Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2011, 01:22   #21
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Geen verkiezingen meer over het federale
Vorige verkiezingen moeten teniet gedaan worden.
Wij hebben een Vlaams -Waals -Brussels -Duitstalige regering
Gewoon op basis van in deze regeringen het aantal zetels per regio en partijen afgevaardigden sturen om federale beslissingen te nemen bij stemming

En de kous is af - zo simpel
Om die kous af te krijgen hebben we een oma nodig die goed kan breien
En terug nationale partijen zoals vroeger.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 02:10   #22
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
De koning is ook ongrondwettelijk. Lees eens goed door.
http://www.secessie.nu/?tekst=toonhtml&artikel=902-8
Zelfs schriftvervalsing schuwde men niet om een ongrondwettelijke toestand toch maar recht te trekken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 02:52   #23
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Ik ga het eens goed door lezen die materie, interessant.

Maar wat mij belangt is de armsten onder het volk. En ik bemerk dat de politiekers blijkbaar vergeten dat ze in de eerste plaats het volk moeten dienen.

In Wallonnie komt men al de straat op wegens het feit dat de werkgevers niet willen toegeven op de arbeiders en bedienden. Koopkracht verhogen zal hun allemaal een worst wezen.

En de regering doet ook niks.

Daar gaat het mij om. Om al die mensen die in zak en as zitten. Financieel, maar ook soms op het vlak van papieren enzovoort. Mensonwaardige situaties.

En blijkbaar hebben de politici geen oog voor prioriteiten. Ze konden die staatshervorming heus wel uitstellen tot wanneer ze eens tijd hadden om er serieus mee bezig te zijn. En ze doen het juist nu ze grote beslissingen moeten nemen op economisch en sociaal vlak.

En waarom ? Ik zal het U zeggen, waarde heren en dames. Een ROOKGORDIJN.
Een afleidingsmaneuvre. Allemaal goed om maar niet de sociale en economische
uitdagingen aan te pakken.

De laatste tijd doet men alleen maar SCHIJNVOETBAL.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 03:35   #24
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
En waarom ? Ik zal het U zeggen, waarde heren en dames. Een ROOKGORDIJN.
Een afleidingsmaneuvre.

De laatste tijd doet men alleen maar SCHIJNVOETBAL.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 05:31   #25
Guy.Fawkes
Vreemdeling

Standaard

De verkiezingen waren inderdaad ongrondwettelijk, maar dat lijkt nu toch al een tijdje geen probleem te zijn voor de politici. Sinds bij de eerste staatshervorming in 1970 overeen gekomen was om de taalgebieden op te nemen in de grondwet. Daarvoor waren ze enkel onwettig en zeggen dat deze onwettigheid maar bestaat sinds de definitieve vastlegging van de taalgrens in 1962 is minstens even dom als hoe de politici er vandaag mee omgaan. Aangezien de taalgebieden toen een dynamisch karakter hadden door ze te koppelen aan de 10-jaarlijkse talentelling. Maar als ik het blog http://zegenofvloek.blogspot.com/ mag geloven bestaat het huidige België gewoon zelfs niet, door een klein foutje genaamd BHV.

Waar klagen die politici nu toch eigenlijk over? Zowel de vorige generaties als de huidige lijken zich toch echter maar om hun eigen grote gelijk te bekomeren. Wel als dat zo is moeten ze nadien niet komen klagen dat ze er niet meer uitgeraken he. Alleswetendheid zal da probleem wel oplossen, tenzij u grote gelijk toch niet de oplossing is, maar dat zijn dan natuurlijk weer details

