Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 februari 2011, 21:36   #21
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
Wat een schitterend geformuleerde argument. Daar kan ik niet tegenop, ik geef me over.
Oud 24 februari 2011, 21:44   #22
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Onmogelijk wat jij hier zegt, gewoon onmogelijk. Als ze dat wagen verdwijnen ze onder de kiesdrempel (of het zal niet veel schelen). Die regering van lopende zaken een hele parlementaire termijn laaten regeren? De Vlaming heeft daarvoor niet gestemd en zal zich dat nog wel herrineren in 2014 he. Want dit is gewoon een herhaling van 2007_2010 he. Niks veranderd, totale blockage. Dat slikt de Vlaming niet meer hoor. En denkt u dat dossiers als aziel, justitie, het tekort op de begroting etc etc allemaal op magische wijze opgelost gaan geraken? Allée ik hoop dat ge gelijk hebt en dat hun strategie is, dan hebben we tegen 2015 onze eigen staat... maar ik gok dat er eerder nog een bocht of twee zit aan te komen voor CD&V (geen slechte troostprijs, dat wel). Deze zet was dom van CD&V en het gaat ze nog in hun gat bijten hoor.
men zou met enige waarheid kunnen stellen dat de vlaming die op CD&V heeft gestemd, daar juist wel voor gekozen heeft, gezien het parcours dat de CD&V al jaren voert.
En het is niet dat dossiers als asiel en justitie gaan verdwijnen met nieuwe verkiezingen of met een nieuwe regering, integendeel de zwarte piet zal daar keihard juist naar hen gespeeld worden in beide scenario's: een nieuwe regering zal zeggen: die voor ons hebben het verkeerd gedaan! En bij verkiezingen zal men zeggen: ziet eens hoe slecht het gaat en dat is het gevolg van de loodgieterij uit het verleden.
jevaly is offline  
Oud 24 februari 2011, 21:44   #23
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
ik zeg niet dat het zo zal zijn, ik zeg dat dat het doel is van de CD&V. Of het werkelijk zo ver komt zal in grote mate afhangen van franstalig België.
tegen dan heeft Franstalig belgie zich al lang uit belgie getrokken.
wel zonder Brussel want geen corridor = Wallonië Brussel kwijt.
Shadowke is offline  
Oud 24 februari 2011, 21:47   #24
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dat wordt een wereld record dat nooits meer kan breken....
Eigenlijk is Somalie toch recordhouder niet? Die hebben als twintig jaar geen regering...
Oud 24 februari 2011, 21:47   #25
jevaly
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tegen dan heeft Franstalig belgie zich al lang uit belgie getrokken.
wel zonder Brussel want geen corridor = Wallonië Brussel kwijt.
jaja natuurlijk. en varkens vliegen, de aarde is vlak en een staat is altijd geografisch aaneengesloten.
jevaly is offline  
Oud 24 februari 2011, 22:03   #26
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Eigenlijk is Somalie toch recordhouder niet? Die hebben als twintig jaar geen regering...
Somaliland heeft er een.
Puntland ook, al willen die niet onafhankelijk worden, maar ze hebben wel alle machten naar zich toegetrokken omdat het centrale gezag niet meer in de mogelijkheid verkeert tot regeren. Dat is iets dat Vlaanderen ook zou kunnen doen

Laatst gewijzigd door fonne : 24 februari 2011 om 22:26.
fonne is offline  
Oud 24 februari 2011, 22:05   #27
Shadowke

Standaard

Citaat:
jaja natuurlijk. en varkens vliegen, de aarde is vlak en een staat is altijd geografisch aaneengesloten.
tegenwoordig moet dat idd.

waarom denk je dat de Franstalige partijen pleiten voor die corridor?
daarom! anders hebben ze geen poot om op te staan!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 februari 2011 om 22:06.
Shadowke is offline  
Oud 24 februari 2011, 22:40   #28
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kunt u een regel uit het internationaal recht citeren die stipuleert dat "dat" moet?
BWarrior is offline  
Oud 24 februari 2011, 22:51   #29
jevaly
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

zoals ik al zei: varkens vliegen.

