Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 29 mei 2004, 09:15   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door athena
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Wanneer was hij dan wel voor migrantenstemrecht?
In de eerste legislatuur van Verhofstadt heeft hij gezegd dat hij ten persoonlijke titel voor het migrantenstemrecht was, maar dat de kiezers van de VLD daar nog nog niet klaar voor zijn.
Inderdaad. De man heeft ondertussen een ferme bocht gemaakt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 mei 2004, 09:27   #22
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

Maar u springt wel van de hak op de tak, hoor. U wierp iets op over het Nederlands van Demol; nu wil u het plotseling over diens kiespubliek hebben. Welnu, dat een Franstalige als Demol in staat is een dergelijk Nederlands te spreken siert hem wel. Ik zie nog niet zoveel Vlamingen die het Frans op zo'n niveau beheersen. Demol spreekt daarenboven niet eens met een Frans accent.
Nee, maar je hoort veel gallicismen in zijn taal. Zinnen die in het Frans perfect kloppen, maar in het Nederlands nogal gewrongen lijken.

Ik heb trouwens niet gezegd dat De Mol slecht Nederlands sprak. Ik zei dat je duidelijk hoorde dat hij franstalig was.
Nog een compliment in feite, want bij bijvoorbeeld Durant hoor je niet eens dat ze Nederlands praat.
Zorroaster, de meeste mensen die in de buurt van de taalgrens wonen spreken een dialect met heel veel gallicismen en dat zet zich voort in de generaties. Mijn ervaring beperkt zich tot de streek ten zuiden van Gent. Door de Franstaligheid van de gestudeerden en de vele "Walemannen" (=mensen die seizoenarbeid verrichtten in Wallonië en ook in Frankrijk) kwamen heel veel Franse uitdrukkingen in de spreektaal en die zijn hun eigen leven gaan leiden. Je vindt ze nog terug in de spreektaal van de gewone man. Ikzelf heb heel veel moeite gehad om mij te ontdoen van die gallicismen en soms betrap ik er mij nog op, na een hele loopbaan als onderwijzer!
Oud 29 mei 2004, 09:45   #23
Patrice
Gouverneur

Standaard

Dat debat gisteren was een belachelijke vertoning. Demol kreeg niet eens de kans om iets te zeggen of hij werd onderbreken en kreeg weer wat kritiek die nergens op sloeg. Vooral die vrouw van CD&V: voortdurend eens lachen, onderbreken en onnozele oneliners uitroepen, maar vooral niets aan het debat bijdragen. Het beste vond ik nog dat ze Demol wilde onderbreken en dit niet lukte. Toen ze aan het woord kwam zei ze eerst:"Nu Demol uitgebruld is, kan ik ...".
Vorig jaar ook in een dubbelinterview met De Winter en Coveliers. Beiden probeerden zoveel mogelijk te zeggen. Coveliers probeerde constant De Winter te onderbreken. Toen dit niet lukte (De Winter is een uitstekend bokser), zei Coveliers: "Ziet u wel dat u ondemocratisch bent? U laat me niet aan het woord!".
De strategie van het cordon sanitaire neemt belachelijke proporties aan.

Nadien het debat op VTM gezien met Joris van Hauthem, Freya van den Bossche en nog iemand van SPIRIT (het onderscheid tussen de vertegenwoordiging "links" en "rechts" in TV-debatten valt toch op). Dat was al een stuk beter. Tot op de oneliners van Freya viel daar niets negatiefs op aan te merken.
Patrice is offline  
Oud 29 mei 2004, 09:46   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrice
Dat debat gisteren was een belachelijke vertoning. Demol kreeg niet eens de kans om iets te zeggen of hij werd onderbreken en kreeg weer wat kritiek die nergens op sloeg.
Dat klopt inderdaad. Men deed zelfs niet de minste poging om op een eerlijke wijze het debat te voeren. Ook had men de zaal gevuld met tegenstanders van het Vlaams Blok...
Oud 29 mei 2004, 09:54   #25
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Dat debat gisteren was een belachelijke vertoning. Demol kreeg niet eens de kans om iets te zeggen of hij werd onderbreken en kreeg weer wat kritiek die nergens op sloeg. Vooral die vrouw van CD&V: voortdurend eens lachen, onderbreken en onnozele oneliners uitroepen, maar vooral niets aan het debat bijdragen. Het beste vond ik nog dat ze Demol wilde onderbreken en dit niet lukte. Toen ze aan het woord kwam zei ze eerst:"Nu Demol uitgebruld is, kan ik ...".
Vorig jaar ook in een dubbelinterview met De Winter en Coveliers. Beiden probeerden zoveel mogelijk te zeggen. Coveliers probeerde constant De Winter te onderbreken. Toen dit niet lukte (De Winter is een uitstekend bokser), zei Coveliers: "Ziet u wel dat u ondemocratisch bent? U laat me niet aan het woord!".
De strategie van het cordon sanitaire neemt belachelijke proporties aan.