anyhow good job and keep up the good work
Guy.Fawkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 09:01   #26
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga het eens goed door lezen die materie, interessant.
Goed geschreven stukjes jurgen. En hier nog wat interessante materie over Belziek. Als ge dat doorwerket krijgt ge er helemaal genoeg van.
http://www.secessie.nu/?tekst=toonart&nummer=6
http://www.secessie.nu/pdf/1-4.pdf
http://members.multimania.nl/vlaamssiteje/immoreel.htm
Oud 27 januari 2011, 21:56   #27
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy.Fawkes Bekijk bericht
De verkiezingen waren inderdaad ongrondwettelijk, maar dat lijkt nu toch al een tijdje geen probleem te zijn voor de politici. Sinds bij de eerste staatshervorming in 1970 overeen gekomen was om de taalgebieden op te nemen in de grondwet. Daarvoor waren ze enkel onwettig en zeggen dat deze onwettigheid maar bestaat sinds de definitieve vastlegging van de taalgrens in 1962 is minstens even dom als hoe de politici er vandaag mee omgaan. Aangezien de taalgebieden toen een dynamisch karakter hadden door ze te koppelen aan de 10-jaarlijkse talentelling. Maar als ik het blog http://zegenofvloek.blogspot.com/ mag geloven bestaat het huidige België gewoon zelfs niet, door een klein foutje genaamd BHV.

Waar klagen die politici nu toch eigenlijk over? Zowel de vorige generaties als de huidige lijken zich toch echter maar om hun eigen grote gelijk te bekomeren. Wel als dat zo is moeten ze nadien niet komen klagen dat ze er niet meer uitgeraken he. Alleswetendheid zal da probleem wel oplossen, tenzij u grote gelijk toch niet de oplossing is, maar dat zijn dan natuurlijk weer details

anyhow good job and keep up the good work
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 21:59   #28
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Dat heb je dan sowieso he als je goed nadenkt
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 22:00   #29
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Net of dat alle problemen zal oplossen.
We zullen internationaal nog minder betekenen dan nu.
Ja tis waar.
Tis niet dat we commissarissen hebben of gehad hebben, laat staan een president of zo ...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 23:23   #30
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De verkiezingen waren inderdaad ongrondwettelijk
Het lijkt meer en meer een vervolgverhaal op het boek van George Orwell.
Animal Farm uit 1933 (een aanrader)

Blijkbaar zijn politici meer gelijk dan iedere andere Belg die de grondwet moet volgen en op de vingers getikt wordt van justitie als die de grondwet schaadt.

We hebben in Belgie een TRIAS POLITICA. Waarom dagvaardt de rechterlijke macht de uitvoerende macht niet wegens ongrondwettelijke akties ?
Waarom is er geen procureur ( of advocaat ) met ballen aan zijn lijf die de puntjes op de i zet en ze dagvaardt ?
Is er geen scheiding meer van machten ?

En is de wet dan alleen maar voor de gewone man ? Als politici de grondwet niet respecteren, waarom moeten wij het dan nog doen ?
Zijn ze meer gelijk dan ons dan ?

Er is geen enkele politici die grondwettelijk, uitvoerende macht heeft.
Ze eigenen zich gewoon de macht toe !!!
DAT IS DE REALITEIT
En de andere machten moeten ingrijpen, of we vergeten de scheiding van machten ! Alsook de media zou beter eens deftig graven in dat alles.

Het is een regelrechte staatsgreep wat er gebeurd. Politici die moeten aftreden, treden niet af en ze houden tergerlijkertijd ongrondwettelijke verkiezingen.

Ze moeten niet meer zeveren, de kwestie moet aan het volk worden voorgelegd op bevel van de Koning.

Referendum:
Splitsing BHV : Ja of Nee
Splitsing van het land : Ja of Nee
Nieuwe verkiezingen : Ja of Nee
Regionalisatie sociale zekerheid : Ja of Nee
enz.

En de Koning moet een ultimatum stellen, is er geen regering dat gevormd kan worden binnen een termijn, dan zet hij de kroonraad in werking als uitvoerende macht.

Jongens, zou ik Koning zijn zou het vlug opgelost zijn, dat boeltje.

En ik hoop van harte dat heel binnenkort er een hoop ministers minder zijn, want met dergelijke ruziemakers, die niet eens oog hebben voor échte prioriteiten en hun eigen verborgen agenda's dienen, zijn we beter af dan rijk !
Het volk mort ! En zij hangen de dikke mijnheer (of madam) uit.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 27 januari 2011 om 23:38.
Oud 28 januari 2011, 11:03   #31
Guy.Fawkes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het lijkt meer en meer een vervolgverhaal op het boek van George Orwell.
Animal Farm uit 1933 (een aanrader)

Blijkbaar zijn politici meer gelijk dan iedere andere Belg die de grondwet moet volgen en op de vingers getikt wordt van justitie als die de grondwet schaadt.

