Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2003, 02:32   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Wat als zou blijken dat de burger naar Zwitsers model een provinciaal nivo als Belgische deelstaat interessanter zou vinden dan een Vlaamse of Waalse? En wat als zou blijken dat die burger toch iets voelt voor een Benelux-federatie omdat het heel wat schaalvoordelen oplevert? België, Nederland en Luxemburg (en dus ook de Belgische gewesten Vlaanderen en Wallonië) zijn elk te klein geworden om hun gemeenschappelijke belangen binnen de EU en de wereld te verdedigen. Ze zijn ook te klein geworden voor dure publieke instellingen zoals een eigen leger en politiemacht, een eigen sociale zekerheid, een eigen ziekteverzekering, een eigen haven- en transportstruktuur, een eigen luchtvaartmaatschappij, enz. Bovendien zijn ze nu al ekonomisch in elkaar geïntegreerd en zitten ze ingklemd tussen de grote landen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Al die kleine volkeren en streken binnen de Benelux kunnen dan hun gemeenschappelijke belangen binnen de Europese Unie en in de wereld op een betere manier gezamenlijk verdedigen tot voordeel van alle aangeslotenen. Misschien zijn er wel voordelen aan een fraktaalfederalisme met als basisstruktuur gemeente-streek-provincie-Benelux-Europa?

Wat mij betreft mogen Nederland, Luxemburg, België, Vlaanderen en Wallonië volledig oplossen in zo'n Benelux-federatie naar Zwitsers model, en mogen de deelstaten ervan naar het voorbeeld van de Zwitserse kantons de huidige Nederlandse en Belgische provincies, het Groothertogdom Luxemburg, Duitstalig België, en Brussel zijn. De provincies en hun streken zijn het beste tussennivo tussen gemeenten en Benelux-federatie. Die streken en provincies binnen de Benelux bouwen dan naar het voorbeeld van Zwitserland van onderen zo'n nieuwe federatie op, en uiteraard krijgen de inwoners van die streken en provincies in een referendum het laatste woord. Uiteraard is de Benelux dan een lidstaat van de Europa Unie.

Op bestuurlijk vlak moet het een fraktaalfederatie worden met als basisbestuurnivo's gemeente-streek-provincie-Benelux-Europa. Bij fraktaalfederalisme herhaalt de basisstruktuur zich net als bij een fraktaal op een steeds kleinere schaal: de Europese Unie als federatie van lidstaten (waaronder de Benelux), de Benelux als federatie van provincies, de provincies als federaties van streken, en de streken als federaties van gemeenten. Ook moet er een taaldemokratie zijn waarbij niet alleen standaardtalen maar ook streek- en minderheidstalen bestaansrecht krijgen. Zo'n meerpolig federalisme naar Duits en Zwitsers model is beter werkbaar dan een bipolair federalisme op zijn Belgisch. Die provincies kunnen dan eventueel samensmelten tot nieuwe provincies die een streektaal of verleden gemeenschappelijk hebben, ekonomisch al geïntegreerd zijn, en de huidige staatsgrenzen overschrijden. Een paar mogelijkheden zijn dan bijvoorbeeld:

-> Fusie van Nederlands en Belgisch Limburg
-> Fusie van West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, en Zeeland
-> Fusie van Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams-Brabant, en Waals-Brabant -> met als logisch gevolg de hereniging van het Belgische Baarle-Hertog en het Nederlandse Baarle-Nassau als de Brabantse gemeente Baarle.
-> Fusie van het Groothertogdom Luxemburg, Belgisch Luxemburg, en Duitstalig België

