Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2011, 13:30   #21
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
mag ik er U op wijzen dat het Vlaamse gewest, niettegenstaande het beschikt over een belangrijke zeehaven, en een grote luchthaven, véél slechter presteert dan vergelijkbare regio's in Nederland.

De topicstarter doet me denken aan het ondeugende kindje in de kleuterklas. Om de aandacht van de juf af te leiden rap met een beschukdigend vingertje naar een ander kindje wijzen.
Enige Vlaamse zelfkritiek lijkt mij hier gepast te zijn.
Inderdaad, Vlaanderen doet het niet goed, het is dan ook ongepast om het geld rond te strooien in Wallonië; Brussel en Belgische structuren terwijl we onze eigen economie zouden moeten sterker maken.
Oud 6 januari 2011, 13:33   #22
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zo lees ik dat inderdaad ook. Het verschil is inderdaad interessant. Maar het opvallende zit natuurlijk meer in de verschillen tussen regios dan in verschillen tussen meetmethoden. Maar ook in uw bron doet Wallonië het aanzienlijk slechter dan Vlaanderen.
Indien je een andere meetmethode zou nemen zou je heel andere resultaten krijgen. Vergelijk bv eens de Vlaamse ruit met de rest van Vlaanderen.
Dat Walloniê het slechter doet lijkt me normaal. In de huidige economische omstandigheden heeft het Waalse gewest niet zo vele te bieden: geen haven, een grote gedeelte bergachtige dat voor vervoersproblemen zorgt. Denk maar aan de sneeuwval van einde verleden jaar. Investering in wegen is relatief veel duurder dan in het vlakke Vlaanderen.
Ik ben van oordeel dat men in België de zaken slecht aanpakt. Dat Vlaanderen altijd met een beschuldigende vinger richting Wallonië wijst is m.i. niet correct. Met haar gunstige ligging en mogelijkheden zou Vlaanderen véél betere cijfers kunnen voorleggen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 13:33   #23
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voor BNP

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/por...arch_database#

het is een vrij grote tabel, maar bij 'select data' kan je onder GEO de gewenste NUTS regios kiezen, onder 'time' de periodes waarin je geïnteresseerd bent en eventueel onder 'unit' een gegeven.

voor werkloosheidspercentages kan je deze tabel gebruiken:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/Nav...images/nui.gif
hmm

nama_r_e2gdpoecd

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do

??
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 13:39   #24
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Inderdaad, Vlaanderen doet het niet goed, het is dan ook ongepast om het geld rond te strooien in Wallonië; Brussel en Belgische structuren terwijl we onze eigen economie zouden moeten sterker maken.
Zoals ik schreef: kleine kinderen in de kleuterklas.....
Het tijdverlies door slechte infrastructuur= Vlaamse bevoegdheid.
De kommaneukerij van de administratie (vergunningen allerhande, langdurige wachttijden, elkaar beconcurrerende administratie) die er voor zorgt dat bedrijven voor een vestiging in de buurlanden kiezen= Vlaamse verantwoordelijkheid.
Oud 6 januari 2011, 13:40   #25
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hierbij dan het omgekeerde van Werkloosheid, tw. tewerkstellingsgraad:

Hekkensluiters: Brussel en Wallonië

En ook hier gaat het alleen over officiele arbeid.

Verdisconteer demografie aub even. (Kinderen verrichten meestal geen betaalde arbeid)
Ik neem aan dat de enorme demografische everschillen tussen BXL en VL ook jou bekend zijn.

Je zult zien dat de tewerkstelling in BXL op het niveau van Vlaanderen zit of iets daarboven.

Dat gaat nog veel 'erger' worden omdat we nu vanaf 2010 een fase in gaan dat er de komende 4 jaar honderduizenden Vlamingen met pensioen gaan.

Hoe al die pensioenen betaald moeten worden weet niemand trouwens.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 januari 2011 om 13:42.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 13:40   #26
Hollander

