Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Belgie barst?
Want de Walen zijn profiteurs, parasieten etc... 7 6,36%
Want we leven in één land met twee volkomen verschillende culturen 71 64,55%
Walen én vreemdelingen buiten graag 7 6,36%
Want Vlaanderen moet nog rijker worden 3 2,73%
Ik ben er een andere mening op toegedaan 22 20,00%
Aantal stemmers: 110. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2003, 16:19   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(als men weet bijvoorbeeld dat er DRIE ministers voor onderwijs zijn... terwijl de Vlamingen - met een veel uitgebreider onderwijs - het met eentje kunnen doen...).
Fout.
er zijn drie ministers die bevoegdheid hebben over een gedeelte van het onderwijs, naast hun andere departementen.
Geen zand in de ogen strooien a.u.b.!

Citaat:
De vele miljarden Vlaams geld werden dus rechtstreeks naar het Franstalig onderwijs doorgestuurd. En het mooie van de zaak is dat hun minister voor het lager onderwijs al aankondigde dat er nog meer geld moet komen!!!
Leer jullie lamstralen van vlaamse politici dan "neen" zeggen of er iets voor in de plaats vragen.
Politiekers van kust-mijn-voeten!
Oud 11 januari 2003, 16:23   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij ook niet, als mijn belastingsgelden maar goed besteed worden. Nu, onze Vlaamse en Belgische regering zijn daarin ook niet altijd goede voorbeelden, maar wat de Waalse en Franstalige regering allemaal uitspookt met ons belastingsgeld grenst aan het ongelooflijke. Men krijgt zoveel miljarden om het Franstalige onderwijs te voorzien en enkele maanden later is alweer met de vuist op tafel aan het bonken om meer te eisen. Neen, dat is niet langer ernstig! Het is hun onderwijs en dus moeten ze het ook zelf kunnen beheren.
In Vlaanderen wordt evenzeer gesmost. Dat merk je terecht op.
Daar postte ik jou trouwens al eens een paar items over.
Denk je echt dat in een afgescheiden Vlaanderen, andere en beter bestuurders zullen aan de pot zitten, dan degene die zich nu al in de instituten der macht gewrongen hebben?
Zolang zelfs partijen als N-VA niet het volk zijn rechtmatige souvereiniteit via referenda in handen geeft, wordt het confetti-staatje vlaanderen een doorslag op bestuurlijk vlak van België, vooral van de gebreken ervan, die ik zeker niet wil ontkennen.
Geef mijn portie maar aan Fikkie.
Oud 11 januari 2003, 16:27   #23
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leer jullie lamstralen van vlaamse politici dan "neen" zeggen of er iets voor in de plaats vragen.
Superstaaf, je kan de bewuste Vlaming toch niet verantwoordelijk stellen voor het feit dat er nog zo veel mensen op VLD, CD&V, SPA-SPIRIT of AGALEV stemmen?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 16:27   #24
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Thomas,

is dat een pleidooi voor een unitaire Belgische staat?
Neen,

want dan blijven we met de gemeenschappen zitten,

gewoon Vlaanderen onafhankelijk, weg met de Waalse ideologieen en de verwardheid, de franse obstakels ect.
Oud 11 januari 2003, 16:28   #25
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Daar heb je 100% gelijk, we moeten die "lamstralen van een Vlaamse politici leren NEE zeggen". Ze moeten roepen: onafhankelijkheid, NU!!!!
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 16:29   #26
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA
Daar heb je 100% gelijk, we moeten die "lamstralen van een Vlaamse politici leren NEE zeggen". Ze moeten roepen: onafhankelijkheid, NU!!!!
idd
Oud 11 januari 2003, 16:29   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Denk je echt dat in een afgescheiden Vlaanderen, andere en beter bestuurders zullen aan de pot zitten, dan degene die zich nu al in de instituten der macht gewrongen hebben?
Hopelijk wel. Maar als dat niet zo is dan hebben we onszelf te verwijten! Wat belangrijk is in dit alles, is het feit dat wij dan niet meer in een constructie zitten waarbij we gedwongen worden samen te werken met een nukkige en onwillige partner.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 16:36   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
(als men weet bijvoorbeeld dat er DRIE ministers voor onderwijs zijn... terwijl de Vlamingen - met een veel uitgebreider onderwijs - het met eentje kunnen doen...).
Fout.
er zijn drie ministers die bevoegdheid hebben over een gedeelte van het onderwijs, naast hun andere departementen.
Geen zand in de ogen strooien a.u.b.!
Niet fout. Er is vooreerst Nollet, minister voor het lager onderwijs (daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor de contacten met de UNO). Dan is er Hazette, minister voor het middelbaar en buitengewoon onderwijs. En tenslotte is er Dupuis, minister voor hoger en voortgezet onderwijs (die laatste neemt ook nog wetenschappelijk onderzoek in haar takenpakket). Dat zijn toch drie minister van onderwijs, zelfs al hebben er twee nog een klein bijtaakje, of niet???

