![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat moet Waals-Brabant bij de rest van de Nederlandstalige gedeelten van de vroegere hertogdom Brabant? Wat is daarvan de bedoeling? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dezelfde als de verfransing van de Vlaamse rand rond Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest is Veurs geen gestandardiseerde taal, maar een plaatselijke mondelinge taaluiting van het Nederlands. Al eeuwen lang is het Nederlands (eerst het in zijn Brabants-Vlaamse vorm en later in het zich vormende AN) dé schrijf- en onderwijstaal in Voeren. Men gaat toch de moeizame emancipatie van de Vlamingen daar niet op het spel zetten voor de vluchtige droom van de erkenning van het Veurs??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Engels is geen neutrale taal: het is de taal van de VS, symbool van de door de VS nagestreefde werelddominantie, symbool van het Angelsaksische cultuurimperialisme. Engels is geen inheemse taal in België en bijgevolg is er daarvoor geen plaats in ons land (wel in het onderwijs, maar dat is een andere zaak). Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De appreciatie van kunst staat bij mij los van nationalistische gevoelens. Die koppeling kunst-nationalisme is een laatste restant van de kunstopvattingen uit de romantiek. Op het einde van de klassiek en het begin van de romantiek droeg b.v. Beethoven zijn 3e symfonie op aan 'een groot staatsman' (Napoleon). Toen deze zich later tot keizer liet kronen en zodoende de idealen der franse revolutie eigenlijk verloochende, verscheurde L. van B. het titelblad en herdoopte de symfonie tot Eroïca. Reeds een indicatie van politieke motieven verweven met kunst, wat voordien nauwelijks of nooit voorkwam. Nadien in heel Europa, tijdens de hoog en laat-romantiek, schreven componisten uit dweperij met hun land, stad of streek, tonnen muziekpapier vol. In onze tijd is dit echter een belegen en gedateerde inspiratiebron. Kunst is expressie van individuele emotie geworden. Wat mij enorm stoort is dat vanuit sommige hoek de kunst gerecupereerd wordt om nationalistische gevoelens alsnog aan te proberen wakkeren. Nauwelijks iemand brengt nog kunst voort ter ere van zijn land of streek. Het is dus tenonrechte dat er van vlaamse cultuur gesproken wordt, tenzij als geografisch kenmerk. Er zit geen nationalistische bedoelig achter wanneer iemand kunstzinnig bezig is, en menig artiest wordt hoogst ongemakkelijk wanneer zijn werk met dergelijke vlag (letterlijk soms!) getooid wordt. Ondanks mijn a-religieuze visie, stoor ik mij minder aan de godsdienstig geïnspireerde kunstwerken uit barok en renaissance. De resultaten waren vaak veel zuiverder, hoogstaander, verfijnder, geraffineerder en vooral minder dweperig, ondanks de inspiratiebron. Geniet dus rustig van limburgse of vlaamse kunst, maar enkel als geografisch gegeven. Koppel kunst los van nationalistische drijfveren die nooit speelden bij de makers ervan. Mochten ze ooit van mijn werkjes zeggen dat het vlaamse of zelfs belgische kunst is, dan zou ik eens goed lachen: het laatste waar ik aan denk bij het creëren is mijn vaderland, ondanks mijn grote adoratie ervoor.......... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ik vind het bij de samenvoeging van de provincie Luxemburg met name logisch als de regio Aarlen, vanwege de taalkundige en sociaal-economische binding, met het Groothertogdom wordt herenigd. Maar natuurlijk zal er ook hier een referendum gehouden moeten worden en dan zal blijken welke regio's van de provincie waar willen bijhoren (Wallonië, Luxemburg of Frankrijk). In die kleine regio Aarlen wonen trouwens wel 55.000 van de 250.000 inwoners van de provincie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zeker in Luik is FRANKRIJK het enige en echte vaderland! Elk jaar is er een heus feestprogramma voor die dag! Afgelopen zomer stond er zelfs een artikel over de Frans-Waalse festiviteiten op 14 juli in De Standaard. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn buurt is er een herberg, uitgebaat door een nederlander, en het is er steeds groot feest hoor! Mét oranje petten én vlaggen én ballonnen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote="Luddo"]
Citaat:
van Limburg mie landj Loeijende klokken verstjerken de bandj Loat ons een heuren wat sjtijt te gebeuren Loeijende klokken van Limburg mie landj. Hehe, waar is de tijd gebleven... Zelfs Toon is er niet meer ondertussen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb nog die plaatjes op een cassette gezet en ik heb die nu opstaan. Nu zingt Jo Erens van dat aardig mädchen ut os Limburgs land! Ter ere van jou, Knuppel! En nu is het van Jefke Mols!
