![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() Bobke, mag ik hopen dat deze opmerking niet voor mij bedoeld is? Nooit, maar dan nooit zou het in mij opkomen om één euro te verdienen aan de miserie van mijn xxxxxxx. Ik zeg maar 1 ding: IEDEREEN kan ooit dakloos worden. Iedereen. Ik ben blij dat ik mijn xxxxxx kan helpen, vaak met hele kleine dingen. Voor hem maakt dat een wereld van verschil hoor! Dingen die wij doodnormaal vinden....een bad of een douche kunnen nemen. Op tijd een warme maaltijd... af en toe stop ik hem eens enkele maaltijdcheques toe. En neen...mijn xxxxxx drinkt niet. Want dat is ook zo'n cliché: ALLE daklozen drinken. Het is zelfs zo dat de dagen dat hij hier komt eten/douchen, hij erop staat om ons met één of ander te helpen. Afwassen, meehelpen koken, stofzuigen, opruimen, onze auto wassen...wij krijgen ook veel van hem terug.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Heeft zo zijn eigen plaatsen: wil daar niet teveel over kwijt.'(Trots) .Meestal kan hij wel ergens terecht(heeft veel vrienden). Hij weet dat hij in geval van nood hier op de zetel mag slapen. Is wel hééél zelden dat hij daar gebruik van maakt. Soms ook bij onze zus of bij haar dochter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik voel plaatsvervangende schaamte opkomen. Diegene die zoiets heeft durven bedenken dient stante pede ontslagen te worden en die rijken mogen een flink pak slaag krijgen van die daklozen. Gewoonweg dégoutant.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 december 2010 om 06:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat is er voor jou 'dégoutant' aan een restaurant waar (ex-)daklozen een vak leren en ervoor betaald worden, honderden daklozen voor 1€ een luxe maaltijd krijgen, en gewone stedelingen de rest betalen, terwijl er een TV programma over gemaakt wordt dat gezellig met de kerst op 2 televisies wordt uitgezonden? Ik wil graag je schaamte begrijpen. Zelf heb ik ook allerlei gevoelens die misschien iets minder extreem zijn, en die zal ik later uitleggen/illustreren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() OK, hierbij een paar van mijn ideeën.
1) Ik heb geen excuus zoals een dure maaltijd en een TV programma nodig om met armen/daklozen in contact te komen; wanneer ik door Brussel loop kom ik er honderden tegen en ik ben niet te belabberd om met ze te praten. 2) Wanneer ik daklozen wil helpen, dan ga ik meteen naar ze toe en vraag wat ze nodig hebben (de eerste 3 dingen op hun lijst kan ik weinig aan doen, nl woning, geld, administratieve problemen), maar volgens een grote studie is Nummer 4 de hygiëne dus ik kan produkten aanbieden, en adressen voor douches. Ik heb geen TV nodig om geld aan te storten. 3) Alle daklozen klagen over de slechte behandeling die ze krijgen op straat van lullebakken. Zo zag ik laatst een klootzak, die voor een jonge vrouw met hond ging staan, haar ontzettend brutaal aankeek en 30 cent deponeerde met de woorden "Dat is VOOR DE HOND." Ook daar kan ik iets aan doen en heb daar geen duur VRT programma voor nodig. 4) Ik zou me beschaamd voelen met dure Lion's Club mensen te moeten gaan zitten om mijn kennissen van de Brusselse straten zo onder ogen te moeten komen. 5) Ik zou me opgelaten voelen om met voor de gelegenheid uit de voorsteden naar de vuile stad gewaaide Tantes Pollewop naar mondaine diner-gesprekken te moeten luisteren. 6) Ik geloof NIET dat men erin slaagt om veel échte daklozen van de straat te plukken voor een maaltijd van 1€. Ze hebben niet alleen hun trots, maar ook hun gewoonten, en velen houden van bepaalde dingen die hen 'eigen' geworden zijn: hun adresjes, hun vrienden... Denkt men nu écht dat ze niet te eten hebben? Eten is altijd wel beschikbaar. 7) Ik geloof NIET dat veel daklozen 'samen met rijken' op TV willen komen. Wat wordt het nieuwe amusement? Dakloosje identificeren? Wie van de Drie is Dakloos? 8) Ik wil NIET met de 'Brusselse Minister Die Eigenlijk Iets Voor Daklozen Zou (Hebben) Moeten Doen' samen in één TV show zitten, ookal heeft ze voor de gelegenheid haar diamanten oorbellen ingeruild voor eenvoudig witgoud. 9) Ik wil niets te maken hebben met journalisten die eigenlijk op zoek zijn naar 2 dingen: kijk- en of verkoopcijfers boosten of een bepaald electoraat plezieren en ZEKER niet ten koste van daklozen. 10) Een kerstprogramma, dat heeft een effect van "ik geef mezelf een goed gevoel want het is kerst" en er is iets kitscherigs aan. Wat deed men daarvoor, en wat doet men daarna? Behalve dan een goed gevoel hebben en een volle buik? Mijn volgende punt echter is: 11) wat dan wél? wat kunt U doen? wat kunnen wij doen? wat vinden we wél goed? Wat doet u? wat zou u willen doen?
