Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2011, 03:14   #21
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Mevrouw (moeder) heeft haar getuigenis mogen afleggen op het VTM-nieuws, vanachter de toog. Het was een française.

Volgens haar had de baby 41,5° koorts en werden ze pas na 4 uur geholpen. De dokter waarmee ze moeilijk kon communiceren wegens een taalprobleem (een Nederlandstalige dokter die niet tweetalig is? ) stelde een bloedafname voor. Omdat ze zo lang had moeten wachten weigerde ze dit (het gaat erom of het kind geholpen is lijkt me??) en ging ze naar een ander ziekenhuis. Daar werd een keel-oor ontsteking vastgesteld...
Zo'n ziekte begint niet plots en is als hij start ook niet niet acuut. Als je symptomen opmerkt bij een baby, ga je dus best naar je huisarts i.p.v. plots 's nachts (geloof ik dat het was?) naar een spoed te hollen omdat de koorts zo sterk gestegen is dat je je zorgen maakt.

Als je het voorstel van de behandelende arts om wat voor reden dan ook niet volgt, is het moeilijk om een diagnose of behandeling te geven ... Als mevrouw het zelf beter wist, moest ze niet naar een ziekenhuis gaan. Het is geen winkel waarbij je dingen op vraag van de klant doet hé.

De werkdruk bij dokters op een spoedafdeling is enorm. Meestal zijn ze onderbezet, dat geldt ook voor het verplegend personeel. Er komen daar nu overigens eenmaal spoedgevallen binnen en die hebben echt met spoed hulp nodig. Op zo'n momenten moeten er keuzes gemaakt worden en dan krijgt een acuut levensbedreigende patiënt voorrang. Mevrouw zal ook hopen dat ze dit haar of haar kind geven, mocht dat ooit nodig zijn.
Of de keuze voor een bloedafname zo vreemd is ... was allicht het makkelijkst omdat de arts dit niet zelf moet doen en dan nog even de handen vrij heeft voor andere dringende dingen.

Veel mensen moeten eens leren dat de spoed niet dient om op bizarre uren medische hulp te krijgen of wanneer jij vindt dat dat nodig is en dat het nogal raar is om aangezet te komen met klachten die al dagen of weken bestonden. Daarvoor bestaat nl. de huisarts die voor iedere patiënt tijd kan maken.
Als je dan nog verbouwereerd bent dat je moet wachten omdat iemand met een acuut trauma of ziekte voorrang krijgt... tja.
volledig mee eens...

En uit dit : "Volgens haar had de baby 41,5° koorts en werden ze pas na 4 uur geholpen. De dokter waarmee ze moeilijk kon communiceren wegens een taalprobleem (een Nederlandstalige dokter die niet tweetalig is? ) stelde een bloedafname voor."
.... gesteld dat dit dan weer klopt...maak ik dan nog eens op, tenminste als we dat goed kunnen interpreteren, dat mevrouwje zoëven 4 uur een baby met 41.5 heeft laten zitten.

Het lijkt me alvast een volledig opgeklopt verhaal ook.... de titel van het aanvankelijke artikel klopt al niet met de inhoud ... daar staat namelijk te lezen :'Arts stuurt baby met 41,5 graden koorts naar huis ' ... terwijl verder uit dat artikel blijkt dat ze zelfs gaan wandelen is.
Ook het feit dat ik nu moet vernemen dat het om een française zou gaan waar ik aanvankelijk net dacht dat het om een vlaamse zou gaan vanwege :'Die sprak geen Nederlands en zeer gebrekkig Frans, en verstond mijn uitleg nauwelijks'
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 03:16   #22
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is tegenwoordig ook schering en inslag dat ze de mensen terug naar huis sturen met een dafalgan of zo iets.
En dan een week of twee weken later toch medicijnen mogen voorschrijven omdat de mensen echt niet genezen.

