Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2011, 13:58   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn mening is vrij simpel wat wagens betreft: ik vind dat 'ding' op vier wielen slechts een noodzakelijk kwaad. Omdat we landelijk wonen en een groot gezin zijn, kunnen we echter niet zonder een wagen. We zorgen er wel voor dat de wagen beperkt gebruikt wordt (drie tot vier dagen per week staat de wagen sowieso stil). Als we die dan van stal halen, zorgen we er meestal voor dat we bepaalde bezoeken combineren.
Wij wonen ook serieus landelijk, en hebben daardoor ook 2 auto´s (per volwassene) nodig om leefbaar (uit comfort en gewoonte) en flexibel mobiel te blijven. ( we hebben ook 3 fietsen voor 2 personen voor de korte afstanden)

Als 2 auto´s echt onredelijk duur worden voor ons, zouden we er eentje wegdoen.
Maar dan is "B" wslk failliet.

Maar slechts een noodzakelijk kwaad zou ik het nooit noemen.

Dan kan men een - landelijk - huis ook een noodzakelijk kwaad noemen.
Men kan het ´huis op den buiten´ verkopen en daar gaan wonen (of kopen) waar men geen auto nodig heeft.
(zonder rekening te houden of jouw gezin daar mee akkoord gaat)

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2011 om 14:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 14:41   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Cash For Clunkers of bij ons de ecopremie en de recyclagepremie...

De hamvraag is: moesten die maatregelen er niet gekomen zijn, zouden er dan ook zoveel wagens verkocht zijn. Let wel: ik heb het hier enkel over het "normale" marktsegment, niet over Rolls Royce en Lamborghini.
Neen, zeker niet. Ik had die link kort aangehaald in de startpost.
uit de link:
Citaat:
http://www.auto55.be/nieuws/15553-au...bsoluut-record

Vakorganisatie Febiac wijst naar het opleven van het consumenten- en ondernemersvertrouwen als uitleg voor de uitzonderlijke resultaten. En natuurlijk speelt ook de federale korting op factuur voor auto's met een lage CO2-uitstoot een belangrijke rol. Meer dan 30% van de verkochte auto's had een uitstoot van minder dan 115gr/CO2/km. Dat is dubbel zo veel als in 2009. Febiac analyseerde nog dat de markt tijdens de eerste jaarhelft vooral getrokken werd door particuliere aankopen, maar dat tijdens de tweede jaarhelft ook meer bedrijven weer auto's aankochten. Dat laatste wijst op een toenemende economische activiteit.
Ook het buitenland had recordcijfers met hun sloop- of schrootpremie voor de oudere (lees milieuonvriendelijke) personenwagens (meestal vanaf 10 jaar oud).
Vooral de autoproducerende landen gaven zo een indirecte financiële injectie aan hun (eigen) autoindustrie om de economische gevolgen van de ´bankencrisis´ te milderen.

* De slooppremie van oude auto´s is eigenlijk een eerder idee om de Kyoto-norm (CO2) veel gemakkelijker te halen, door de onzuinige auto´s veel eerder van de markt te krijgen. Maar kwam toen en nu(Be) goed van pas.

De Engelse en Duitse wiki zijn zeer uitgebreid hierover:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scrappage_program
1 Approaches by country
1.1 Austria
1.2 Canada
1.3 China
1.4 France
1.5 Germany
1.6 Italy
1.7 Ireland
1.8 Japan
1.9 Luxembourg
1.10 The Netherlands
1.11 Norway
1.12 Portugal
1.13 Romania
1.14 Slovakia
1.15 Spain
1.16 United Kingdom
1.17 United States
1.18 Comparison among selected countries (met de uitgaven voornaamste landen )