Ook zo blij dat 2010 het Europees Jaar van de Strijd tegen de Armoede en de Sociale Uitsluiting was? Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 19 december 2010 om 10:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Arm zijn, is de tegenhanger van heel rijk te zijn. Deze laatsten zouden meer schaamte moeten vertonen dan de armen! Men dient absoluut niet uit het oog te verliezen dat: leven zoals het ons opgelegd word, kan men niet echt meer leven noemen. Bewijs: zoek maar eens echt gelukkige mensen? . Laatst gewijzigd door bruggeman : 19 december 2010 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zich daadwerkelijk met bezorgdheid over deze zwermen pechvogels buigen, om hun dagdagelijks leed te verzachten, is uiteraard edel en eervol. Echter dient gesteld, dat deze en andere schrijnende sociaal-economische problemen niet structureel zullen kunnen worden ingevuld, zolang de huidige mentaliteiten ongewijzigd zullen blijven. Namelijk, zolang de essentie van de belangstelling slechts een enkele doelstelling zal beogen: de duurzame economische vooruitgang voor iedereen maar vooral voor de reeds rijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() Nu is de vraag: HOE wijzigt men de mentaliteit? Bij de inzamelacties waaraan ik (mee)werk, komen ontzettend veel mensen uit minder gegoede milieus, maar ook veel mensen met een vermogen, en sommigen daarvan zetten zich enorm in. Volgens mij blijven oprechte burgerinitiatieven de enige (NIET lucratieve, doch vrijwillige) manier om het bewustwordingsproces wat aan te wakkeren en dingen in een ander daglicht te stellen. Op de pers+politiek (= één pot nat) moeten we voorlopig niet rekenen, toch niet in België. Het heeft volgens mij een groot impact wanneer veel mensen de handen uit de mouwen gaan steken zonder subsidie, clubjes, burgemeesters, ministers en dure etentjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() OK.. dat zijn dus een paar negatieve oordelen en één 'bijna tof'.
Nog mensen die een mening hebben hierover? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Eigenlijk best begrijpbaar dat de over grote meerderheid zich niet voor zulke thema's boeit hé. Volgens mij zijn ze te druk bezig met 'de berg' proberen te beklimmen. U weet wel, deze welke slechts door een minderheid tegen het einde van het levensavontuur zal overwonnen worden. Waar de meesten, hun ganse leven lang zullen op zwoegen, om ter plaatse te blijven staan en waar, al uw behoeftigen waarmee jij en uw vrijwilligers hun handen mee vol hebben om ze alsdan nog, iets aan menselijke warmte bij te brengen. Prachtig initiatief zo te zien maar op de duur: heel veel moeite voor bijster weinig resultaat. Alles bij mekaar is het tenminste al iets en beslist het doen waard: een begin slechts maar, mss naar iets beters. De mentaliteiten veranderen! tja, zo te merken is het wel utopisch en vooral tè hoog gegrepen. De mensheid zal er nog iets wat tijd moeten overdoen om, zijn optimale perfectie te bereiken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanuit een villa is het gemakkelijk zich zorgen te maken over daklozen. Best eerst eens overleggen met het wijkteam, of de lokale burgerwacht. Ruim de sneeuw op de oprit van de Mercedes. Misschien ook best de tweede oprit. En vraag aan madam of ze na het telefoneren zo goed wil zijn wat soep klaar te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Misschien is het wel de realiteit, en verdienen de Vlamingen een Reality Show van de VRT om een héél klein beetje een glimp van de "realiteit" op te vangen. En ondertussen maar geloven dat ze ergens in Afrika kunnen "helpen"... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- = Vooruit, breng nog maar een goede kom warme koffie met enkele van die lekkere boterkoeken =. Zo uitgerust, bespreekt de burgerij nog 't liefst het daverend succes van dit uitstervend 'jaar van de armoede'. 2OOO voor Brussel,.... en hoeveel elders. - Veel meer honderdduizenden, miljoenen wellicht. 'Joke': uw opzet lijkt mij een discriminerend reukje te versprijden. ![]() Iets anders: Heb onlangs vernomen dat er in Brussel een nieuwe beweging op gang is gekomen: nml. 'NUL-MERIDIAN' ? Deze naam is ontstaan uit een eeuwen oud principe; het meten van plaats en tijd langs lengte- en breedtegraden. 'Meridiaan' vormen ijkpunten. Het tijdsverschil tussen twee plaatsen kan worden herleid tot de afgelegde afstand in lengtegraden. Mensen zijn aards; vastbesloten en zeker van hun zaak en terzelfdertijd ook doelloos. Allen zoeken permanent heil, evenwicht en houvast, dit alles noemen ze : ijkpunt Dus 'Nulmeridiaan' wil een baken vormen voor meervoudig gekwetste mensen in de Brusselse grootstedelijke realiteit. Wie weer daar iets meer over te schrijven? ![]() . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Hoewel ik al over dit onderwerp vaste zekerheden had, werden deze slechts bevestigd. De bevestiging dat een levenspatroon waar een Mega 'Kapitalistische' overkoepelende macht, al wat reilt en zeilt, ‘levend iets’, met sturing touwtjes steeds maar op het rechte pad van het geluk tracht te leiden. Steeds maar vooruitstarend, zonder naar al diegenen, die het helse bliksemsnelle en adembenemende tempo niet hebben weten te overmeesteren. achteruit te blikken - De oorzaak van al de miserie, armoede en al het leed dat aldus wordt aangericht. Ook omdat ze later, deze problematiek als verwaarlozend of als onbestaand kwantum zijn gaan beschouwen. Hoe dan ook, ik blijf erbij dat het vanwege al deze menslievende straathelpers edel en barmachtig is om er aan de bron/basis iets trachten aan te verbeteren maar, dat naar deze specificiteit toe, de ‘ top’ kordaat dient aangepakt. Dat is natuurlijk veel lastiger daar het merendeels diegenen betreft die, over onze levensnoodzakelijke inkomsten dienen te zorgen. En eerlijk gezegd, zonder vechtpartijen en bloedvergieten voorspel ik spijtig genoeg weinig succes voor uw vooropgestelde VTR tv show. Zoals ik het reeds op dit Forum vermelde: De Romeinse Circusspelen en de marteldood van "Jezus Christus" dat was slechts gisteren. ![]() |
|
![]() |
![]() |