Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 februari 2011, 19:21   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Wat vreemd. Ik dacht dat ik in het Nederlands schreef toen ik je tot zeker 2 maal toe uit heb gelegd hoe het komt dat Brussel hoofdstad is van Vlaanderen (artikel 137, weet u nog).

Wat zal ik nu proberen? Esperanto? Frans? Russisch? Engels?
Kunt u me dat artikel eens citeren.
solidarnosc is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:21   #22
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Tegen dan is Belgie al lang gesplitst...
Deadline na deadline na deadline... Wordt men die voorspellingen nooit moe?
Vito is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:31   #23
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Citaat:
Ik denk dat ik het beu ben om steeds hetzelfde te schrijven, dus nog een derde en laatste maal:

de Vlaamse Gemeenschap voert, conform artikel 137 van de Grondwet, de bevoegdheden uit van het Vlaams Gewest. De Vlaamse Gemeenschap heeft als hoofdstad Brussel, net als de Franse Gemeenschap overigens. Daardoor heeft het Vlaams Gewest eigenlijk geen hoofdstad, omdat ze onmiddellijk na haar ontstaan gefuseerd is met de Gemeenschap.

Zoals u ongetwijfeld wel weet is de Vlaamse Gemeenschap bevoegd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, net zoals de Franse Gemeenschap dat is. Aangezien Brussel de hoofdstad is van België lijkt het mij niet onlogisch dat beide gemeenschappen daar hun hoofdstad hebben.

U redeneert enkel en alleen uit de logica van de gewesten zie ik in uw bericht, maar tot nader order leven we in een land van gewesten én gemeenschappen en bij mijn weten heeft het Vlaams Gewest door haar fusie met de gemeenschap er geen.

Heel deze polemiek toont aan hoe totaal onwerkbaar het systeem met gewesten en gemeenschappen wel niet is. Als we al niet kunnen begrijpen hoe de keuze van de hoofdsteden werkt, hoe gan dat dan met een ingewikkelde materie als bv. sociale zekerheid dat de tanden stuk bijt op pensioenen, kinderbijslag (gewest of gemeenschap, Belgische federale logica (gemeenschap) of werkbare logica (gewest)),...

Voor mijn part mogen ze heel die grondwet overhoop gooien en van België een federaal land maken met drie of vier deelstaten. Dan wordt het meteen een heel stuk rustiger in de hoofdjes.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belgische Grondwet
Art. 137 (wijziging van de terminologie)

Met het oog op de toepassing van artikel 39 kunnen het Parlement van de Vlaamse Gemeenschap en het Parlement van de Franse Gemeenschap en hun Regeringen de bevoegdheden uitoefenen van respectievelijk het Vlaamse en het Waalse Gewest, onder de voorwaarden en op de wijze die de wet bepaalt. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.
En als toemaatje:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bijzondere wet tot hervorming der instellingen
Artikel 1

(Het Parlement) en de (Regering) van de Vlaamse Gemeenschap, hierna genoemd "(het Vlaams Parlement)" en de "Vlaamse (Regering)", zijn bevoegd voor de aangelegenheden bedoeld in artikel 59bis van de Grondwet. Zij oefenen in het Vlaamse Gewest de bevoegdheden van de gewestorganen uit voor de aangelegenheden bedoeld in artikel 107quater van de Grondwet, onder de voorwaarden en op de wijze bepaald door deze wet.
Door de onmiddellijke opslokking (deze wet dateert immers van 1980, dus direct nadat de gewesten (VL/WA) gevormd werden) van het Vlaams Gewest door de Vlaamse Gemeenschap, heeft deze geen aparte hoofdstad gehad.
4e maal...
Vito is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:32   #24
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Вито
Я думаю, что мне скучно писать всегда одинаково, так что даже третий и последний раз:

Фламандского сообщества имеет, в соответствии со статьей 137 Конституции, полномочия региона. Фламандского сообщества, Брюссель в качестве его столицы, а также французского Сообщества. Поэтому следует, что она действительно не капитал, поскольку сразу же после его рождения сливается с сообществом.

Как вы, несомненно, знаете, фламандского сообщества является компетентным в Брюссельском столичном регионе, как франкоязычного сообщества, что есть. Как Брюссель является столицей Бельгии мне кажется нелогичным, что обе общины имеют свои столице есть.

