![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Om maar met het duurdere segment te beginnen, de auto-industrie heeft zeker niet onder (gestegen) fileverkeer te lijden, of gestegen brandstofprijzen, of andere ontmoedigingen voor "de automobilist".
bvb. Rolls-Royce (concern BMW) heeft de recordverkoop 2008 van zijn luxewagens in 2010 eventjes meer als verdubbeld. Andere merken die relatief dure limousines of sportief-dure modelllen (Lamborghini) verkopen hoor ik zeker ook niet klagen. (vooral bij de bevolking waar geld weinig rol speelt..., die klagen niet denk ik zo...) Citaat:
http://www.auto55.be/nieuws/15553-au...bsoluut-record Dus ´de auto´ is wslk nooit kapot te krijgen, ook als men alles zodanig duur maakt rond de auto (brandstof, taksen, inschrijving enz... zie bepaalde andere niet EU-landen) de "rijkere mensen" gaan nog meer plezier aan de auto beleven, want de wegen kunnen dan enkel maar rustiger worden... Deze post # 3 citeer ik ook even in de context http://forum.politics.be/showpost.ph...04&postcount=3 Citaat:
Citaat:
N.B. in de Euro/€-zone en de EU-landen worden de verschillen steeds minder, het invoeren van auto´s uit het EU-buitenland wordt alsmaar eenvoudiger. Hier de prijsverschillen: http://ec.europa.eu/competition/sect...es/report.html
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2011 om 16:36. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Het autobezit is niet hetgeen zozeer een rol speelt of problemen veroorzaakt, wel het ondoordacht of dwaas GEBRUIK van de auto. Om een voorbeeldje te geven; bij afstanden van 0 tot 5 km woon-werk neemt thans 65 % de auto. Er is vooral een mentaliteitsprobleem waarbij men hoegenaamd niet meer stilstaat bij de gevolgen van het autogebruik. Het autorijden is met de paplepel ingegeven, het wordt beschouwd als een deel van het leven en er worden dan ook geen vragen bij gesteld ... tenzij de mensen er zelf persoonlijk last van ondervinden natuurlijk.
Vandaar dat ik, zoals u reeds citeert, pleit om de nadruk te leggen op de variabele - gebruiksafhankelijke - kost van het autorijden. In het ideale geval wordt dus de verkeersbelasting, BIV, … afgeschaft en wordt alles aan de pomp verrekend. Ik stel overigens vast dat er meer en meer “groene auto’s “ verkocht worden, dus dit toont dat fiscaliteit blijkbaar wel een belangrijke rol kan spelen. Wat de verkoop van die dure bakken betreft, tja … de nieuwe opkomenden economieën zorgen natuurlijk voor vele nieuwe rijken en dus nieuw cliënteel. Wat de verkoop van die dure bakken betreft, tja … de nieuwe opkomenden economieën zorgen natuurlijk voor vele nieuwe rijken en dus nieuw cliënteel. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 januari 2011 om 20:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Citaat:
![]() Dan moet men uiteraard weten hoeveel kms er voor vrije tijd gereden worden en voor het werk... Ik zal mijn ongewoonlijk vb eens nemen, ik betaal 544 € verkeerstaks per jaar (13 CV fisc.) voor een 2e auto waarmee ik weinig mee rij (4000 km vorig jaar, zeker 70 % ervan voor "het plezier") Moest die taks nu volledig op de benzineprijs komen aan de pomp... mmh... met 544 € verkeerstaks kan ik al veel meer meerkilometers doen voor dat geld, het zou me eerder ertoe aanzetten *meer autokilometers te rijden* voor hetzelfde geld. ![]() Ruwweg gerekend, 30 cent extra brandstofprijs: de gemiddelde Belg rijdt ca. 15.000 km/jaar aan pakweg 10 l/100 km zou dat 1500 liter x 30 cent extra = 450 € per personenwagen moeten opbrengen, een 11 CV fisc. brengt ca. 370 € verkeerstaks voor de staat op, nemen we aan dat dat de gemiddelde fiscale verkeerstaks is; dus 30 cent verhoging aan de pomp is voldoende. Mijn auto verbruikt pakweg 10 liter/100 km, vorig jaar heb ik 4000 km/100 x 10= 400 liter verbruikt aan huidige 1,5 €/l super = 400 x 1,5 = 600 € + verkeerstaks 544 € = 1144 Euro /jaar. Neem aan dat de verkeerstaks nu afgeschaft wordt en de superbenzine 30 cent meer aan de pomp kost... zou dat = 400 x 1,8 = 720 € kosten + 0 € verkeerstaks/jaar. Ik spaar dus 1144 - 720 = 424 € per jaar. Daarmee kan ik 424 : 1,8 € /l = 235,6 liter tanken en daarmee kan ik 2356 km meer rijden of * 6356 km * ipv 4000 km/jaar. Maar ik kan die gespaarde 424 € ook aan wat anders uitgeven, uiteraard aan iets waarvoor zeker ook extra CO2 de lucht ingeblazen wordt, en zeker ook andere emissies..., en hoe is dan ´de rekening´ ? De BIV (nieuw/occasie) ook nog eens op de brandstofprijs leggen is me zeer onwaarschijnlijk, want ik woon op 10 km van de grens... dus dat zou zeker europees moeten gebeuren... Citaat:
ca. 90 % van die Euro-4 norm-diesels auto´s zijn "vervuilender" (alle emissies) als de doorsnee Euro 4-benzine of -LPG die geen recht heeft op die premie. Milieubewuste landen pakken dat verschil in diesel- en benzine-emissies heel anders aan, daar betaalt een diesel een tot driedubbele milieucompenserende verkeerstaks als een benzine, gelijke euronorm. Dus verkeersbelasting blijft toch een ´milieu-instrument ?´ En dus niet op de brandstofprijs verleggen ?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2011 om 22:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Ja maar natuurlijk is het niet de bedoeling veelrijden aan te moedigen hé. Dat moet in uw rekenvoorbeeld eenvoudigweg gecompenseerd worden door een hogere brandstofprijs (niet de verwaarloosbare 30 cent extra ). Weinig rijden belonen is net de bedoeling ervan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Citaat:
Voor bvb 50 cent meerprijs per liter of 27,5 € per tankvulling heb ik wel 20 minuten over. Nu rijden al veel mensen extra kilometers de grenzen over omdat veel dingen in Be te duur geworden zijn... als daar ook nog eens een extra bonus goedkopere brandstof erbovenop komt, tja... topic van september 2007 zal zeker zijn geldigheid nog hebben: http://forum.politics.be/showthread.php?t=94974 Belg koopt almaar meer in buitenlandse shoppingcentra De omzet van de winkelende Belgen in het buitenland is in vier jaar tijd met 38 procent gestegen tot 500 miljoen euro. Volgens de Vlaamse Confederatie Bouw heeft Vlaanderen snel meer shoppingcentra nodig. ....] (Bron - ombudsdienst hln.be ) http://www.hln.be/hln/nl/943/Ombudsm...ngcentra.dhtml
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2011 om 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Inderdaad, vandaar dat ik zeg “in het ideale geval”. Er bestaan reeds plannen om dit in Europees verband in te voeren. Het zou de eenvoudigste en gemakkelijkste vorm van rekeningrijden zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.022
|
![]() http://www.tijd.be/opinie/commentaar...-620.art?ckc=1
een mild-ironische blik op het gooien met subsidies voor auto-aankoop de laatste paar jaar... Ja,de automerken zijn hierdoor gered,maar nu is de markt in Europa alweer verzadigd met nieuw tuig ,werkend op aardoliederivaten..... en nu? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Citaat:
Maar aangezien er in onze streek geen leefbaar openbaar vervoer rijdt (de fiets is veel sneller), en er ook geen treinen zijn, ga ik er geen luttele km minder voor rijden, met de ´eerste´ auto worden enkel onontbeerlijke kilimeters mee afgelegd. (korte afstanden doen we al járen zoveel mogelijk met de fiets of te voet)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
|
![]() De meeste van die km zijn blijkbaar voor het plezier. Er zijn wel meerdere mensen die er een fun-mobiel op na houden, dat is blijkbaar ook zo voor Micele.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Citaat:
Eentje kan ik al zeggen, die 2e auto is zelfs in marktwaarde gestegen met de jaren. (beperkte quasi handgemaakte serie...) Mss denk je dan al in een andere bepaalde richting. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Citaat:
