Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Mogen katolieke scholen respekt voor hun regels vragen (wanneer er ook neutrale scholen bestaan)?
JA, katolieke scholen moeten hun eigenheid ook in daden en dagelijkse praktijk kunnen bewaren 33 62,26%
Neen; van zodra die eigenheid in botsing komt met individuele voorkeuren moet ze wijken 16 30,19%
Geen mening, of twijfel nog, of verkies andere opties (gelieve deze dan toe te lichten) 4 7,55%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2004, 17:41   #21
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik heb JA gestemd.
Dus, een homoseksuele leraar die trouwt: buiten?
Nee, waarom? Een katholieke school heeft het recht haar waarden te verdedigen. Ik vraag mij eerder af waarom homo's bij katholieke scholen solliciteren.
Oud 1 juni 2004, 17:46   #22
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dus, een homoseksuele leraar die trouwt: buiten?
Nee, waarom? Een katholieke school heeft het recht haar waarden te verdedigen.
Ook als die "waarden" de vrijheid van anderen (leraars bv.) beperken?

Citaat:
Ik vraag mij eerder af waarom homo's bij katholieke scholen solliciteren.
Nu nog straffer. Leg me dat eens uit.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:47   #23
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Een school is dan ook geen bedrijf of fabriek.
neen, maar zolang er geen pedagogische redenen zijn om iets te verbieden, mag het.
Geen enkele pedagoog vindt dat een openlijk homofiele leraar een negatieve invloed heeft op zijn leerlingen (misschien zelfs in tegendeel omdat het het onderwerp meer bespreekbaar maakt).
In de tijd waren X-stralen ook niet schadelijk!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:49   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moeten die leraren consequent zijn en niet bij het katholiek onderwijs solliciteren. Van Hecke heeft uitdrukkelijk gezegd dat men zich in het katholiek onderwijsproject moet engageren. Wie dat niet wil doen, moet dan ook de nodige conclusies te trekken. Ik word toch ook geen lid van een kaartersclub wanneer dat mij niet interesseert?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:49   #25
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nee, waarom? Een katholieke school heeft het recht haar waarden te verdedigen.

Citaat:
Ik vraag mij eerder af waarom homo's bij katholieke scholen solliciteren.
Nu nog straffer. Leg me dat eens uit.
Tja, als hun mening niet strookt met de waarden van de katholieke scholen, wat gaan ze daar dan in godsnaam zoeken? Dat is om problemen vragen. Ik heb nooit gezegd dat zij daar niet mogen solliciteren. Verdraai mijn woorden nu weer niet.
Oud 1 juni 2004, 17:50   #26
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:

neen, maar zolang er geen pedagogische redenen zijn om iets te verbieden, mag het.
Geen enkele pedagoog vindt dat een openlijk homofiele leraar een negatieve invloed heeft op zijn leerlingen (misschien zelfs in tegendeel omdat het het onderwerp meer bespreekbaar maakt).
Nu zijn we toch slimmer dan vroeger, neem ik aan ?
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:50   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, waarom? Een katholieke school heeft het recht haar waarden te verdedigen. Ik vraag mij eerder af waarom homo's bij katholieke scholen solliciteren.
Heel goed gezien.

Een historisch moment trouwens, Yann! We zijn het met elkaar eens!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:51   #28
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De kernvraag
Beste, u blijft de kernvraag ontwijken, nl. waarom katolieke scholen die openbare uitingen van een gedrag dat vandaag de dag expliciet strijdig is met de katolieke ler zou moeten aanvaarden!
Om te beginnen is een huwelijk wél een private aangelegenheid. Niemand heeft zich daar mee te moeien: zeker de werkgever niet. De wet heeft hier voorrang op de 'leer'.

De katholieke leer is ook tegen anticonceptie: niettemin wordt dit ook op katholieke scholen onderwezen omdat het zo in de eindtermen, een decreet, staat.

Trouwens, beste Rudi, misschien is het katholieke onderwijs net zo populair omdat ze het net niet te nauw neemt met de katholieke leer ? En vooral omdat ze kwaliteitsvol onderwijs aanbiedt.

