![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() wel weerlegd, tenzij jij mijn tegenargument weerlegt...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voila, als dat niet voldoende argumenten zijn...
![]() |
![]() |
#22 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Natuurpunt doet vanalles, maar enkel in de samenwerking met landbouwers, jagers en andere belangengroepen kan er iets zinnigs en blijvends opgebouwd worden, want heel die rivaliteit leidt tot weinig. Nu, dat laatste, laat ons wel wezen. Uw morele paradigma's wijken af van de mijne, door ieder 'voelend leven' als gelijkwaardig te beschouwen. Da's uw goed recht, maar daarom niet aan mij tegenstelbaar. Per slot van rekening berusten ook die maatstaven op conventies en volgen niet uit een 'groot gelijk'. Bij gevolg valt dat niet helemaal te argumenteren. Die 'gulden regel' is een concept als een ander, geen natuurwet. Enne ... jagen is jagen en op een mens schieten is iets anders, maar onder omstandigheden ook niet ondenkbaar, door ardennen donderden troepen mensen voor 66 jaar ... Trouwens, wanneer we de logica ten einde drijven moeten we vegetariërs worden en de rest van de gaia-ideologie waarmaken, en sta me toe al dat sektarisch te noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Oh, is dat zo. Ik ben daar niet zo zeker van. Natuurpunt beheert heel veel natuurgebieden waar de biodiversiteit niet om over naar huis te schrijven is en waar men in feite kan spreken van een dood bos. Er zijn talloze jachten die een veel rijkere biodiversiteit kennen dan vele natuurgebieden. Kan je mij misschien vertellen wat natuurpunt in al die jaren heeft gedaan voor populatie van de fazant, de partijs, het konijn, het haas, de kwartel, de bossnip, de wilde eend, de grauwe gans? Ik zal het je zeggen: niets. Of zijn deze soorten misschien niet relevant voor de biodiversiteit. De vos werd aangehaald, nu we het toch over biodiversiteit hebben moet je misschien maar de achterliggende redenen bestuderen waarom de nederlandse overheid na een totaal verbod op de vossenjacht, de vos terug ruim bejaagbaar heeft gemaakt: omwille van de biodiversiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waarom is dat sektarisch? Veganisme voldoet toch helemaal niet aan de beschrijving van een sekte? Dan is carnisme (jouw ideologie) toch ook sektarisch? En carnisme is zelfs een gevaarlijkere ideologie, want het is veel erger om iemand te doden, dan om iemands smaakgenot een heel klein tikkeltje af te nemen.
![]() |
![]() |
#26 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() ja, dat is evident: bij natuurpunt gaat men actief beheerwerken uitvoeren met als doel de biodiversiteit te bevorderen. Da is één van de cenrale doelstellingen van natuurpunt. En daar komt veel studiewerk bij te pas,... Dat is niet wat jagers doen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De beste oplossing lijkt mij dat de mens drastisch zijn gedrag verandert en dat hij milieuvriendelijker gaat leven, zodat die druk op de biodiversiteit wegvalt, en dat we dan niet jagen op de vos. Want die vos vormt dan niet meer zo'n grote bedreiging voor de biodiversiteit, omdat de biodiversiteit dan al veel minder stress ondervindt als onze druk drastisch daalt. Als de vos dan toch nog zo'n grote bedreiging vormt voor de biodiversiteit dat we op hem moeten jagen, dan zouden we ook op mensen moeten jagen indien die een gelijke of grotere druk hebben. En je kunt je voorstellen dat de toestand al wel heel erg moet zijn alvorens we zouden beslissen om op mensen te jagen.