De Vlaamse Regering telt 10 leden die dus de taken van zowel Vlaams Gewest als Vlaamse Gewest uitvoeren (waarvan er eentje eigenlijk er maar bijgekomen is om de VLD goed te stemmen). Maar bij onze zuiderburen lopen er zomaar eventjes 16 ministers rond voor juist dezelfde taken als in het noorden van het land. Dus ook zes kabinetten meer...
Oud 11 januari 2003, 16:39   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom geef ik hun ook een duidelijk signaal: ik stem voor het Vlaams Blok zolang er dergelijke slippendragers van politici rondlopen!
Oud 11 januari 2003, 16:43   #30
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet fout. Er is vooreerst Nollet, minister voor het lager onderwijs (daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor de contacten met de UNO). Dan is er Hazette, minister voor het middelbaar en buitengewoon onderwijs. En tenslotte is er Dupuis, minister voor hoger en voortgezet onderwijs (die laatste neemt ook nog wetenschappelijk onderzoek in haar takenpakket). Dat zijn toch drie minister van onderwijs, zelfs al hebben er twee nog een klein bijtaakje, of niet???
Je zegt hetzelfde als ik, maar je geeft er een peioratieve inkleuring aan.
Er is een verdeling van de taak 'onderwijs' en bepaalde delen werden gedelegeerd naar andere departementen.
Probeer a.u.b. objectief te blijven, en de mensen hier niet te doen geloven als zouden er drie full-time waalse onderwijsministers zijn.
Oud 11 januari 2003, 16:45   #31
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom geef ik hun ook een duidelijk signaal: ik stem voor het Vlaams Blok zolang er dergelijke slippendragers van politici rondlopen!
Je lust geen spruiten, witloof of bloemkool.
Daarom ga je in een koeievlaai happen.
Bizarre redenering hoor.
Ik lust het ook allemaal niet en eet dus gewoon niet mee.
Oud 11 januari 2003, 16:47   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probeer a.u.b. objectief te blijven, en de mensen hier niet te doen geloven als zouden er drie full-time waalse onderwijsministers zijn.
Er zijn er in ieder geval twee voltijds met onderwijs bezig ("contacten met de ONU" is maar bijzaak voor een gemeenschap, daar er helemaal geen permanente vertegenwoordiging van de gemeenschappen is). Er slechts één minister die een nog een ernstige bijtaak heeft naast haar verantwoordelijkheid over het hoger en voortgezet onderwijs.
Oud 11 januari 2003, 16:49   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je lust geen spruiten, witloof of bloemkool.
Daarom ga je in een koeievlaai happen.
Bizarre redenering hoor.
Ik lust het ook allemaal niet en eet dus gewoon niet mee.
Begrijp de redenering helemaal niet. Maar ja, een domme Blokker zal dergelijke spitvondige gedachtenspinsels wel nooit kunnen volgen.
Oud 11 januari 2003, 16:51   #34
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Begrijp de redenering helemaal niet.
Begrijp je ze 'helemaal niet' of 'niet helemaal'?
Nochtans: willen is kunnen.
Oud 11 januari 2003, 19:01   #35
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wil een onafhankelijk Vlaanderen en ik weet logischerwijs dan ook dan het kan. Willen is kunnen. Ik ben het roerend met je eens, Superstaaf!!!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 10:17   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Citaat:

Ik wil een onafhankelijk Vlaanderen en ik weet logischerwijs dan ook dan het kan. Willen is kunnen. Ik ben het roerend met je eens, Superstaaf!!!
Natuurlijk VL.
Een onafhankelijke vlaamse staat willen, betekent er een kunnen creëren.
Blijkbaar wil niemand het, want ik zie er voor morgen nog niet dadelijk een komen.
Ik wil het immers niet, dus kan het ook niet.
Mijn wil (en die van de meeste anderen) is blijkbaar sterker.........
Oud 12 januari 2003, 13:08   #37
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Hier is anders nog iemand die WEL een onafhankelijk Vlaanderen wil. Het volk wil wel, de politici moeten nog volgen. Ik zie het echter alsmaar rooskleuriger in, het komt er zeker!!!
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 16:47   #38
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Zeno, ik vraag u nog eens, als uw mening er niet tussen staat, waarom moet België dan barsten?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 17:00   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Zeno, ik vraag u nog eens, als uw mening er niet tussen staat, waarom moet België dan barsten?
Ook ik ben het met Zeno eens. De voornaamste reden is dat het Vlaamse volk beter zijn toekomst in eigen handen kan nemen en voortaan zelf beslissen wat het nu wil en op welke manier dat moet gebeuren. Voortaan geen betutteling en afgedwongen "solidariteit" (en iets afgedwongen is geen solidariteit meer, maar staatsrechtelijk stelen), geen blokkering meer van eigen Vlaamse initiatieven door onwillige Waalse politici. Voortaan regelt Vlaanderen zelf haar zaken en treedt op als een volwaardige lidstaat in de EU. Men zou met de Walen in één en dezelfde staat kunnen samenleven, zo de Walen het tenminste eerlijk spelen. Dat gebeurt niet. Juist de Walen zijn de grootste ondergravers van de Belgische staat door hun volgehouden tegenwerking. Zo simpel en helder is de werkelijkheid.
Oud 12 januari 2003, 17:10   #40
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
De voornaamste reden is dat het Vlaamse volk beter zijn toekomst in eigen handen kan nemen
Vind ik ook! Hoewel ik niet denk dat er een Vlaams volk is, vind ik dat de Vlamingen nu eindelijk zélf eens moeten beslissen wat ze Vlaams willen, en wat Belgisch!
Tijd voor een referendum! Die opinie-peiling in de standaard geeft al aan dat de meerderheid ENKEL ONDERWIJS op Vlaams niveau wil.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be