Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2010, 08:35   #21
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Iemand ontslaan is ook geen fait divers. In feite neem je die persoon z'n broodwinning en trots af. Het is niet meer dan normaal dat mensen ontslaan niet zomaar kan. Ook met een vaste benoeming (bvb. waar ik werk) moet je je werk goed doen, anders kom je in de problemen.
Als ontslaan moeilijk is, is iemand aannemen dat ook. Dat zie je in de VS, waar je inderdaad makkelijker ontslagen wordt, maar waar je ook makkelijker aangeworven wordt. In België kost iemand aanwerven veel geld, en dat is geld dat niet naar de werknemer zelf gaat.
Bij de overheid is "je werk niet goed doen" geen reden tot ontslag. Integendeel zelfs, als je ziet hoeveel er daar de kantjes aflopen.
Maar je vergeet ook dat er andere redenen kunnen zijn om iemand te ontslaan. Bijvoorbeeld dat het bedrijf deze persoon niet meer nodig heeft, of dat het bedrijf moet krimpen.
Dat tegengaan heeft ook een hoop negatieve gevolgen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 08:41   #22
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb vrienden in de VS, en die mensen zijn bijna slaven van hun werkgever. Op elk moment kunnen ze zonder reden ontslagen worden,
Dan hebben ze geen goed contract onderhandelt. Ik ken ook mensen die in de VS werken, en die hebben gewoon een opzegtermijn van 3 maanden. Dat betekent in de praktijk dat ze bij ontslag gewoon drie maand loon krijgen en niet meer hoeven te komen .
Dat is eigenlijk precies hetzelfde systeem waar ook ik onder val. In Zwitserland heb je geen wettelijk ontslagtermijn. Een werknemer kan je zonder opgave van reden ontslaan, en hoeft enkel maar wat in het arbeidscontract staat te respecteren. Er zijn geen minimumlonen. Er is geen stakings "recht". Wat vakbonden in België een "sociaal kerkhof" noemen.
Wel op dit sociaal kerkhof hebben arbeiders de hoogste koopkracht van Europa, en is de werkloosheid minder dan 4%

Citaat:
en vermits de meeste Amerikanen heel wat leningen hebben en de economie het niet zo goed doet, kan dat zware gevolgen hebben. Dus geven ze toe aan elke gril van hun werkgever, nemen ze maximum 2 weken vakantie per jaar,
En kijken ze ondertussen neer op de luie Europeanen die altijd maar vakantie nemen, en niet werken.

Citaat:
en gaan vrouwen dikwijls in op de avances van hun onmiddellijke chef... in het land van de vrijheid zijn de mensen in werkelijkheid helemaal niet zo vrij.
Tuurlijk. Elke werkgever heeft graag verschillende "sexual harrasment" rechtszaken tegelijkertijd lopen...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2010, 02:46   #23
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Zwitser

Citaat:
Als ontslaan moeilijk is, is iemand aannemen dat ook.
Dat is op zich geen slechte zaak, zeker niet in een kenniseconomie zoals de onze. Mensen moeten kunnen doorgroeien in een bedrijf en in hun stiel. Als er steeds de onzekerheid knaagt dat ze van vandaag op morgen kunnen ontslagen worden zonder grondige reden, is er geen vertrouwen en geen investering in de toekomst.

Citaat:
Dat zie je in de VS, waar je inderdaad makkelijker ontslagen wordt, maar waar je ook makkelijker aangeworven wordt.
nochtans doet de VS het economisch niet beter dan West-Europa. En voor de mensen zelf maakt het een groot verschil, uw baan is toch een belangrijk deel van je leven en als je daar geen zekerheid over hebt vermindert dat toch de levenskwaliteit. Iemand die in de VS z'n baan verliest belandt dikwijls in de totale armoede. Toen ik laatst in Houston was praatte ik met enkele bedelaars. Een ervan (een blanke 50'er ) zei me dat hij jarenlang een kaderfunctie had bij een zaadbedrijf, tot dit bedrijf ging herstructureren, en hij wegens z'n leeftijd niet meer in aanmerking kwam. Hij werd nog enkele maanden betaald en dat was het!

Citaat:
In België kost iemand aanwerven veel geld, en dat is geld dat niet naar de werknemer zelf gaat.
sommige nutteloze bureaucratische regeltjes in BelgiË moeten versoepeld worden, daar ben ik het volledig met je eens, maar ik ben het absoluut niet met je eens dat het gemakkelijker moet worden gemaakt om mensen te ontslaan die in feite niets misdaan hebben en hun werk naar behoren vervullen.