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Verschrottungspr%C3%A4mie

* Grundlagen

Verschrottungsprämien oder auch Abwrackprämien wurden ursprünglich schon in den 1990er-Jahren angedacht, um ältere Fahrzeuge mit hohem CO2-Ausstoß gegen moderne, den heutigen Abgasnormen entsprechende, einzutauschen und so die Kyoto-Ziele zu erreichen. Einen neuen Aufschwung bekommt die Maßnahme in der Wirtschaftskrise 2008/2009, unter der insbesondere auch die Autoindustrie schwer zu leiden hat. Hier wirkt die Prämie als zusätzlicher Kaufanreiz und ist als indirekte wirtschaftliche Förderung (Konjunkturbelebung) zu sehen (auf Kosten eines wahrscheinlich resultierenden Absatzrückgangs in den Folgejahren), eine CO2-Reduktion ist nicht unbedingt Intention
In de meeste landen is dat wel al einde 2009 gestopt, Be doet gewoon verder (geen fed regering ? ) én op een onrechtvaardige manier omdat enkel CO2 als waardemeter telt en niet de emissies volgens Euronorm.

Bijna alle milieuvriendelijke benzine/lpg/aardgas-auto´s die in het buitenland wel fiscaal aangemoedigd worden worden hier al jarenlang vergeten.

Er is nochtans een wet van 2006 om de verkeersbelasting naargelang de rechtvaardigere ecoscore in te voeren...
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/2844/Logist...Ecoscore.dhtml

Verkeersbelasting op basis van Ecoscore

Momenteel worden de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV) vastgesteld aan de hand van kenmerken van de motor uitgedrukt hetzij in fiscale paardenkracht, hetzij in kilowatt. Er wordt hierbij dus geen rekening gehouden met de milieuprestaties van de voertuigen, en in het bijzonder de uitstoot van verontreinigende stoffen.

Ecoscore

Op 20 juli 2006 keurde de Vlaamse Regering de hervorming van de verkeersbelastingen op basis van de Ecoscore goed. De Ecoscore van een voertuig geeft de milieuvriendelijkheid van het voertuig weer waarbij alle emissies tot een integrale score tussen 0 en 100 worden omgezet. Hoe hoger de Ecoscore, hoe milieuvriendelijker het voertuig. Die Ecoscore is een heel geschikt instrument om een technologieneutrale hervorming van de fiscaliteit door te voeren. Met de Ecoscore kan je verschillende brandstoftechnologieën met elkaar vergelijken.

Bij de hervorming van de belastingen voor Vlaanderen zullen vervuilende voertuigen meer, en milieuvriendelijkere voertuigen minder belastingen betalen.
http://www.ecoscore.be/ecoscore/EcoScoreFAQ.asp

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2011 om 15:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2011, 21:32   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Eigelijk zou men voor alle afstanden < 10 km sowieso de fiets moeten nemen. Alle factoren in acht genomen is dat de beste keuze ( lawaai, vervuiling, tijd, gezondheid, energie-efficiënte enz ). De mentaliteit is echter enorm verandert de laatste decennia. Mijn grootmoeder reed vroeger probleemloos 60 km met een fiets met 1 versnelling. Als ik nu vertel dat ik dagelijks meer dan 10 km met de fiets naar het werk rij, staan de mensen op apegapen. Echt waar 10km man? Echt zover? En dan ook nog eens terug?
In mijn studententijd reed ik met een sportieve stadsfiets met een naafversnelling met drie versnellingen. Ik heb ermee duizenden kilometers gereden door zowat heel Vlaanderen: naar mijn ex-lief - nu mijn vrouw - naar de andere kant van de provincie, naar festivals, naar abdijen en bedevaartplaatsen, naar de kust, zelfs een tocht door Frans-Vlaanderen waar ik alle Vlaamse "bergen" heb beklommen.

Nu nog rij ik heel veel met de fiets, want in ons gezin beperken we echt wel het autogebruik. Soms gaat het echter moeilijk, want als je nu eenmaal een aantal kinderen heb, is het niet altijd vanzelfsprekend ze allemaal in een kinderkar te stoppen of ze met hun fiets(je) mee te laten rijden. Niettemin pakken we niet om de haverklap onze gezinswagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be