Ik ben zelf twaalf jaar naar een katholieke school geweest en ik was er blij dat men ver afweek van de leer van Rome.
Voor alle duidelijkheid: wat ik bedoelde is dat het afsluiten van een burgerlijk huwelijk een openbare zaak is: gebeurt op gemeentehuis, wordt vooraf openbaar aangekondigd, iedereen mag bezwaar aantekenen (bv. indien iemand er weet van zou hebben dat één vand e partner gehuwd is met een ander, d.w.z. bigamie) enz. De keuze of men huwt en met wie, dat is uiteraard een private aangelegenheid.

Gelieve ook eens mijn vergelijking met andere groepen en beroepsgroepen te bekijken. Waarom zouden zij wel regels mogen opleggen aan hun leden en professionele medewerkers daar waar het katolieke onderwijs dat niet zou mogen.
U blijft ook negeren dat die homofielen die willen huwen ondertussen nog steeds in het neutraal onderwijs kunnen lkesgeven. U geeft m;a.w. enkel zijdelings redenen waarom een homo die met zijn geaardheid wil kunnen inbreken t.a.v. de door hem vooraf gekende spelregels in het katolieke onderwijs dat niet mag.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:52   #29
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Tja, als hun mening niet strookt met de waarden van de katholieke scholen, wat gaan ze daar dan in godsnaam zoeken?
Dus als een leraar een homohuwelijk aangaat, dan verkondigt hij een "mening" die niet strookt met de waarden van de katholieke scholen en komt hij in de problemen.

Is dat het officiële BUB-standpunt?
Oud 1 juni 2004, 17:54   #30
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heel goed gezien.

Hier gaat u dus nog een stap verder. U zegt niet alleen dat homofiele leraars niet mogen trouwen, neen, ze hebben eigenlijk niets te zoeken in het katholieke onderwijs !

[size=2]Bub en Vlaams Blok: één ethische strijd ?[/size]
Oud 1 juni 2004, 17:54   #31
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Wie kiest voor het katholieke vrij onderwijs, kiest voor een welbepaald opvoedingsproject. Het is niet aan de staat om daar regels te gaan opdringen om uiteindelijk het onderwijs te herleiden tot een grijze eenheidsworst.

In het katholieke onderwijs is mijns inziens dan ook geen plaats voor islam of zedenleer, evenmin voor linkse leerkrachten, homofielen, gescheiden leerkrachten,...
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 17:55   #32
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heel goed gezien.

Dan verkies ik liever om van mening te veranderen.
Oud 1 juni 2004, 17:56   #33
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

[size=2]Bub en Vlaams Blok: één ethische strijd ?[/size]
Dit verheugt mij ten zeerste! 8)
Oud 1 juni 2004, 17:58   #34
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dan moeten die leraren consequent zijn en niet bij het katholiek onderwijs solliciteren. Van Hecke heeft uitdrukkelijk gezegd dat men zich in het katholiek onderwijsproject moet engageren. Wie dat niet wil doen, moet dan ook de nodige conclusies te trekken. Ik word toch ook geen lid van een kaartersclub wanneer dat mij niet interesseert?
En als men Vlaams Blokker is vliegt men ook buiten bij de vakbonden. Wat een lullen!
Oud 1 juni 2004, 17:59   #35
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Wie kiest voor het katholieke vrij onderwijs, kiest voor een welbepaald opvoedingsproject. Het is niet aan de staat om daar regels te gaan opdringen om uiteindelijk het onderwijs te herleiden tot een grijze eenheidsworst.

In het katholieke onderwijs is mijns inziens dan ook geen plaats voor islam of zedenleer, evenmin voor linkse leerkrachten, homofielen, gescheiden leerkrachten,...
Een leerkracht heeft evenals een politieker een voorbeeldfunctie!
Oud 1 juni 2004, 18:00   #36
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Citaat:

Om te beginnen is een huwelijk wél een private aangelegenheid. Niemand heeft zich daar mee te moeien: zeker de werkgever niet. De wet heeft hier voorrang op de 'leer'.

De katholieke leer is ook tegen anticonceptie: niettemin wordt dit ook op katholieke scholen onderwezen omdat het zo in de eindtermen, een decreet, staat.

