Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 december 2010, 09:50   #21
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
zolang er geen Belgisch akkoord komt waar n-va in meestapt, geen probleem
De N-VA moet volgens u geen actor zijn in dit spel, en bijvoorbeeld een heel nieuwe logica op tafel zetten? Zelfs niet met 33 pct van de Vlaamse stemmen?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 09:53   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik vraag mij af of dat net niet de Franstalige partijen goed uitkomt, zij hebben een regering van lopende zaken, waarin zij oververtegenwoordigd zijn, en de Vlamingen als parlementaire minderheid.
Voor enkele details misschien wel. Maar als het federale niveau in panne BLIJFT, dan zal het op den duur wel dagen voor zowel vlamingen als franstaligen dat dat niet werkt, en DAT HET NIET NODIG IS.

Als het dagelijkse leven prima verder gaat en men al 10 jaar geen federale regering meer heeft, dan zal het op den duur wel duidelijk worden dat die regering tot niks dient, he. En dat dat niveau nergens goed voor is. Bovendien is de macht van een lopende zaken regering toch maar beperkt, wat goed is, want dan kan die minder schade aanrichten, en minder zotte uitgaven doen.
En komt uiteindelijk de macht, zoals het hoort, bij het parlement terecht, waar er, door de verschillende mechanismen, niks deftigs meer kan gestemd worden ook niet.

Maw, het lam leggen gedurende ettelijke jaren van het gewraakte federale niveau zal uiteindelijk aantonen dat dat niveau nergens goed voor is.
Het loopt al kramikkig sinds 2007. Als we nu nog 4 of 5 verkiezingen hebben en nog altijd geen functionerend federaal niveau, dan zal het wel dagen, zekers ?

Het alternatief is dat de franstaligen redelijk worden. Niet dus.
patrickve is offline  
Oud 30 december 2010, 10:00   #23
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De N-VA moet volgens u geen actor zijn in dit spel, en bijvoorbeeld een heel nieuwe logica op tafel zetten? Zelfs niet met 33 pct van de Vlaamse stemmen?
alles op zijn tijd, vrind.

Ik heb vroeger gewerkt voor een japans bedrijf, en ooit vertelde iemand mij de volgende vergelijking over japanners, die volgens mij ook van toepassing is op het belgisch geval:

Ze zijn als een grote zware ronde steen, die stil ligt. Maar jij wil hem in beweging krijgen. Er zijn twee mogelijkheden: of je neemt een stevige aanloop en gooit er je met je volle gewicht tegen, maar dan is de kans groot dat de steen helemaal niet zal bougeren en jij met een gebroken schouder zit.

Duw je daarintegen met alle kracht tégen de steen, dan zal blijken dat na lang genoeg geduwd te hebben, de steen opeens een klein beetje begint te rollen. En dan nog een beetje meer, en steeds meer en meer. Tot ie zoveel inertie heeft opgebouwd dat hij niet meer te stoppen is.

D�*t is de enige juiste strategie die we moeten volgen.
vrijevlaming is offline  
Oud 30 december 2010, 10:44   #24
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het alternatief is dat de franstaligen redelijk worden. Niet dus.
Ik denk dat dat wel kan. Wij hebben tijd nodig, maar zij ook. En er zijn al wat, voorlopig meestal onderhuidse, tekenen dat het die richting uitgaat.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 13:01   #25
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat wel kan. Wij hebben tijd nodig, maar zij ook. En er zijn al wat, voorlopig meestal onderhuidse, tekenen dat het die richting uitgaat.
Hun houding is sinds de 30% voor N-VA al fel verbeterd, ze zijn er toch serieus van geschrokken. Maar ik vrees dat de Franstalige geesten nog steeds niet rijp genoeg zijn.
respublica is offline  
Oud 30 december 2010, 13:15   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Realiteit: we staan op een zucht van een oplossing.
Bobke is offline  
Oud 30 december 2010, 13:25   #27
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Realiteit: we staan op een zucht van een oplossing.
Vandelanotte heeft opgehouden met zuchten. Hij heeft er nu het sch*t van gekregen
fonne is offline  
Oud 30 december 2010, 13:31   #28
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Warrior, wat u (behoorlijk gedocumenteerd, waarvoor dank) vaststelt is dat BDW zijn partij een heel eind doet meelopen in de Belgische logica. Wat is uw probleem?
Hmmm. Is dat uw nieuwe discussietechniek?

Niet te vaak gebruiken, want messen die veel snijden worden bot.
Vito is offline  
Oud 30 december 2010, 13:34   #29
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht

Een bot bijl klieft ook.
Oud 30 december 2010, 13:39   #30
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
Gaan de NVA'ers op dit forum eigenlijk tevreden zijn wanneer BDW woensdag het werkstuk VDL aanvaardt of niet? Ik weet dat we nog niet de volledige inhoud kennen, maar we kennen toch de rode draad. NVA had nooit in een 'belgische onderhandeling' mogen stappen. Had idd een minimumbod op tafel moeten leggen alvorens in de formatie te stappen, dat zouden de kiezers hem niet eens kwalijk genomen hebben. Nu is het echter te laat. Alleen nieuwe verkiezingen kunnen nog soelaas bieden, maar daar gelooft BDW zelf niet in. We gaan dus naar Egmont II.
Zeer pertinente post. Voor wie trouwens twijfelt of de N-VA al dan niet BDW "is", moet maar verwezen worden naar de onvoorwaardelijke verdediging die de man hier op deze fora krijgt.
BWarrior is offline  
Oud 30 december 2010, 13:48   #31
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is me totaal onduidelijk welke vraag u me hier stelt...
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 13:53   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zeer pertinente post.
Ik vraag me al maanden af wat eigenlijk uw probleem is met "de bochten" van de N-VA...