We hebben in Belgie een TRIAS POLITICA. Waarom dagvaardt de rechterlijke macht de uitvoerende macht niet wegens ongrondwettelijke akties ?
Waarom is er geen procureur ( of advocaat ) met ballen aan zijn lijf die de puntjes op de i zet en ze dagvaardt ?
Is er geen scheiding meer van machten ?

En is de wet dan alleen maar voor de gewone man ? Als politici de grondwet niet respecteren, waarom moeten wij het dan nog doen ?
Zijn ze meer gelijk dan ons dan ?

Er is geen enkele politici die grondwettelijk, uitvoerende macht heeft.
Ze eigenen zich gewoon de macht toe !!!
DAT IS DE REALITEIT
En de andere machten moeten ingrijpen, of we vergeten de scheiding van machten ! Alsook de media zou beter eens deftig graven in dat alles.

Het is een regelrechte staatsgreep wat er gebeurd. Politici die moeten aftreden, treden niet af en ze houden tergerlijkertijd ongrondwettelijke verkiezingen.

Ze moeten niet meer zeveren, de kwestie moet aan het volk worden voorgelegd op bevel van de Koning.

Referendum:
Splitsing BHV : Ja of Nee
Splitsing van het land : Ja of Nee
Nieuwe verkiezingen : Ja of Nee
Regionalisatie sociale zekerheid : Ja of Nee
enz.

En de Koning moet een ultimatum stellen, is er geen regering dat gevormd kan worden binnen een termijn, dan zet hij de kroonraad in werking als uitvoerende macht.

Jongens, zou ik Koning zijn zou het vlug opgelost zijn, dat boeltje.

En ik hoop van harte dat heel binnenkort er een hoop ministers minder zijn, want met dergelijke ruziemakers, die niet eens oog hebben voor échte prioriteiten en hun eigen verborgen agenda's dienen, zijn we beter af dan rijk !
Het volk mort ! En zij hangen de dikke mijnheer (of madam) uit.

Het is nog maar de vraag of "onze" politici dit beseffen. Politiek blijft nu eenmaal een vluchtig gegeven en elke nieuwe stembusgang kan een mogelijk einde zijn van de eigen carrière. Daarnaast zijn de machten in de praktijk niet echt gescheiden, aangezien de onafhankelijke personen vaak een partijsignatuur dragen. Met andere woorden ze zijn allemaal in min of meerdere maten een kind van de politiek. Misschien moeten ze eerst 20 keer hun hoofd stoten tegen de muur van de onmogelijkheid voor ze misschien iets gaan beseffen

Alleszins de bevolking verdient transparantie en dat zal men niet vinden in het huidige systeem. Pas als er echt sprake is van transparantie lijkt het mij handig om op regelmatige basis vrijwillige referenda te organiseren. Zo kan de bevolking wegen op het beleid en behouden politici voeling met wat er leeft onder de bevolking. Als men nu een referendum zou organiseren loopt men te veel het risico om een antwoord te krijgen dat voornamelijk gebaseerd is op clichés en vooroordelen. Pas als men alle kennis van zaken heeft, kan men op een zo eerlijk en correct mogelijke manier een keuze maken.

Daarbij moet ik wel toegeven dat ik geen vertrouwen heb in de politici. Ze zijn naar mijn gevoel te veel bezig met hun eigen wensen en verlangens. Ik denk dat als men ethiek en politiek op een objectieve manier kan verzoenen dat we er dan misschien uit geraken.