Elk van die provincies moet zelf kunnen vastleggen welke standaard-, streek- en minderheidstalen het een statuut wil geven zonder bemoeienis van bovenaf. Ze kiezen elk een streekoverschrijdende standaardtaal die ook buiten de Benelux wordt gesproken voor doeleinden van onderwijs, wetenschap, techniek, handel, streekoverschrijdende kommunikatie, enz. Voor de meeste Vlaamse provincies wordt dit dan waarschijnlijk Nederlands (of misschien zelfs Nederafrikaans), en voor de meeste Waalse provincies waarschijnlijk Frans. Voor Limburg en Luxemburg kan dit echter eventueel het Duits zijn omdat Limburgs en Luxemburgs meer verwant zijn met het Duits dan met respektievelijk het Nederlands en het Frans dat er nu als standaadtaal wordt gebruikt (waardoor Duits als standaardtaal ook wat meer kan meetellen in een meerpolige Benelux-federatie). Daarnaast kunnen die provincies dan ook respektievelijk Limburgs en Luxemburgs als streektaal en Frans als minderheidstaal vastleggen. Voor Limburg zou in Voeren Frans als minderheidstaal en Nederduits/Limburgs als streektaal erkend worden, en zouden gemeenteraden in Voeren ook in de plaatselijke Nederduitse/Limburgse streektaal mogen worden gehouden zodat het belang van de gebruikte standaardtaal (Nederlands/Frans/Duits) dan een stuk kleiner wordt. Brussel kan dan eventueel voor Engels als standaardtaal kiezen omdat het voor zowel Nederlands- als Franstalige Belgen een relatief neutrale taal is die jonge Belgen met tegengestelde standaardtalen vaak gebruiken als ze met elkaar praten (want ze luisteren naar dezelfde Engelstalige muziek) en Brussel ook een internationale stad is (waardoor ook de internationale handelstaal Engels een officieel statuut binnen België krijgt). In Brussel kan men daarnaast naar Luxemburgs model ook nog het Frans, Nederlands, Brabants en Marols ( http://www.euro-support.be/langbel/brussel2.htm ) als inheemse streek- en minderheidstalen erkennen. En op het federale Benelux-nivo kan men dan eventueel het neutrale Esperanto als interne werktaal gebruiken (bijvoorbeeld in het federale parlement). Iedereen praat dan op voet van gelijkheid omdat ze allemaal in een vreemde taal moeten diskussiëren en van gedachten wisselen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 09:45   #2
Forza Europa
Lokaal Raadslid

Standaard

Ha, een volgelig van Joris Van Severen, welkom bij het Verdinaso.

Dietsland en orde !
Forza Europa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 10:59   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dat Vlaams- en Nederlands-Limburg verenigd worden, dat kan ik nog begrijpen.
Dat de twee Luxemburgen en het oostelijk deel van Luik verenigd worden, dat kan ik ook nog begrijpen.

Maar waarom moet ik in een land gaan wonen met mensen die ik niet versta, waar ik niets mee heb? Waarom moeten Luxemburgers en Walen in een land gaan wonen met mensen die zij niet verstaan, waar zij niets mee hebben? Waarom moet mijn familie in (Noord-)Brabant zelfs in een provincie gaan wonen met mensen die zij niet verstaan, waar zij niets mee hebben? Waaróm wordt eigenlijk de splitsing van Vlaams- en Waals-Brabant in je voorstel ongedaan gemaakt? En heb je de Zeeuwen al gevraagd of zij met hun 350.000 bij ruim 2 miljoen Oost- en West-Vlamingen willen horen?
Wat is Nederafrikaans in godsnaam? Ek het nog nie iemand ontmoet die die taal spreek nie. Waarom moeten Limburgers Duits gaan schrijven? Is Nederlands niet goed genoeg? Ik denk trouwens dat je in Limburg niet ver komt met dit plan, Limburgers hebben er nl. een grafhekel aan als je zegt dat ze Duitstalig zijn. Waarom moet er in Brussel een derde taal worden ingevoerd die geen van beide groepen spreekt? Tot slot: waarom moeten de Nederlandstaligen, die in de 27 miljoen inwoners tellende Benelux met 22 miljoen zijn, Esperanto gaan leren om zichzelf te vertegenwoordigen, alleen om een kleine minderheid een plezier te doen? Spreekt men in het Belgische Parlement soms Esperanto?

Ik denk dat het plan onhaalbaar is, niet in de laatste plaats omdat Nederlanders absoluut niet bereid zijn zich te verenigen met een maffiaoord annex sociaal-economisch kerkhof als Wallonië en zeker niet om met Walen in een provincie samen te werken. Nederlanders spreken geen Frans nl. (en ook geen Esperanto), dus de Walen zullen dan allemaal Nederlands moeten spreken. Ik zie het niet gebeuren.

Je plan is heel idealistisch, maar absoluut niet realistisch.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 14:58   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat Vlaams- en Nederlands-Limburg verenigd worden, dat kan ik nog begrijpen.
Dat de twee Luxemburgen en het oostelijk deel van Luik verenigd worden, dat kan ik ook nog begrijpen.

