Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 februari 2011, 16:48   #21
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Dit was anders véél leuker:

Aankondiging in Duitsland van een nieuwe Belgische film:
Rundskop
Belgien, Niederlande 2011
Sprache: Flämisch, Französisch, 129 min

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 februari 2011 om 16:48.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 16 februari 2011, 16:52   #22
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dit was anders véél leuker:

Aankondiging in Duitsland van een nieuwe Belgische film:
Rundskop
Belgien, Niederlande 2011
Sprache: Flämisch, Französisch, 129 min
Niederlaendisch, Schweinhunden!!! Unsere Sprache minimalisieren wie die francofonische Feind, ist Imperialismus!
Oud 16 februari 2011, 16:55   #23
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Niederlaendisch, Schweinhunden!!! Unsere Sprache minimalisieren wie die francofonische Feind, ist Imperialismus!
Hier ben ik het wel mee eens.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 16 februari 2011, 16:58   #24
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
De franstaligen hebben nooit afgerekend met hun colonialistische verleden tov de Vlaming. Dus ze blijven in hetzelfde spoor verder doen. Toegegeven hun racisme is verminderd (bij de meeste toch), maar ze hebben eerder het Japanse dan het Duitse model overgenomen wat het verleden betreft (ook ivm Congo, en WOII). En dat is (mede) de verantwoordelijkheid van de huidige generaties. Maar in plaats van hun eigen verleden eens goed te bekijken is het de zwarte Vlaming die altijd voor problemen zorgt ... awel ik trek mijn conclusies. Een verkrachter die zijn misdaden blijft minimaliseren ('ze vroeg erom') wordt ook niet vervroegd vrijgelaten...
Het kan me op zich weinig schelen of ze hun attitudes veranderen en/of al dan niet Nederlands leren. Laat ze maar doen, wij zullen de jobs waarvoor tweetaligheid vereist is wel inpikken. Wat me stoort is dat we verwacht worden in hetzelfde land te willen wonen als mensen met een dergelijke houding. Geen vergelding, geen 'compensaties', maar gewoon eindelijk vrijheid voor Vlaanderen én Wallonië.
Oud 16 februari 2011, 17:10   #25
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

Heeft België dan een imago?
Een tweelandenland kan inderdaad niet één imago ontwikkelen... Een Siamese tweeling kan zich ook niet als één persoon aan de buitenwereld tonen. Het Belgische imago zal dus altijd vooral grijs en vaag blijven. Enkel het praatje van "Brussel, hoofdstad van Europa" kan nog verkopen. Dat men 150 jaar getracht heeft België als "uniquement francophone" te verkopen, en er ook nog deels in gelukt is, zegt veel over dit land...

Laatst gewijzigd door respublica : 16 februari 2011 om 17:12.
respublica is offline  
Oud 16 februari 2011, 17:12   #26
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MASTERLUKE Bekijk bericht
Onze Franstalige vrienden maken zich weeral druk om een futiliteit.

http://www.dhnet.be/infos/faits-dive...e-belgium.html
Wat een fait divers. Dat ze zich daar druk om maken.
Vito is offline  
Oud 16 februari 2011, 17:13   #27
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Wat een fait divers. Dat ze zich daar druk om maken.
Het is echter geheel terecht dat wij ons druk maken over het feit dat zij zich druk maken over zo'n fait-divers.
respublica is offline  
Oud 16 februari 2011, 17:19   #28
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Een tweelandenland kan inderdaad niet één imago ontwikkelen... Een Siamese tweeling kan zich ook niet als één persoon aan de buitenwereld tonen. Het Belgische imago zal dus altijd vooral grijs en vaag blijven. Enkel het praatje van "Brussel, hoofdstad van Europa" kan nog verkopen. Dat men 150 jaar getracht heeft België als "uniquement francophone" te verkopen, en er ook nog deels in gelukt is, zegt veel over dit land...
²!

België is eigenlijk helemaal geen 'klein land'. Met 10 miljoen inwoners is het qua inwoneraantal groter dan de meeste Europese landen, waaronder Ierland, Portugal en Zweden. De reden dat het internationaal zo insignificant en grijs is, is dat er gewoonweg geen betekenisvolle gemeenschappelijke identiteit voor ons mogelijk is.
Daarom lach ik ook wanneer mensen die tegen splitsing zeggen dat Belgie 'nu al zo insignificant is'. Die irrelevantie is net voornamelijk te danken aan de kunstmatigheid van België. Het zal leuk zijn om eindelijk een nationaliteit (Vlaming) te hebben die ook ergens naar verwijst.
Oud 16 februari 2011, 17:28   #29
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dit was anders véél leuker
Wat scheelt erbij?
CyberpunX is offline  
Oud 16 februari 2011, 17:40   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
²!