Citaat:
Bij de overheid is "je werk niet goed doen" geen reden tot ontslag. Integendeel zelfs, als je ziet hoeveel er daar de kantjes aflopen.
Ik werk bij de overheid en ik kan U verzekeren dat als je er met je botten naar smijt ze je zullen weten te vinden... misschien geldt dat niet voor alle beroepen maar toch voor de meeste in België. Er is wel wat misbruik van ziekteverlof en dergelijke, maar zulke mensen vallen vroeg of laat toch door de mand. Soms is er sprake van vriendjespolitiek (de maitresse van de baas etc.), maar naar verluidt is dat in de privé net zo.

Citaat:
Maar je vergeet ook dat er andere redenen kunnen zijn om iemand te ontslaan. Bijvoorbeeld dat het bedrijf deze persoon niet meer nodig heeft, of dat het bedrijf moet krimpen.
Dat tegengaan heeft ook een hoop negatieve gevolgen.
Dat kan zijn, maar dan moeten deze afvloeiingen op een menswaardige manier gebeuren. Er wordt altijd gezegd dat bedrijven meer zijn dan een som geld maar ook een som van alle medewerkers, maar in de praktijk valt daar niet veel van te merken. Je kunt iemand die 30 jaar in een bedrijf werkzaam was niet van de ene op de andere dag zonder grondige reden op straat zetten, dat is volstrekt mensonwaardig. Omdat de meeste bedrijven dat zelf niet beseffen zijn er strikte arbeidswetten en vakbonden nodig. Als het echt niet meer lukt zijn er altijd mogelijkheden, zoals natuurlijke afvloeiingen. En als ook dat niet meer lukt (maar dat moet dan aangetoond kunnen worden met harde cijfers) moet de staat inspringen. Want het gaat hier over mensen, geen machines of paarden die na hun staat van dienst bij het groot vuil gezet kunnen worden.
Natuurlijk zijn er misbruiken en ik ben de eerste om ervoor te pleiten om die af te schaffen. Wie jarenlang werkloos blijft en af en toe in het zwart bijklust is in mijn ogen gewoon een misdadiger, die het solidariteitsmechanisme ondergraaft. Die mensen moeten het recht verliezen ooit nog beroep te kunnen doen op de sociale zekerheid.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2010, 03:09   #24
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Zwitser

Citaat:
Dan hebben ze geen goed contract onderhandelt. Ik ken ook mensen die in de VS werken, en die hebben gewoon een opzegtermijn van 3 maanden. Dat betekent in de praktijk dat ze bij ontslag gewoon drie maand loon krijgen en niet meer hoeven te komen .
Uw vrienden zijn waarschijnlijk managers of iets gelijkaardigs... de Amerikanen die ik ken hebben helemaal niet de mogelijkheid om over hun contract te onderhandelen...

Citaat:
Dat is eigenlijk precies hetzelfde systeem waar ook ik onder val. In Zwitserland heb je geen wettelijk ontslagtermijn. Een werknemer kan je zonder opgave van reden ontslaan, en hoeft enkel maar wat in het arbeidscontract staat te respecteren. Er zijn geen minimumlonen. Er is geen stakings "recht". Wat vakbonden in België een "sociaal kerkhof" noemen.
Wel op dit sociaal kerkhof hebben arbeiders de hoogste koopkracht van Europa, en is de werkloosheid minder dan 4%
Zwitserland heeft nochtans een economiche groei die de laatste decennia moet onderdoen voor de meeste EU landen... het is natuurlijk een financieel paradijs en er werken talloze mensen die uit andere Europese landen komen, net als in Luxemburg. Slecht voorbeeld dus.

Citaat:
En kijken ze ondertussen neer op de luie Europeanen die altijd maar vakantie nemen, en niet werken.
Europeanen werken ook, de productiviteit in BelgiË en Frankrijk per uur ligt bij de hoogste ter wereld. De economische groei in West-europa de laatste 30 jaar is hoger dan die in de VS, EN de "human development index" ligt hoger in veel West-Europese landen. De Amerikanen hebben dus een pak minder verlof, werken harder en de levensduurte is er veel hoger. (bvb. een tand trekken kan er gemakkelijk oplopen tot 500 $ weet ik uit goede bron). De lonen zijn over het algemeen Iets hoger maar het verschil is klein...
mijn rekening is snel gemaakt (nochtans vind ik de VS een fantastisch land met fantastische natuur waar wij alleen over kunnen dromen...)

Citaat:
Tuurlijk. Elke werkgever heeft graag verschillende "sexual harrasment" rechtszaken tegelijkertijd lopen...
zover komt het zelden. De slimme "sexual offender" praat eerst met z'n slachtoffer, en overtuigt haar (of soms hem) ervan dat het in haar voordeel is om op de avanes in te gaan... dat gebeurt natuurlijk overal, maar in de VS hebben werkgevers en kaderleden echt wel een heel bevoorrechte positie...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be