Maar waarom moet ik in een land gaan wonen met mensen die ik niet versta, waar ik niets mee heb? Waarom moeten Luxemburgers en Walen in een land gaan wonen met mensen die zij niet verstaan, waar zij niets mee hebben? Waarom moet mijn familie in (Noord-)Brabant zelfs in een provincie gaan wonen met mensen die zij niet verstaan, waar zij niets mee hebben? Waaróm wordt eigenlijk de splitsing van Vlaams- en Waals-Brabant in je voorstel ongedaan gemaakt? En heb je de Zeeuwen al gevraagd of zij met hun 350.000 bij ruim 2 miljoen Oost- en West-Vlamingen willen horen?
Wat is Nederafrikaans in godsnaam? Ek het nog nie iemand ontmoet die die taal spreek nie. Waarom moeten Limburgers Duits gaan schrijven? Is Nederlands niet goed genoeg? Ik denk trouwens dat je in Limburg niet ver komt met dit plan, Limburgers hebben er nl. een grafhekel aan als je zegt dat ze Duitstalig zijn. Waarom moet er in Brussel een derde taal worden ingevoerd die geen van beide groepen spreekt? Tot slot: waarom moeten de Nederlandstaligen, die in de 27 miljoen inwoners tellende Benelux met 22 miljoen zijn, Esperanto gaan leren om zichzelf te vertegenwoordigen, alleen om een kleine minderheid een plezier te doen? Spreekt men in het Belgische Parlement soms Esperanto?

Ik denk dat het plan onhaalbaar is, niet in de laatste plaats omdat Nederlanders absoluut niet bereid zijn zich te verenigen met een maffiaoord annex sociaal-economisch kerkhof als Wallonië en zeker niet om met Walen in een provincie samen te werken. Nederlanders spreken geen Frans nl. (en ook geen Esperanto), dus de Walen zullen dan allemaal Nederlands moeten spreken. Ik zie het niet gebeuren.

Je plan is heel idealistisch, maar absoluut niet realistisch.
Klopt. Vergeet niet dat de gemiddelde Waal zeer afkerig staat t.o.v. iets "Nederlands", en zéker hun politici! Sabena mocht destijds absolùùt niet samenwerken met de KLM wegens té Nederlandstalig. En zo zijn er nog voorbeelden.

De Franstaligen zullen NOOIT in een staat willen leven gedomineerd door Nederlandstaligen. Ja-mais. Ze hebben het nu al moeilijk met de Vlaamse meerderheid in België.

PS: Op 14 juli (Franse nationale feestdag) al eens door Luik gereden?? Overal Franse vlaggen en festiviteiten...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 15:18   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat kan ik nog aan de perfecte zienswijze van Dimitri en Zeno toevoegen?
Jullie hebben dat voortreffelijk gedaan jongens!!!

De gekste voorstellen zijn niet gek genoeg. Als ze maar tot doel hebben de Vlaamse onafhankelijkheid tegen te werken.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 16:19   #6
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Forza Europa schreef:
Citaat:
Ha, een volgelig van Joris Van Severen, welkom bij het Verdinaso.
Dietsland en orde !
Niet echt, want Joris Van Severen wou de Benelux een totaal andere invulling geven. Hij wou er een fascistische unitaristische staat van maken, terwijl ik er een echte federatie naar Zwitsers model van wil maken die van onderuit door de streken en provincies wordt opgebouwd (zoals de kantons in Zwitserland), met direkte demokratie, en met ekonomische demokratie. Ik heb buiten dat idee van een Benelux-unie (die ik dan nog anders wil invullen) niets gemeen met het ideeëngoed van Joris Van Severen.

Dimitri schreef:
Citaat:
Wat is Nederafrikaans in godsnaam? Ek het nog nie iemand ontmoet die die taal spreek nie.
Dat was gewoon maar een ideetje waarbij ik de nadruk legde op "eventueel". Maar dat is een taalkundige diskussie waarover je meer uitleg kan vinden op http://www.politics.be/phpBB/viewtop...6&start=30

Dimitri schreef:
Citaat:
Waarom moeten Limburgers Duits gaan schrijven? Is Nederlands niet goed genoeg? Ik denk trouwens dat je in Limburg niet ver komt met dit plan, Limburgers hebben er nl. een grafhekel aan als je zegt dat ze Duitstalig zijn. Waarom moet er in Brussel een derde taal worden ingevoerd die geen van beide groepen spreekt?
Ook dit was gewoon maar een ideetje waarbij ik de nadruk legde op "eventueel". Uiteindelijk mogen de inwoners van die provincies daar in een referendum zelf over beslissen. Hebben ze daar geen behoefte aan , dan heb ik daar geen problemen mee. Maar over zo'n institutionele kwesties moeten de inwoners wel het allerlaatste woord hebben in een referendum, want dit gaat niet alleen de beleids- en opiniemakers aan maar ook de rest van de bevolking. Het is tenslotte de bevolking die in dat institutioneel kader moet leven. Dat is dan ook het grote verschil met de huidige Belgische en Vlaamse staatshervorming: de inwoners worden in mijn voorstel wél om hun mening gevraagd.