België is eigenlijk helemaal geen 'klein land'. Met 10 miljoen inwoners is het qua inwoneraantal groter dan de meeste Europese landen, waaronder Ierland, Portugal en Zweden. De reden dat het internationaal zo insignificant en grijs is, is dat er gewoonweg geen betekenisvolle gemeenschappelijke identiteit voor ons mogelijk is.
Daarom lach ik ook wanneer mensen die tegen splitsing zeggen dat Belgie 'nu al zo insignificant is'. Die irrelevantie is net voornamelijk te danken aan de kunstmatigheid van België. Het zal leuk zijn om eindelijk een nationaliteit (Vlaming) te hebben die ook ergens naar verwijst.
en naar wat verwijst dat 'vlaming zijn' dan precies?
Pelgrim is offline  
Oud 16 februari 2011, 17:45   #31
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Even veel als Fransman of Duitser zijn, maw veel meer dan 'Belg' zijn - een fictief iets dat nooit heeft bestaan en enkel gediend heeft pour enrichir la Bourgeosie Bruxelloise.
Oud 16 februari 2011, 17:48   #32
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Meer dan 'Belg', alleszins.
Oud 16 februari 2011, 18:16   #33
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
De franstaligen hebben nooit afgerekend met hun colonialistische verleden tov de Vlaming. Dus ze blijven in hetzelfde spoor verder doen. Toegegeven hun racisme is verminderd (bij de meeste toch), maar ze hebben eerder het Japanse dan het Duitse model overgenomen wat het verleden betreft (ook ivm Congo, en WOII). En dat is (mede) de verantwoordelijkheid van de huidige generaties. Maar in plaats van hun eigen verleden eens goed te bekijken is het de zwarte Vlaming die altijd voor problemen zorgt ... awel ik trek mijn conclusies. Een verkrachter die zijn misdaden blijft minimaliseren ('ze vroeg erom') wordt ook niet vervroegd vrijgelaten...
Hebt gij daarvoor gestudeerd om de schaambal uit te hangen?

U doet het Vlaams Nationalisme alle eer aan met uw calimero houding.

Probeer het in uw hoofd te krijgen: elites regeren de massa. Ook in een democratie en vandaag nog. Toeval wil dat die elite in de 19e en begin 20ste eeuw franstalig was, ongeacht waar ze woonden in België.

De Vlaming is dus helemaal niet gekoloniseerd en 'franstaligen' hebben helemaal geen verantwoording af te leggen. Verwacht gij feitelijk van een luikse metallo dat hij zijn excuses aanbiedt aan u omdat frans de taal was van de elite vroeger?

Zoek u eens een leven hé.

Laatst gewijzigd door janverb : 16 februari 2011 om 18:16.
janverb is offline  
Oud 16 februari 2011, 18:25   #34
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janverb Bekijk bericht
Hebt gij daarvoor gestudeerd om de schaambal uit te hangen?

U doet het Vlaams Nationalisme alle eer aan met uw calimero houding.

Probeer het in uw hoofd te krijgen: elites regeren de massa. Ook in een democratie en vandaag nog. Toeval wil dat die elite in de 19e en begin 20ste eeuw franstalig was, ongeacht waar ze woonden in België.

De Vlaming is dus helemaal niet gekoloniseerd en 'franstaligen' hebben helemaal geen verantwoording af te leggen. Verwacht gij feitelijk van een luikse metallo dat hij zijn excuses aanbiedt aan u omdat frans de taal was van de elite vroeger?

Zoek u eens een leven hé.
In Amerika noemde ze vroeger zo iemand een Uncle Tom, of zelfs een huisneger.

Ik vraag niemand zijn excuses enkel een beetje besef over hun verleden. En ja het was de franstalige bourgeoisie die dat deed, niet de franstalige mijnwerker; maar gaande weg heeft men (net zoals elders, zoals u zelf zegt) die regerende klasse uitgebreid (door uitbreiding van het stemrecht vooral), en hebben de franstalige arbeiders hun plaats genomen op het profitariaatsbanket op de kap van de Vlaming. Dat neem ik hun kwalijk omdat ze in een democratie wonen en ze zelf hun leiders kiezen. Als iemand voor een Maingain stemt is die objectief een gevaar voor de welvaart van mij, mijn land (Vlaanderen, maar ook uw land Belgie), en de toekomst van mijn kinderen. En als ik een calimero ben daardoor goed, dan is dat zo.

Trouwens als men Duitsland en Japan vergelijkt, en hoe ze met hun oorlogsverleden omgegaan zijn is het duidelijjk, voor de meeste onder ons toch, welk model beter is. Dat de Belgofonen het Japans model gekozen hebben mag hun dus WEL aangerekend worden.
Oud 16 februari 2011, 18:26   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even veel als Fransman of Duitser zijn, maw veel meer dan 'Belg' zijn - een fictief iets dat nooit heeft bestaan en enkel gediend heeft pour enrichir la Bourgeosie Bruxelloise.
De Franse staat bestaat, de Duitse staat bestaat en de Belgische staat bestaat ook.
De Franse identiteit is even kunstmatig als de Belgische en werd aan een hoop volkeren opgedrongen.