Misschien zouden ze eens een neutraal iemand moeten aanduiden om de boel deftig uit te spitten? Iemand zonder partijsignatuur, zou normaal toch de zaken op een objectievere manier moeten kunnen waarnemen, toch? Waar deze persoon vandaan komt maakt niet uit, zolang het eindelijk is iemand is met potentieel en/of ballen aan zijn/haar lijf.
Oud 28 januari 2011, 11:13   #32
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik mij kandidaat stellen??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 01:19   #33
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is nog maar de vraag of "onze" politici dit beseffen. Politiek blijft nu eenmaal een vluchtig gegeven en elke nieuwe stembusgang kan een mogelijk einde zijn van de eigen carrière.
En dat is volledig juist. Alle Vlaamse politieke partijen zijn zodanig surrealistisch bezig dat ze niet eens beseffen dat ze niet gesteund worden in hun huidige acties door het GROS van de bevolking in België !

Ze zitten maar te leuteren dat de kiezers heeft gesproken.

Maar de N-VA stem is niets meer dan een PROTESTSTEM.

Ik steun het gedachtengoed niet van N-VA, maar één ding is zeker, ik hoor liever de directheid van Bart De Wever, dan het schijnheilig gezeik van de meeste andere politici.

CD&V en VLD gaven een nieuwjaarsreceptie. De schijnheiligheid droop van de gezichten. Ze roepen op tot verantwoordelijkheid. Ze vergeten één ding. Zouden ze de laatste decenia hun woord hebben gehouden en inderdaad goed beleid gevoerd hebben. Zou VLD de boel niet laten ontploffen hebben. Enz enz , dan zouden de mensen redelijk gestemd hebben.

Door het gedrag van CD&V, VLD en SPa zitten we nu in de dikke mizerie, want zij waren door hun wanbeleid en gebroken beloftes (waaronder de werkdruk verminderen, koopkracht verhogen enz) de AANLEIDING dat de rechtsten aan de macht komen.

En nu doen ze of hun neus bloed. Ze willen weer een volkspartij zijn. Dat ze maar eens naar volkspartij.be gaan kijken. Die stellen DIRECTE DEMOCRATIE voor. Dat is veel beter dan het gefoefel van die mannen, die toch hun woord niet houden.

Politici moeten corrigeerbaar zijn tijdens hun bestuur. En de bevolking moet kunnen ingrijpen als het te zot wordt. Nu doen de politici maar gewoon hun zin en de bevolking moet lijdzaam toezien in hun gerommel, gepruts en zelfs tegenstrijdigheden met de wil van de bevolking.

We moeten weer op straat verdomme, om die mensen af te zetten.

Want blijkbaar zijn het allemaal tottentrekkers.

Citaat:
Daarnaast zijn de machten in de praktijk niet echt gescheiden, aangezien de onafhankelijke personen vaak een partijsignatuur dragen. Met andere woorden ze zijn allemaal in min of meerdere maten een kind van de politiek.
Dat is juist. Men zegt dat macht corrumpeert en er zijn maar weinig mensen met macht en ideaal voor het volk.

Citaat:
Misschien moeten ze eerst 20 keer hun hoofd stoten tegen de muur van de onmogelijkheid voor ze misschien iets gaan beseffen
Die mensen beseffen dat ze de bevolking kunnen paaien met mooie gezichtjes en mooie woordjes. Maar doen gewoon hun zin.

Citaat:
Alleszins de bevolking verdient transparantie en dat zal men niet vinden in het huidige systeem. Pas als er echt sprake is van transparantie lijkt het mij handig om op regelmatige basis vrijwillige referenda te organiseren. Zo kan de bevolking wegen op het beleid en behouden politici voeling met wat er leeft onder de bevolking. Als men nu een referendum zou organiseren loopt men te veel het risico om een antwoord te krijgen dat voornamelijk gebaseerd is op clichés en vooroordelen. Pas als men alle kennis van zaken heeft, kan men op een zo eerlijk en correct mogelijke manier een keuze maken.
Mensen zijn heus niet dom, anno 2011. Veel mensen spreken elkaar over de politiek. En ook daar worden standpunten uitgewisseld en discussies
gevoerd.

Men loopt altijd het risico dat een referendum gekleurd is.

Maar ik weet zeker, als de bevolking gevraagd wordt:

Wat is belangrijker: de koopkracht verhogen OF de splitsing van het land
Wel, dan kiest de meerderheid voor het eerste.

