Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2010, 11:35   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Nederlands biertje = Glaasje pis in het Vlaams.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 12:05   #22
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

http://www.vlaamsetaal.be/

Voor zoeken en/of aanbrengen van Vlaamse woorden
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 12:18   #23
EddyBal

Standaard

Hugo Claus over Vlaams
Citaat:
Ik hoop dat het Vlaams en het Noord-Nederlands uit elkaar groeien. De taal heeft er alleen maar belang bij dat zij zo rijk en zo veelvoudig mogelijk wordt. Ik zou elementen in de taal willen brengen die zelfs grammaticaal onjuist zijn en alle gallicismes, alle germanismes, om het op te blazen. In de kwantiteit kan de kwaliteit liggen. Naarmate men verschraalt zijn de kansen op een reële, ruime expressie kleiner.
Noord-Zuid, 22 december 1978
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 2 december 2010, 12:32   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
http://www.vlaamsetaal.be/

Voor zoeken en/of aanbrengen van Vlaamse woorden
Verschillende van mijn vermoedens en eerdere stellingen in deze draad worden bevestigd aldaar. Het lijken de taalverloederaars uit het noorden die het voor het zeggen hebben mbt de Nederlandse standaardtaal, en die kijken neer op het Vlaams.

Dit citaat stond bij het nieuws:

Citaat:
Sabine Vandeputte i.v.m. Nederlands

Daar stond ik met m’n mooie Nederlands. Als ik iets zei, keken ze vagelijk in mijn richting. Sommigen zag ik aandachtig naar m’n mond kijken. Ze probeerden zowaar te liplezen want ik sprak natuurlijk veel te zacht. Ik hoorde mezelf correcte volzinnen produceren met volledige woorden maar voelde me tegelijk teruggeflitst naar de jaren 50. Voor hen sprak ik als een omroepster in zwart-wit.
Vrt.be, 29 november 2010
Mischien is het inderdaad tijd voor een apparte woordenboek voor het Vlaams. Als respect niet kan dan moet het zo maar.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 12:40   #25
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat Herman Van Rompuy spreekt Vlaams ...

* ik ben den enige
* da's mijnen oudste
* krijg ekik een glas?
* ge zie' dad ook ni aankomen
* meh' veel gewetensproblemen
* ik ben misschien den enige dien ooit gezegd heeft: zoekt iemand anders
* maar dad is nu voorbij
* 'k heb den indruk da' die mensen weten wa' ze doen
* ni slecht
* die weet ni waarover da' da' ga
* ge hebt der eigenlijk ene gezien
* ik heb al warm g'eten
* ik ga vanavond nog meh' den hond wandelen
* da' ge twee ure kunt wegzijn
* 'k heb de zee den eerste keer gezien in '56
* dien dag was 't zo kalm
"ni" bijvoorbeeld. Ook algemeen gebruikt in Vlaanderen. Erkent als Nederlands woord?

"dancing queen" is wel een Nederlands woord blijkbaar.

en Van Dale zelf spreekt liever van lifestyle dan van levensstijl.

Bekijk het lijstje met de beste nieuwe woorden van 2010. http://woordvanhetjaar.vandale.nl/ Vraag u vooral niet al wat de slechtste dan wel niet zijn. Tussen 1999 en 2005 kwamen er maar liefst 9600 (waaronder honderden Surinaamse woorden) bij in de Nederlanse taal. D'as pak 1500 per jaar. Voldoende voor een toren van Babel te bouwen. En dan zou je denken dan ondertussen algemeen gebruikte Vlaamse woorden geen probleem meer zouden mogen zijn, maar toch spreekt Van Rompuy nog een taal die niet Nederlands maar wel algemeen verstaanbaar Vlaams is. Hoe is dat mogelijk?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 december 2010 om 12:57.
Oud 2 december 2010, 13:03   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

kinglouievrouw

betekenis:

meisjesachtige vrouw die zich kleedt in stretchjurkjes met bloemetjesmotieven van een bepaald fabricaat, genoemd naar het kledingmerk King Louie

Letterlijk een modewoord. Binnenkort beginnen ze merknamen op te nemen in het woordenboek. Kan je een plaatsje kopen.
Oud 2 december 2010, 13:16   #27
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Een mede studente verwoorde het als volgt,

Hoe zegt een Pelg Bruce Springsteen ?

Brucke huppel de kei, ... een extreem vooze grap, maar ge moet het nen ollander horen zeggen, dan wordt het grappig, ...
En Stevie Wonder is dan natuurlijk Stefke Mirakel.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 13:37   #28
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
"ni" bijvoorbeeld. Ook algemeen gebruikt in Vlaanderen. Erkent als Nederlands woord?
Komt dat niet uit het Engels?

http://www.youtube.com/watch?v=zIV4poUZAQo
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 13:46   #29
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik ben geen taalwetenschapper. Wat ik wel weet dat Nederlanders 'etage' en 'jus d'orange' zeggen waar wij 'verdieping' en 'appelsiensap' zeggen. Uiteraard is dat niet bijster nieuw. Geen idee dus.