Bosnië en herzegovinha, een van de jongste staten ter wereld, heeft verscheidene exclaves aan zijn servische grens, bv. Sastavci

de grens tussen azerbeijan en armenie, allebei ontstaan na het uiteenvallen van de sovjet unie krioelt van de exclaves, met als meest dramatische voorbeeld Nakhchivan

En dan spreek ik nog niet over kalingrad, Büsingen, Campione, Baarle -Hertog of het lappendeken van de fergana vallei.

Ten andere, volgens uw redenering wordt Voeren bij een hypothetische onafhankelijkheid van Vlaanderen dus waals?
jevaly is offline  
Oud 24 februari 2011, 22:58   #30
Shadowke

Standaard

Citaat:
zoals ik al zei: varkens vliegen.

Bosnië en herzegovinha, een van de jongste staten ter wereld, heeft verscheidene exclaves aan zijn servische grens, bv. Sastavci

de grens tussen azerbeijan en armenie, allebei ontstaan na het uiteenvallen van de sovjet unie krioelt van de exclaves, met als meest dramatische voorbeeld Nakhchivan

En dan spreek ik nog niet over kalingrad, Büsingen, Campione, Baarle -Hertog of het lappendeken van de fergana vallei.

Ten andere, volgens uw redenering wordt Voeren bij een hypothetische onafhankelijkheid van Vlaanderen dus waals?
tja, maar tegenwoordig mag het niet meer.

voeren? dat kan naar Nederland gaan (er wonen toch veel Nederlanders).
Shadowke is offline  
Oud 24 februari 2011, 23:03   #31
jevaly
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
tja, maar tegenwoordig mag het niet meer.

voeren? dat kan naar Nederland gaan (er wonen toch veel Nederlanders).
allez vooruit, spill the beans, ik heb u vrij recente voorbeelden gegeven van enclave/exclave constructie, nu zou ik graag eens weten waarom dat niet meer kan. En geen schaduwargumenten, harde links graag.
jevaly is offline  
Oud 24 februari 2011, 23:07   #32
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
allez vooruit, spill the beans, ik heb u vrij recente voorbeelden gegeven van enclave/exclave constructie, nu zou ik graag eens weten waarom dat niet meer kan. En geen schaduwargumenten, harde links graag.
Kunt u eens even een goed stuk tekst aanleveren waaruit blijkt dat Wallonië recht zou hebben op Brussel?

tis toch niet omdat er in Brussel een 30% mensen thuis Frans spreekt zeker?
Hollander is offline  
Oud 24 februari 2011, 23:10   #33
jevaly
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kunt u eens even een goed stuk tekst aanleveren waaruit blijkt dat Wallonië recht zou hebben op Brussel?

tis toch niet omdat er in Brussel een 30% mensen thuis Frans spreekt zeker?
kijk, dat bedoel ik dus met schaduwargumenten. Nergens heb ik gezegd dat wallonië 'recht' zou hebben op brussel, waarom zou ik dat dan moeten aantonen?

Het enige dat ik gezegd heb is dat staten niet noodzakelijk geografisch aaneengesloten moeten zijn, hetgeen ik wel aangetoond heb.
jevaly is offline  
Oud 25 februari 2011, 00:06   #34
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
men zou met enige waarheid kunnen stellen dat de vlaming die op CD&V heeft gestemd, daar juist wel voor gekozen heeft, gezien het parcours dat de CD&V al jaren voert.
En het is niet dat dossiers als asiel en justitie gaan verdwijnen met nieuwe verkiezingen of met een nieuwe regering, integendeel de zwarte piet zal daar keihard juist naar hen gespeeld worden in beide scenario's: een nieuwe regering zal zeggen: die voor ons hebben het verkeerd gedaan! En bij verkiezingen zal men zeggen: ziet eens hoe slecht het gaat en dat is het gevolg van de loodgieterij uit het verleden.
Een regering van voordurend lopende zaken tot 2014.

Ik volg je met de redenering dat de huidige ontslagnemende regering Leterme II comfortabel is voor de CD&V. Deze regering naar 2014 slepen zonder ze te herinstalleren lijkt mij niet haalbaar. De CD&V kan in dit project niet in en buiten de regering staan tegelijkertijd.