Men kan in 2 richtingen overdrijven...maar niks of weinig voorschrijven is natuurlijk het beste om een 2é visite te kunnen ontvangen.
Spreek je nu over de spoed ... of in 't algemeen ?
Oud 8 februari 2011, 03:23   #23
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ok, de onderbezetting van ziekenhuispersoneel is bekend en heb respect voor de mensen die onder zware en stresserende omstandigheden moeten werken.
En dat men niet direct bediend wordt is ook nog niet zo erg, tenminste als er geen levensbedreigende omstandigheden zijn.
Ja dat klopt maar dan nog is er een rangorde en dan nog wordt dat uitsluitend bepaald door het personeel en niet omdat de patiënt denkt of vindt dat zijn/haar geval daar wel zal toe behoren.
En wat betreft dit geval :
ófwel gaan we er van uit dat het gewoon een baby betrof met aanhoudende koorts ( vanwege een infectie of wat dan ook ) en daarvoor ga je dus niet naar de spoed.... al zeker niet om daar uren lang wat te wachten... dat is voor niks goed
ófwel gaan we ervan uit dat de koorts dermate hoog en aanhoudende was en dan had ze meteen moeten ingrijpen thuis ... en desnoods als alle middelen faalden was de ambulance de beste optie

Citaat:
Wat me dus wel mateloos stoort is het communicatiegebrek in vele Brusselse
ziekenhuizen.
Nu, het feit dat die dokteres noch Nederlands noch Frans sprak, is al een ramp op zich, doordat het niet duidelijk wordt wat er aan de patiënt scheelt.
Nog niet veel van gemerkt....
Oud 8 februari 2011, 03:39   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Baby met hoge koorst moet natuurlijk niet naar huis gestuurd worden, maar in zijn geheel genomen lijkt me hier sprake van een geval van 'antibioticaverslaving'. Ik ben geen medicus, dus neem mijn mening niet op die manier op, maar ik heb verschillende gevallen gezien van dat soort van symptomen (terugkerende hoge koorts, keel en ooronstekingen). Verschillende van mijn Belgische vrienden hebben met AL hun kinderen gesukkeld met dit soort van symptomen om de haverklap, steeds weer op nieuw antibiotica nodig. Een vicieuze cirkel is dat waar die mensen in geraakt waren. Ik kan het niet anders verklaren. Ik vergelijk dan met de ontwikkelingslanden waar ik woonde en waar bv. mijn drie kinderen opgegroeid zijn (maar ik ken ook het verhaal van anderen mensen met kinderen aldaar), en ik zeg...bizar. Daar klopt iets niet met die continue plotse zware koortsen waar Belgische kinderen mee te maken krijgen, die oorontstekingen heel de tijd.

Die arts in dat ziekenhuis had misschien wel gelijk in principe om geen antibiotica te willen geven (omdat het kindje binnen een paar maand terug hetzelfde aan de hand zal hebben) maar misschien was dit niet het goede moment (de 'verslaving' is er al en dan 'helpt' de antibiotica natuurlijk...zoals een shot voor een junkie).

Sorry dat ik het zo zeg. Begin er niet mee als je kan. Mijn kinderen hebben alles bij een 1 keer antibiotica gehad (1 van de drie dus maar). Wel steeds een dokter laten komen of er naar toe gegaan, en verschillende malen het voorschrift gekregen, zelfs het medicijn gekocht, maar dan toch afgewacht...en steeds is het kind na twee dagen beter...zonder de antibiotica.

Ik kan het aantal keren dat een van mijn kinderen ziek geweest zijn vanaf geboorte op 1 hand tellen.

Wel borstvoeding gehad bijna exclusief tot 10 maanden. Beste 'investering' die je kan maken als je een kind wil.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 februari 2011 om 03:47.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 09:52   #25
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
inderdaad.
Onzin , een baby met 41.50 graden koorts valt onder de noemer "levensbedreigend" ...
De moeder had al langs de huisarts geweest en de baby reageerde slecht op de medicatie, dus 't was wel aan te raden dat ze naar spoed ging...

De kwakzalver die zo'n kind naar huis stuurt moet men onmiddelijk verbieden om dat beroep uit te oefenen ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 10:28   #26
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Onzin , een baby met 41.50 graden koorts valt onder de noemer "levensbedreigend" ...
Een baby met 41° koorts, die voor de rest geen ernstige symptomen vertoont (apathie, uitslag, nekpijn, ademnood...) is zeker niet in levensnood. Mijn baby heeft al verschillende keren zo'n hoge koorts gehad. Die verdwijnt telkens vanzelf, of in het slechtste geval met behulp van een zetpil - of een lauw bad. Met zo'n gevallen naar de spoedafdeling gaan komt neer op een lichtzinnig misbruik van die dienst. Maar dat is tegenwoordig een trend.
Oud 8 februari 2011, 10:38   #27
eno2
Banneling

Standaard

Eindelijk een dokter die geen enkele verstaanbare taal spreekt en niets weet over ontstekingen!