Wel heb ik weet van een vrij algemeen taalfenomeen uit Vlaanderen dat afgeraden wordt. Zo heeft men hier de neiging om 'zo'n + mv z.nw.' te gebruiken i.p.v. 'zulke + mv z.nw.' Persoonlijk vind ik niet alles Vlaams wat goed is. In Nederland ben ik dan weer weinig liefhebber van het gebruik van 'ze' wanneer men het lijdend voorwerp aanduidt.
Zo'n in plaats van zulk(e) is ook algemeen verbreid hier in Noord-Brabant. Net zoals verdieping en appelsienesap trouwens. Al wordt appelsienesap (met tussen-e) tegenwoordig wel steeds meer vervangen door sinaasappelsap of zelfs het verderfelijke jus d'orange (uitgesproken als zjuderans), of nog erger 'n zjuu'ke (dat dan wel weer met de typisch Zuid-Nederlandse/Vlaamse vorming van het verkleinwoord).

U zult het ongetwijfeld wel weten, maar ik heb de stellige indruk dat veel Vlamingen denken dat er meteen boven de grens 'Ollands gesproken wordt, terwijl dat bij lange na niet zo is.
Het Nederlands in Nederland dat ten zuiden van de grote rivieren wordt gesproken, heeft doorgaans veel meer gemeen met het Nederlands dat in Vlaanderen wordt gesproken, en sommige fenomenen waarvan velen denken dat die typisch Vlaams zijn, zijn ook boven de grote rivieren verspreid. Zo gebruikt men 'gij' ook in geheel zuidelijk Gelderland tot in delen van de Achterhoek toe. De zachte 'g' idem. En woorden als 'nie' en 'da' (zonder 't' dus) komen zelfs in veel Randstedelijke dialecten voor, zoals bijveerbeeld het Rotterdams.

Anderzijds worden in zuidelijk Nederland dan wel weer vaak (Noord-)Nederlandse woorden gebruikt daar waar men in Vlaanderen graag een (van oorsprong) Frans woord gebruikt. Zo zegt men er fiets, en niet velo, en men doet de verwarming aan, en niet de chaufage. Als de zekering gesprongen is, doet men er een nieuwe stop in, en niet een plon. Enz.

[chauvinistische modus] Zo beschouwd is het Nederlands zoals dat in Noord-Brabant gebruikt wordt eigenlijk de perfecte syntese en het perfecte compromis tussen het 'Ollands enerzijds en Vlaams anderzijds, en dient het bijgevolg tot standaardtaal voor heel het taalgebied verheven te worden.[/chauvinistische modus]
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 13:51   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Komt dat niet uit het Engels?

http://www.youtube.com/watch?v=zIV4poUZAQo
Ik had al zo'n vermoeden.
Oud 2 december 2010, 13:51   #31
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hugo Claus over Vlaams

Noord-Zuid, 22 december 1978
Maar wel liggen te vozen met ene Kristel.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 14:04   #32
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mischien is het inderdaad tijd voor een apparte woordenboek voor het Vlaams. Als respect niet kan dan moet het zo maar.
Calimero.

Verder, meen ik te herinneren dat u Limburger bent. In Antwerpen is men niet zo bekrompen om beperkte woordenboeken te kopen. Vergeet het dus maar voor de verkoop van dat kerktorennaslagwerk. In steden is het menselijk contact te veelvuldig om een autistische kijk op taal te ontwikkelen, gezien de grootste stad van onze provincie wel degelijk meer dan 70.000 inwoners telt.

Misschien wordt het tijd voor een apart Boliviaans woordenboek, geïsoleerd van de rest van la Hispanidad, want die arrogante Castilianen in Madrid en die Mexicanen met hun filmindustrie.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 december 2010 om 14:09.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 14:52   #33
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Maar wel liggen te vozen met ene Kristel.
Silvia vond die onbegrijpelijke woordjes van hem toch zooo romantisch

Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 december 2010 om 14:53.
Oud 2 december 2010, 14:58   #34
EddyBal

Standaard

Citaat:
Calimero.

Verder, meen ik te herinneren dat u Limburger bent. In Antwerpen is men niet zo bekrompen om beperkte woordenboeken te kopen. Vergeet het dus maar voor de verkoop van dat kerktorennaslagwerk. In steden is het menselijk contact te veelvuldig om een autistische kijk op taal te ontwikkelen, gezien de grootste stad van onze provincie wel degelijk meer dan 70.000 inwoners telt.