Nadien het debat op VTM gezien met Joris van Hauthem, Freya van den Bossche en nog iemand van SPIRIT (het onderscheid tussen de vertegenwoordiging "links" en "rechts" in TV-debatten valt toch op). Dat was al een stuk beter. Tot op de oneliners van Freya viel daar niets negatiefs op aan te merken.
Die Freya is een lichtgewicht! Dat ze zo iemand minister maken is armoe troef! Die derde man was Schiltz.
Oud 29 mei 2004, 10:58   #26
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar u springt wel van de hak op de tak, hoor. U wierp iets op over het Nederlands van Demol; nu wil u het plotseling over diens kiespubliek hebben. Welnu, dat een Franstalige als Demol in staat is een dergelijk Nederlands te spreken siert hem wel. Ik zie nog niet zoveel Vlamingen die het Frans op zo'n niveau beheersen. Demol spreekt daarenboven niet eens met een Frans accent.
Een Franstalige met Johan als voornaam? Is een van de of beide ouders dan Vlaams en is hij zelf in het Frans opgevoed, of heeft hij zijn naam laten veranderen?
Dimitri is offline  
Oud 29 mei 2004, 11:13   #27
nietedoen
Vreemdeling

Standaard

Heel simpel wat de VRT de laatste tijd doet. Nodig ruim op tijd voldoende supporters uit voor de "democratische" kandidaten. Net voor het debat laat je weten aan de VB-kandidaat dat die ook mensen mag uitnodigen, kwestie van niet bevooroordeeld te lijken. Moeilijk om op zo'n korte tijdspanne nog mensen te vinden. Spreek vooraf het scenario goed af met de "democratische" kandidaten. Ze komen in beeld en dan moeten ze een denigrerend lachje opzetten om in dit geval Demol belachelijk te laten lijken. Bertje deed het nog het beste door zo verwonderd te kijken van zodra Demol ook nog maar een woord had gezegd. Onderbreek hem regelmatig want ze weten dat hij met het Nederlands wat meer moeite heeft dan met het Frans. Trouwens ik wil Bertje nog eens zien debatteren in het Frans (dat wordt lachen). "joie de vivre" weet je nog Bertje...
Aan het einde van het debat zei Demol dat hij meer stemmen haalde vorig jaar dan heel de CD&V samen. De repliek was daarop "we zullen zien, we zullen zien...". Nog even een oogje trekken naar elkaar achteraf in de zin van we hebben hem goed liggen gehad en het zat er weer op voor Siegfried met het strikje. Nog een avondje Blok-bashing was weer gelukt. Op naar meer...
Het is allemaal zo doorzichtig geworden. De media in vlaanderen is niet meer objectief en begint meer en meer te lijken op brainwash-berichtgeving. Ik heb een mening die verschilt van de hunne en dat mag niet meer. Ik heb nog niemand een slag gegeven laat staan iemand vermoord en toch ben ik volgens die zelfde media uitschot, een mestkever, een marginaal of wat weet ik nog allemaal. Ik weet in ieder geval wat zij zijn..., ondemocratisch!
nietedoen is offline  
Oud 29 mei 2004, 11:41   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Een Franstalige met Johan als voornaam? Is een van de of beide ouders dan Vlaams en is hij zelf in het Frans opgevoed, of heeft hij zijn naam laten veranderen?
Bij mijn weten waren de beide ouders van Johan Demol Franstalig. Demol heeft al altijd "Johan" als voornaam gedragen.
Oud 29 mei 2004, 12:59   #29
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
in Polspoel en Desmet had Van Hauthem inderdaad overschot van gelijk, maar wat je zegt over Demol is bullshit. Ik heb de indruk dat sommige Blokers hier gewoon stekeblind zijn: Demol werd wel aan het woord gelaten, het was zelfs moeilijk hem te stoppen.
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 29 mei 2004, 13:06   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
... het was zelfs moeilijk hem te stoppen.
Als u dat zo omschrijft: hij werd voortdurend in de rede gevallen. Het enige wat hem restte, was gewoon doorpraten.
Oud 29 mei 2004, 13:08   #31
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
... het was zelfs moeilijk hem te stoppen.
Als u dat zo omschrijft: hij werd voortdurend in de rede gevallen. Het enige wat hem restte, was gewoon doorpraten.
kijk, u kan mij neit beschuldiggen van vooringenomenheid, want ik vond Van Hautte heel goed in Polspoel en Desmet. Maar in Ter Zake heeft Anciaux Demol op zijn geplaats gezet vrees ik. (en over dat publiek is een leugen, ook Demol loog erover in de uitzending aangezien Bracke heel duidelijk benadrukte dat alle voorzitters het bericht hadden gekregen)
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 29 mei 2004, 13:12   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... (en over dat publiek is een leugen, ook Demol loog erover in de uitzending aangezien Bracke heel duidelijk benadrukte dat alle voorzitters het bericht hadden gekregen)
Woord tegen woord. Wel verneem ik dat de VRT eens te meer het spelletje smerig heeft gespeeld en het Vlaams Blok slechts heel laat heeft verwittigd. Dat is zoveel als geen uitnodiging voor eigen publiek sturen.
Oud 29 mei 2004, 14:19   #33
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten waren de beide ouders van Johan Demol Franstalig. Demol heeft al altijd "Johan" als voornaam gedragen.
Merkwaardige naamkeuze dan toch. Neerlandofielen misschien?
Dimitri is offline  
Oud 29 mei 2004, 14:26   #34
Maus
Banneling