Geef hem de nobelprijs kindersterfte!
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 17:31   #28
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dat mag ik veronderstellen... op z'n minst.
Het krantenartkel spreekt zich anders weinig uit over dat informeren op het issue na dat ze vertelde dat er iets mis was met hare kleine ( koorts bleef verscheidene dagen aanhouden )
Dat er 'iets mis' was met het kind, is nogal zacht uitgedrukt.
Dat kranteartikel meldde het volgende:

"Een ander ziekenhuis stelde een zware keelontsteking en een oorontsteking vast."

Citaat:
misschien... ik heb mijn twijfels
Berg die dan maar terug op: http://www.standaard.be/artikel/deta...S&subsection=3

Lees ook de onderste alinea eens door ivm buitenlandse studenten enzo.

Citaat:
Dán gaan we ervan uit dat zij niets vond daar zij iets had moeten vinden ( wordt ook zo vooropgesteld in het artikel ) .... dat heeft niks te maken met de taalkwestie...nog met de weigerachtige houding van de moeder
Zie boven.

Citaat:
allez Diago Raga moet weer muggeziften
Kan ik ook hoor : 35° C is niet zomaar koud maar IJSKOUD als je lichaamstemperatuur 42.5 bedraagt.
Muggeziften, Praha ? Get real.
Jij was het die stelde dat een bad koud water goed was om de koorts te doen zakken.
Leidingwater heeft een temperatuur tussen de 7 en 12 graden, naargelang het seizoen.
Toch een klein verschil met de aangeraden 35 graden, dacht ik zo.

41,5 - 35 = 6,5 graden verschil en jij noemt dat 'ijskoud'...
Hoe beschrijf je dan het gevoel in een bad van +/- 10 graden ?

Citaat:
Helemaal niet mee eens.
Er was antibiotica voorgeschreven... dat kunnen we lezen
Dat wil zeggen dat er al sprake was van een bepaalde ziekte of zoiets waar je vanuit gaat waardoor die koorts aan blijft houden oa ook omdat die antibiotica blijkbaa niet aansloeg.
Dat is absoluut geen levensbedreigende situatie tenzij het zou blijken dat bij al te hoge koortsen ( 41.5 ed ) je dat niet zou kunnen drukken.
Daar is echter geen sprake van hier... die 41.5 werd pas geregistreerd na het lange wachten.... en het is onduidelijk wat het verdere verloop zou geweest zijn en de inbreng van de spoed daar mevrouw haar boeltje reeds gepakt had.
Totaal onverantwoord van die vrouw dus
Ah, dus die zware keel- en oorontsteking is er pas gekomen in de spoeddienst ?
Trouwens, het was op een vrijdagavond en die dokteres verzocht de moeder om maandag nog eens langs te komen voor een onderzoek bij de kinderarts.
Misdadig gewoon, het minste wat ze kon doen, was de baby met de moeder daar laten overnachten en dat kind regelmatig controleren of minstens een koortswerend middel toedienen en afwachten tot de koorts gezakt was.

Gelukkig is de kleine ondertussen beter geworden, maar wat als het nu eens fataal afgelopen was ?
Zou het dan ook de schuld geweest zijn van de moeder ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 17:42   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spreek je nu over de spoed ... of in 't algemeen ?
In het algemeen.
Ik en mijn vrouw lopen zelf al voor de 3 week met griep en allerlei nevenkwalen.
Eerste bezoek van mijn vrouw aan de dokter " griep daar kunnen we niks tegen geven...dafalgan" zo gezegd en zo gedaan en dat helpt voor geen meter natuurlijk.
2 week mijn vrouw is nog zieker; dokter " ha dat zijn de sinussen die hun snot laten zakken hebben en nu zit je met een infectie" Antibiotica en wat siroop...helpt ook voor geen meter hun flutpillen en suikersiroop. 3 week buikgriep "morgen krijgt ze een receptje"
En datzelfde verhaal krijg je momenteel overal te horen.

Ja het is waar dat wanneer je niks pakt ook geneest.
Maar ik zie niet goed in waarom we dan nog dokters en medicijnen nodig hebben.
En hun voorschrijfgedrag laat tegenwoordig sterk te wensen over vind ik. Flutpillen en witte producten en generische brol die je evengoed tegen uw venster kunt smijten.
t' is dat ze dat moeten doen van de ziekenkas omdat ze gecontroleerd worden op hun voorschrijfgedrag en eventueel sancties kunnen krijgen tegenwoordig dat we nu te maken hebben met medicijnmannen uit de bosjes.

