Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2011, 19:09   #21
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog steeds een stroomaggregaat staan. Voor het geval we zonder vallen. Goed, met die 3 kilowatt dat dat ding kan leveren, kan ik niet eens een wasmachine maten draaien. Maar verlichting en IT zal blijven werken ...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 19:38   #22
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Belgen zijn zo apathisch, die weten echt wel een week lang zonder stroom iets te improviseren. Lekker een weekje aan den toog ofzo? Niks stroom nodig...
???? zelf met voldoende licht is het al moeilijk om op je barkruk of stoel te blijven zitten.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 19:56   #23
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Zitten we binnenkort zonder elektriciteit thuis?

Eens goed aan de alarmbel trekken of staan we er echt zo slecht voor ? Zondagavond weten we meer. Ik ben alvast van het standpunt dat de hele sector nooit geprivatiseerd had mogen worden.
Die sector is dan ook niet geprivatiseerd. Alle energiebedrijven zijn onder JVDL en GVH verkocht aan Frankrijk (alsook heel wat banken maar dat is hier OT) en Verhofstadt liet de verouderde afgeschreven centrales staan zodat Seuz/Electrabel er flink konden van verdienen. VDL verkocht dan weer de weer de pakjesdienst tegen een negatief saldo aan I3. Die hebben hebben het meteen doorverkocht aan een 600 mio euro. De Belgische staat legde er een hoop miljoenen bovenop. Ik begin te twijfelen aan de definitie van "verkoop".

Geen probleem echter. Johanneke VDL kreeg daarvoor van I3 investeringen in zijn windmolenpark voor de kust van Oostende. Daarnaast mag hij ook zetelen in de raad van bestuur van ElectraWinds. Ik zou er zeker een brommerke maar evenzeer een Audi A8 (het type dat Verhofstadt laat verongelukken als hij in de politieke shit zit) van kunnen kopen... Eigenlijk kan JVDL een landgoed kopen naast zijn vriendje Verhofstadt in Italië.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 19:58   #24
George
Staatssecretaris

Standaard

Vanavond, seffes, gaan we misschien wat meer weten maar het fijne? Dat betwijfel ik. Ik betwijfel ook dat nucleaire energieproductie de enige manier is het licht aan te houden. In de huidige situatie is dat natuurlijk wel zo. Echt efficiënte oplossingen, als die er zijn, zitten in de kluizen van de grondstofleveranciers en daar blijven ze. De enige keuze die er is is tussen de klassieke fossiele "niet hernieuwbare" brandstoffen of nucleaire brandstoffen waar we nog wel effe mee toekomen.

Natuurlijk bestaan "niet hernieuwbare fossiele brandstoffen" niet. 't is alleen dat de hernieuwing van steenkool of olie niet zo snel gaat als het gebruik ervan.

Lamzakl
Oud 7 maart 2011, 03:36   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik heb nog steeds een stroomaggregaat staan. Voor het geval we zonder vallen. Goed, met die 3 kilowatt dat dat ding kan leveren, kan ik niet eens een wasmachine maten draaien. Maar verlichting en IT zal blijven werken ...
3 kw.... daar laat ik het hele Huize Chaos op lopen, en da's incluis mijn metaalbewerkingswerkplaats.

Met een verbruik van minder dan 300W/u gemiddeld is het best te verhapstukken. Helaas heb ik nog geen stroomgroep klaargestoomd om te lopen op een combinatiebrandstof.

Ik denk dat 2011 een belangrijk jaar gaat worden op dat vlak.
Oud 7 maart 2011, 08:14   #26
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Vanavond, seffes, gaan we misschien wat meer weten maar het fijne? Dat betwijfel ik. Ik betwijfel ook dat nucleaire energieproductie de enige manier is het licht aan te houden. In de huidige situatie is dat natuurlijk wel zo. Echt efficiënte oplossingen, als die er zijn, zitten in de kluizen van de grondstofleveranciers en daar blijven ze. De enige keuze die er is is tussen de klassieke fossiele "niet hernieuwbare" brandstoffen of nucleaire brandstoffen waar we nog wel effe mee toekomen.

Natuurlijk bestaan "niet hernieuwbare fossiele brandstoffen" niet. 't is alleen dat de hernieuwing van steenkool of olie niet zo snel gaat als het gebruik ervan.
Fossiele brandstoffen zijn gewoon te belangrijk om ze domweg te verbranden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 08:14   #27
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
3 kw.... daar laat ik het hele Huize Chaos op lopen, en da's incluis mijn metaalbewerkingswerkplaats.

