Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Keuze van het minste kwaad. Belgische republiek of Vlaamse monarchie
1. Belgische republiek 9 30,00%
2. Vlaamse monarchie 21 70,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2004, 19:54   #21
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moet er per se een staatshoofd zijn? Is het systeem zoals in Zwitserland niet goed?
De zwitserse president was vorige week in NL. Of zijn we collectief gefopt? Effe kijken, nope geen kerst of sinterklaas (niet bestaande mannen met baarden, die regelmatig de lage landen bezoeken) nope, ook geen 1 april (collectieve grappen en grollendag)

Wat dan wel?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:48   #22
Flipdesuperkip
Burger

Flipdesuperkip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Bovendien heb ik nog nooit iemand gehoord die pleit voor een eenheidsstaat Groot-Nederland, wel mensen die pleiten voor een federatie of een confederatie.
Hier stond toch duidelijk dat je nog nooit gehoord had van mensen die pleiten voor een Nederlandse eenheidsstaat, vandaar het berichtje dat er op volgde.
Ik heb ook mijn twijfels met de stelling die jij poneert dat Dietsland hetzelfde is als groot-Nederland. Ik dacht dat de Dietse grenzen groter waren.
Graag verduidelijking.
Flipdesuperkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 23:39   #23
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Beste Kip,

Dietsland houd in Vlaanderen + Nederland + de "ontstolen" gebieden zoals Zuid - Vlaanderen , Komen, Edingen, bentheim , Kleef ...

Met andere woorden alle gebieden waar Nederlands wordt (werd) gesproken.
Diets = (de) volkstaal = Nederlands.

Sommigen willen ook Wallonië erbij, en noord Frankrijk.
Zoals de 17 provinciën of "de nieuwe marsrichting"

Kaartje: Dietsland = lichte kleur , het donkere zijn de de Bourgondische Nederlanden

Maar realistisch gezien zal deze staat niet voor morgen zijn.
Ik zie ons evolueren naar een Onafhankelijke republiek Vlaanderen die op verschillende domeinen nauw samenwerkt met Nederland.

Wat die Groot Nederlandse eenheidstaat betreft nog effe het volgende,
ik denk inderdaad dat diegene die een groot Nederland willen dit zien als een (con)federale staat waarin de provincies ( de oude staten zoals Brabant, Vlaanderen, Zeeland ...) als deelstaat zullen gelden.
Indien we in de huidige context zouden samengaan zie ik eerder een (con)federatie bestaande uit Vlaanderen en Nederland.
Maar ik ben er van overtuigd dat we het hier nog wel 'ns overhebben

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 23:55   #24
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Weer dezelfde zever: In het kader van Europa verdwijnt dat België op termijn toch. Waarschijnlijk tegelijkertijd met het verdwijnen van het koningshuis. Misschien nog een generatie wachten en dat is alles.
Oud 3 juni 2004, 00:05   #25
Surlet
Burger

Surlet's schermafbeelding

Standaard

Een Vlaamse monarchie...?

Dan moet aan het hoofd daarvan ofwel een nazaat staan van de laatste Graaf van Vlaanderen, in casu Prins Regent Karel, maar die zijn er naar mijn weten niet.
Of... wanneer het niet de graaf van Vlaanderen is, dan het adellijk hoofd van de provincies Brabant en Antwerpen, en dat is dan de Hertog van Brabant, zijnde ook ZKH Prins Filip. De adelijkke titel die bij Limburg past is die van het Prinsbisdom Luik, in casu de Prins van Luik, en was dat niet... ZKH Albert II.
Een Vlaamse monarchie wordt dan hoe dan ook een personele unie, wanneer de Saksencoburgs hun rechten behouden op de gebieden naast Vlaanderen. In fine, komt het dus op het zelfde uit: een vette kluif voor monarchisten en storylezers. Doen dus, die Vlaamse monarchie
Surlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 00:11   #26
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Mon Archie & An Archie
Dus familie van mekaar !
Oud 3 juni 2004, 07:25   #27
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Mon Archie & An Archie
Dus familie van mekaar !
Geef mij maar An, ik ben niet zo voor de jongens.
Oud 3 juni 2004, 07:27   #28
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
Beste Kip,

Dietsland houd in Vlaanderen + Nederland + de "ontstolen" gebieden zoals Zuid - Vlaanderen , Komen, Edingen, bentheim , Kleef ...