Ik ben zelfs zeker dat de meeste Belgen geen nieuwe staatshervorming willen. Dat ze dat maar eens vragen per referendum. De meerderheid zegt NEEN. Die politici zijn bezig met te kloppen op een dode kip, om maar niet tot beleid te moeten komen.

Citaat:
Daarbij moet ik wel toegeven dat ik geen vertrouwen heb in de politici. Ze zijn naar mijn gevoel te veel bezig met hun eigen wensen en verlangens. Ik denk dat als men ethiek en politiek op een objectieve manier kan verzoenen dat we er dan misschien uit geraken.
Politici worden gewoon te weinig gecontroleerd en bijgestuurd door de bevolking. Nadat ze verkozen zijn, doen ze gewoon hun zin. En daar zit het probleem. Zouden ze geëvalueerd worden en bijgestuurd door de bevolking op andere mechanismes dan de verkiezing, zou het vlug gedaan zijn met de leute.

Citaat:
Misschien zouden ze eens een neutraal iemand moeten aanduiden om de boel deftig uit te spitten? Iemand zonder partijsignatuur, zou normaal toch de zaken op een objectievere manier moeten kunnen waarnemen, toch? Waar deze persoon vandaan komt maakt niet uit, zolang het eindelijk is iemand is met potentieel en/of ballen aan zijn/haar lijf.
In de grondwet moet er toch voorzien zijn dat de kroonraad overneemt ?

Het kan toch niet zijn dat weggestemde politici aan de macht blijven ?
Dat is staatsgreep !

Waarom is er bij wet niet voorzien dat een regering moet ophoepelen als ze weggestemd zijn binnen vastgestelde termijn en dat de kroonraad overneemt ?

Dat is toch de reinste onzin dat een regering in lopende zaken meer dan een jaar beslissingen kan nemen ? Dat is net zo erg als een president die niet wilt opstappen, terwijl de bevolking zegt, hoepel op !

Dus België is net zo goed bezig als Egypte, Jordanie, Tunesia en wat nog allemaal gaat volgen. Ze houden vast aan de macht, terwijl de bevolking zei: aftreden !

Laatst gewijzigd door JurgenD : 30 januari 2011 om 01:28.
Oud 30 januari 2011, 09:43   #34
Guy.Fawkes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En dat is volledig juist. Alle Vlaamse politieke partijen zijn zodanig surrealistisch bezig dat ze niet eens beseffen dat ze niet gesteund worden in hun huidige acties door het GROS van de bevolking in België !

Ze zitten maar te leuteren dat de kiezers heeft gesproken.

Maar de N-VA stem is niets meer dan een PROTESTSTEM.

Ik steun het gedachtengoed niet van N-VA, maar één ding is zeker, ik hoor liever de directheid van Bart De Wever, dan het schijnheilig gezeik van de meeste andere politici.

CD&V en VLD gaven een nieuwjaarsreceptie. De schijnheiligheid droop van de gezichten. Ze roepen op tot verantwoordelijkheid. Ze vergeten één ding. Zouden ze de laatste decenia hun woord hebben gehouden en inderdaad goed beleid gevoerd hebben. Zou VLD de boel niet laten ontploffen hebben. Enz enz , dan zouden de mensen redelijk gestemd hebben.

Door het gedrag van CD&V, VLD en SPa zitten we nu in de dikke mizerie, want zij waren door hun wanbeleid en gebroken beloftes (waaronder de werkdruk verminderen, koopkracht verhogen enz) de AANLEIDING dat de rechtsten aan de macht komen.

En nu doen ze of hun neus bloed. Ze willen weer een volkspartij zijn. Dat ze maar eens naar volkspartij.be gaan kijken. Die stellen DIRECTE DEMOCRATIE voor. Dat is veel beter dan het gefoefel van die mannen, die toch hun woord niet houden.

Politici moeten corrigeerbaar zijn tijdens hun bestuur. En de bevolking moet kunnen ingrijpen als het te zot wordt. Nu doen de politici maar gewoon hun zin en de bevolking moet lijdzaam toezien in hun gerommel, gepruts en zelfs tegenstrijdigheden met de wil van de bevolking.

We moeten weer op straat verdomme, om die mensen af te zetten.