En kinderen met 41,5 koorts liggen zeer dichtbij stuipen krijgen. Als je dat als dokter ook al niet ziet en niks doet ...ja dan weten we het wel hé? Niet ingrijpen is gewoon misdadig.

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 februari 2011 om 17:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 17:52   #30
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nidstang Bekijk bericht
BRUSSEL - Een spoedarts van het Koningin Fabiola-ziekenhuis heeft een tiental dagen geleden een 10 maanden oude baby die 41,5 graden koorts had, zonder meer naar huis gestuurd. De arts, die geen Nederlands en nauwelijks Frans sprak, beweerde aan het kind niets te merken en stelde alleen een bloedonderzoek voor.

Een ander ziekenhuis stelde een zware keelontsteking en een oorontsteking vast. De moeder van het kind heeft een klacht ingediend bij de directie van het Koningin Fabiola-ziekenhuis.

Het incident deed zich voor in de nacht van 29 op 30 januari. De moeder was met haar zoontje rond 21.00 uur naar het Koningin Fabiola-ziekenhuis gegaan, omdat het kind al vier dagen koorts maakte en de voorgeschreven antibiotica niet verdroeg.

'Pas rond 00.30 uur kwam een vrouwelijke arts mijn kind onderzoeken', zegt de moeder. 'Die sprak geen Nederlands en zeer gebrekkig Frans, en verstond mijn uitleg nauwelijks. Ze beweerde ook dat mijn zoon niets mankeerde en stelde, na aandringen, alleen een bloedonderzoek voor. Omdat de koorts van mijn zoon ondertussen tot 41,5 graden was opgelopen en hij er zo slecht aan toe was, heb ik dat geweigerd.'

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110207_111

Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Waar hebben ze een dokter opgedoken die en geen Nederlands spreekt en geen Frans? En waarom mag zo iemand een beroep als arts uitoefenen als de patient niet eens aan zo'n dokter kan uitleggen wat er mankeert omdat die dokter hem niet verstaat.

Dat is spelen met mensenlevens!
Citaat:
Mevrouw (moeder) heeft haar getuigenis mogen afleggen op het VTM-nieuws, vanachter de toog. Het was een française.

Volgens haar had de baby 41,5° koorts en werden ze pas na 4 uur geholpen. De dokter waarmee ze moeilijk kon communiceren wegens een taalprobleem (een Nederlandstalige dokter die niet tweetalig is? ) stelde een bloedafname voor. Omdat ze zo lang had moeten wachten weigerde ze dit (het gaat erom of het kind geholpen is lijkt me??) en ging ze naar een ander ziekenhuis. Daar werd een keel-oor ontsteking vastgesteld...
Zo'n ziekte begint niet plots en is als hij start ook niet niet acuut. Als je symptomen opmerkt bij een baby, ga je dus best naar je huisarts i.p.v. plots 's nachts (geloof ik dat het was?) naar een spoed te hollen omdat de koorts zo sterk gestegen is dat je je zorgen maakt.

Als je het voorstel van de behandelende arts om wat voor reden dan ook niet volgt, is het moeilijk om een diagnose of behandeling te geven ... Als mevrouw het zelf beter wist, moest ze niet naar een ziekenhuis gaan. Het is geen winkel waarbij je dingen op vraag van de klant doet hé.

De werkdruk bij dokters op een spoedafdeling is enorm. Meestal zijn ze onderbezet, dat geldt ook voor het verplegend personeel. Er komen daar nu overigens eenmaal spoedgevallen binnen en die hebben echt met spoed hulp nodig. Op zo'n momenten moeten er keuzes gemaakt worden en dan krijgt een acuut levensbedreigende patiënt voorrang. Mevrouw zal ook hopen dat ze dit haar of haar kind geven, mocht dat ooit nodig zijn.
Of de keuze voor een bloedafname zo vreemd is ... was allicht het makkelijkst omdat de arts dit niet zelf moet doen en dan nog even de handen vrij heeft voor andere dringende dingen.