Misschien wordt het tijd voor een apart Boliviaans woordenboek, geïsoleerd van de rest van la Hispanidad, want die arrogante Castilianen in Madrid en die Mexicanen met hun filmindustrie.
Want...?

Als het Nederlands niet wil weten van de rijkdom van onze Vlaamse taal, dan zal op de duur de splitsing van de taal een feit worden.
Oud 2 december 2010, 15:01   #35
EddyBal

Standaard

Citaat:

"dancing queen" is wel een Nederlands woord blijkbaar.

en Van Dale zelf spreekt liever van lifestyle dan van levensstijl.

Bekijk het lijstje met de beste nieuwe woorden van 2010. http://woordvanhetjaar.vandale.nl/ Vraag u vooral niet al wat de slechtste dan wel niet zijn. Tussen 1999 en 2005 kwamen er maar liefst 9600 (waaronder honderden Surinaamse woorden) bij in de Nederlanse taal. D'as pak 1500 per jaar. Voldoende voor een toren van Babel te bouwen. En dan zou je denken dan ondertussen algemeen gebruikte Vlaamse woorden geen probleem meer zouden mogen zijn, maar toch spreekt Van Rompuy nog een taal die niet Nederlands maar wel algemeen verstaanbaar Vlaams is. Hoe is dat mogelijk?
Sommigen willen nu eenmaal het bestaan van onze taal ontkennen, en zelfs onze cultuur. Arme kleindenkers die vinden dat we ons maar moeten aanpassen aan wat de Nederlanders voorschrijven. Oranjegekte, een ander woord kan ik er niet voor bedenken.
Oud 2 december 2010, 15:04   #36
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Want...?

Als het Nederlands niet wil weten van de rijkdom van onze Vlaamse taal, dan zal op de duur de splitsing van de taal een feit worden.
Woordenboeken dienen om een bestaande taal te registreren. Persoonlijk hou ik van volledigheid.

Vandaag de dag zijn de Van Dale en Prisma het populairst. Vroeger was er meer concurrentie. O.a. de vernoemde tussen Wolters-Noordhoff, Kramers en Verschueren.
Verder vraag ik me af wat u bedoelt met 'als het Nederlands niet wil weten'.

Persoonlijk heb ik geen zin om mijn tijd te verdoen aan mensen als u. Noem het een zwaktebod, maar u zoekt gewoon kleinigheidjes om huiliehuilie te gaan doen en daarom heeft het mijns inziens geen zin. En u zal altijd die 'gaatjes' vinden, gezien taal altijd meer is dan louter de woordenboeken (nahollende naslagwerken).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 december 2010 om 15:07.
Oud 2 december 2010, 15:09   #37
EddyBal

Standaard

Citaat:
Woordenboeken dienen om een bestaande taal te registreren. Persoonlijk hou ik van volledigheid.

Vandaag de dag zijn de Van Dale en Prisma het populairst. Vroeger was er meer concurrentie. O.a. de vernoemde tussen Wolters-Noordhoff, Kramers en Verschueren.
Verder vraag ik me af wat u bedoelt met 'als het Nederlands niet wil weten'.

Persoonlijk heb ik geen zin om mijn tijd te verdoen aan mensen als u. Noem het een zwaktebod, maar u zoekt gewoon kleinigheidjes om huiliehuilie te gaan doen en daarom heeft het mijns inziens geen zin. En u zal altijd die 'gaatjes' vinden, gezien taal altijd meer is dan louter de woordenboeken (nahollende naslagwerken).
Blijkbaar zie je al in dat je de strijd zou verliezen en verkies je dan maar om wat verwijten te strooien in plaats van argumenten aan de halen. Mij niet gelaten, maar het is erg klein.
Oud 2 december 2010, 15:10   #38
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want...?

Een dergelijk particularisme zal op termijn lijnrecht naar een diepgaande verfransing van Vlaanderen leiden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 15:12   #39
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een dergelijk particularisme zal op termijn lijnrecht naar een diepgaande verfransing van Vlaanderen leiden.
En voor een cultuur die gebaseerd is op de Strangers zou ik zulk een verfransing gerust 'een bevrijding' durven noemen. Let wel op de komende generatiekloof.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 december 2010 om 15:18.
Oud 2 december 2010, 15:13   #40
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zie je al in dat je de strijd zou verliezen en verkies je dan maar om wat verwijten te strooien in plaats van argumenten aan de halen. Mij niet gelaten, maar het is erg klein.
Tegen iemand die een 'onbestaande taal' broebelt ? Ik zou niet weten waarom. U kan niet eens uw onderschrift zonder schrijffouten opstellen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be