Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2011, 22:41   #21
Lieven Scheire
Vreemdeling

Standaard

Hmm, de titel die op dit forum automatisch onder mijn naam wordt toegevoegd is in deze wel bijzonder multi-interpretabel
Lieven Scheire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2011, 22:47   #22
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Scheire Bekijk bericht
Een 'ander volk' dan nog wel... Zo genetisch beoordeel ik de wereld vooralsnog niet .
Een andere uitslag daarentegen: graag. Dat rood-groene in de Waalse verkiezingsuitslagen sprak mij inderdaad meer aan dan dat geel-oranje in de Vlaamse.
Het begrip 'volk' is helemaal niet noodzakelijk genetisch van aard. Traditioneel (19e eeuw tot eerste helft 20e eeuw) beschouwde men dit wél zo, maar sinds lang ziet men een volk als iets cultureels. En gelukkig maar!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2011, 23:24   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Scheire Bekijk bericht
Een 'ander volk' dan nog wel... Zo genetisch beoordeel ik de wereld vooralsnog niet .
Een andere uitslag daarentegen: graag. Dat rood-groene in de Waalse verkiezingsuitslagen sprak mij inderdaad meer aan dan dat geel-oranje in de Vlaamse.
mss beginnen met anderen dan te overtuigen dat rood-groen wel beter is voor hun dan geel-oranje?
Oud 2 januari 2011, 12:08   #24
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Belgie is voor Nederland(ers) altijd een vijandige entiteit geweest. Alleen al daarom vind ik dat dat land kapot moet. Maar toch ben ik ergens nog wel bang voor het uiteenvallen van Belgie. Als het zover is kan de stabiliteit van Nederland wel eens in gevaar komen. Veel Vlamingen willen best een hereniging. Maar niet met die vieze Hollanders van boven de rivieren. Dus het zou me niet verbazen als ze onder valse voorwendselen Zuid-Nederland proberen los te weken uit het Nederlandse staatsverband. MIschien overdrijf ik. Maar ik heb nou eenmaal ontdekt dat het beter is de Vlaamse hollanderhaat te overschatten, dan te onderschatten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 14:16   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Belgie is voor Nederland(ers) altijd een vijandige entiteit geweest. Alleen al daarom vind ik dat dat land kapot moet. Maar toch ben ik ergens nog wel bang voor het uiteenvallen van Belgie. Als het zover is kan de stabiliteit van Nederland wel eens in gevaar komen. Veel Vlamingen willen best een hereniging. Maar niet met die vieze Hollanders van boven de rivieren. Dus het zou me niet verbazen als ze onder valse voorwendselen Zuid-Nederland proberen los te weken uit het Nederlandse staatsverband. MIschien overdrijf ik. Maar ik heb nou eenmaal ontdekt dat het beter is de Vlaamse hollanderhaat te overschatten, dan te onderschatten.
Overdrijven doet u zeker. Maar stel dat uw "vrees" bewaarheid zou worden. Dan kan er nog steeds een soort confederatie ontstaan van twee staten, "herwaarts" en "derwaarts" van de Moerdijk.
Oud 2 januari 2011, 15:19   #26
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Overdrijven doet u zeker. Maar stel dat uw "vrees" bewaarheid zou worden. Dan kan er nog steeds een soort confederatie ontstaan van twee staten, "herwaarts" en "derwaarts" van de Moerdijk.
Dan ga ik toch echt een verhuizing overwegen. Ik voel me naast Nederlander ook Brabander. Maar ik denk dat ik me dan toch meer thuis voel in de kosmopolitische randstad, dan in het wangedrocht dat jij beschrijft. Want zonder die 'arrogante' Hollanders gaat er iets verloren wat een land hard nodig heeft.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 16:23   #27
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ga ik toch echt een verhuizing overwegen. Ik voel me naast Nederlander ook Brabander. Maar ik denk dat ik me dan toch meer thuis voel in de kosmopolitische randstad, dan in het wangedrocht dat jij beschrijft. Want zonder die 'arrogante' Hollanders gaat er iets verloren wat een land hard nodig heeft.
Je bent welkom (zoals iedereen die van van vrijheid houdt). We blazen de Moerdijkbruggen op, activeren de waterlinie en gaan verder als eiland in een zee van gelatiniseerde volkjes om ons heen. Al duurt het weer 80 jaar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 17:06   #28
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ondergetekende die naast Nederlander óók Brabander is, was als een kind zo blij toen hij na noodgedwongen (i.v.m. studie) enkele jaren in de Rampstad te hebben doorgebracht, weer definitief aan de goeie kant van de Moerdijk terecht kwam.