Вы причинам только от логики регионах я вижу в ваших сообщениях, но до дальнейшего уведомления, мы живем в стране, регионов и общин и, насколько мне известно, Фландрии, через ее слияния с сообществом, нет.

Весь этот спор показывает, как полностью неработоспособной системы регионов и общин нет. Если мы все не могли понять, как выбор работ по капитальному строительству, гусей, что при сложной теме, как социальное обеспечение, что зубы кусать часть на пенсии, детские (региона или сообщества, бельгийского федерального логики (сообщества) или работоспособным логики (Регион )),...

Со своей стороны, они могут очень расстроен конституции, которая все Бельгии и федеральных стране с тремя или четырьмя государствами. Это сразу же намного спокойнее в заголовках.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Конституции Бельгии
ст. 137 (изменение терминологии)

Для обеспечения применения статьи 39, парламента Фламандского сообщества и парламент франкоязычного сообщества и полномочия своим правительствам соответственно фламандских и Валлонии, на условиях и в порядке, установленном законом. Этот закон должен быть принят большинством предусмотренных в статье 4, последний абзац.
И в качестве бонуса:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Специальный закон о институциональной реформы
Статья 1

(Парламента) и (Правительство) Фламандского сообщества, именуемый в дальнейшем "(Фламандский парламент)" и "Фламандский (правительство) несут ответственность за вопросы, упомянутые в статье 59bis Конституции. Они осуществляют в Фламандского региона, полномочия региональных органов в вопросах, упомянутых в статье 107quater Конституции, на условиях и в порядке, установленном настоящим Законом.
К немедленному construbat занимает (это закон от 1980 года, так сразу же после регионах (VL / WA) были сформированы) из Фландрии, фламандского сообщества, не имела отдельного капитала.

Misschien versta je dat beter?

Laatst gewijzigd door Vito : 16 februari 2011 om 19:34.
Vito is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:33   #25
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deadline na deadline na deadline... Wordt men die voorspellingen nooit moe?
Ik heb nooit een voorspelling gedaan, buiten te zeggen dat Belgie geen twintig jaar meer bestaat als de FRs zo voort doen; ik denk ook dat het zolang zal duren voor Bosnie lid is van de EU 15-20 jaar. Trouwens, het is niet zo belangrijk wanneer (ok, hoe sneller hoe beter voor de bevolking in heel BE, maarja, daar zit de PS niet mee in natuurlijk), het is belangrijk dat het stevig de goede kant opgaat, en dat het (naar mijn inschatting) een onomkeerbaar, historisch proces is; vergelijkbaar met de ontvoogding van de vrouw of decolonialisatie in Africa. Bovendien stervenBelgicisten met bosjes, of bekeren zich tot het licht, en er worden nauwelijks nieuwe Belgicisten geboren....

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 16 februari 2011 om 19:34.
Salvadorii is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:34   #26
Skjaergaard
Lokaal Raadslid

Skjaergaard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwaktebod als je het mij vraagt, want men had, conform artikel 137 van de Grondwet, bevoegdheden kunnen overdragen van het Waals Gewest naar die Franse Gemeenschap.
Dat kan niet wegens de Duitstalige Gemeenschap.
Skjaergaard is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:36   #27
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skjaergaard Bekijk bericht
weer een mooi voorbeeld van hoe rot de compromissen in het verleden waren. Bedankt 'Grote Staatsmannen' en stik in uw koffie...
Oud 16 februari 2011, 19:37   #28
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wees er gewoon op dat wij hier geen monopolie hebben op zottige dolheid

In Amerika gelooft een meerderheid van Republikeinen en conservatieven dat Obama stiekem in Afrika werd geboren (zie hij is zwart!). Dat vind ik nog veel zotter dan welke Belgische toestand ook; Hier loopt alles wel mank maar het is wel logisch te verklaren - een gediscrimineerde meerderheid probeert zich te ontvoogden, terwijl de gepriviligeerde minderheid er alles aan doet om hun profitariaat in stand te houden. OK, het resultaat trekt meer op een Rube-Goldberg machine dan een staat, maar er vallen geen doden
sorry, ge moet wel bijblijven hoor!

Zijn Keniaanse BOMMA heeft gezegd dat hij in Nairobi is geboren en wat is daar zo onwaarschijnlijk aan? Zijne pa was een Keniaanse student die via een ontwikkelingsprogramma mocht gaan studeren in de VS, geen amerikaanse nazaat van een zwarte slaaf dus. Niks staat in de weg om te veronderstellen dat zijn blanke moeder in Nairobi is bevallen tijdens een bezoek aan de familie van zijn vader.

