![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Keuze van het minste kwaad. Belgische republiek of Vlaamse monarchie | |||
1. Belgische republiek |
![]() ![]() ![]() |
9 | 30,00% |
2. Vlaamse monarchie |
![]() ![]() ![]() |
21 | 70,00% |
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat dan wel?
![]() |
![]() |
#22 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik heb ook mijn twijfels met de stelling die jij poneert dat Dietsland hetzelfde is als groot-Nederland. Ik dacht dat de Dietse grenzen groter waren. Graag verduidelijking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Beste Kip,
![]() Dietsland houd in Vlaanderen + Nederland + de "ontstolen" gebieden zoals Zuid - Vlaanderen , Komen, Edingen, bentheim , Kleef ... Met andere woorden alle gebieden waar Nederlands wordt (werd) gesproken. Diets = (de) volkstaal = Nederlands. Sommigen willen ook Wallonië erbij, en noord Frankrijk. Zoals de 17 provinciën of "de nieuwe marsrichting" Kaartje: Dietsland = lichte kleur , het donkere zijn de de Bourgondische Nederlanden ![]() Maar realistisch gezien zal deze staat niet voor morgen zijn. Ik zie ons evolueren naar een Onafhankelijke republiek Vlaanderen die op verschillende domeinen nauw samenwerkt met Nederland. Wat die Groot Nederlandse eenheidstaat betreft nog effe het volgende, ik denk inderdaad dat diegene die een groot Nederland willen dit zien als een (con)federale staat waarin de provincies ( de oude staten zoals Brabant, Vlaanderen, Zeeland ...) als deelstaat zullen gelden. Indien we in de huidige context zouden samengaan zie ik eerder een (con)federatie bestaande uit Vlaanderen en Nederland. Maar ik ben er van overtuigd dat we het hier nog wel 'ns overhebben ![]()
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Weer dezelfde zever: In het kader van Europa verdwijnt dat België op termijn toch. Waarschijnlijk tegelijkertijd met het verdwijnen van het koningshuis. Misschien nog een generatie wachten en dat is alles.
![]() |
#25 |
Burger
|
![]() Een Vlaamse monarchie...?
Dan moet aan het hoofd daarvan ofwel een nazaat staan van de laatste Graaf van Vlaanderen, in casu Prins Regent Karel, maar die zijn er naar mijn weten niet. Of... wanneer het niet de graaf van Vlaanderen is, dan het adellijk hoofd van de provincies Brabant en Antwerpen, en dat is dan de Hertog van Brabant, zijnde ook ZKH Prins Filip. De adelijkke titel die bij Limburg past is die van het Prinsbisdom Luik, in casu de Prins van Luik, en was dat niet... ZKH Albert II. Een Vlaamse monarchie wordt dan hoe dan ook een personele unie, wanneer de Saksencoburgs hun rechten behouden op de gebieden naast Vlaanderen. In fine, komt het dus op het zelfde uit: een vette kluif voor monarchisten en storylezers. Doen dus, die Vlaamse monarchie ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Mon Archie & An Archie
Dus familie van mekaar ! ![]()
![]() |
#27 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Wat Kleef betreft kan ik me eigenlijk ook geen periode herinneren waarin dat tot Nederland behoorde: over welke periode gaat het? Overigens is het dialect dat men in Kleef spreekt hetzelfde als in Noord-Limburg (ten oosten van de Maas, ten noorden van Venlo), het Kleverlands, maar dit is een duidelijk overgangsdialect tussen Nederlands en Duits dat meer op Duits dan op Nederlands lijkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De laatste in de geschiedenis die de titel "graaf van Vlaanderen" met recht en rechtens droeg was de Oostenrijkse keizer Jozef II. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() De plaatsnamen langs de grens doen ook vaak Nederlands aan (wat te denken van het dorpje Hoogstede, in die 'inham' tussen Drenthe en Overijssel), dus de straatnamen zullen hier en daar ook wel Nederlandse invloeden kennen. Maar je gaf zelf ooit al het voorbeeld van een park (?) in Hamburg dat Blomen & Planten heet, wat toch niet wil zeggen dat Hamburg Nederlands is. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.geocities.com/spyspiderjo...n/content.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ter illustratie van wat ik net gezegd heb: het volgende citaat komt uit het resolutieboek van het stadsbestuur van het Kleefse Wezel: Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||||
![]() |
![]() |