorstander van dit systeem. Ik weet dat er geen kans is dat dit ooit mogelijk zou zijn...

ik wil NIET solidair zijn, ik wil zelf voor mijn pensioen sparen en zelf voor alles opdraaien. [size=6]Als ik morgen op straat beland[/size] is dit dan ook mijn eigen probleem en niet van de samenleving.
Klinkt dit egoistisch of dom ? Misschien. Maar nu wordt er maandelijks een groot bedrag van mij gewoon gestolen door de staat en ik geloof niet dat ik ooit iets terug kan verwachten, ben 26 en vrij realistisch
Als je morgen op straat beland, is dat niet je eigen probleem, want de kans is dan groot, dat ook jij in de criminaliteit terechtkomt, en coke gaat dealen
Als je over dezelfde omstandigheden praat, met name het sparen van het deel van zijn inkomen dat hij nu afstaat voor de sociale zekerheid, ben ik er zeker van dat hij minder snel in de criminaliteit gaat vallen als wanneer hij op de Belgische staat moet rekenen voor zijn onderhoud.
Oud 26 mei 2004, 21:26   #24
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

De oplossing.

Hang U jong op dan moet ge niet oud worden,dan zeuren later de jongeren niet tegen U.
prutske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 23:53   #25
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske
De oplossing.

Hang U jong op dan moet ge niet oud worden,dan zeuren later de jongeren niet tegen U.
gij gaat mij op geen slechte gedachten brengen he
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 00:02   #26
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske
De oplossing.

Ik dacht dat de hint voor de pubers op het forum bedoeld was.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 11:16   #27
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje

Ik dacht dat de hint voor de pubers op het forum bedoeld was.
sorry ,inderdaad
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:04   #28
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

ik ben 69 jaar en gepensioneerd,MOEST op 55 jaar met brugpensioen gaan,wat ik nu als pensioen krijg daar heb ik gedurende 45 jaar op mijn loon voor afgedragen,waar is dat geld naartoe,en die rijke gepensioneerden dat zijn zeker de gewezen arbeiders niet,maar wel die uit openbare beroepen,staatsbedienden middenstanders enz.en die gratis bus ,die word betaald via de belastingen,die wat de spleet ook moge beweren ,niet verminderd zijn,integendeel.toen ik nog werkte had ik nogal wat meer dan nu met mijn pensioen,toen trok ik soms nog terug ,vanaf ik in pensioen gegaan ben heb ik steeds meer moeten betalen.dat is toch totaal ongerijmd.
.Universele Verklaring van de rechten van de Mens opgenomen onder artikel 19: "Eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en van uiting van zijn mening, wat het het recht insluit NIET VERONTRUST te worden omwille van zijn meningen en het recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen, inlichtingen en ideeën op te zoeken, te ontvangen en te verspreiden" Goedkeuring en publicatie Belgisch Staatsblad 31 maart 1949
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:08   #29
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joske
ik ben 69 jaar en gepensioneerd,MOEST op 55 jaar met brugpensioen gaan,wat ik nu als pensioen krijg daar heb ik gedurende 45 jaar op mijn loon voor afgedragen,waar is dat geld naartoe,en die rijke gepensioneerden dat zijn zeker de gewezen arbeiders niet,maar wel die uit openbare beroepen,staatsbedienden middenstanders enz.en die gratis bus ,die word betaald via de belastingen,die wat de spleet ook moge beweren ,niet verminderd zijn,integendeel.toen ik nog werkte had ik nogal wat meer dan nu met mijn pensioen,toen trok ik soms nog terug ,vanaf ik in pensioen gegaan ben heb ik steeds meer moeten betalen.dat is toch totaal ongerijmd.
Er staan waarschijnlijk hopen middenstanders te trappelen om hun pensioen met dat van U te ruilen. Als een middenstander iets over heeft op pensioengerechtigde leeftijd, dan is het waarschijnlijk omdat ze tijdens hun actieve periode véél uurtjes geklopt hebben.
Oud 27 mei 2004, 15:10   #30
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

straks moet ik mij nog verontschuldigen zeker dat ik zo oud geworden ben.nu zitten de jongeren maar te zagen,wij kregen nog controle op de werkloosheid en werkweigeren was dopgeld kwijt,nu zijn er veel jongeren die gewoon niet meer willen zoeken voor werk want ze krijgen toch geld om niks te doen.het getuigd van weinig respect om de senioren de schuld te geven voor wat er misloopt,ik hoop dat desbetreffende persoon ook zo lang mag leven.
.Universele Verklaring van de rechten van de Mens opgenomen onder artikel 19: "Eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en van uiting van zijn mening, wat het het recht insluit NIET VERONTRUST te worden omwille van zijn meningen en het recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen, inlichtingen en ideeën op te zoeken, te ontvangen en te verspreiden" Goedkeuring en publicatie Belgisch Staatsblad 31 maart 1949
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:12   #31
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Toch vraag ik me af waar de huidige jonge starters het kapitaal halen om zomaar een lapje grond met een kast van een huis op te kopen? Erfenisje van opa? of zakgeld van papa?
Dat zijn inderdaad de enigen die dat kunnen doen.