Dimitri schreef:
Citaat:
Zelfde antwoord als hierboven.

Knuppel schreef:
Citaat:
De gekste voorstellen zijn niet gek genoeg. Als ze maar tot doel hebben de Vlaamse onafhankelijkheid tegen te werken.
En waarom zou een Benelux-federatie met autonome provincies en streken een gekker voorstel zijn dan Vlaamse onafhankelijkheid? Misschien zijn er meer staatsvormen mogelijk dan flaminganten en belgicisten doen uitschijnen? Beiden hebben soms een ontstellend gebrek aan nieuwe en frisse ideeën. En vergeet niet: de Vlaamse Beweging is ook ooit bij een kleine minderheid begonnen en men vond hun voorstellen voor het Nederlands als standaardtaal in het noorden van België ook te zot om los te lopen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 16:31   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Doomy kijkt er eens op een totaal andere manier tegenaan.
Wanneer je het goed leest dan merk je dat in het systeem het delegeren van macht van onderop gebeurt. Het doet me denken aan de directe democratie zoals Jos Verhulst ze schildert: het volk beslist welke federeringen het aangaat, en tot op welk niveau.
Bijlange niet zo gek als je zou denken op het eerste zicht............
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 18:28   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijlange niet zo gek als je zou denken op het eerste zicht............

En al die puntjes zijn "toevallig" zeker?

"Op het eerste zicht" dachten de Vlamingen ook dat ze iets met de staatshervormingen wonnen............................................ ........

Eerst onafhankelijk worden en daarna federeren ze maar zoveel als ze kunnen en willen.
Oud 9 januari 2003, 18:46   #9
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Dat was gewoon maar een ideetje waarbij ik de nadruk legde op "eventueel".
Citaat:
Ook dit was gewoon maar een ideetje waarbij ik de nadruk legde op "eventueel".
Citaat:
Zelfde antwoord als hierboven.
Ja, dat snap ik ook wel, heel je verhaal is maar een ideetje. Alleen niet zo'n goed ideetje...

Als de inwoners van de provincies zelf hierover mogen beslissen, hoe schat je dan zelf je kansen in? Ik denk nl. niet dat het veel kans maakt, zoals ik al aangaf. Zo'n provinciaal stelsel werkt misschien wel in een Nederlands-Vlaamse samenwerking, maar toch niet met Wallonië erbij?!
Het enige haalbare idee is denk ik de hereniging van Luxemburg en die van Limburg.

Ze zingen het al met carnaval:
Limburg, Limburg allein!
Dao geit niks boave,
Zo is t'r mer ein!

Of niet, Knuppel?
Oud 9 januari 2003, 19:32   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is geen karnavalliedje maar de grootste hit van Jo Eerens. Hij was van dezelfde stad als Toon Hermans, dacht is. Van Nederlands Limburg dus.
Met karnaval komen de Nederlandse Limburgers wel de Maas over om het in Maaseik te vieren.
De Limburgers van de maaskant uit Nederland en België hebben zich blijkbaar altijd al hetzelfde volk gevoeld. Hun dialect lijkt dan ook zeer sterk op elkaar. Ik zelf ben van Bree afkomstig. En dat is dicht bij Maaseik en Maastricht.

Dus ja, dankzij de veel te jong gestorven Jo Eerens zingen alle Limburgers hetzelfde lied dat intussen iedereen kent.
Ik geef even de begintekst mee maar ik zal hem naar het nederlands moeten omzetten want ik kan wel Limburgs dialect spreken maar het niet schrijven.

Daar waar ik geboren ben,
waar mijn oudershuis nog staat. (stijt)
De taal die ik tot zo goed ken,
waar ik had mijn lief en leed. (lijt)

Limburg!
Limburg allein.
Doa geit niks boave
zoo is ter mer ein.
Oud 9 januari 2003, 19:58   #11
Dimitri

Standaard

Sorry, ik heb het alleen met carnaval eens gehoord en ik vond het eigenlijk meer een carnavalsnummer dan een serieus lied (maar dat kan ik mij om diverse redenen niet zo heel goed meer herinneren... ).

Het lied komt oorspronkelijk uit Sittard, het heette eerst Zitterd Allein, las ik ergens. Toon Hermans komt inderdaad ook uit Sittard.