Veel mensen moeten eens leren dat de spoed niet dient om op bizarre uren medische hulp te krijgen of wanneer jij vindt dat dat nodig is en dat het nogal raar is om aangezet te komen met klachten die al dagen of weken bestonden. Daarvoor bestaat nl. de huisarts die voor iedere patiënt tijd kan maken.
Als je dan nog verbouwereerd bent dat je moet wachten omdat iemand met een acuut trauma of ziekte voorrang krijgt... tja.
Een Française die komt vertellen dat
Citaat:
'Pas rond 00.30 uur kwam een vrouwelijke arts mijn kind onderzoeken', zegt de moeder. 'Die sprak geen Nederlands en zeer gebrekkig Frans, en
Een Française die klaagt bij het Nieuwsblad en bij VTM? Over onkunde vh NL?
Ik heb de indruk dat het verhaal onvolledig is.
(of aangedikt?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 februari 2011 om 17:55.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 18:06   #31
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Een baby met 41° koorts, die voor de rest geen ernstige symptomen vertoont (apathie, uitslag, nekpijn, ademnood...) is zeker niet in levensnood. Mijn baby heeft al verschillende keren zo'n hoge koorts gehad. Die verdwijnt telkens vanzelf, of in het slechtste geval met behulp van een zetpil - of een lauw bad. Met zo'n gevallen naar de spoedafdeling gaan komt neer op een lichtzinnig misbruik van die dienst. Maar dat is tegenwoordig een trend.
Ze ging niet "zomaar" naar de spoed, ze gong omdat de kleine zieker en zieker werd NA het oplossinkje van de huisarts... Daar werd ze dan weer geholpen (na een paar uur) door een arts die geen Nederlands of Frans kon ...
En sorry hoor , maar als mijne kleine 41.50 koorts maakt ga ik wel op zoek naar dokter, eender welke pil, zetpil of medicijnmannendrankje ik in huis heb.
Als die zo'n koorts maakt is er iets mis en komt ge der ni vanaf met ne perdolan...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 19:51   #32
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is tegenwoordig ook schering en inslag dat ze de mensen terug naar huis sturen met een dafalgan of zo iets.
En dan een week of twee weken later toch medicijnen mogen voorschrijven omdat de mensen echt niet genezen.

Men kan in 2 richtingen overdrijven...maar niks of weinig voorschrijven is natuurlijk het beste om een 2é visite te kunnen ontvangen.
Dokters worden niet in alle ziekenhuizen per prestatie betaald, maar krijgen gewoon een maandloon (dit is zeker in universitaire ziekenhuizen het geval), onafhankelijk van hoeveel patiënten ze behandelen.
Vele in het ziekenhuis werkende artsen zouden geld geven om minder patiënten te mogen krijgen. De werkdruk is echt enorm.

Over antibiotica en overdreven medicijnengebruik zijn er heuse preventiecampagnes geweest. Niet zomaar. We hebben allemaal nadelen bij overmatig antibiotica gebruik en het ontstaan van resistente bacteriën.

Mensen willen graag een sterk middel dat in één keer geneest. Fijn, maar dan moet je de bijwerkingen (en zoals gezegd mogelijk nevenwerkingen op je immuunsysteem) erbij nemen. Die zijn niet altijd van de poes ...

In het geval van een virale infectie, kan de dokter niet meer doen als dafalgan en andere lapmiddeltjes voorschrijven... Dat men nadien toch soms nog antibiotica moet nemen, komt omdat een bacteriële infectie gebruik gemaakt heeft van het verzwakte/aangedane lichaam(sdeel) door het virus. Een secundaire bacteriële infectie dus.

(Maar zelfs bij zekerheid van een bacteriële infectie is antibiotica zeker niet altijd de eerste keuze of beste keuze... Wel de keuze met een min of meer zeker en snel resultaat... en een prijs dus. In het geval van de baby vind ik het zeer erg dat het antibiotica heeft geslikt die geen enkel positief effect hadden. )

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 februari 2011 om 19:53.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 20:03   #33
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ok, de onderbezetting van ziekenhuispersoneel is bekend en heb respect voor de mensen die onder zware en stresserende omstandigheden moeten werken.
En dat men niet direct bediend wordt is ook nog niet zo erg, tenminste als er geen levensbedreigende omstandigheden zijn.

Wat me dus wel mateloos stoort is het communicatiegebrek in vele Brusselse
ziekenhuizen.
Nu, het feit dat die dokteres noch Nederlands noch Frans sprak, is al een ramp op zich, doordat het niet duidelijk wordt wat er aan de patiënt scheelt.