Zelf heb ik een huis dat 50 jaar oud is gekocht en het verbouwd. Meer kan ik niet betalen.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:14   #32
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
@ Henry,

Weet jij wat het gemiddelde pensioen is?
Voor een arbeider met volledige loopbaan is dat iets meer dan 1000 euro per maand.
Ik hoop voor u dat ge meer verdient.

Over wie heb je het, over welke senioren? Weet je dat wel?
Je hebt het over de generatie die het mogelijk heeft gemaakt dat jij kan studeren.
In mijn generatie waren universitaire studies uitzonderlijk en bijna onbetaalbaar voor de gewone man. De meesten combineerden werk met studies. een andere optie was er niet. Een voltijdse baan en de combinatie avondstudie en unief. Het kon toen, er was geen keuze.
In mijn generatie dacht men er niet aan driemaal of meer per jaar op vakantie te gaan en dan nog een aantal week-endjes er tussen door.
De hoogste luxe was een reis naar Spanje. Je had er nog een paspoort voor nodig! 2 weken. 1 keer per jaar.
Een betere bediende kon zich dat permitteren. Een arbeider niet. Voor hem was Hofstade-strand de eindbestemming.

Maar goed, wij vragen geen dank, wij vragen geen erkenning. Maar wij vragen wel ons geld terug, dat wij zo gul hebben betaald opdat jij het beter zou hebben.
Wij hebben betaald woor ons pensioen. Geef ons die poen. Nu! :twisted:
Bull....
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:17   #33
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joske
straks moet ik mij nog verontschuldigen zeker dat ik zo oud geworden ben.nu zitten de jongeren maar te zagen,wij kregen nog controle op de werkloosheid en werkweigeren was dopgeld kwijt,nu zijn er veel jongeren die gewoon niet meer willen zoeken voor werk want ze krijgen toch geld om niks te doen.het getuigd van weinig respect om de senioren de schuld te geven voor wat er misloopt,ik hoop dat desbetreffende persoon ook zo lang mag leven.
Troost U, het gaat misschien niet zo lang meer duren. Omwille van concurrentie-beding, sociale shopping enz. gaat Europa waarschijnlijk richtlijnen moeten nemen om in de ganse EU dezelfde maximum tijdbeperking in te voeren voor werkloosheidsuitkeringen : 1 jaar en dan basta !
Oud 27 mei 2004, 15:28   #34
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

men mag kiezen tussen :

OFWEL

ik wil NIET solidair zijn, ik wil zelf voor mijn pensioen sparen en zelf voor alles opdraaien. Als ik morgen op straat beland is dit dan ook mijn eigen probleem en niet van de samenleving.
Ik neem aan dat u dan ook de kosten van uw opleiding, het kindergeld enz. zult terugbetalen.
Die werden immers ook door de gemeenschap gedragen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:32   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Het artikel meldt dat op den duur jongeren nog gaan weigeren om te betalen voor de gepensioneerden. Gaat het momenteel inderdaad niet te ver? De gepensioneerden worden bedolven onder de voordelen, en de jongeren betalen zich blauw... En wanneer raakt het geld op? En wie wordt daarvan de dupe?
Eén pluspunt : de werkloosheid zal dalen het volgende decennium.
Na 2010 mogelijk een tekort aan arbeidskrachten

Verder weze het voorlopig interessant om gepensioneerden zoveel mogelijk UIT die dure rusthuizen te houden.
Waarom zijn die rusthuizen zo duur ?
Omdat die oudjes zoveel eten ?
Oud 27 mei 2004, 15:32   #36
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Verhuis naar Amerika.
Oud 27 mei 2004, 15:45   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Verhuis naar Amerika.
Een goede raad voor al wie het niet eens is met ons systeem.
TomB kan ongetwijfeld bemiddelen.
Oud 27 mei 2004, 16:02   #38
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Verhuis naar Amerika.
Een goede raad voor al wie het niet eens is met ons systeem.
TomB kan ongetwijfeld bemiddelen.
Daar zal een serieuze commissie aan vasthangen
Oud 27 mei 2004, 16:04   #39
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Eén pluspunt : de werkloosheid zal dalen het volgende decennium.
Na 2010 mogelijk een tekort aan arbeidskrachten

Verder weze het voorlopig interessant om gepensioneerden zoveel mogelijk UIT die dure rusthuizen te houden.
Waarom zijn die rusthuizen zo duur ?
Omdat die oudjes zoveel eten ?
Ik vermoed omdat er veel personeel tewerkgesteld is.
Oud 27 mei 2004, 16:08   #40
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Troost U, het gaat misschien niet zo lang meer duren. Omwille van concurrentie-beding, sociale shopping enz. gaat Europa waarschijnlijk richtlijnen moeten nemen om in de ganse EU dezelfde maximum tijdbeperking in te voeren voor werkloosheidsuitkeringen : 1 jaar en dan basta !
Dat zou een achteruitgang betekenen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be