Met een verbruik van minder dan 300W/u gemiddeld is het best te verhapstukken. Helaas heb ik nog geen stroomgroep klaargestoomd om te lopen op een combinatiebrandstof.

Ik denk dat 2011 een belangrijk jaar gaat worden op dat vlak.
dan zal er in uw "metaalwerkplaats" véél met de hand gedaan worden
nb 300w/u =/= 300 W

Laatst gewijzigd door rookie : 7 maart 2011 om 08:15.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 09:30   #28
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Uit persoonlijke en professionele interesse heb ik de documentaire bekeken.
Er zijn toch een paar zaken die mij storen:

1. Het is niet omdat je importeur bent dat dat slecht is (dat mercantilisme is toch zo moeilijk uit te roeien...). Dit werd slechts één keer vermeld door de geïnterviewde econoom, maar de aanhoudende ondertoon van de documentaire was toch dat importeren vooral heel slecht is...

2. Nyrstar heeft zijn productie n�*et stilgelegd owv elektriciteitsprijzen. Dat de makers deze houding niet hebben doorprikt vind ik zeer naïef. Het was 2008, economische crisis met lage grondstofprijzen; voor een grondstofproducent is het dan logisch capaciteit af te schakelen. Bovendien werd de fabriek tijdens de "down-time" gemoderniseerd. Ik begrijp dat Nyrstar het zo speelt om politici onder druk te zetten ("500 jobs staan op het spel"), aan de documentairemaker de waarheid naar boven te halen ipv gewoon te volgen.

3. de gevolgtrekking: "de prijzen zijn niet gedaald sinds de liberalisering DUS de liberalisering is mislukt". Ik denk dat ik niet de enige ben die vindt dat daar enkele logische stappen worden overgeslagen in deze redenering. Die conclusie was al gemaakt vóór de documentaire werd gemaakt; dát stoort me nog het meest; het geeft geen genuanceerd beeld.

4. de marktkracht van Electrabel door afwezigheid van echte concurrentie is in feite de oorzaak van de hoge prijzen. Door te kiezen geen capaciteit bij te bouwen, blijven de prijzen hoog, waardoor hun winst omhoog gaat. Electrabel heeft de macht dat de doen, want ze moeten geen concurrentie vrezen. Dát is de ware oorzaak voor de hoge prijzen. De vraag stelt zich waarom andere producenten niet investeren in capaciteit en hier wordt in mijn ogen onvoldoende op ingegaan. Hoe komt het dat na jaren van liberalisering, Electrabel nog altijd 80% van de markt heeft? Krijgen anderen geen vergunning?, is de investeringskost te hoog?, dat was interessant om uit te zoeken maar is onvoldoende belicht...

5. het belangrijkste, waar maar met één zinnetje over werd gerept, de Belgische elektriciteitsbeurs, Belpex, is dochter van APX-endex die ook de beurzen in Parijs, Duitsland en Nederland in beheer hebben. Het is het doel van APX-endex deze beurzen te integreren, waardoor er één feitelijke beursvloer komt voor elektriciteit in West-Europa. (Dit zal gebeuren binnen enkele jaren) Dit gaat de marktmacht van Electrabel onderuit halen met als gevolg dat de hoofdreden voor de hoge prijzen in één klap weggeveegd zal worden. Bovendien zal de "problematiek" van import/export volledig irrelevant worden.

6. aansluitend met het vorige; Bij Elia lopen er momenteel projecten de grenscapaciteit met de buurlanden te verhogen (zal ook nodig zijn bij de een ééngemaakte markt); hier wordt met geen woord over gerept in de documentaire.

Enfin, er wordt wat mij betreft een vertekend beeld geschetst en het volk wordt gewoon bang gemaakt (met all-time favorite bangmakerij quote: "het is niet de vraag of maar wanneer het zal gebeuren")

Een gemiste kans om de complexe elektriciteitsmarkt duidelijk te maken aan een breed publiek. (Misschien kon de VRT er zelf niet goed aan uit...)

Laatst gewijzigd door Voltian : 7 maart 2011 om 09:49.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 09:53   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Is het gevolg van een angekondigde ramp. Toen de groenselventen in de regering zaten bekwamen ze een volledige stop van de bouw van centrales. Enkel nog investeren in hernieuwbare energie (windmolens en zonnepanelen), alleen hebben die een totaal rendement van+/- 15 % t.o.v. een kerncentrale. Proffen uit Leuven(? meen ik) kwamen met een berekening dat belgie niet genoeg plaats had om windmolens te zetten om 1 kerncentrale te vervangen (voor de goede orde er staan er 8). De groenselventen kochten liever (kern)elektriciteit in frankrijk dan er zelf te produceren. Nu begint het probleem : geen capactiteit, groter verbruik. Dank u wereldvreemde groenselvoddeventen
En hadden ze daar proffen uit Leuven voor nodig, om dat even uit te rekenen, ...