Standaard

Citaat:
Indien je een andere meetmethode zou nemen zou je heel andere resultaten krijgen. Vergelijk bv eens de Vlaamse ruit met de rest van Vlaanderen.
Dat Walloniê het slechter doet lijkt me normaal. In de huidige economische omstandigheden heeft het Waalse gewest niet zo vele te bieden: geen haven, een grote gedeelte bergachtige dat voor vervoersproblemen zorgt. Denk maar aan de sneeuwval van einde verleden jaar. Investering in wegen is relatief veel duurder dan in het vlakke Vlaanderen.
Ik ben van oordeel dat men in België de zaken slecht aanpakt. Dat Vlaanderen altijd met een beschuldigende vinger richting Wallonië wijst is m.i. niet correct. Met haar gunstige ligging en mogelijkheden zou Vlaanderen véél betere cijfers kunnen voorleggen.
Mijn beschuldigende vinger, zo je wilt, komt niet uit Vlaanderen maar uit het buitenland.
Alle statistieken die ik presenteerde wijzen er op dat in Wallonië slecht beleid gevoerd wordt. Soms zelfs zo slecht dat men onder het Europees gemiddelde zit. Dat verdient aandacht. Uw terugwijzen op Vlaanderen is in die zin misplaatst.
En ja, iedereen kan verbeteren, dat geldt ook voor Vlaanderen en zelfs Holland.
Oud 6 januari 2011, 13:46   #27
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik schreef: kleine kinderen in de kleuterklas.....
Het tijdverlies door slechte infrastructuur= Vlaamse bevoegdheid.
De kommaneukerij van de administratie (vergunningen allerhande, langdurige wachttijden, elkaar beconcurrerende administratie) die er voor zorgt dat bedrijven voor een vestiging in de buurlanden kiezen= Vlaamse verantwoordelijkheid.
Hoe gaan we investeren in infrastructuur als we met het werkje van VDL extra gaan mogen betalen voor vanalles en nog wat?
Hoe gaan we administratief vereenvoudigen als we met complexe structuren en bevoegdheden zitten?
Oud 6 januari 2011, 13:52   #28
pajoske

Standaard

Citaat:
Hoe gaan we investeren in infrastructuur als we met het werkje van VDL extra gaan mogen betalen voor vanalles en nog wat?
Hoe gaan we administratief vereenvoudigen als we met complexe structuren en bevoegdheden zitten?
Hoelang is Vlaanderen al bevoegd voor wegen? Hoe staat het met het onderhoud van de Vlaamse wegen. Dan spreek ik nog niet over investering in verbeteringen. Want die zijn er niet.
Oud 6 januari 2011, 14:12   #29
Hollander

Standaard

Citaat:
Hoelang is Vlaanderen al bevoegd voor wegen? Hoe staat het met het onderhoud van de Vlaamse wegen. Dan spreek ik nog niet over investering in verbeteringen. Want die zijn er niet.
Vlaanderen doet het in deze cijfers aanzienlijk beter dan Wallonië.

Mijn vraag was wat de Waalse bevolking vindt van het beleid dat dit veroorzaakt.
Oud 6 januari 2011, 14:36   #30
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De cijfers bekijkende lijkt het mij dat PS, die al jaren aan de macht is in Wallonië juist erg goed slaagt in het laten verarmen van die regio. Waarom accepteert de bevolking dat?

De bevolking wordt dom gehouden met propaganda in flutgazetjes als 'Le Soir' Beetje te vergelijken met de nazi's destijds die de bevolking deden geloven dat den bolsjewiek de aartsvijand was.

En dat de bevolking intussen verarmd is, maakt deel uit van de verrottingsstrategie van de PS. Hoe meer armen, hoe meer stemmen voor de PS.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 15:29   #31
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En ook hier gaat het alleen over officiele arbeid.

Verdisconteer demografie aub even. (Kinderen verrichten meestal geen betaalde arbeid)
Ik neem aan dat de enorme demografische everschillen tussen BXL en VL ook jou bekend zijn.

Je zult zien dat de tewerkstelling in BXL op het niveau van Vlaanderen zit of iets daarboven.

Dat gaat nog veel 'erger' worden omdat we nu vanaf 2010 een fase in gaan dat er de komende 4 jaar honderduizenden Vlamingen met pensioen gaan.

Je zult wel gelijk hebben dat het in Wallonië en Brussel wel meevalt omdat Eurostat kinderarbeid buiten beschouwing laat in de statistieken?

Ik hoop dat je iets anders bedoelt.

Over de ENORME demografische verschillen, ook daar heb ik een bron van gegeven die jij negeert. wil je even reageren op http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=15
en zeggen waar die ENORME verschillen zitten?
Oud 6 januari 2011, 15:31   #32
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
uit het Zilverfonds van VDL?

Ik kan het ook niet helpen dat de krekel geen voorraadje had aangelegd. Dat is toch echt iets waar jullie 40 jaar geleden aan hadden moeten beginnen. In Nederland staat 1000 miljard in pensioenfondsen en wij vrezen dat dat krap is.
Oud 6 januari 2011, 15:32   #33
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, was men maar zo vlak en maritiem als Luxemburg, dan was het vast net zo'n topregio.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 15:37   #34
pajoske

Standaard

Citaat:
Aangezien Vlaanderen ca 60% van de bevolking telt in uw land en kennelijk zo'n 52% van de (aantallen) vergoedingen krijgen, lijkt mij dat toch een ondervertegenwoordiging? In die zin zijn uw en mijn bronnen complementair.
Klopt. Maar je moet de cijfers ook relativeren.
Hoe ga je het aantal werkenden Franstaligen die in Vlaanderen wonen en die cijfers verbeteren in rekening brengen?
Hoe ga je de niet-(meer)werkende Vlamingen die in Wallonië zijn gaan wonen in rekening brengen?