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
oud, stief en versleten... Ik zing met je mee Luddo... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Minister-President
|
![]() Jan van den Berghe schreef:
Citaat:
Ten tweede hebben die entiteiten een veel langere voorgeschiedenis dan zowel België als Vlaanderen en Wallonië. Mensen hebben er het meest affiniteit mee. En ten derde pleit ik voor een fraktaalfederalisme die van onderen opgebouwd wordt door autonome gemeenten, streken en provincies die dichter staan bij de bevolking dan de huidige staatsstrukturen die van boven werden opgelegd. Dan kunnen mensen in hun eigen omgeving weer op kleinere schaal gaan leven. We moeten naar een samenleving op een kleinere schaal. Naar een samenleving met meer samenhang, waar meer samen geleefd wordt en minder individueel, minder "ieder voor zich". En daar zijn kleine overzichtelijke entiteiten zoals gemeenten, streken en provincies de beste schaal voor. Ze zijn ook de beste schaal voor direkte demokratie. In ieder geval moeten de staatsstrukturen waarin mensen leven opnieuw van onderen opgebouwd worden door de gemeenten, streken en provincies. Als een Benelux-federatie (voorlopig) niet haalbaar is, dan moet België zo'n meerpolige federatie worden. En als ook dit niet haalbaar is moeten Vlaanderen en Wallonië op deze manier worden gefederalizeerd. Ik zou dus zeggen: federalizeer Vlaanderen (om te beginnen)! En federalizeer daarna België, Nederland en Luxemburg. En daarna de Benelux. En dan komen we misschien na een tijdje tot een soort Europese Unie in het klein? Dimitri schreef: Citaat:
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Hmmmm, in de Oost-Vlaamse CM-verbonden is er een fusie op komst, waardoor Gent, Oudenaarde, Aalst en Meetjesland zouden worden samengeklutst, en vervolgens in regio's terug worden opgesplitst. En er is heel veel protest tegen, hoe 'recent' ook, grenzen veranderen ligt voor velen moeilijk, ook voor mij. Gent boven!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De walen zijn dus dol op Frankrijk, maar blijven aan België vasthouden voor het geld. Hebben die domme walen dan niet door dat een groot land als Frankrijk veel meer voor wallonië kan doen dan het kleine Vlaanderen?
Zoals ik hier op dit forum al meermaals heb verkondigt: Een splitsing van België is voor ALLE partijen een goede zaak!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Die manifestatie in Luik, heb je het over de Francofolies? Dat is wel in de eerste plaats een taalfeest, maar natuurlijk, de taal is gans het volk, en voor sommigen ook omgekeerd...
Nochtans, hoewel ik een splitsing op lange termijn onvermijdelijk acht, de gehechtheid aan grenzen blijft, ook al zijn ze mss achterhaald, kijk naar mijn vorige post. En hoewel er in Wallonië idd heel wat rattachisten zijn, er zijn ook anderen. Ik blijf het gevaarlijk vinden, dat sommigen ongenuanceerd veralgemenen, dé Waal bestaat niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De huidige provincies bestaat - nogmaals moet ik mij blijkbaar herhalen - niet zo heel veel langer als België: ze dateren allemaal uit Franse tijd (naar geografische omschrijving) en de benamingen komen allemaal van koning Willem I. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kan hetzelfde verwezenlijken in een Vlaamse staat: gemeenten en gewesten (zoals al eerder voor de vroegere Vlaamse regering was voorgesteld om Vlaanderen in sociaal en economisch relevante stads- en plattelandsgewesten te verdelen en af te stappen van de provinciestructuur die volledig kunstmatig is en een beleidsniveau is dat eigenlijk overbodig is geworden daar de meeste taken van de provincie door het Vlaams Gewest waargenomen worden). Het beste niveau voor directe democratie is de gemeente, niet de provincie. |
|
![]() |
![]() |