Enne... over één generatie wonen er helemaal geen al dan niet arrogante Hollanders meer in de Rampstad. Die zijn tegen die tijd allang weggevlucht naar betere oorden, waaronder, inderdaad, u raadt het al, Brabant. Een proces dat al een tijdje aan de gang is overigens. Uw eigen Breda is daar ook een typisch voorbeeld van.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 17:16   #29
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Enne... over één generatie wonen er helemaal geen al dan niet arrogante Hollanders meer in de Rampstad. Die zijn tegen die tijd allang weggevlucht naar betere oorden, waaronder, inderdaad, u raadt het al, Brabant. Een proces dat al een tijdje aan de gang is overigens. Uw eigen Breda is daar ook een typisch voorbeeld van.
Waarom niet? Of doelt u op rechte afstammelingen van de Cananefaten?
Oud 2 januari 2011, 17:24   #30
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het voorbije weekend zijn er vast weer een boel "Hollanderhaters" bijgekomen in Antwerpen. Ik heb het grootste deel van de avond binnen doorgebracht, maar op de twee korte verplaatsingen die ik moest doen, mocht ik toch twee incidenten meemaken (eentje dan nog in het centrum van Borgerhout, waar de concentratie Nederlanders toch vrij laag is). Eerst zagen we een vijftal Nederlanders luid zingend tegen de voordeur van een gewone woning pissen, een voor een, en lekker agressief tegenover voorbijgangers die er iets over zegden. Vervolgens werd onze taxi belaagd aan een rood licht omdat een groepje dronken Nederlanders vonden dat wij maar moesten "optiefen", want zij zouden wel meer betalen. Onze (overigens Marokkaanse) taxichauffeur rolde zijn raampje naar beneden en zei dat ze maar moesten lopen. Die twee groepjes kunnen nu ook gaan vertellen dat "de Vlamingen" Nederlanders haten.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 17:32   #31
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het voorbije weekend zijn er vast weer een boel "Hollanderhaters" bijgekomen in Antwerpen. Ik heb het grootste deel van de avond binnen doorgebracht, maar op de twee korte verplaatsingen die ik moest doen, mocht ik toch twee incidenten meemaken (eentje dan nog in het centrum van Borgerhout, waar de concentratie Nederlanders toch vrij laag is). Eerst zagen we een vijftal Nederlanders luid zingend tegen de voordeur van een gewone woning pissen, een voor een, en lekker agressief tegenover voorbijgangers die er iets over zegden. Vervolgens werd onze taxi belaagd aan een rood licht omdat een groepje dronken Nederlanders vonden dat wij maar moesten "optiefen", want zij zouden wel meer betalen. Onze (overigens Marokkaanse) taxichauffeur rolde zijn raampje naar beneden en zei dat ze maar moesten lopen. Die twee groepjes kunnen nu ook gaan vertellen dat "de Vlamingen" Nederlanders haten.
Ik weet niet wat voor volk jullie daar aantrekken, maar dat hebben wij hier nou nooit. Zelf maak ik dit echt nooit mee. De enige agressieve daden die ik heb meegemaakt waren in het 'gemoedelijke' Maastricht en in Nijmegen. Verder is Antwerpen zo te lezen ook niet helemaal veilig.
Oud 2 januari 2011, 17:39   #32
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik weet niet wat voor volk jullie daar aantrekken, maar dat hebben wij hier nou nooit. Zelf maak ik dit echt nooit mee. De enige agressieve daden die ik heb meegemaakt waren in het 'gemoedelijke' Maastricht en in Nijmegen. Verder is Antwerpen zo te lezen ook niet helemaal veilig.
Ik denk dat een deel van het probleem is dat nogal wat jongeren een dagje of weekendje Antwerpen zien als een soort drinkvakantie. Dan zie je 's middags al groepjes mensen Duvels of andere bieren zitten hijsen en dan weet je op voorhand dat het vroeg of laat misloopt.

Het incident met de deurpissende Nederlanders viel me gewoon op, omdat die pissende Nederlander nu net zo'n cliché is (je weet wel: ze pissen tegen de kathedraal). Nu ga ik zelden uit in de buurt van de kathedraal, dus wist ik niet zeker of het om een echt fenomeen ging.
Oud 2 januari 2011, 17:41   #33
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik denk dat een deel van het probleem is dat nogal wat jongeren een dagje of weekendje Antwerpen zien als een soort drinkvakantie. Dan zie je 's middags al groepjes mensen Duvels of andere bieren zitten hijsen en dan weet je op voorhand dat het vroeg of laat misloopt.