Er is vooralsnog geen Vlaamse staat. Dus wil ik graag eens weten wat precies die Vlaamse identiteit definieert. Want buiten het toevallig samen wonen binnen de grenzen van het Vlaams Gewest zie ik niks dat typisch Vlaams is. Alle uitingen van cultuur die je kan opnoemen hebben we ofwel gemeen met Nederland ofwel met de rest van de zuidelijke Nederlanden (inclusief Frans-Vlaanderen en Picardië) of met beiden.

Vlaanderen is even goed een creatie van 1830.
Pelgrim is offline  
Oud 16 februari 2011, 18:31   #36
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien de Vlamingen het er zélf unaniem over eens waren dat hun taal het Nederlands is, zouden dergelijke dingen wellicht ook een stuk minder voorvallen.
Zwartengeel is offline  
Oud 16 februari 2011, 18:35   #37
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Franse staat bestaat, de Duitse staat bestaat en de Belgische staat bestaat ook.
De Franse identiteit is even kunstmatig als de Belgische en werd aan een hoop volkeren opgedrongen.

Er is vooralsnog geen Vlaamse staat. Dus wil ik graag eens weten wat precies die Vlaamse identiteit definieert. Want buiten het toevallig samen wonen binnen de grenzen van het Vlaams Gewest zie ik niks dat typisch Vlaams is. Alle uitingen van cultuur die je kan opnoemen hebben we ofwel gemeen met Nederland ofwel met de rest van de zuidelijke Nederlanden (inclusief Frans-Vlaanderen en Picardië) of met beiden.

dat laatste is juist; maar dat U niet beseft dat er terhedendage een groot culturele verschil is, op tal van vlakken tussen Vlaanderen en Nederland en ook kwa hun identiteitsgevoel, dan kan ik u dat inderdaad niet uitleggen...
Oud 16 februari 2011, 18:41   #38
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:

Goede post. Iets om over na te denken.
HomoErgaster is offline  
Oud 16 februari 2011, 18:54   #39
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Welke 2 culturelen leunen het dichtst tegen ons aan: Walen en Nederlanders. Wat hebben we beide niet gemeen met deze 2 culturen?

De liefde voor cyclocross bijvoorbeeld... (ok stom voorbeeld).
Oud 16 februari 2011, 19:01   #40
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
In Amerika noemde ze vroeger zo iemand een Uncle Tom, of zelfs een huisneger.

Ik vraag niemand zijn excuses enkel een beetje besef over hun verleden. En ja het was de franstalige bourgeoisie die dat deed, niet de franstalige mijnwerker; maar gaande weg heeft men (net zoals elders, zoals u zelf zegt) die regerende klasse uitgebreid (door uitbreiding van het stemrecht vooral), en hebben de franstalige arbeiders hun plaats genomen op het profitariaatsbanket op de kap van de Vlaming. Dat neem ik hun kwalijk omdat ze in een democratie wonen en ze zelf hun leiders kiezen. Als iemand voor een Maingain stemt is die objectief een gevaar voor de welvaart van mij, mijn land (Vlaanderen, maar ook uw land Belgie), en de toekomst van mijn kinderen. En als ik een calimero ben daardoor goed, dan is dat zo.

Trouwens als men Duitsland en Japan vergelijkt, en hoe ze met hun oorlogsverleden omgegaan zijn is het duidelijjk, voor de meeste onder ons toch, welk model beter is. Dat de Belgofonen het Japans model gekozen hebben mag hun dus WEL aangerekend worden.
Dus op één of andere magische wijze hebben waalse metallo's door het algemeen stemrecht Vlamingen uitgebuit, maar vlaamse arbeiders konden dit niet verhinderen met hun stem (die zij gelijktijdig kregen) hoewel ze met meer waren?

Het oorlogsverleden van Duitsland en Japan, allemaal mooi en wel. Maar ik denk niet dat we met de franstaligen een oorlog hebben gehad, laat staan dat zij een oorlog begonnen zijn of dat ze vlamingen hebben afgevoerd naar concentratie en/of vernietigingskampen zoals de Duitsers en Jappen wel gedaan hebben.

Dat het nog maar in uw hoofd komt om zo een onnozel lokaal geschil als dat tussen Vlamingen en Walen dat enkel om geld draait, te vergelijken met een racistische vernietigings en of oorlogspolitieke van de Duitsers en Japanners tijdens de tweede wereldoorlog is hallucinant.
janverb is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be