Hier is Leterme III nodig , anders komen er geen begrotingen, financiering van Brussel, benoemingen, BHV oplossing, etc... Als de CD&V tijd wil kopen tot 2014 dan moet zij een tweede maal in een regering met Vlaamse minderheid stappen. Hier is geen weg naast.

Niet getreurd. Zij zullen het doen. Bij verkiezingen vandaag wegen ze nog 12 %. Lager kan moeilijk. De CD&V-burgemeesters zullen zich zelf moeten redden in 2012 of een kartel aangaan met de N-VA. Wanneer Leterme III daar en boven als tegemoetkoming voor hun Vlaams verraad de splitsing van BHV krijgen dan hebben zij alle elementen om een campagne te voeren in 2014. Die uitslag zal beter zijn dan eventuele verkiezingen in 2011.
Oud 25 februari 2011, 00:42   #35
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Een regering van voordurend lopende zaken tot 2014.

Ik volg je met de redenering dat de huidige ontslagnemende regering Leterme II comfortabel is voor de CD&V. Deze regering naar 2014 slepen zonder ze te herinstalleren lijkt mij niet haalbaar. De CD&V kan in dit project niet in en buiten de regering staan tegelijkertijd.

Hier is Leterme III nodig , anders komen er geen begrotingen, financiering van Brussel, benoemingen, BHV oplossing, etc... Als de CD&V tijd wil kopen tot 2014 dan moet zij een tweede maal in een regering met Vlaamse minderheid stappen. Hier is geen weg naast.

Niet getreurd. Zij zullen het doen. Bij verkiezingen vandaag wegen ze nog 12 %. Lager kan moeilijk. De CD&V-burgemeesters zullen zich zelf moeten redden in 2012 of een kartel aangaan met de N-VA. Wanneer Leterme III daar en boven als tegemoetkoming voor hun Vlaams verraad de splitsing van BHV krijgen dan hebben zij alle elementen om een campagne te voeren in 2014. Die uitslag zal beter zijn dan eventuele verkiezingen in 2011.
Ik denkt het niet hoor. Als CD&v weer in een minderheidsregering stapt, zonder een staatshervorming, dan zullen ze tot onder de tien procent dalen. Vlaanderen zal al die jaren verder radicaliseren, zoals het de laatste 3-4 jaar geradicaliseerd is. En de kans dat N-VA dan samen met VB >50% van de Vlaamse stemmen haalt zal bijzonder hoog zijn. En dan is het game over voor Belgie.

Trouwens in heel dat verhaal telt enkel de belangen van YLT en federale ministers. Jullie denken blijkbaar dat al die plaatselijke verkozenen niet te zeggen hebben in die partij. Peeters, bvb, wilt nog Minister President kunnen blijven hoor. Maar goed ik kan ongelijk hebben, en dan zal CD&V gedecimeerd worden met de gemeenteraadsverkiezingen. En dat zal het des te moelijker maken voor die partij om in 2014 stand te houden.
Oud 25 februari 2011, 07:26   #36
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

In De Standaard van vandaag:

Citaat:
Maar het lijkt er toch sterk op dat er een ultieme poging komt om dat uiterst riskante en overigens zinloze scenario (verkiezingen) te voorkomen. De bewegingsruimte is uiterst smal. Want ofwel moet de regering-Leterme volheid van bevoegdheid krijgen, maar zonder de N-VA, iets wat nog steeds niemand zegt te willen. Ofwel moet er een regering met de N-VA komen, maar daarvoor is een trofee nodig. Dat moet meer zijn dan de splitsing van BHV, maar verwachten dat het de hele zesde staatshervorming is met alles erop en eraan, is dromen. Bovendien moet het akkoord behelzen dat er gedurende de rest van de regeerperiode keihard en revolutionair wordt voortgewerkt aan een grondleggende vernieuwing van de staatsordening, die in 2014 aan de kiezers kan worden voorgelegd als een soort laatste poging tot samenleven onder de Belgische koepel.
Dus een 'vette vis' en de belofte om 'hard te werken' aan de 6de staatshervorming tegen 2014 en NVA stapt erin??
fredo2008 is offline  
Oud 25 februari 2011, 08:00   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
dankzij de CD&V die nu ook zou weigeren het parlement te ontbinden zijn nieuwe verkiezingen zo goed als uitgesloten.