Want blijkbaar zijn het allemaal tottentrekkers.
In de politiek is iedereen te afhankelijk van de anderen. Ze hakken er rustig op los, maar als het erop aankomt moeten ze wel nog steeds met elkaar kunnen samenwerken. Zo lang de macht in handen blijft van een kleine groep mensen kan dat min of meer werken. Natuurlijk als men het dan niet zo nauw neemt met de voorwaarden om een democratie te zijn, want dan komt men tot een soort van afgesproken hakbeleid. Ik ga u daarop aanvallen, jij doet hetzelfde bij mij, maar op het einde van de dag werken we wel nog steeds samen.

Als er een alternatief voor de traditionelere partijen komt, dan valt heel het systeem in elkaar. Dan zou men de poel kunnen proberen uit te breiden, wat nog meer chaos met zich meebrengt of dit alternatief uitsluiten deel te nemen aan de democratie. Ik ben het niet eens met het het gedachtengoed van het Vlaams Belang, maar uitsluiting van een partij kan men moeilijk democratisch noemen.

Moesten er nu, en zo ziet het er toch naar uit, nieuwe verkiezingen komen rond juni dan geef ik toe dat ik blanco zal stemmen. In mijn opzicht verdient onder deze omstandigheden niemand een stem. Niet stemmen is niet deelnemen aan de democratie en sluit u dus eigenlijk ook uit om commentaar te mogen leveren op het aanmodderen en het mogelijke, durf ik het te zeggen, beleid dat gevoerd wordt. Een blanco stem betekent, sorry geen enkele mogelijkheid staat me aan, kom maar met iets anders op de proppen om me te paaien.

Wat zou politiek zijn zonder de portie achterbaksheid? Een directe democratie tast de macht van de partijen rechtstreeks aan en zullen ze bijgevolg pas willen aannemen als het door hun strot geramd wordt. Een nieuwe volksbeweging zou een optie kunnen zijn, maar net zoals de manifestatie van vorige week, zaten sommige politici op de eerste rij om die betoging een politieke kleur te geven. Tegen de wil van de organisatoren in. Hoezo niet luisteren naar de wensen van de bevolking? Een volksbeweging zonder politieke kleur, die over de taalgrenzen rijkt kan misschien een oplossing bieden.

Citaat:
Dat is juist. Men zegt dat macht corrumpeert en er zijn maar weinig mensen met macht en ideaal voor het volk.
Leiderseigenschappen mogen dan wel zeldzaam zijn dit wilt niet zeggen dat men ze niet in beperkte mate zou kunnen leren. Een directe democratie kan de sturing en controle zijn om er toch nog het beste van te maken.

Citaat:
Die mensen beseffen dat ze de bevolking kunnen paaien met mooie gezichtjes en mooie woordjes. Maar doen gewoon hun zin.
Nou of dat paaien echt wel werkt dat betwijfel ik. Volgens mij hebben de meeste iets van: Och we mogen nog is stemmen en misschien een beetje wegen op het beleid voor de komende jaren. Wie is nu ook alweer de minst slechte van den hoop of wie komt het eerlijkst over? : Politici verwachten en verlangen bijna een desinteresse van de bevolking om hun eigen agenda’s te kunnen uitvoeren.

Citaat:
Mensen zijn heus niet dom, anno 2011. Veel mensen spreken elkaar over de politiek. En ook daar worden standpunten uitgewisseld en discussies
gevoerd.

Men loopt altijd het risico dat een referendum gekleurd is.

Maar ik weet zeker, als de bevolking gevraagd wordt:

Wat is belangrijker: de koopkracht verhogen OF de splitsing van het land
Wel, dan kiest de meerderheid voor het eerste.

Ik ben zelfs zeker dat de meeste Belgen geen nieuwe staatshervorming willen. Dat ze dat maar eens vragen per referendum. De meerderheid zegt NEEN. Die politici zijn bezig met te kloppen op een dode kip, om maar niet tot beleid te moeten komen.
Ik wou ook niet insinueren dat de mensen dom zijn. Ik probeerde aan te tonen hoe onoverzichtelijk het huidige kluwen is en wat voor gevaren dit met zich mee kan brengen. De bevolking wenst in de eerste plaats een goed beleid, niet eentje dat op situatie a rechts kleurt en op situatie b links. Consequentie en voor de deelstaten coherente bevoegdheden, want een wirwar van bevoegdheden zal enkel leiden tot meer frustraties en inefficiëntie.