Denk het niet, ik vermoed dat een Duitse arts die hier werkt zich verstaanbaar kan uitdrukken in het Nederlands of Frans.
Daar ben ik het mee eens. Heb zelf overigens geen ervaring met Brusselse ziekenhuizen. Met Vlaamse (incluis spoed) des te meer. Vier uur wachten voor een niet direct levensbedreigend geval is echt vrij normaal hoor. Tenzij je geluk hebt en er genoeg dokters/vpk's en weinig patiënten zijn. Dat komt ook voor.

De oorzaak van die megadrukte op spoed (met vaak soms opnamestops als gevolg ) is ironisch genoeg ook weer te wijten aan taal- of cultuurproblemen: Vele migranten beseffen niet dat het de bedoeling is dat je gewoon naar een huisarts gaat en spoed echt iets ènkel voor de dringende acute gevallen, of men wil het niet beseffen en wil onmiddellijk geholpen worden. Wat ook voorkomt is dat men eerst de eigen geneeswijzen probeert en dus pas medische hulp zoekt als het al vergevorderd is. Deze patiënten kosten het medisch personeel vaak zeer veel tijd, omdat hun talenkennis zeer gebrekkig is en het probleem daardoor niet duidelijk is en de hele familie er vaak bij is die alles over de patiënt willen weten, maar waarbij helaas hetzelfde taalprobleem speelt.

Duits is ook een landstaal. Ze wordt echter vaak over het hoofd gezien, daarom vroeg ik het.
(Ik kan me voorstellen dat Brusselse ziekenhuizen net om bovenvernoemde reden personeel inzetten dat een vreemde taal spreekt, al is dat ten nadele van NL en Fr. Dit gezien het hoge aantal migranten dat geen enkele landstaal spreekt. Op een gemiddelde Vlaamse spoed zie je overigens al ongeveer 50% allochtonen, zeker in de grotere steden, dus zeker in Brussel heb je een probleem volgens mij als ziekenhuis, als niemand al die andere talen machtig is.

Citaat:
Dan ben je in mij ogen al even onverantwoord bezig als deze moeder.
Als je merkt dat het 41.5 is of overschrijdt, dichtbij de 42 dus, is handelen aan de orde.
Boeltje pakken en vertrekken hoort daar niet meteen bij
Wat mij stoorde is dat moeder de vrouw letterlijk zei : "de temperatuur steeg nog, het ging slechter met mijn kindje dus ik besloot ... "te gaan klagen aan de balie".
Dat zou nu ook niet zijn wat ik gedaan zou hebben op dat moment.
In dat geval trek je minstens een vpk. aan de jas, leg je de situatie uit. Iets of wat vpk. zal dan de risico's beseffen en bv. een koortswerend middel geven of de baby proberen te laten afkoelen.
Oud 8 februari 2011, 20:14   #34
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ja dat klopt maar dan nog is er een rangorde en dan nog wordt dat uitsluitend bepaald door het personeel en niet omdat de patiënt denkt of vindt dat zijn/haar geval daar wel zal toe behoren.
En wat betreft dit geval :
ófwel gaan we er van uit dat het gewoon een baby betrof met aanhoudende koorts ( vanwege een infectie of wat dan ook ) en daarvoor ga je dus niet naar de spoed.... al zeker niet om daar uren lang wat te wachten... dat is voor niks goed
ófwel gaan we ervan uit dat de koorts dermate hoog en aanhoudende was en dan had ze meteen moeten ingrijpen thuis ... en desnoods als alle middelen faalden was de ambulance de beste optie

Nog niet veel van gemerkt....
Wat jij stelt, denk ik dus ook:

een zeer opgeklopt verhaal met haken en ogen aan.
Het feit dat die mevrouw op het journaal haar verhaal kwam doen en daarbij delen aanhaalde waarbij je op z'n minst vraagtekens kon hebben, die haar eigen verantwoordelijkheid betroffen (eerst nog langs de balie, dan weggaan bij het voorstel van een bloedonderzoek ).

Bv. ook: ze beweert dat de koorts nog verder steeg tijdens die 4 uur wachten (mevrouw is dus nooit eerder op een spoed geweest want 4 uur is echt normaal voor niet-acute gevallen, zeker in een drukke stad ). Tevens zeker 's nachts, want dan komen normaal gezien enkel de mensen naar spoed die ècht acute spoedgevallen zijn. Iemand heeft dus die koorts gemeten. Als het geen dokter is, moet het een verpleegkundige zijn. Die verpleegkundige zal dan toch wel Frans (zij deed haar uitleg voor het journaal in vloeiend Frans) of NL gekund hebben? Een verpleegkundige geeft vragen of andere door aan de dokter ... Het lijkt me straf dat de arts ook niet zou hebben kunnen communiceren met de verpleegkundigen.