Als je alles in rekening brengt is het verschil Vlaanderen, Brussel en Wallonië relatief gezien niet meer zo groot. Het verschil met het buitenland daarentegen lijkt me véél problematischer.
Oud 6 januari 2011, 15:44   #35
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ja, was men maar zo vlak en maritiem als Luxemburg, dan was het vast net zo'n topregio.
Ik zal er geen tekening moeten bijmaken dat G-H. Luxemburg haar bloei in héél erg grote mate te danken heeft aan de invoer van buitenlands zwart-geld. Jouw vergelijking is dus niet correct. Op het ogenblik geniet Luxemburg nog van de opgebouwde knowhow in bankproducten. De toekomst zal uitwijzen of ze dat voordeel kunnen behouden.
PS was het niet de eigen Belgische regering die sommige eigen bedrijven aanraadde hun hoofdzetel naar Luxemburg te verplaatsen om belasting technische redenen?
Oud 6 januari 2011, 15:58   #36
Hollander

Standaard

Citaat:
Als je alles in rekening brengt is het verschil Vlaanderen, Brussel en Wallonië relatief gezien niet meer zo groot. Het verschil met het buitenland daarentegen lijkt me véél problematischer.
Kennelijk neem jij dat aan. Dan lijkt het me handig dat jij die exercitie doet om mij te overtuigen. Want met zulke algemene aannames kan je natuurlijk alle cijfers in twijfels trekken. De echte kunst is pas om zelf betrouwbare cijfers te produceren.

En ik ben oprecht benieuwd, dus ...
Oud 6 januari 2011, 17:07   #37
pajoske

Standaard

Citaat:
Kennelijk neem jij dat aan. Dan lijkt het me handig dat jij die exercitie doet om mij te overtuigen. Want met zulke algemene aannames kan je natuurlijk alle cijfers in twijfels trekken. De echte kunst is pas om zelf betrouwbare cijfers te produceren.

En ik ben oprecht benieuwd, dus ...
Omdat een talentelling verboden is kan ik je onmogelijk exacte cijfers geven. Afgaande op de heisa die er hier heerst over het aantal bemiddelde Franstaligen die de Brusselse rand (Vlaams gewest) bevolken. Is dat aantal niet gering. Je mag logischerwijze aannemen dat deze Franstaligen geen werklozen zijn. Trek die werkenden af van de Vlaamse actieven en tel dat op bij de Waalse actieven (=dubbel verschil).
Oud 6 januari 2011, 17:37   #38
Hollander

Standaard

Citaat:
Omdat een talentelling verboden is kan ik je onmogelijk exacte cijfers geven. Afgaande op de heisa die er hier heerst over het aantal bemiddelde Franstaligen die de Brusselse rand (Vlaams gewest) bevolken. Is dat aantal niet gering. Je mag logischerwijze aannemen dat deze Franstaligen geen werklozen zijn. Trek die werkenden af van de Vlaamse actieven en tel dat op bij de Waalse actieven (=dubbel verschil).
Waarom zouden we dat doen? Omdat ze Franstalig zijn?

Het gaat hier over het beleid van een regio. Als Vlaanderen als regio succesvol is in het creëren van jobs, en een inwoner van het Waals Gewest verhuist naar Vlaanderen om daar te gaan wonen/werken, waarom zouden we dat dan NOGMAALS moeten corrigeren in de cijfers?
Oud 6 januari 2011, 18:05   #39
pajoske

Standaard

Citaat:
Waarom zouden we dat doen? Omdat ze Franstalig zijn?

Het gaat hier over het beleid van een regio. Als Vlaanderen als regio succesvol is in het creëren van jobs, en een inwoner van het Waals Gewest verhuist naar Vlaanderen om daar te gaan wonen/werken, waarom zouden we dat dan NOGMAALS moeten corrigeren in de cijfers?
Het beleid van de Vlaamse regio.
Hoe verklaar je dan het grote verschil in werkzaamheidsgraad tussen Roeselare-Tielt en het Maasland met hetzelfde 'succesvolle' Vlaamse beleid?
Oud 6 januari 2011, 18:22   #40
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zend eens door naar le soir ofzo...
Is er eigenlijk geen Waals equivalent van Politics.be? Of hebben ze ook dat niet...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be