daarbij 2 volwassenen in een huishouden die 2 auto´s hebben is eigenlijk de normaalste zaak van de wereld. Ideaal natuurlijk als de 2e auto ook nog geen waardevermindering heeft.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2011 om 01:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Citaat:
![]() Ge zit héél veraf. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Ieder zijn heug en meug natuurlijk, maar ik zou het nooit kunnen opbrengen om jaarlijks zoveel geld neer te tellen voor een auto, ongeacht in welke prijs- en klassecategorie die ook moge zitten. Ik beschouw het blik op vier wielen louter als een gebruiksvoorwerp op dezelfde hoogte als bestek bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
|
![]() Citaat:
Ge moet de gemiddelde vraagprijs nemen van een (goed gerestaureerde, of in zeer goede originele staat) Trabant 601. Zowat rond de 4000- 5000 €, dat is ca. 5000 DM inflatiebereinigd teruggerekend toen de euro ingevoerd werd in 2002. Zeer speciale modellen vd Trabant kunnen ook de 15.000 € halen (vraagprijs hé), maar de meeste degelijke - nog vlot door de keurig geraakte - Trabbi´s heb je ook onder de 1000 €. Awel dat is minder als de recyclagepremie als ik mijn bijna versleten andere wagen inruil + xx.000 € voor een nieuwe. (maar de uitzonderingen bevestigen de regel ![]() De laatste Trabants 601 kostte ca. 13.000 Ostmark (1:1 DM) De laatste Trabant 1.1 (viertakt) kostte 18.900 DM herfst 1989... http://de.wikipedia.org/wiki/Trabant...601_.28P601.29 vraagprijzen: http://www.mobile.de/home/index.html Citaat:
Maar dat laatste zie je verkeerd, mijn auto kost me jaarlijks minder als de goedkoopste kleinwagen, en omdat de waarde niet verminderd maar eerder lichtjes stijgt (van de oorspronkelijke x.000 gemaakte productielimiet zijn er altijd minder na 22 jaar in het verkeer) brengt de auto - hypothetisch - meer op als een spaarboekje na inflatie. ![]() Citaat:
![]() (de andere -dagelijkse- auto wel, dat is een eerder een kostelijk ´gebruiksvoorwerp´) En qua aanschaffingsprijs zelfs (relatief) niet duur geweest. En dat is enkel de aanschaffingsprijs. Maar men moet wel iets van auto´s kennen en op het goede moment durven bestellen en dan de nodige x-jaren wachten op de levering. En dan moet men nog wat geluk hebben (met zijn glazen bol) want niet alle zulke auto´s houden hun marktprijs navenant zo hoog. Tegenwoordig maakt men zulke nieuwe auto´s - van beperkte serie - niet meer in de nog betaalbare klasse. Er zijn wel wagens ´van de band´ die ook een gevraagde klassieker kunnen worden, toch als de digitale motorelectronica zeer duurzaam is, en ze quasi niet kunnen roesten. Maar dat is een andere categorie "klassieke auto". Enkel in het ´miljonairssegment´ of op de relatief dure occasiemarkt kan men deze speciale klassieke auto´s nog kopen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2011 om 17:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Eigelijk zou men voor alle afstanden < 10 km sowieso de fiets moeten nemen. Alle factoren in acht genomen is dat de beste keuze ( lawaai, vervuiling, tijd, gezondheid, energie-efficiënte enz ). De mentaliteit is echter enorm verandert de laatste decennia. Mijn grootmoeder reed vroeger probleemloos 60 km met een fiets met 1 versnelling. Als ik nu vertel dat ik dagelijks meer dan 10 km met de fiets naar het werk rij, staan de mensen op apegapen. Echt waar 10km man? Echt zover? En dan ook nog eens terug?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
![]() Cash For Clunkers of bij ons de ecopremie en de recyclagepremie...
De hamvraag is: moesten die maatregelen er niet gekomen zijn, zouden er dan ook zoveel wagens verkocht zijn. Let wel: ik heb het hier enkel over het "normale" marktsegment, niet over Rolls Royce en Lamborghini.
__________________
auction your future!
|
![]() |
![]() |