Maus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
... (en over dat publiek is een leugen, ook Demol loog erover in de uitzending aangezien Bracke heel duidelijk benadrukte dat alle voorzitters het bericht hadden gekregen)
Woord tegen woord. Wel verneem ik dat de VRT eens te meer het spelletje smerig heeft gespeeld en het Vlaams Blok slechts heel laat heeft verwittigd. Dat is zoveel als geen uitnodiging voor eigen publiek sturen.
Hadden ze geen uitnodiging gekregen waren ze waarschijnlijk weer beginnen bleiten dat ze "nooit uitgenodigd worden" of "nooit op tv mogen komen".
Maus is offline  
Oud 29 mei 2004, 22:01   #35
Sokkie
Partijlid

Standaard

Het pikt blijkbaar bij de hier aanwezige Blokkers. Een CD&V politica, trouwens zonder al te veel politieke ervaring, zet demol op een magistrale manier op zijn plaats door oa te wijzen op zijn 'indrukwekkend' palmares in de BHR. Plots is het kot te klein en brengen terechte opmerkingen zogezegd niets bij tot het inhoudelijk debat. yeah right, alsof FDW al ooit iets nuttig in een debat heeft gezegd. Die man brult maar af, antwoordt niet op de vragen en schudt de ene na de andere populistische one-liner uit zijn mouw.

Ja, die CD&V politica maakte wel indruk. Het doet blijkbaar pijn wanneer de blokkers een koekje van eigen deeg krijgen...
Sokkie is offline  
Oud 29 mei 2004, 22:05   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie
Het pikt blijkbaar bij de hier aanwezige Blokkers. Een CD&V politica, trouwens zonder al te veel politieke ervaring, zet demol op een magistrale manier op zijn plaats door oa te wijzen op zijn 'indrukwekkend' palmares in de BHR.
Bij mijn weten is dat punt tot op heden nog geen onderwerp geweest van discussie. Daarover gaat het hier niet.
Oud 29 mei 2004, 22:09   #37
Sokkie
Partijlid

Standaard

Jan,

Het gaat toch over het zielig optreden van Demol gisteren, niet soms? Of heb je titel van het forum niet gelezen?
Sokkie is offline  
Oud 29 mei 2004, 22:24   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat toch over het zielig optreden van Demol gisteren, niet soms? Of heb je titel van het forum niet gelezen?
Ik vond het optreden van Johan Demol helemaal niet zielig, wel integendeel. Voor iemand die geen Nederlandstalige is, wist hij toch wel tamelijk vlot in debat te gaan. Nu ja, er was weinig sprake van een debat: veel gescheld tegen hem en veel prikken onder de gordel. Daarenboven liet men hem nauwelijks uitspreken.

Meent u ons trouwens terug te winnen door het optreden van Demol als "zielig" te omschrijven?
Oud 29 mei 2004, 23:05   #39
Sokkie
Partijlid

Standaard

Ik heb niet echt de intentie om wie dan ook 'terug te winnen' Ik had alleen graag wat meer oplossingen en minder haat!
Sokkie is offline  
Oud 30 mei 2004, 00:32   #40
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, die CD&V politica maakte wel indruk.
Op mij niet.
Heb je dat portret van haar en haar ouders gezien verleden week in Terzake?
Pure CVP.
En tegen pure CVP zeg ik

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be