alhoewel er nooit democratie in Belgie heeft bestaan wordt nu ook het beetje dat ons nog overbleef nl: verkiezing uitgesloten.

wat is hier in godsnaam aan de hand in Belgie !!!
België kan zich geen nieuwe verkiezingen veroorloven.
Bij nieuwe verkiezingen zou de N-VA nog meer zetels binnen halen, terwijl ze geen mensen hebben om er op te zetten.
SP.a en Groen! zouden zelfs flirten met de kiesdrempel maar door hun Waalse zusterpartijen terug binnen de kamer en senaat gehaald worden.
Het VB zou ook gaan flirten met de kiesdrempel en LDD zou verdwijnen.

CD&V zou geen winst boeken, maar ook geen groot verlies leiden.
Daarnaast is het voor Vlaanderen beter om pas na de volgende gemeenteraad en gewestelijke verkiezingen en het samenstellen van de nieuwe Vlaamse regering opnieuw federale verkiezingen te houden.
Op dat ogenblik staat Vlaanderen immers veel sterker tegenover de PS, omdat het dan de SP.a uit de Vlaamse regering kan wippen en de SP.a misschien zelfs niet eens meer in de Vlaamse oppositie zit en Groen! van het Vlaamse politieke strijdveld is verdwenen.
Jantje is offline  
Oud 25 februari 2011, 09:03   #38
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Di Rupo heeft zich nog maar eens in een onmogelijke situatie gewurmd uit pure rancune. De man staat te stampvoeten van ergernis omdat CD&V (en Open Vld) geen volwaardige regering wil vormen zonder N-VA en al helemaal niet zonder een "fatsoenlijke" splitsing van BHV en een min of meer "grote" staatshervorming. Mijnheer Di Rupo vond het daarom nodig om de druk op de Vlaamse partijen nogmaals op te drijven door de uitweg van verkiezingen (laten we het "democratie" noemen) aan de kant te schuiven. Nu dus de democratie aan de kant is geschoven kan hij zijn spelletje "stand-still" rustig voortzetten, denkt hij... Het wordt echter eerder vroeg dan laat een heel erg ruw ontwaken, want de klok die kan de heer Di Rupo niet stilzetten. Zelfs zonder nieuwe federale verkiezingen naderen de gemeente- en provincieraadsverkiezingen van 2012 met rasse schreden. Onder andere CD&V is zich daar ter dege van bewust, net als de andere traditioneeltjes aan Vlaamse kant. Nu de Franstaligen nog...
Ik kan dus met een gerust gemoed onomwonden stellen - dit komt echt nooit meer goed! Wanneer gaat mijnheer Di Rupo die harde werkelijkheid duidelijk maken aan zijn kiespubliek met wie hij klaarblijkelijk een "niet-verarmingspact" heeft afgesloten?

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 25 februari 2011 om 09:05.
den ambetantsten is offline  
Oud 25 februari 2011, 09:17   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
In De Standaard van vandaag:

Dus een 'vette vis' en de belofte om 'hard te werken' aan de 6de staatshervorming tegen 2014 en NVA stapt erin??
hopelijk hebben ze bij t VB hun boeltje op orde, en hun prioriteit op t communautaire tegen dat t zover is.

- gelukkig kan niemand buiten de gemeenteraadsverkiezingen in 2012
- gelukkig is het VB er als stok achter de deur

conclusie voor Belgie :

hoogstens houdbaar tot : 2014
Anna List is offline  
Oud 25 februari 2011, 09:45   #40
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Voila ce qui se passe:

Citaat:
devoscarl: Reynders moet BHV-deal intern verkopen, DeWever de groenen afrijden? Dan echte onderhandelingen via nieuwe formule met 7: tripartite+N-VA?
fredo2008 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be