![]() |
![]() |
#27 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Veel jagers zijn dag in dag uit bezig met het verbeteren van het biotoop door het aanleggen van wildakkers bv. Een zegen voor ondermeer ook de vlinders die het zo moeilijk hebben. Studie en biotoop beheer dat is dus wel wat jagers doen. Citaat:
Ik stel alleen maar vast dat er in veel natuurgebieden geen grondbroeders meer aanwezig zijn, dat er geen konijnen aan te treffen zijn enz... Hoe denk je dat dat komt? Citaat:
Fijn dat je in je opvangcentrum ook oog hebt voor deze soorten. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://stijnbruers.wordpress.com/201...iodiversiteit/ Citaat:
Als je zegt dat het de vos is, dan zouden we weerom eerst moeten jagen op de mens, want de mens vormt een veel grotere bedreiging. Maar ik heb de ethisch meest verantwoorde oplossing gegeven: gedragsverandering bij de mens, zodat er minder druk komt op die grondbroeders, en niet jagen op de vos (zodat men niet zelf verantwoordelijk is voor de dood van een voelend wezen) Citaat:
Citaat:
http://stijnbruers.wordpress.com/201...-consistentie/ Het lijkt me dus eerder dat vleeseters en jagers in de war zijn. Want ik heb hen nog nooit een zinnig argument horen geven waarom het criterium mensensoort relevant zou zijn. En ik heb het al aan wel bijna 1000 mensen gevraagd, en dat is veel hoor. Van academisch filosofen tot mensen op straat tot veetelers en antidierenrechtenactivisten: niemand kon me een geldig argument geven. In een andere thread in dit milieuforum had ik eens iets gezegd over optische illusies en de analogie met de ethische illusie dat mensen meer ward zijn dan dieren. Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De meeste jagers zijn nog steeds boerenlullen die graag wat afknallen en eventuele natuurlijke 'concurrentie' uitschakelen met vergif of hagel. Hou er mee op met het jachtgebeuren als een natuurliefhebberij voors te stellen , het is gewoon een schietkraam voor enkele gepriviligeerden.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() Wel, om terug aan te pikken:
Ik zeg niet dat jouw (Deepeco) kennissen dat doen, ik zeg dat er anti-jagers zijn die tot alles in staat zijn. Je neemt het te persoonlijk. En neen, ik ga absoluut niet akkoord met een ethisch model waarin ieder 'voelend wezen' als gelijkwaardig beschouwd wordt. Het gelijkheidbeginsel is een enorm gevaarlijk waanbeeld. Reeds tijdens de Franse Revolutie gaf dit principe aanleiding tot terreur, en de bloederigste regimes zijn net die die de gelijkheid voor alles houden, denk maar aan Pol Pot. Daarom zijn de gelijkheidsidee en in zekere mate het antidiscriminatiebeginsel in mijn ogen helemaal te mijden als basis voor een moreel patroon. Het zijn net de verschillen die relvant zijn. En voortdurend in acht genomen moeten worden om een samenleving gezond te houden. Géén gelijkheid maar het naar waarde schatten van de ongelijkheid. En de ongelijkheid is manifest maar daarom zeker niet negatief. En om een duidelijke ongelijkheid tussen een stuk wild en mij aan te duiden: het wild kan nagenoeg geen keuzes maken. De wereld van de dieren is niet 'maakbaar', en wordt niet beheerst door hun wil. Mensen kunnen dat wél voor een groot stuk, wanneer ze dat willen. En die gouden regel is erg relatief en niet consequent door te trekken. Alleen al in de uitoefening van mijn beroep moet ik heeldere reeksen mensen zware straffen doen opleggen, die ik zeker zelf niet zou willen ondergaan. Over het veganisme. De natuur is zelf alles behalve veganistisch, karrevrachten diersoorten eten andere 'voelende wezens'. Nu zal men stellen dat zij in tegenstelling tot de mens geen keuze hebben, maar zelfs dan zie ik nog geen probleem. Dat dieren sterven om mij iets te verschaffen zie ik helemaal niet als een probleem. Wat niet wil zeggen dat het houden van dieren of het jagen geen morele verplichtingen creëert, in tegendeel. De manier waarop dieren leven en sterven moet natuurlijk wel respectvol en met mededogen bejegend worden. Dus, we kunnen hier nog eeuwen heen- en weer discussiëren, maar de morele of ethische problemen bij het schieten of slachten van dieren an sich stellen zich niet in mijn ogen. Wel in de uwe. Da's een ongelijkheid ![]() En wat ik hier lees, ach, ik jaagde al als student, zonder enige financiële steun of geprivilegeerdheid van welke aard dan ook. Er zijn niet meer veel écht elitaire tijdsbestedingen meer in deze wereld, wie écht wil, kan veel ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ja, terreur tijdens de Franse Revolutie, maar is dan nu je suggestie om artikel 1 van de universele mensenrechtenverklaring te schrappen? Gelijkwaardigheid is echt wel belangrijk in onze huidige samenleving en onz ethiek. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
als je met wereld bedoelt de populaties enzo: dan is klinische jacht (jacht uit bekommernis voor populatiegezondheid en biodiversiteit) zinloos. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En misschien ook eens de moment om dan ernstige vragen te stellen bij het strafrecht. Citaat:
En is dit geen typische naturalistische drogreden, het afleiden van een norm uit een feit? In mijn boek Het Dierendebacle geef ik nog meerdere tegenargumenten op dergelijke drogreden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Feit is dat de wildbestanden dienen te worden gecontroleerd, zeker in een overbevolkt Vlaanderen maar dit gebeurd overigens overal ter wereld. De jacht is nu eenmaal een instrument in beheer. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
En een vrouw is ook geen man, een vogel is ook geen zoogdier, een blanke is ook geen zwarte, een mentaal gehandicapte is ook geen mentaal valide, etc etc etc etc... Wat is de relevantie van het mens-dier onderscheid dat je telkens aanhaalt. Het is op z'n minst super arbitrair als je er verder niets over beargumenteerd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook meer plantaardig eten, dan komt er meer akkerland vrij (minder maisplantages enzo), die kan omgezet worden in weiden en bossen. En verder nog specifieke dingetjes om het die grondbroeders naar hun zin te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ik kan zelfs beargumenteren waarom de ethische balans bij vleeseters in de war is. Zie het hoofdstuk "De psychologie van de diereneter" in mijn boek "het dierendebacle". Dus toon mij eens aan waarom jouw ethische balans niet in de war zou zijn? Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Straks ga je nog zeggen dat mentaal gehandicapten en baby's enzo ook geen wil hebben... Heb jij een hond? Of ken je iemand die een hond heeft? Ga je echt zeggen dat dat louter instincten zijn en geen wil? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |||||||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat ik dus wil zeggen is dat gelijkheid een abstracte illusie is die als ideaal tegenover discriminatie gezet wordt. Discriminatie is iemand ongelijk behandelen zonder dat daar een gegronde, rechtvaardige reden toe is. Dat is ook in mijn denkpatroon niet geoorloofd. Maar het tegenovergestelde, alles gelijk behandelen, zonder respect voor de onderscheiden, is even fout. En het onverkort doortrekken van de normen een waarden die tussen mensen gelden naar dieren toe is vanuit mijn perspectief een dergelijk exces. Op zich misschien niet schadelijk, maar niet aan mij tegenstelbaar. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Normen afleiden uit feiten ... Goed, normen staan in principe op zich. Maar voor mij is het niet-doden van dieren ter consumptie geen norm, enkel een gedachteoefening die ver van de realiteit staat zoals ik die beleef. Citaat:
Het dus niet omdat ik stel dat ik een dier schieten mag, dat ik kan stellen dat ik het bij gevolg ook meer leed mag toebrengen dan strikt noodzakelijk is om het te doden. In mijn context is dat consequent, het is perfect mogelijk groot respect voor de dieren te hebben en te jagen. In sommige culturen zijn beide net enorm verweven, denk maar aan veel indianenvolkeren. Citaat:
Citaat:
Maar waarom? Wanneer iemand iets graag heeft, waarom mag hij er dan niet naar streven? Ergens mee pochen kan belachelijk zijn, maar is het fout? Er zijn zelfs al gekken die beweren dat een peperdure auto aanzet tot carjacking, en dat de eigenaar zelf schuld draagt! Nee, al die zaken waar men 'status' uit kan afleiden zijn erg relatief en oppervlakkig, maar daarom niet afkeurenswaardig. En jagen als statussymbool? Mja, het komt voor, maar ik heb dat nog niet gezien. Ik heb ook al jachtreizen gemaakt, en de woon- en eetkamer hangen ook vol taxidermie, maar ik heb noch erg veel geld uitgegeven, noch 'status' nagestreefd voor zover ik me ervan bewust ben. Neenee, iedere sociale klasse heeft zijn rotte appels en zijn heiligen, het is gewoon gemakkelijk de afgunst die die onder de mensen onvermijdelijk bestaat te gebruiken om de meerbegoeden negatief af te schilderen. Ik heb echter geen weet van enige positieve verworvenheid die ooit door jaloezie ingegeven werd. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verleden week nog 2 buizerds dood gevonden in een 'bos'...natuurliefhebbers my fucking ass...om nog niet te spreken van de aantallen honden/katten die nooit meer zijn teruggekeerd uit het 'veld'.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2.Belachelijke samenzweringstheorie...uw geloofwaardigheid is nul-komma-nul.. 3. Als ze vergiftigd worden met een sterk gif, liggen de 'lijken' zeer kort bij het aas.. Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 15 februari 2011 om 11:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Vreemdeling
|
![]() Waarom kom ik dan alleen maar levende tegen? Ik heb op jacht nog nooit een dode roofvogel gevonden!
Eigenlijk durf ik er niet aan te denken. Ik geef les voor het jachtexamen bij ons op de schuttersvereniging en dit jaar heb ik twee valkeniers in de groep zitten. Er wordt dus niet schamper gedaan over de roofvogels! |
![]() |
![]() |