Dat deden wij in de hoge school al halverwege de jaren 90, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:33   #30
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Is het gevolg van een angekondigde ramp. Toen de groenselventen in de regering zaten bekwamen ze een volledige stop van de bouw van centrales. Enkel nog investeren in hernieuwbare energie (windmolens en zonnepanelen), alleen hebben die een totaal rendement van+/- 15 % t.o.v. een kerncentrale. Proffen uit Leuven(? meen ik) kwamen met een berekening dat belgie niet genoeg plaats had om windmolens te zetten om 1 kerncentrale te vervangen (voor de goede orde er staan er 8). De groenselventen kochten liever (kern)elektriciteit in frankrijk dan er zelf te produceren. Nu begint het probleem : geen capactiteit, groter verbruik. Dank u wereldvreemde groenselvoddeventen
Dat die kerncentrales allemaal tegen de belgische grens gebouwd staan en wij dankzij voornamelijk zuid-westenwind toch de fall-out zouden moeten dragen bij een mogelijke ramp, hebben ze zelf niet eens in rekening gebracht.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 18:24   #31
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
En hadden ze daar proffen uit Leuven voor nodig, om dat even uit te rekenen, ...

Dat deden wij in de hoge school al halverwege de jaren 90, ...
maar jullie waren dan ook DE cracken he
& bollywood : neem een kaart van onding belgie, teken de kerncentrale's erop, tken de windrichting zuid west en trek uw conclusie's

Laatst gewijzigd door rookie : 7 maart 2011 om 18:25.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 22:20   #32
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
4. de marktkracht van Electrabel door afwezigheid van echte concurrentie is in feite de oorzaak van de hoge prijzen. Door te kiezen geen capaciteit bij te bouwen, blijven de prijzen hoog, waardoor hun winst omhoog gaat. Electrabel heeft de macht dat de doen, want ze moeten geen concurrentie vrezen. Dát is de ware oorzaak voor de hoge prijzen. De vraag stelt zich waarom andere producenten niet investeren in capaciteit en hier wordt in mijn ogen onvoldoende op ingegaan. Hoe komt het dat na jaren van liberalisering, Electrabel nog altijd 80% van de markt heeft? Krijgen anderen geen vergunning?, is de investeringskost te hoog?, dat was interessant om uit te zoeken maar is onvoldoende belicht...
Er werd niet echt tot op het bot verdiept wat dat betreft. Wat wel duidelijk was, wat ik toch begrepen heb, is dat 1; de bouwvergunningen een groot obstakel vormen en 2; dat het net, Elia dus, niet voldoet om van locaties andere dan die van electrabel enige noemenswaardige hoeveelheid op het net te zetten. Idem voor de import. Hoe komt dat, wie heeft er belang bij en wie beslist erover?

Citaat:
6. aansluitend met het vorige; Bij Elia lopen er momenteel projecten de grenscapaciteit met de buurlanden te verhogen (zal ook nodig zijn bij de een ééngemaakte markt); hier wordt met geen woord over gerept in de documentaire.
Dat hadden ze natuurlijk wel kunnen vermelden maar hoe dan ook, 't is wel wat laat dat ze daarmee beginnen.

[quote=Voltian;5343896Enfin, er wordt wat mij betreft een vertekend beeld geschetst en het volk wordt gewoon bang gemaakt (met all-time favorite bangmakerij quote: "het is niet de vraag of maar wanneer het zal gebeuren")[/QUOTE] tja, daar scoor je altijd mee.

Citaat:
Een gemiste kans om de complexe elektriciteitsmarkt duidelijk te maken aan een breed publiek. (Misschien kon de VRT er zelf niet goed aan uit...)
Misschien wel, misschien niet. Een reportage is misschien wat kort om alles uit te leggen. Wellicht is het ook niet zo eenvoudig om dat allemaal duidelijk genoeg uit te leggen zodat de modale televisiekijker kan blijven volgen.