Voor de liefhebbers, de hele tekst in het Limburgs van Sittard:

Dao woo ich gebaore bén,
woo mien auwesjhoes nog sjteit,
de taal, die ich nog zoo goud kén,
woo'ch hauw mie leif en leid.

Refrein:
Dat is mie Limburg, Limburg allein.
Dao geit niks baove, zoo is ter mer ein !
Es mien auwt Limburg, Limburg allein.

Gaon ich nao de vraemde haer
of wied oet Limburg weg,
heur ich ummer toch zoo gaer
't goud, 't kaod, 't sjlech.

Refrein

Zuik ich mich ei maedje oet,
is dat ei Limburgs kéndj.
Dao woo ich zoo op vertroew,
en nurges baeter vénj.

Refrein
Oud 9 januari 2003, 20:03   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, ik heb het alleen met carnaval eens gehoord en ik vond het eigenlijk meer een carnavalsnummer dan een serieus lied (maar dat kan ik mij om diverse redenen niet zo heel goed meer herinneren... ).

Het lied komt oorspronkelijk uit Sittard, het heette eerst Zitterd Allein, las ik ergens. Toon Hermans komt inderdaad ook uit Sittard.

Voor de liefhebbers, de hele tekst in het Limburgs van Sittard:

Dao woo ich gebaore bén,
woo mien auwesjhoes nog sjteit,
de taal, die ich nog zoo goud kén,
woo'ch hauw mie leif en leid.

Refrein:
Dat is mie Limburg, Limburg allein.
Es mien auwt Limburg, Limburg allein.

Gaon ich nao de vraemde haer
of wied oet Limburg weg,
heur ich ummer toch zoo gaer
't goud, 't kaod, 't sjlech.

Refrein

Zuik ich mich ei maedje oet,
is dat ei Limburgs kéndj.
Dao woo ich zoo op vertroew,
en nurges baeter vénj.

Refrein
Bedankt voor de hele tekst, Dimitri.

Vindt je het nog altijd een karnavalnummer?

Voor wie het graag omgezet heeft naar het AN, dat hij spreke.
Oud 9 januari 2003, 21:20   #13
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Limburg!
Limburg allein.
Doa geit niks boave
zoo is ter mer ein.
En, Knuppel, ken je dat ook nog?

Oh, ich ken een aardig mädchen,
e richtig Limburgs keind.
Schon wie a blädchen dat fla-dert in de weind.
Mien haart da steht in branjt
fur an aardig mädchen oet os Limburgs lanjd!

Heerlijk! Ik heb nog wat plaatjes van Jo Erens, en van Fritz Rademacher!

PS: Ik hoop maar dat men die tekst niet te agressief vindt! Je weet maar nooit!
Oud 9 januari 2003, 21:35   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
Limburg!
Limburg allein.
Doa geit niks boave
zoo is ter mer ein.
En, Knuppel, ken je dat ook nog?

Oh, ich ken een aardig mädchen,
e richtig Limburgs keind.
Schon wie a blädchen dat fla-dert in de weind.
Mien haart da steht in branjt
fur an aardig mädchen oet os Limburgs lanjd!

Heerlijk! Ik heb nog wat plaatjes van Jo Erens, en van Fritz Rademacher!

PS: Ik hoop maar dat men die tekst niet te agressief vindt! Je weet maar nooit!
Ken ik zeker Luddo!
Ik had ook een LP met liedjes van Jo Eerens. "Het chwerbelke" (het zwaluwtje) is me daar o.a. van bijgebleven want ik heb allang geen platendraaier meer. Van Fritz Rademacher herinner ik me een mooi liedje over een klokkentoren. Allemaal in hetzelfde, prachtige, Limburgse dialect.

Wat erg als Superstaaf zegt zich geen Vlaming te voelen maar enkel Belg. Ik hoor graag bij de Vlamingen als volk maar ik moet toegeven dat ik nostalgisch wordt en een warm gevoel vanbinnen krijg als ik aan mijn oer-Limburgse roots herinnerd word....
Oud 9 januari 2003, 21:50   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Allemaal in hetzelfde, prachtige, Limburgse dialect.
Kom kom, nu niet overdrijven, hé.

Citaat:

Wat erg als Superstaaf zegt zich geen Vlaming te voelen maar enkel Belg. Ik hoor graag bij de Vlamingen als volk maar ik moet toegeven dat ik nostalgisch wordt en een warm gevoel vanbinnen krijg als ik aan mijn oer-Limburgse roots herinnerd word....
Mooi Knuppel, hoe jij van je roots houdt... Waren alle Vlamingen maar zo in plaats van steeds hun nest te bevuilen...