Sommigen willen ook Wallonië erbij, en noord Frankrijk.
Zoals de 17 provinciën of "de nieuwe marsrichting"

Kaartje: Dietsland = lichte kleur , het donkere zijn de de Bourgondische Nederlanden

Maar realistisch gezien zal deze staat niet voor morgen zijn.
Ik zie ons evolueren naar een Onafhankelijke republiek Vlaanderen die op verschillende domeinen nauw samenwerkt met Nederland.

Wat die Groot Nederlandse eenheidstaat betreft nog effe het volgende,
ik denk inderdaad dat diegene die een groot Nederland willen dit zien als een (con)federale staat waarin de provincies ( de oude staten zoals Brabant, Vlaanderen, Zeeland ...) als deelstaat zullen gelden.
Indien we in de huidige context zouden samengaan zie ik eerder een (con)federatie bestaande uit Vlaanderen en Nederland.
Maar ik ben er van overtuigd dat we het hier nog wel 'ns overhebben
Dus dan kunnen we stellen dat ik gelijk had dat Dietsland niet hetzelfde is als groot - Nederland (want ik dacht dat dat het huidige Vlaanderen en Nederland was). Zie je wel Tantist!!!!
Oud 3 juni 2004, 18:27   #29
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar

In welke zin zijn Benthem en Kleef ontstolen gebieden? Voor het graafschap Benthem kan ik mij daar niets bij voorstellen, aangezien de Nederlands-Duitse grens tussen de Noordzee en de Rijn (op Elten na, dat tussen 1949 en 1963 Nederlands was) de laatste 450 jaar niet of nauwelijks veranderd is en voor het ontstaan van Nederland er ook al een grens op die plaats lag. Kijk bijv. op oude kaarten maar de 'inham' van het graafschap Benthem tussen Drenthe en Overijssel na: je zult die steeds tegenkomen, al op kaarten van zevenhonderd jaar geleden. De Nederlands-Duitse grens is in die zin dan ook een van de oudste (en stabielste) grenzen van Europa.

Wat Kleef betreft kan ik me eigenlijk ook geen periode herinneren waarin dat tot Nederland behoorde: over welke periode gaat het?

Overigens is het dialect dat men in Kleef spreekt hetzelfde als in Noord-Limburg (ten oosten van de Maas, ten noorden van Venlo), het Kleverlands, maar dit is een duidelijk overgangsdialect tussen Nederlands en Duits dat meer op Duits dan op Nederlands lijkt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 18:33   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Overigens is het dialect dat men in Kleef spreekt hetzelfde als in Noord-Limburg (ten oosten van de Maas, ten noorden van Venlo), het Kleverlands, maar dit is een duidelijk overgangsdialect tussen Nederlands en Duits dat meer op Duits dan op Nederlands lijkt.
Ik denk dat heel de verwarring is ontstaan doordat men in Kleef - als ik me goed herinner - indertijd het Nederlands als schrijftaal heeft gebruikt en niet het Hoogduits. In Kevelaer doen bepaalde straatnamen trouwens heel Nederlands aan...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 18:36   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet
Dan moet aan het hoofd daarvan ofwel een nazaat staan van de laatste Graaf van Vlaanderen, in casu Prins Regent Karel, maar die zijn er naar mijn weten niet.
Hier hebben we te maken met een typische staaltje van belgicistische recuperatie van adellijke titels. Op geen enkele wijze komt de titel "graaf van Vlaanderen" iemand van het huis van Saxen-Coburg Gotha toe. Men heeft de titel gewoon geüsurpeerd.

De laatste in de geschiedenis die de titel "graaf van Vlaanderen" met recht en rechtens droeg was de Oostenrijkse keizer Jozef II.
Oud 3 juni 2004, 18:56   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik denk dat heel de verwarring is ontstaan doordat men in Kleef - als ik me goed herinner - indertijd het Nederlands als schrijftaal heeft gebruikt en niet het Hoogduits.
Ah, dat wist ik niet. In welke periode was dit het geval?
Citaat:
In Kevelaer doen bepaalde straatnamen trouwens heel Nederlands aan...
Op bedevaart geweest?