Bovendien slaagt Obama er maar niet in om zijn birth certificate te produceren, waarbij zulke veronderstellingen natuurlijk onmiddellijk zouden verdwijnen.

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 16 februari 2011 om 19:38.
COCHINILLO is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:38   #29
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Ach in ruil voor Brussel krijgen ze ook de Belgische staatsschuld... Brussel keert vanzelf wel met hangende pootjes terug.
ad 1: dat geloof je zelf?
ad 2: dat vermoedelijk wel.
Hollander is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:39   #30
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skjaergaard Bekijk bericht
Die mogelijkheid staat wel letterlijk in de grondwet. Waarom zou het dan niet kunnen? Vergeet niet dat de Duitstalige Gemeenschap al een aantal gewestbevoegdheden heeft, geheel conform artikel 139.

Citaat:
Art. 139 (wijziging van de terminologie)

Op voorstel van hun respectieve Regeringen kunnen het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap en het Parlement van het Waalse Gewest in onderlinge overeenstemming en elk bij decreet beslissen dat het Parlement en de Regering van de Duitstalige Gemeenschap in het Duitse taalgebied geheel of gedeeltelijk bevoegdheden van het Waalse Gewest uitoefenen.

Deze bevoegdheden worden, naar gelang van het geval, uitgeoefend bij wege van decreten, besluiten of verordeningen.
Vito is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:41   #31
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
weer een mooi voorbeeld van hoe rot de compromissen in het verleden waren. Bedankt 'Grote Staatsmannen' en stik in uw koffie...
Ik vind dit een typische reactie van een kaakslagflamingant, terwijl het niet eens waar is.

Solidarnosc zou zeggen: "Verrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaad" en nu zou hij nog gelijk hebben ook met zijn spot.
Vito is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:44   #32
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
je geeft Brussel dus op, de historische hoofdstad van de lage landen...

BUK DIEPER, VLAAM.
Toch goed? Een rede meer voor jullie om aanhang te zoeken bij Wallonië, want daar is het jullie toch maar om te doen, om die Europese hoofdstad. Voor het overige passen jullie veel beter bij Wallonië dan bij Vlaanderen, veel lawaai maken op een ander en beiden doen niet liever dan, in wat ze denken dat het Frans is, lullen.
Garry is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:46   #33
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bestaan er dan goede compromissen?
Garry is offline  
Oud 16 februari 2011, 19:51   #34
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Mooi. We zijn er dus uit. Belgie is dood en 2 nieuwe landen ontstaan:

- De Federatie Wallonië-Brussel
- De Republiek Vlaanderen

Meer moet dat niet zijn.
Brussel niet laten vallen hé
Oud 16 februari 2011, 19:58   #35
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Toch goed? Een rede meer voor jullie om aanhang te zoeken bij Wallonië, want daar is het jullie toch maar om te doen, om die Europese hoofdstad. Voor het overige passen jullie veel beter bij Wallonië dan bij Vlaanderen, veel lawaai maken op een ander en beiden doen niet liever dan, in wat ze denken dat het Frans is, lullen.
Oftewel ik begrijp geen hout van wat je daar zegt.
Hollander is offline  
Oud 16 februari 2011, 20:49   #36
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat verwondert me niets.
Garry is offline  
Oud 16 februari 2011, 20:51   #37
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Laat Wallonië en Brussel elkaar maar wurgen in schuld
looneytoon1975 is offline  
Oud 16 februari 2011, 20:57   #38
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij wil gewoon zeggen: ieder stukje Vlaanderen dat we aan Wallonië weggeven, is voorgoed gered van den ollander.

Of nog korter:

Zwartengeel is offline  
Oud 16 februari 2011, 21:02   #39
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Ik vrees dat Z&G gelijk heeft. We zijn Brussel al half kwijt geraakt binnen België. Laat het ons nu niet voor 100% verkwanselen.
Oud 16 februari 2011, 21:08   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik vrees dat Z&G gelijk heeft. We zijn Brussel al half kwijt geraakt binnen België. Laat het ons nu niet voor 100% verkwanselen.
Dat is inderdaad wat Belgie u wil laten denken.

En ze slagen daarin bij veel mensen.

De consolidatie van "wij spreken Frans dus wij zijn hier baas."

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be