PS: Altijd welkom in Vlaams-Brabant.....de plezantste provincie van 't land. 8)
Oud 9 januari 2003, 22:08   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Allemaal in hetzelfde, prachtige, Limburgse dialect.
Kom kom, nu niet overdrijven, hé.

Citaat:

Mooi Knuppel, hoe jij van je roots houdt... Waren alle Vlamingen maar zo in plaats van steeds hun nest te bevuilen...

PS: Altijd welkom in Vlaams-Brabant.....de plezantste provincie van 't land. 8)
Nodig je me nu uit voor een Vlaams-Brabants karnaval?
Oud 9 januari 2003, 22:12   #17
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Karnaval? Bah, neen. Zwijg me van karnaval, interesseert me geen moer...

Kom maar eens iets drinken op de oude markt, dan zal je wel zien wat ik bedoel.
Oud 9 januari 2003, 22:12   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
En vergeet niet: de Vlaamse Beweging is ook ooit bij een kleine minderheid begonnen en men vond hun voorstellen voor het Nederlands als standaardtaal in het noorden van België ook te zot om los te lopen.
Dat vond de Franstalige toplaag, een bevolkingsgroep die nauwelijks Nederlands kon... Een dergelijk argument houdt hier geen steek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 22:22   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ook dat is onbegrijpelijk!

Weet men dan niet wat er leeft in de Belgische provincie Luxemburg? Luxemburg is een heel heterogene provincie. Heeft ooit iemand gehoord over "le Pays Gaumais", het west-zuidelijke deel van de provincie? Als je daar zegt dat ze bij het Groothertogdom Luxemburg zullen gevoegd worden dan krijg je gegarandeerd een trap onder je broek! Die mensen voelen zich Fransman en Belg tegelijkertijd (én in die volgorde!), maar zeker geen Luxemburger. Weet men dan niet dat er daar bij alle officiële plechtigheden altijd de Brabançonne én daarna onmiddellijk gevolgd de Marseillaise worden gespeeld. Weet dan niemand meer dat er 1848 een opstand uitbrak en dat de inwoners van die streek hun aanhechting bij Frankrijk afkondigden, overal de Belgische vlaggen verbrandden en de Franse vlag ten top hesen? Is men vergeten dat in 1830 de Virtonezen toen al de Franse vlag boven haalden?

In het noorden van Luxemburg voelt men zich Waal én Belg én Luxemburger, maar men voelt niets voor de Luxemburgers van de streek van Aarlen en nog veel minder voor die van het Groothertogdom. In de streek rond Aarlen wordt nog Luxemburgs gesproken, maar of ze trappelen staan om bij het Groothertogdom te worden gevoegd is nog maar de vraag.

Het heeft geen zin altijd maar weer naar de oude gewesten te verwijzen. Net zoals in het oosten van Vlaanderen waren de vorstendommen in het huidige Wallonië geen identiteitsblokken. het waren vaak losse gehelen, met heel veel enclaves waar iedere vorm van gemeenschappelijke identiteit niet bestond. In het Dietstalige gedeelte van de zuidelijke Nederlanden bestond er daarentegen wel een zekere vorm van cultureel eenheidsbesef. Jan Brans heeft dat vele jaren geleden in een mooi boekje beschreven: "De tweedeling van de Nederlanden".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 22:24   #20
Luddo
Minister

Standaard

[quote="Knuppel"]Ken ik zeker Luddo!
Ik had ook een LP met liedjes van Jo Eerens. "Het chwerbelke" (het zwaluwtje) is me daar o.a. van bijgebleven want ik heb allang geen platendraaier meer. Van Fritz Rademacher herinner ik me een mooi liedje over een klokkentoren. Allemaal in hetzelfde, prachtige, Limburgse dialect.
quote]

Die LP heb ik ook nog! Van dat "Schwerbelke" kreeg ik de tranen in de ogen (zestiger jaren!). Maar ook geen platenspeler meer...
Dat van Frits Rademacher is zeker:
"Da loeijen die klokken, van Limburg mie lanjd..." en de rest van de tekst schiet mij niet te binnen, maar daar is nog ne goeie scetch van gemaakt door de Strangers, dacht ik. Ze waren dan verkleed in bruine monniken, pardon: monniken in bruine pijen, die de klokken aan het luiden waren!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be