![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
De structuur van je bestaan gaande van het metafysische tot het sociaalpolitieke zijn gebaseerd op een reeks filosofische principes en fundamenten. Alle aspecten van overheid en religie zijn afgeleid uit een of andere filosofie gedachtegang en zijn in ons dagelijks leven aan de orde. Hierdoor kan het praktische nut van filosofie enkel gezien worden in de historische toepassingen, net zoals een regering pas kan beoordeeld worden jaren na het einde van de legislatuur. Heeft het op dit eigenste moment praktisch nut dat we aan filosofie doen ? Zeker niet. Maar het is wel relevant als we het op een lange termijn zien van pakweg enkele eeuwen. De invloed van de filosofie als praktisch instrument gebeurt op een grotere schaal dan die van het alledaags filosoferen.
|
|
|
|
#23 |
|
Europees Commissaris
|
Ik twijfel niet aan het nut van filosofie. Wél aan het feit dat filosofen met belastingsgeld hun hobby doen. Dat is nergens nuttig voor. Dat kan perfect op zelfstudie/avondlessen/...
Maar dat was niet wat ik wou zeggen. Ik vind niet dat filosofen hoog-opgeleiden zijn. En wél dat metsers dat zijn.
|
|
|
|
#24 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Hoog opgeleid zijn impliceert dat je een opleiding hebt genoten in het hoger onderwijs. Je mag metsers nog zoveel respecteren maar tenzij ze burgerlijk ingenieur in de bouwkunde zijn kan men ze niet hoog opgeleid noemen. Ik denk dat je aan de term hoog opgeleid een subjectieve mening hebt vastgeplakt die om uitleg vraagt.
|
|
|
|
#26 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
In feite zou het logischer zijn dat de overheid een renteloze lening gaf voor je studies. Dan kan je studeren wat je wilt, maar zal je wel rekening houden met de nuttigheid van je opleiding. En dan betalen mensen die na hun dure opleiding in België naar het buitenland trekken ook mee voor het onderwijs.
|
|
|
|
|
#27 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Als student creëer je geen meerwaarde. Je legt enkel de basis om later meerwaarde te creëren. In tegendeel: de school geeft een meerwaarde aan jou! En evident: je betaalt dan ook voor die school (en doe je dat niet rechtstreeks, dan doet de gemeenschap het met je belastingsgeld). Volgens mij is dit een egocentrisch voorstel, niet?
|
|
|
|
#28 | ||||
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#29 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
*loopt weg* MUHAHAHAHA
|
|
|
|
#30 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Owwwwwwwkey???? [size=1](Freaks!)[/size]
|
|
|
|
#31 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De vraag is dus in hoeverre het relevant, zinvol en realistisch is om iedereen hogergeschoold te maken. Misschien moet je een keer uitleggen tot de verwezenlijking van welk doel zo'n maatregel zou moeten leiden, want volgens mij zal hij dat doel volledig voorbij schieten.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Is het zinvol om iedereen hooggeschoold te maken ? Waarschijnlijk niet. Maar dat betekent daarom niet dat het aantal hooggeschoolden geen goede maatstaf is om de welvaart van een land te meten. Niet toevallig trekken wetenschappers weg uit onwelvarende landen en proberen de Verenigde Staten zoveel mogelijk hooggschoolden naar "The Land Of The Free" te lokken. Misschien is het wat naïef te denken dat je kunstmatig het aantal hooggschoolden kan opkrikken. Wellicht trekt een aantal van hen in proportie met de (on)welvaart naar betere oorden. Maar voor mij is het een educated guess als een andere. Wie weet...
|
|
|
|
#33 |
|
Europees Commissaris
|
Ik vond het gewoon een interessante om de definitie van hooggeschoold eens in vraag te stellen. Maar al te vaak wordt gezegd: "hoe meer hooggeschoolden hoe beter". Of ook nog "zelfs hooggeschoolden vinden geen werk meer". Wat gewoon afbreuk doet aan de enorme diversiteit bij laag én hooggeschoolden. En ik bedoelde het trouwens vooral positief. Veel mensen die nu zogezegd laaggeschoold zijn zijn voor veel dingen beter geschoold dan hooggeschoolden.
|
|
|
|
#34 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een doctor kunstgeschiedenis is hooggeschoold, maar kan daarom nog geen kunstwerken restaureren. De ene hooggeschoolde is ook de andere niet. Het is duidelijk dat een chirurg andere kansen heeft op de arbeidsmarkt dan een germanist. Naast flagrant markt-onvriendelijke studiekeuze kan men zich toch in menig geval afvragen waarom er geen betere inpassing is van hooggeschoolden. De selectiecriteria en evaluatiemethodes van bedrijven misschien ?
|
|
|
|
#35 |
|
Minister-President
|
Wat een uitkering voor studenten betreft :
Neen ! Dit zet de poort open voor misbruik. Vervang het door een systeem van studieleningen.
|
|
|
#36 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
In Brussel zijn honderden koten te kort terwijl er enorm veel appartementen, huizen,...gewoon staan te verkrotten. Misschien daar wat meer in investeren. |
|
|
|
|
|
|
#37 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
De toestand nu ken ik niet, maar is blijkbaar niets verbeterd.
|
|
|
|
#38 |
|
Europees Commissaris
|
In Leuven is er ook een kotentekort. De reden daar is nog frappanter: het is niet meer toegelaten om als privépersoon koten bij te maken in reeds bestaande huizen. Dus ouderen wiens kinderen van huis zijn kunnen geen koten meer maken. Dat alles zogezegd om de prijs van huizen voor gezinnen in Leuven laag te houden. Terwijl het verhuren van zo'n koten de aankoop van een woning juist goedkoper kan maken ....
|
|
|
|
#39 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#40 | ||
|
Burgemeester
|
Citaat:
Neen, dan ben ik van mening dat de Overheid moet ingrijpen. Om in Brussel op kot te gaan moet je bijna 1,5 jaar op een wachtlijst staan. Is het dan niet verantwoord om aan de overheid te vragen om in te grijpen? Net bij de grote scholen zijn er massaal veel gelegenheden die staan te verkrotten. De politie moet bepaalde panden zelf laten onderstutten door privéfirmas omdat er invalgevaar is. Is dit normaal? Is dit dan de taak van de overheid? Er moet meer geld vrijgemaakt worden voor de aankoop, renovatie en verhuur van studentenkoten. Overigens zou dit voor de overheid geen "kost" zijn, maar een investering. Want de prijzen voor een kot in Brussel zijn ook al navenant. Ze zou dus geld terug kunnen verdienen met de verhuur van koten. Dan toch liever dit dan de ireeële olympische Spelen. |
||
|
|
|