Om het even over de medisch-technische kant van de zaak te hebben:
een bloedproef vind ik eigenlijk beter als het voorstel dat werd gedaan in het volgende ziekenhuis: een nieuw doosje antibiotica, in de hoop dat het wel aanslaat. Dat is trial en error. Misschien hebben ze een bacterieën kweek gedaan om te testen of de bacterieën wel op het nieuwe antibioticum zouden reageren, maar of dat 's nachts op een spoed gebeurt betwijfel ik?
Uit de bloedproef zou kunnen hebben gebleken dat het om een verkeerde diagnose ging en er bv. geen antibiotica nodig was, of de antibiotica wel werd opgenomen door het kind (heeft de moeder die wel (met regelmaat) toegediend bv?) of dat er meer aan de hand was (een andere infectie).
Oud 8 februari 2011, 20:20   #35
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
De moeder had al langs de huisarts geweest en de baby reageerde slecht op de medicatie, dus 't was wel aan te raden dat ze naar spoed ging...

De kwakzalver die zo'n kind naar huis stuurt moet men onmiddelijk verbieden om dat beroep uit te oefenen ...
Ze werd niet weggestuurd, maar had een vlottere bediening verwacht en was toen niet akkoord met de voorgestelde behandeling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een Française die komt vertellen dat

Een Française die klaagt bij het Nieuwsblad en bij VTM? Over onkunde vh NL?
Ik heb de indruk dat het verhaal onvolledig is.
(of aangedikt?)
Inderdaad ...
Er klopt één en ander niet.

Misschien sloeg de Française helemaal niet over "twee gebrekkige landstalen" maar slechts één. Maar then again, een Nederlandstalige dokter die geen Frans kent: deze moeten niet dik gezaaid zijn. (Tenzij ... het om een Nederlander ging. )
Oud 8 februari 2011, 20:29   #36
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bv. ook: ze beweert dat de koorts nog verder steeg tijdens die 4 uur wachten (mevrouw is dus nooit eerder op een spoed geweest want 4 uur is echt normaal voor niet-acute gevallen, zeker in een drukke stad ). Tevens zeker 's nachts, want dan komen normaal gezien enkel de mensen naar spoed die ècht acute spoedgevallen zijn. Iemand heeft dus die koorts gemeten. Als het geen dokter is, moet het een verpleegkundige zijn. Die verpleegkundige zal dan toch wel Frans (zij deed haar uitleg voor het journaal in vloeiend Frans) of NL gekund hebben? Een verpleegkundige geeft vragen of andere door aan de dokter ... Het lijkt me straf dat de arts ook niet zou hebben kunnen communiceren met de verpleegkundigen.
Ik weet niet over welke megalopolis jij het hebt, maar noch ik noch mijn vriendin hebben ooit langer dan een kwartier moeten wachten op spoed. In het centrum van Antwerpen en nooit met echt levensbedreigende zaken (genre breuken, snijwonden, allergische reactie). Ik ben wel ooit in Antwerpen op een zondag door een Afrikaanse arts die nauwelijks Nederlands sprak eens weggestuurd, omdat hij oordeelde dat de ontsteking aan mijn oor niet zo erg was. Ik ging een dag later bij een andere arts langs, die me zware antibiotica voorschreef en zei dat als het niet binnen de twee dagen beterde, ik moest opgenomen worden in het ziekenhuis voor een intraveneuze antibioticakuur.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 20:33   #37
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volledig mee eens...

En uit dit : "Volgens haar had de baby 41,5° koorts en werden ze pas na 4 uur geholpen. De dokter waarmee ze moeilijk kon communiceren wegens een taalprobleem (een Nederlandstalige dokter die niet tweetalig is? ) stelde een bloedafname voor."
.... gesteld dat dit dan weer klopt...maak ik dan nog eens op, tenminste als we dat goed kunnen interpreteren, dat mevrouwje zoëven 4 uur een baby met 41.5 heeft laten zitten.