Het incident met de deurpissende Nederlanders viel me gewoon op, omdat die pissende Nederlander nu net zo'n cliché is (je weet wel: ze pissen tegen de kathedraal). Nu ga ik zelden uit in de buurt van de kathedraal, dus wist ik niet zeker of het om een echt fenomeen ging.
Er zal best een kern van waarheid in zitten. Probleem is echter wel dat als er een kern van 50 man is die graag in het weekeinde naar Antwerpen gaat en er zitten er 10 bij die graag even afwateren tegen de Kathedraal, dat wel het cliche bevestigd maar niet zo veel zegt over de andere 10 miljoen Hollanders.
En vermoedelijk komen die gasten uit Brabant, want voor Hollanders is het wat ver voor een biertje.
Oud 2 januari 2011, 17:53   #34
Steve_M

Standaard

Citaat:
Er zal best een kern van waarheid in zitten. Probleem is echter wel dat als er een kern van 50 man is die graag in het weekeinde naar Antwerpen gaat en er zitten er 10 bij die graag even afwateren tegen de Kathedraal, dat wel het cliche bevestigd maar niet zo veel zegt over de andere 10 miljoen Hollanders.
En vermoedelijk komen die gasten uit Brabant, want voor Hollanders is het wat ver voor een biertje.
Dat klopt natuurlijk. Het enige punt wat ik wilde maken is dat de vermeende "Hollanderhaat" (veel Vlamingen die hieraan lijden maken overigen het onderscheid niet tussen Hollanders en Nederlanders, maar dat weet je zelf ook) bij sommigen ook ingegeven is door beperkte, maar negatieve ervaringen. Dat dit nogal onnozel is, is evident.
Oud 2 januari 2011, 17:54   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och Nederland is, net zoals Vlaanderen, bevolkt door individuën van een erg uiteenlopend pluimage. Het soort dat tegen deuren van privéwoningen staat te pissen zal nu bepaald ook niet behoren tot de categorie burgers die zich bewust zijn van een of andere voorbeeldfunctie. Tenzij in de negatieve zin. Hier in de regio Aalst maak je ieder jaar met Carnaval ook dergelijke scenario's mee. Hufters die zich tot de strot vol bier gieten en daarna staan pissen of kotsen in de portalen van woningen. Ook Britse voetbalfans leven zich op die manier wel eens uit.

Laatst gewijzigd door quercus : 2 januari 2011 om 17:55.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 18:10   #36
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt natuurlijk. Het enige punt wat ik wilde maken is dat de vermeende "Hollanderhaat" (veel Vlamingen die hieraan lijden maken overigen het onderscheid niet tussen Hollanders en Nederlanders, maar dat weet je zelf ook) bij sommigen ook ingegeven is door beperkte, maar negatieve ervaringen. Dat dit nogal onnozel is, is evident.
Dat geldt uiteraard niet exclusief voor Nederlanders; dat slaat op zowat iedere andere willekeurige bevolkingsgroep. Het verschil is misschien dat het in Vlaanderen in de publieke opinie wat bon ton is om Nederlanders af te zeiken (pun not intended), stijl 't is weer nen ollander' terwijl ons bij anderen steevast voorgehouden wordt 'dat we niet mogen veralgemenen'.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 2 januari 2011 om 18:16.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 18:14   #37
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Of doelt u op rechte afstammelingen van de Cananefaten?
Ik doel op de witte vlucht uit met name de Randstad.
Oud 2 januari 2011, 18:26   #38
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

Antwerpen trekt een bepaald soort Nederlands publiek aan. Inderdaad zoals u stelt jongeren die zich met Duvel laten vollopen. Hetzelfde treft men bijvoorbeeld ook aan de Spaanse Costa Brava aan, en ja, datzelfde soort (ditmaal over het algemeen ook écht Hollandse) publiek komt tijdens de carnaval ook massaal naar de Noord-Brabantse en Limburgse steden afgezakt om daar eens flink de beest uit te hangen, incluis tegen kerken, deuren en auto's pissen enz enz enz.
Oud 2 januari 2011, 18:52   #39
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ondergetekende ..., weer definitief aan de goeie kant van de Moerdijk terecht kwam.

...naar betere oorden, waaronder, inderdaad, u raadt het al, Brabant.
Als ik mij goed herinner, was jij hier regelmatig aan het klagen over de groeiende groep 'verrijkers' uit jouw eigen buurt.

Of was dat gewoon een stijlvorm om jouw anti-moslim pokoes te debiteren?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2011, 18:56   #40
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat rood-groene in de Waalse verkiezingsuitslagen sprak mij inderdaad meer aan dan dat geel-oranje in de Vlaamse.
Geen zorgen dan, want dat roodgroene zal wel overwegen in de regering dankzij de wonderlijke belgische rekenkunde.

Evenredige vertegenwoordiging...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be