Als u nu zou zeggen: "ik heb nood aan een simpele, eendimensionale N-VA", dan zou ik dat kunnen begrijpen. Zelfs als u zou zeggen: "een N-VA zonder bochten is beter voor België".

Citaat:
Voor wie trouwens twijfelt of de N-VA al dan niet BDW "is", moet maar verwezen worden naar de onvoorwaardelijke verdediging die de man hier op deze fora krijgt.
Hoe zou het feit dat BDW aanzien (en verdedigd) wordt als een uitzonderlijk strateeg, politicus én persoonlijkheid, kunnen betekenen dat hij de N-VA is? Kan u dat eens uitleggen, want het verband is totaal onduidelijk.
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 13:53   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Messen slijpen is helemaal geen hard werk, met het juiste gereedschap is dit zelfs gemakkelijk.

Ik zelf gebruik liefst messen van Sabatier, die zet je even aan en die zijn scheermesscherp.
Oud 30 december 2010, 13:54   #34
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Liggen er eigenlijk veel bananen in die bochten?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 30 december 2010, 14:16   #35
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zou het feit dat BDW aanzien (en verdedigd) wordt als een uitzonderlijk strateeg, politicus én persoonlijkheid, kunnen betekenen dat hij de N-VA is? Kan u dat eens uitleggen, want het verband is totaal onduidelijk.
Het schept een sfeer van onfeilbaarheid rond elke actie die hij onderneemt. Als Bart De Wever wat nu op tafel ligt goed vindt en wil verdedigen voor een partijcongres, dan is er geen reden waarom zulk een congres dat niet zou aanvaarden. Indien hij dan een 2/3de meerderheid tegen zou krijgen, zou dat de facto zelfs een stemming van wantrouwen tegen die "uitzonderlijke persoonlijkheid" zijn.
BWarrior is offline  
Oud 30 december 2010, 14:20   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het schept een sfeer van onfeilbaarheid rond elke actie die hij onderneemt. Als Bart De Wever wat nu op tafel ligt goed vindt en wil verdedigen voor een partijcongres, dan is er geen reden waarom zulk een congres dat niet zou aanvaarden. Indien hij dan een 2/3de meerderheid tegen zou krijgen, zou dat de facto zelfs een stemming van wantrouwen tegen die "uitzonderlijke persoonlijkheid" zijn.
Daar moet je je geen zorgen over maken, dat zullen de N-VA'ers wel regelen.

En een groot aantal daarvan, zoals ik tenandere, staan ronduit vijandig tegenover Belgie.

Dus de kans is groot dat een eventueel akkoord, sowieso afgeschoten wordt.

Begrijp je? Als ik kan meestemmen stem ik sowieso neen. En dan mag BDW zijne kop er naast leggen. Dat maakt helemaal niets uit, het ledencongres beslist.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 december 2010 om 14:22.
Xenophon is offline  
Oud 30 december 2010, 14:24   #37
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U oordeelt echt van buitenaf, met niets anders als basis dan krantenberichten. U wéét toch dat de verhoudingen er in realiteit heel anders kunnen uitzien dan zo'n oppervlakkig beeld te zien kan geven?

Bent u pakweg niet op de hoogte van de fundamentele kritiek binnen de Vlaamse Beweging én binnen de N-VA structuren?

BDW kan dit pakket op een congres bijvoorbeeld gerust voorstellen als "het minst slechte wat België ons te bieden heeft", ik zeg maar iets. Als hij zich daar opstelt - en dat is perfect haalbaar tegenover de huidige Vlaamse opinie - als degene die zijn best gedaan heeft maar niet de essentie heeft kunnen binnenhalen, dan kan zijn congres het akkoord makkelijk afschieten zonder de voorman zelf af te schieten.

Denkt u dat BDW een akkoord-VDL op zijn congres zal voorstellen als te nemen of te laten, en als een test voor zijn leiderschap?
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 14:26   #38
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Daar moet je je geen zorgen over maken, dat zullen de N-VA'ers wel regelen.

En een groot aantal daarvan, zoals ik tenandere, staan ronduit vijandig tegenover Belgie.

Dus de kans is groot dat een eventueel akkoord, sowieso afgeschoten wordt.

Begrijp je? Als ik kan meestemmen stem ik sowieso neen. En dan mag BDW zijne kop er naast leggen. Dat maakt helemaal niets uit, het ledencongres beslist.
Ik stem in elk geval mee (lidgeld zorgvuldig betaald) en ik stem tegen elk akkoord dat lijkt op de nota's EDR, BDW en VDL.
E. Gidius is offline  
Oud 30 december 2010, 14:33   #39
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stem in elk geval mee (lidgeld zorgvuldig betaald) en ik stem tegen elk akkoord dat lijkt op de nota's EDR, BDW en VDL.
^2
born2bewild is offline  
Oud 30 december 2010, 14:35   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
^2
Heb jij ook al een lidkaartje, jongen?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 30 december 2010 om 14:35.
Another Jack is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be