De plaatsnamen langs de grens doen ook vaak Nederlands aan (wat te denken van het dorpje Hoogstede, in die 'inham' tussen Drenthe en Overijssel), dus de straatnamen zullen hier en daar ook wel Nederlandse invloeden kennen. Maar je gaf zelf ooit al het voorbeeld van een park (?) in Hamburg dat Blomen & Planten heet, wat toch niet wil zeggen dat Hamburg Nederlands is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 19:16   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
In Kevelaer doen bepaalde straatnamen trouwens heel Nederlands aan...
Op bedevaart geweest?
Ja. Ik ga trouwens heel graag naar Kevelaer waar ik echte vroomheid vind. De liturgie in de kerken van Kevelaer is trouwens heel verzorgd en traditioneel, en, zoals in Duitsland past, met heel veel zang.
Oud 3 juni 2004, 19:19   #34
tomgeerts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Op bedevaart geweest?
Ja. Ik ga trouwens heel graag naar Kevelaer waar ik echte vroomheid vind..
Zoekt eens ne goeie psychiater.
tomgeerts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 19:20   #35
tomgeerts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet
Hier hebben we te maken met een typische staaltje van belgicistische recuperatie van adellijke titels. Op geen enkele wijze komt de titel "graaf van Vlaanderen" iemand van het huis van Saxen-Coburg Gotha toe. Men heeft de titel gewoon geüsurpeerd.

De laatste in de geschiedenis die de titel "graaf van Vlaanderen" met recht en rechtens droeg was de Oostenrijkse keizer Jozef II.
Die de titel van God kreeg. Klopt als een bus.
tomgeerts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 19:56   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat heel de verwarring is ontstaan doordat men in Kleef - als ik me goed herinner - indertijd het Nederlands als schrijftaal heeft gebruikt en niet het Hoogduits.
Ah, dat wist ik niet. In welke periode was dit het geval?
Jaren geleden heb ik dat eens gelezen in een artikel over het Land van Kleef een aflevering van het Zannekinjaarboek.

http://www.geocities.com/spyspiderjo...n/content.html
Oud 4 juni 2004, 08:29   #37
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat heel de verwarring is ontstaan doordat men in Kleef - als ik me goed herinner - indertijd het Nederlands als schrijftaal heeft gebruikt en niet het Hoogduits. In Kevelaer doen bepaalde straatnamen trouwens heel Nederlands aan...
Dat klopt niet, Jan. De ambtstaal in het hertogdom Kleef was wel degelijk een soort Duits - ze gebruikten trouwens ook het gotische (hand)schrift. Het is wel zo dat men zeker in het oosten van het hertogdom (net als in Gulik en delen van Berg en Mark) makkelijk kon overschakelen van hun 'Duits' naar het 'Nederlands', wat onder meer ook bevorderd werd door de jarenlange aanwezigheid van Staatse garnizoenen in die regio (1609/14-1672) - om die reden werd overigens tot de Nazi-periode in het Nederlands gepreekt in Emmerik. Aan de andere kant van de grens gebeurde overigens hetzelfde, want de Gelderse overheid schakelde ook al even vlot over (hoewel Borculo en 's-Heerenberg ook gotisch schreven).

Ter illustratie van wat ik net gezegd heb: het volgende citaat komt uit het resolutieboek van het stadsbestuur van het Kleefse Wezel:

Citaat:
‘Weill auf Senatus bericht worden das in dem Hispanischen Läger auff die Kefelaer und benachbarten Hispanischen Guarniseunen referirt sol werden, das die Burger alhier sollen in ihren Kelleren und Hauseren [Einiger] von den Statischen verborgen gehabt haben, welcke als diesse Statt ingenohmen, den anderen von buten auffallenden Soldaten sollen assistens gethan haben, und aber solches nit wahr ist, als ist vor quit angesehen daruber von den Geistlichen und Papistischen Kaufflauten attestations zu begeren, ob sie selbiges gesehen und gehort haben, und das dan an Graff Hendrich von den Berghe und ihre Hochfurstlich Durchleuchte der Infantinnen Hispanien zu erpurgierunge der Burger sollen geschrieben werden, prout latet in Libro Missivarum’
En het volgende, uit de zelfde periode, komt uit een dagboek van een inwoner van die stad (al klinkt dat al iets 'Nederlandser'):

Citaat:
'3. Martii haben sie hier auffm Marckt ein Möllers Knecht gehangen. Solte Verrahterey vorgehabt haben und von Reess kommen sein. Ist darnach op den Kohlhoff bey Weesskes Huyss begraben worden'
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be