![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Toch zou het wel eens een gevolg kunnen hebben dat zich tegen de lobbyisten keert. Internationale acties voor referenda zouden kunnen leiden tot een Europese Volkspartij die nationale en multinationale belangen ondergeschikt maakt aan het algemeen belang en zorgt voor een logische en optimale verdeling van werk en welvaart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er bestaan ook ideeën om de nationale kieslijsten te vervangen door trans-europese. Het vormt wellicht een aanzet om tot Europese programma's van Europese partijen te komen. Maar dat is een ander verhaal dan dat van het burgerinitiatief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Het Verdrag van Lissabon is nagenoeg hetzelfde, op enkele totaal onbelangrijke details na, als die Europese grondwet, en fungeert dan ook de facto als Europese Grondwet. Alle mooie woorden en gladpraterij ten spijt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 6 december 2010 om 21:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Staatssecretaris
|
![]() Ieder stichtend verdrag sinds het verdrag van Rome fungeert als grondwet van Europa. Ieder stichtend verdrag van iedere internationale organisatie werkt als grondwet voor die organisatie. Alleen mag je het blijkbaar geen grondwet noemen want dan klinkt dat te veel als een basis voor een nieuw land. Een emotionele reactie van mensen die misschien te begrijpen valt maar op zich heel belachelijk is.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 6 december 2010 om 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel namelijk dat nationale partijstructuren, die nog steeds een primaire machtsbron vormen, zoiets belangrijks als de vorming van de kieslijsten willen afstaan aan een hoger orgaan. Dat geldt zeker voor de establishmentpartijen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om dat gemis aan initiatief van het EP te compenseren, komt er nu het burgerinitiatief. Een experiment. Ik hoop dat het goed uitpakt. Het reizend circus (tussen Brussel en Straatsburg) zou ik als burger als 1 van de eerste punten agenderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Sjaax : 7 december 2010 om 07:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Goed, ik begin al met rondreizen in zeven landen voor een miljoen handtekeningen, nu nog alleen een zinnig voorstel formuleren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementslid
|
![]() Psst... internet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En ja, het is nuttig dat je hier even op wijst, aangezien maar weinigen er zo veel interesse voor hebben, en er zoveel van afweten, dat het de hoop op een democratischer Europa zou rechtvaardigen, al is de EU daar in hoge mate zelf debet aan. Je opmerking is ook nuttig omdat de meeste EU-critici geen federalisten zijn, maar terug willen naar louter intergouvernementele structuren of zelfs naar het kluwen van bilaterale betrekkingen waarin een paar dozijn nationale soevereiniteitjes zou resulteren. Maar mij maakt niemand wijs dat de "intergouvernementalisten" in laatstgenoemde groep het grote probleem vormen. Het probleem, dat zijn de "intergouvernementalisten" die, uiteraard, in de Raad en de Europese Raad bijeenkomen, die zelfs de agenda's van de meeste fracties in het EP bepalen, en die uiteindelijk beslissen wie Rechter bij het Hof van Justitie of Commissaris of Lid van de Rekenkamer of of of wordt, en zelfs, in vrij hoge mate: wie de EP-kiezer als keuze voorgeschoteld zal krijgen. Je mag het dus wat mij betreft ook zo formuleren: Citaat:
Citaat:
En ja, het is wél jammer dat de critici van de antidemocratie niet vaak voor EU-federalisme kiezen, al is het de enige realistische keus.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Of iets volgens iemand ergens wel zuiver is, kan me niet schelen. De EU is niet democratisch, en ergens of nergens zuiver, ik wil democratie!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het zijn juist de pro Europese partijen die pleiten een echte rechtstreeks verkozen president, een wetgevende functie voor het parlement en een echte Europese regering.
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk bvb dat het burgerinitiatief een goede stap is. Een directe Europese belasting zou wat mij betreft hoog op het prioriteitenlijstje staan, het 'no taxation without representation' indachtig. Maar dan omgekeerd: ik verwacht dat de burgers door zo'n belasting meer democratische eisen gaan stellen. |
|
![]() |
![]() |