Lamzakl
Oud 7 maart 2011, 22:23   #33
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Het probleem is - volgens mij - niet de privatisering maar het gebrek aan concurrentie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik denk het ook.
Indien je met staatshulp en EU-dwang een oligopolie kreeg, dan ga je mekaar toch geen pijn doen? Redelijk blijven, hé. Kapitalisten zijn ook mensen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 22:54   #34
George
Staatssecretaris

Standaard

Groen bashen lijkt wel hip in deze draad. Maar denken de groenbashers nu echt dat die partij heeft gewogen op de beleidsvorming? De zaken waarvoor ze opkwamen werden overgenomen door de grotere partijen en uitgevoerd naar hun belangen. Die groene naïevelingen wilden de kerncentrales sluiten. Op zich was de naïviteit wat dat betreft niet zo groot. Waar ze het meest naïef in waren is dat ze dachten dat er in hun vernieuwbare energie geïnvesteerd zou worden. Zo werkt dat natuurlijk niet in België. Het was gewoon een zogezegde toegift, een overname van hun programmapuntje omdat "milieu" wel wat leefde onder de bevolking. Blauw en rood gingen dus wel mee maar ze gingen toch niet echt streven naar een energiemarkt waarbij hernieuwbare energie een groter plaatsje kon krijgen. Wie profiteert er nu van? Electrabel en Elia want ook al hebben we naast de hoogste prijzen voor de elektriciteit zelf, we hebben ook ook bijna de hoogste prijs voor het transport. Hoeveel groenen hebben er postjes in die bedrijven?
Hoeveel groenen zitten er überhaupt ergens.

Het lijkt me dan ook kort door de bocht om alle problemen betreffende elektriciteitsvoorziening in de schoenen van de groenen te schuiven.

Lamzakl
Oud 7 maart 2011, 23:09   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Het probleem is - volgens mij - niet de privatisering maar het gebrek aan concurrentie.
Nee hoor. De markt is 'vrij', maar het is nu eenmaal zo dat kapitalisme en een echte vrije markt elkaars grootste vijanden zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 06:01   #36
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit persoonlijke en professionele interesse heb ik de documentaire bekeken.
Er zijn toch een paar zaken die mij storen:

1. Het is niet omdat je importeur bent dat dat slecht is (dat mercantilisme is toch zo moeilijk uit te roeien...). Dit werd slechts één keer vermeld door de geïnterviewde econoom, maar de aanhoudende ondertoon van de documentaire was toch dat importeren vooral heel slecht is...

2. Nyrstar heeft zijn productie n�*et stilgelegd owv elektriciteitsprijzen. Dat de makers deze houding niet hebben doorprikt vind ik zeer naïef. Het was 2008, economische crisis met lage grondstofprijzen; voor een grondstofproducent is het dan logisch capaciteit af te schakelen. Bovendien werd de fabriek tijdens de "down-time" gemoderniseerd. Ik begrijp dat Nyrstar het zo speelt om politici onder druk te zetten ("500 jobs staan op het spel"), aan de documentairemaker de waarheid naar boven te halen ipv gewoon te volgen.

3. de gevolgtrekking: "de prijzen zijn niet gedaald sinds de liberalisering DUS de liberalisering is mislukt". Ik denk dat ik niet de enige ben die vindt dat daar enkele logische stappen worden overgeslagen in deze redenering. Die conclusie was al gemaakt vóór de documentaire werd gemaakt; dát stoort me nog het meest; het geeft geen genuanceerd beeld.

5. het belangrijkste, waar maar met één zinnetje over werd gerept, de Belgische elektriciteitsbeurs, Belpex, is dochter van APX-endex die ook de beurzen in Parijs, Duitsland en Nederland in beheer hebben. Het is het doel van APX-endex deze beurzen te integreren, waardoor er één feitelijke beursvloer komt voor elektriciteit in West-Europa. (Dit zal gebeuren binnen enkele jaren) Dit gaat de marktmacht van Electrabel onderuit halen met als gevolg dat de hoofdreden voor de hoge prijzen in één klap weggeveegd zal worden. Bovendien zal de "problematiek" van import/export volledig irrelevant worden.

Enfin, er wordt wat mij betreft een vertekend beeld geschetst en het volk wordt gewoon bang gemaakt (met all-time favorite bangmakerij quote: "het is niet de vraag of maar wanneer het zal gebeuren")

Inderdaad,het "kappen op Electrabel" gewoon omdat deze firma het best floreert brengt geen zoden aan de dijk....Electrabel profiteert genadeloos van onze onhandige toppolitici onder Paars.
Bovendien wordt,zowel door jounalisten als door politici alhiet "belgie" beschouwd als een "markt".
Vanuit het standpunt van stroomopwekkers (niet die onnozele verkoopsbureautjes als Nuon,Luminus,enz,maar serieuze mensen als bij RWE,Vattenfals,Suez...) bestaat "Belgie" technisch gezien niet eens.Het is gewoon een hoekje West-Europa waar wat Gigawattuurtjes residentieel verkocht kunnen worden door de Suez-groep....