Het lijkt me alvast een volledig opgeklopt verhaal ook.... de titel van het aanvankelijke artikel klopt al niet met de inhoud ... daar staat namelijk te lezen :'Arts stuurt baby met 41,5 graden koorts naar huis ' ... terwijl verder uit dat artikel blijkt dat ze zelfs gaan wandelen is.
Ook het feit dat ik nu moet vernemen dat het om een française zou gaan waar ik aanvankelijk net dacht dat het om een vlaamse zou gaan vanwege :'Die sprak geen Nederlands en zeer gebrekkig Frans, en verstond mijn uitleg nauwelijks'
Ik weet niet hoor, maar als ik met een baby zit met 41.5 graden koorts, en een arts zegt dat er niks aan de hand is, dan ga ik ook naar een andere arts. Een arts die zegt dat er niets aan de hand is, is trouwens zoveel als een arts die je naar huis stuurt eh.
Oud 8 februari 2011, 20:40   #38
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Mijn huisarts heeft me eens naar de spoed gestuurd met 41° koorts. Ze gingen mij toch ook geen 4u moeten doen wachten hebben, volgens mij was ik er dan niet eens meer geweest
Maar zo lang heeft het gelukkig niet geduurd. Een kwartier later lag ik al aan een infuus. 3 weken erna nog, maar kom.
Ook toen ik met iets minder dringend met de ambu toekwam werd ik binnen het half uur geholpen. (Een gebroken vinger, en gekneusde kaak, en een kin die open ligt is niet bepaald heel erg dringend - kwam wel wat bloed uit m'n kin gegutst maar ik ging daar niet van leegbloeden)

4u is wel ongelooflijk lang als je daar met een baby zit die misschien wel doodziek is.
Oud 8 februari 2011, 21:25   #39
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
is ironisch genoeg ook weer te wijten aan taal- of cultuurproblemen: Vele migranten beseffen niet dat het de bedoeling is dat je gewoon naar een huisarts gaat en spoed echt iets ènkel voor de dringende acute gevallen, of men wil het niet beseffen en wil onmiddellijk geholpen worden.
Migranten, illegalen en asielzoekers allerhande beseffen maar al te goed dat er hier normaliter eerst naar een huisarts wordt gegaan, maar ze hebben de vervelende gewoonte ontwikkeld naar de spoedafdeling te gaan voor de kleinste bagatel, omdat ze hebben ervaren dat er daar niet eerst om betaling wordt gevraagd, zoals bij een normale ziekenhuisopname. Gevolg: overbelasting van de spoeddiensten én massa's facturen die onbetaald blijven. Volgens mijn ex-vriendin, die op zo'n spoeddienst werkt, is dit een echte plaag geworden. Het rendement van de ziekenhuizen gaat hier zo door achteruit, dat de reguliere dienstverlening in gevaar komt.
Oud 8 februari 2011, 22:27   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dokters worden niet in alle ziekenhuizen per prestatie betaald, maar krijgen gewoon een maandloon (dit is zeker in universitaire ziekenhuizen het geval), onafhankelijk van hoeveel patiënten ze behandelen.
Vele in het ziekenhuis werkende artsen zouden geld geven om minder patiënten te mogen krijgen. De werkdruk is echt enorm.

Over antibiotica en overdreven medicijnengebruik zijn er heuse preventiecampagnes geweest. Niet zomaar. We hebben allemaal nadelen bij overmatig antibiotica gebruik en het ontstaan van resistente bacteriën.

Mensen willen graag een sterk middel dat in één keer geneest. Fijn, maar dan moet je de bijwerkingen (en zoals gezegd mogelijk nevenwerkingen op je immuunsysteem) erbij nemen. Die zijn niet altijd van de poes ...

In het geval van een virale infectie, kan de dokter niet meer doen als dafalgan en andere lapmiddeltjes voorschrijven... Dat men nadien toch soms nog antibiotica moet nemen, komt omdat een bacteriële infectie gebruik gemaakt heeft van het verzwakte/aangedane lichaam(sdeel) door het virus. Een secundaire bacteriële infectie dus.

(Maar zelfs bij zekerheid van een bacteriële infectie is antibiotica zeker niet altijd de eerste keuze of beste keuze... Wel de keuze met een min of meer zeker en snel resultaat... en een prijs dus. In het geval van de baby vind ik het zeer erg dat het antibiotica heeft geslikt die geen enkel positief effect hadden. )
Men kan ook een mosterdbad voorschrijven voor in geval van dat er een ander geval van nood hoger zou zijn.
Och kom men maakt er tegenwoordig een ferm potje van.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be