Trouwens, beste Rudi, misschien is het katholieke onderwijs net zo populair omdat ze het net niet te nauw neemt met de katholieke leer ? En vooral omdat ze kwaliteitsvol onderwijs aanbiedt.

Ik ben zelf twaalf jaar naar een katholieke school geweest en ik was er blij dat men ver afweek van de leer van Rome.
Voor alle duidelijkheid: wat ik bedoelde is dat het afsluiten van een burgerlijk huwelijk een openbare zaak is: gebeurt op gemeentehuis, wordt vooraf openbaar aangekondigd, iedereen mag bezwaar aantekenen (bv. indien iemand er weet van zou hebben dat één vand e partner gehuwd is met een ander, d.w.z. bigamie) enz. De keuze of men huwt en met wie, dat is uiteraard een private aangelegenheid.

Gelieve ook eens mijn vergelijking met andere groepen en beroepsgroepen te bekijken. Waarom zouden zij wel regels mogen opleggen aan hun leden en professionele medewerkers daar waar het katolieke onderwijs dat niet zou mogen.
U blijft ook negeren dat die homofielen die willen huwen ondertussen nog steeds in het neutraal onderwijs kunnen lkesgeven. U geeft m;a.w. enkel zijdelings redenen waarom een homo die met zijn geaardheid wil kunnen inbreken t.a.v. de door hem vooraf gekende spelregels in het katolieke onderwijs dat niet mag.
De regels die andere beroepsgroepen zijn 'redelijk' (ok, dit is een arbitrair begrip natuurlijk) te noemen in het kader van hun... beroep.
Zonder diploma rechten kun je natuurlijk geen advocaat worden. Wat de relevantie tussen lesgeven en seksuele geaardheid is, blijft me een raadsel.

Het gaat hier niet over het neutrale onderwijs, dus daar moet u dan ook niet over beginnen.
Oud 1 juni 2004, 18:05   #37
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nu zijn we toch slimmer dan vroeger, neem ik aan ?
Maar toch nog niet zoveel!
De schade welke kernreactie teweegbrengt weet men nog niet.
En het is niet omdat men denkt slimmer te zijn, dat de vernieuwing daarom het juiste is.

Homo en lesbi, waren in de tijd van Rome ook toegelaten, en werden ook gepromoot. EVENALS pedofilie.
Wanneer de stap naar pedofilie?
Die is ook zo groot niet meer.
Homofilie wordt nu aanzien als zijnde de normale gang van de wereld, en dat is niet zo.
Het is afwijkent gedrag. En kom nu niet over den pinguin en de koe en de stier tateren. Het is en blijft afwijkent gedrag!
Ik weet dat ik terug het etiketje van homofoob opgekleeft zal krijgen, maar men doet maar!
Oud 1 juni 2004, 18:08   #38
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, als hun mening niet strookt met de waarden van de katholieke scholen, wat gaan ze daar dan in godsnaam zoeken?
Dus als een leraar een homohuwelijk aangaat, dan verkondigt hij een "mening" die niet strookt met de waarden van de katholieke scholen en komt hij in de problemen.

Is dat het officiële BUB-standpunt?
Nee, dat is mijn standpunt.

Een homo mag voor mijn part op een katholieke school lesgeven. Dan behouden ze toch ook hun mening. Maar trouwen is een stap te ver.
Oud 1 juni 2004, 18:10   #39
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Homofilie wordt nu aanzien als zijnde de normale gang van de wereld, en dat is niet zo.
Het is afwijkent gedrag. En kom nu niet over den pinguin en de koe en de stier tateren. Het is en blijft afwijkent gedrag!
Blijkbaar geen toeval dat Eddy Wally van Ertvelde is

Citaat:
Ik weet dat ik terug het etiketje van homofoob opgekleeft zal krijgen, maar men doet maar!
*kleef*
Oud 1 juni 2004, 18:14   #40
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Een homo mag voor mijn part op een katholieke school lesgeven. Dan behouden ze toch ook hun mening.
Sinds wanneer is homo-zijn een 'mening'?

Citaat:
Maar trouwen is een stap te ver.
Is genoteerd. 8)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be