Als er iets "moet" veranderen dan zal de overheid hier het zelf moeten doen,wars van alle EU-marktregels in.Want volgend marktomstandigheden is een extra stroomleverancier niet eens nodig.

En neen,windmolens zijn niet de echte stroomleveranciers,waar mevrouwtje Vandenbossch,vandroomt,ze praat over gascentrales die snel aan- en af geschakeld kunnen worden op de momenten dat haar groene dingen niet kunnen leveren ,maar vergeet dat die gascentrales dan 70% van de tijd zouden moeten draaien,(indien gewenst wordt dat een echte,24/7 alternatieve leverancier moet ontstaan).

Je ziet van hier

Dus de vraag is: Wie wil een kolencentrale bouwen in Belgie.....misschien op een oude site die we nog net uit handen van projectontwikkelaars kunnen rukken?

Laatst gewijzigd door kelt : 8 maart 2011 om 06:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 15:45   #37
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Groen bashen lijkt wel hip in deze draad. Maar denken de groenbashers nu echt dat die partij heeft gewogen op de beleidsvorming? De zaken waarvoor ze opkwamen werden overgenomen door de grotere partijen en uitgevoerd naar hun belangen. Die groene naïevelingen wilden de kerncentrales sluiten. Op zich was de naïviteit wat dat betreft niet zo groot. Waar ze het meest naïef in waren is dat ze dachten dat er in hun vernieuwbare energie geïnvesteerd zou worden. Zo werkt dat natuurlijk niet in België. Het was gewoon een zogezegde toegift, een overname van hun programmapuntje omdat "milieu" wel wat leefde onder de bevolking. Blauw en rood gingen dus wel mee maar ze gingen toch niet echt streven naar een energiemarkt waarbij hernieuwbare energie een groter plaatsje kon krijgen. Wie profiteert er nu van? Electrabel en Elia want ook al hebben we naast de hoogste prijzen voor de elektriciteit zelf, we hebben ook ook bijna de hoogste prijs voor het transport. Hoeveel groenen hebben er postjes in die bedrijven?
Hoeveel groenen zitten er überhaupt ergens.

Het lijkt me dan ook kort door de bocht om alle problemen betreffende elektriciteitsvoorziening in de schoenen van de groenen te schuiven.
Als ik het heb over de groenen, dan heb ik het niet alleen over de partij, maar ook alle gesubsidieerde clubs eromheen, die nu al decennia lang de mensen op de meest belachelijke manieren bang proberen te maken voor kernenergie. Als dat niet gebeurd was, dan stonden er allang een paar centrales extra. Als ik schrijf dat de groenen hun droom uitkomt, dan bedoel ik daarmee dat dit een typisch groene oplossing voor het probleem is: als er geen stroom meer is, of hij is onbetaalbaar duur, dan zullen de mensen wel anders gaan leven. Vergelijk het met Mortsel: daar ging de groene burgemeester het autoverkeer ontmoedigen door een doorgangsweg opzettelijk te verkloten. Het resultaat was natuurlijk niet dat de mensen het OV (dat dan weer niet werd verbeterd) meer gingen gebruiken, maar dat ze en masse door de omliggende woonwijken gingen rijden. Mensen die het wel goed bedoelen, maar geen enkele visie hebben, moet je ver weghouden van alles wat ze kunnen stukmaken.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 16:14   #38
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Inderdaad,het "kappen op Electrabel" gewoon omdat deze firma het best floreert brengt geen zoden aan de dijk....Electrabel profiteert genadeloos van onze onhandige toppolitici onder Paars.
Of zoals de prof die de studie voor o.a. de Paarse politici uitvoerde verklaarde: Politici weten best dat kernenergie voor ons op dit ogenblik de enige goede keuze is. Maar dit openlijk verklaren betekent politieke zelfmoord. M.a.w. De kiezer verdient uiteindelijk de blaam.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 17:37   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
dan zal er in uw "metaalwerkplaats" véél met de hand gedaan worden
nb 300w/u =/= 300 W
Wat begrijpt U niet aan gemiddeld? Als ik zo'n installatie in elkaar brei dan zullen de piekvermogens opgevangen worden door een goeie omvormer en een bult accu's. Ik ga geen €5000 generator gebruiken als ik het kan doen met eentje van €600 en €1000 aan accu. Beetje nadenken helpt in deze wereld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be