Citaat:
In de grondwet moet er toch voorzien zijn dat de kroonraad overneemt ?

Het kan toch niet zijn dat weggestemde politici aan de macht blijven ?
Dat is staatsgreep !

Waarom is er bij wet niet voorzien dat een regering moet ophoepelen als ze weggestemd zijn binnen vastgestelde termijn en dat de kroonraad overneemt ?

Dat is toch de reinste onzin dat een regering in lopende zaken meer dan een jaar beslissingen kan nemen ? Dat is net zo erg als een president die niet wilt opstappen, terwijl de bevolking zegt, hoepel op !

Dus België is net zo goed bezig als Egypte, Jordanie, Tunesia en wat nog allemaal gaat volgen. Ze houden vast aan de macht, terwijl de bevolking zei: aftreden !
De kroonraad dat is niets meer dan een lege doos! In de kroonraad zetelen de huidige ministers (en als er nog geen nieuwe benoemt zijn dus de ontslagnemenden), de ministers van staat en de koning. De ministers van staat mogen de koning enkel adviseren, dus echt veel macht hebben die niet. Vooral een mooie titel om op hun papieren te zetten. De ministers en zo staat het in de grondwet zijn verantwoordelijk voor de koning. Elke beslissing die door de koning genomen wordt, is bijgevolg die van de ministers. Het probleem bij de kroonraad is dat naarmate we meer en meer een constitutionele monarchie werden de kroonraad de facto al zijn macht verloor.

Als ik me niet vergis is de kroonraad in de nasleep van de politieke crisis van 2007 bijeengeroepen. Nou ja, kroonraad is een groot woord, alleen de mannelijke ministers van staat waren welkom om de koning te adviseren. Wat leven we toch in een prachtige democratie in het hartje van Europa.
Oud 30 januari 2011, 09:48   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Peeters en Leterme in één partij met Milquet? En wie gaat de lijst trekken?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 13:35   #36
pries
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Net of dat alle problemen zal oplossen.
We zullen internationaal nog minder betekenen dan nu.
whahahaha... minder betekenen dan nu... Wat betekenen de franstaligen in België? Of met andere woorden welke meerwaarde heeft Wallonië?
pries is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 13:59   #37
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

De oplossing voor de volgende verkiezingen is eenvoudig.
Vermits het federale parlement er niet in slaagt om het arrest van het Arbitragehof van 26.2.2003 uit te voeren worden de federale verkiezingen voortaan ingericht door de deelregeringen.
Decreten hebben immers dezelfde kracht als een wet in België en bij het bijzonder decreet van 7.7.2006 heeft het Vlaamse parlement de kieskring Leuven ingericht bestaande uit de arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven.
De deelregeringen organiseren nu reeds de gemeenteraadsverkiezingen, de provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de deelparlementen.
Karel Hendrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 14:20   #38
Guy.Fawkes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik Bekijk bericht
De oplossing voor de volgende verkiezingen is eenvoudig.
Vermits het federale parlement er niet in slaagt om het arrest van het Arbitragehof van 26.2.2003 uit te voeren worden de federale verkiezingen voortaan ingericht door de deelregeringen.
Decreten hebben immers dezelfde kracht als een wet in België en bij het bijzonder decreet van 7.7.2006 heeft het Vlaamse parlement de kieskring Leuven ingericht bestaande uit de arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven.
De deelregeringen organiseren nu reeds de gemeenteraadsverkiezingen, de provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de deelparlementen.
Op zich zou dat een mogelijkheid zijn, maar ik heb het zelf nagekeken en volgens mij heeft de auteur van het blog http://zegenofvloek.blogspot.com/ gelijk als hij stelt dat het huidige België zelfs niet bestaat. Als de deelstaten niet bestaan, vervalt ook deze oplossing. Jammer, maar het lijkt er op dat er zware fouten gemaakt zijn sinds het begin van de taalwetten.
Oud 30 januari 2011, 14:26   #39
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Gastjes kijk eens goed:

(België werd in 1830 in illegaliteit geboren.Verklarende nota ingevoegd in dit origineel document)

België werd in 1830 in illegaliteit geboren

Daarvan waren de stichters van de nieuwe staat zich terdege bewust. De Luikse jurist Joseph Lebeau, een van de leiders der Belgische opstand, verklaarde tijdens het Nationaal Congres dat er geen onafhankelijkheidsverklaring moest komen om het bestaan van België te legitimeren.
"De bajonetten hebben gesproken. Teksten zijn niet nodig," aldus Lebeau.
Het doel van de revolutionairen was rattachisme bij Frankrijk.
Dus moest, stelde de racist Charles Rogier, "de taal van de Vlamingen worden uitgeroeid" en "het Germaanse element in België worden vernietigd."
Toen het er bij de verkiezingen in april 183I op leek dat de pro-Orangistische partijen de meerderheid zouden behalen, pleegde het Voorlopig Bewind bijgevolg een staatsgreep.
*
Er kwam een langdurig terreurregime.
"Het plunderen van de huizen van Orangisten, hoewel betreurenswaardig, is een vreselijke noodzaak om de vijanden van de publieke orde te onderdrukken," zei minister van Justitie Lebeau in 1834.
Ook Leopold van Saksen-Coburg, de Duits-Britse prins die de Belgische revolutionairen tegen hun zin was opgedrongen, werd van meet af aan duidelijk gemaakt waar in België de prioriteiten lagen.
Hij moest niet denken, zo dreigde Alexandre Gendebien in maart 1834 in de Kamer, dat hij de belangen van Wallonië kon opofferen aan die van "het Orangistische Antwerpen". Gendebien was kwaad omdat de eerste Belgische spoorlijn niet in Wallonië werd aangelegd. "Houd er rekening mee," aldus Gendebien tot de vorst, .'dat wij u desnoods de taal van het geweld zullen laten verstaan." De koninklijke familie hield er sindsdien rekening mee.
*
Omkoperij
Leopold I was een briljante machiavellist.
Hij wist zeer goed dat hij het staatshoofd was van een artificiële natie.
Naar het einde van zijn leven toe deed het hem zelfs wanhopen.
'"Vader blijft herhalen dat niets het land samenhoudt en dat het niet kan blijven bestaan," zo schreef Filip, de Graaf van Vlaanderen, in het voorjaar van 1865 aan zijn broer, kroonprins Leopold.
*
De eerste Coburg-koningen maakten corruptie tot fundament van België.
Vaderlandsliefde is in België, zoals in alle artificiële naties, uitsluitend een liefde voor de eigen portemonnee. De rattachisten die de revolutie van 1830 hadden gemaakt kregen betrekkingen en vergoedingen die te verleidelijk waren om te weigeren.
http://users.telenet.be/alexanderc/1830.html

Hier ligt de wortel van de boon Belgie. En als de wortel rot is zijn de stam en bladeren ook rot.
1ste: De eerste koning was niet vrijwillig maar gegijzeld, was hem opgedrongen. Hij was direct onder de macht van revolutie.
2de: Hij WIST dat het kunstmatig was en geen toekomst had. AlbertII zijn verre nazaat is nu net zo wanhopig denk ik.
3de: Hij is medeverantwoordelijk ervoor, hij was een mens met vrije wil en had ook "nee" kunnen kiezen tegen die taak.

Dus hopen dat de zaak in peace en vree doodbloed en op een fluwelen evolutie uitdraait. Dat er een niet-meer-uitgraken en scheiden, alst moet, ook met respect en begrip kan gebeuren zoals als Slowakije.
Het punt is wanneer willen de politici dat erkennen en die stap nemen ?
Dan kunnen we de wereld, want die kijkt naar ons, recht in de ogen zien en als voorbeeld zijn voor anderen.
Oud 30 januari 2011, 21:20   #40
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ja, en?

Wat ben je daar vandaag mee?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be