Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2011, 15:16   #21
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Er is een verschil tussen strategische voorraad en strategische productie hè. België heeft trouwens ook strategische voorraden olie en ik durf te geloven dat dat voor bepaalde voedselproducten ook wel zal zijn. Daar is helemaal niks mis mee; dat houdt perfect steek, het is gewoon onzinnig het zelf te produceren als je het een land verder goedkoper kan kopen. Analoog kan je stellen dat het beter is steenkool in Limburg uit de grond te halen aan 3x kostprijs in vgl met import, enkel en alleen om niet afhankelijk te zijn. Dát is dus wel onzinnig
Waar zou de strategische voorraad voedsel dan zitten ? Waarom is er een verschil tussen olie en voedsel ? Beiden zijn op dit moment nodig ...

Je zou wel bijvoorbeeld de steenkool kunnen laten zitten en voor een relatief kleine kostprijs de installaties zodanig operationeel houden dat ze in een mum van tijd en wanneer nodig terug herbruikt kunnen worden. (als ik me niet vergis wordt dit trouwens in Duitsland gedaan) Ik zie ook niet direct een reden om het niet te doen. Rekening houdend met de stijgende prijzen en de relatief stabiel blijvende lonen, zou het in de toekomst misschien wel interessant kunnen zijn om gemakkelijk terug steenkool te gaan winnen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 9 maart 2011 om 15:20.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 17:44   #22
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het begint er naar uit te zien dat "commodities" in de landbouw(graangewassen,aardappelen..) zullen blijven stijgen in prijs.
Wat jammer dat ons platteland ondertussen de speeltuin is geworden van fermette-babyboomers.....
Vlaanderen kan niet profiteren van stijgende prijzen tenzij 50 jaar wanbeleid weggetoverd wordt en een drietal miljoen mensen weggetoverd....

In onze beperkte ruimtes zitten inderdaad andere speculatieve belangen ....
Dankzij het onvoorstelbare morsen met percelen is er alweer een "tekort" aan bouwgrond en spreekt men in de gemeentes van "reserves" aan te boren....
Besef ook dat een aanzienlijk deel van onze geroemde KMO's eigenlijk kompleet afhankelijk is van die babyboomers die zorgen voor een constante stroom van bestellingen van terassen,pergola's,fermettes,zwembaden,opritten... etc.....het verharden van onze landkaart gaat onverdroten verder en waterproblemen zijn altijd iemand anders schuld...

patatten brengen niet genoeg op.....we BETALEN er liever voor en zullen dan klagen over de prijs...zoals bij electriciteit en zo....
Zelfs onze koe- en zwijnebeesten voederen we met spul dat helemaal van de andere kant van de planeet komt,en dan zijn we verontwaardigd dat we precies minder en minder concurrentieel zijn met vleesleveranciers waarvan het voeder nog voor de deur groeit...

Laatst gewijzigd door kelt : 9 maart 2011 om 17:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 18:36   #23
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ja. Elk weldenkend mens ziet in in wat voor een shit het vrijheid-blijheid kapitalisme ons gedropt heeft. Enkel zeer radicale veranderingen kunnen misschien nog iets veranderen maar dat beetje sleutelen aan het systeem. Nope. En ik heb het hier niet over een staatshervorming. Die is enkel nodig om niet eerder dan de rest van Europa de dieperik in te gaan.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:05   #24
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het begint er naar uit te zien dat "commodities" in de landbouw(graangewassen,aardappelen..) zullen blijven stijgen in prijs.
Wat jammer dat ons platteland ondertussen de speeltuin is geworden van fermette-babyboomers.....
Vlaanderen kan niet profiteren van stijgende prijzen tenzij 50 jaar wanbeleid weggetoverd wordt en een drietal miljoen mensen weggetoverd....

In onze beperkte ruimtes zitten inderdaad andere speculatieve belangen ....
Dankzij het onvoorstelbare morsen met percelen is er alweer een "tekort" aan bouwgrond en spreekt men in de gemeentes van "reserves" aan te boren....
Besef ook dat een aanzienlijk deel van onze geroemde KMO's eigenlijk kompleet afhankelijk is van die babyboomers die zorgen voor een constante stroom van bestellingen van terassen,pergola's,fermettes,zwembaden,opritten... etc.....het verharden van onze landkaart gaat onverdroten verder en waterproblemen zijn altijd iemand anders schuld...

patatten brengen niet genoeg op.....we BETALEN er liever voor en zullen dan klagen over de prijs...zoals bij electriciteit en zo....
Zelfs onze koe- en zwijnebeesten voederen we met spul dat helemaal van de andere kant van de planeet komt,en dan zijn we verontwaardigd dat we precies minder en minder concurrentieel zijn met vleesleveranciers waarvan het voeder nog voor de deur groeit...
Tijdens die 50 jaar werden we nochtans door staatsmannen bestuurd...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 19:17   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heeft te maken met kapitaalkracht ja

en ze verhuren idd, ze verpachten niet (teveel bescherming voor de pachter)
Waarom staat Herman De Croo ingeschreven met als beroepsmatige bezigheid 'landbouwer'?

Is dat niet bizar voor iemand die duidelijk geen landbouwer is?
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 23:21   #26
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Waarom staat Herman De Croo ingeschreven met als beroepsmatige bezigheid 'landbouwer'?

Goeie vraag, want als dit klopt is het inderdaad nogal bizar, zelfs lachwekkend.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 01:21   #27
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Goeie vraag, want als dit klopt is het inderdaad nogal bizar, zelfs lachwekkend.
Alexander De Croo wil net als zijn vader boer worden
19 feb 2008
De uitlatingen van zijn moeder over de boeren en slagerszonen in de advocatuur weerhouden Alexander De Croo (33) er niet van om ook het statuut van landbouwer te ambiëren. "Zo kan ik meepraten met onze pachters", zegt hij in Het Nieuwsblad.

"Ik ben van plan om in Ninove een avondopleiding te volgen, zodat ik het vestigingsattest als landbouwer kan behalen"

Wie de opleiding met vrucht doorlopen heeft, krijgt een erkenning van de Vlaamse overheid en kan vervolgens voor alles en nog wat subsidies aanvragen die de exploitatie van zijn landbouwbedrijf ten goede komen.

"Alleen is er op dit ogenblik geen landbouwbedrijf en ik ben ook niet meteen van plan om een actieve boer te worden", aldus De Croo junior.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 10 maart 2011 om 01:30.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 07:02   #28
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen strategische voorraad en strategische productie hè. België heeft trouwens ook strategische voorraden olie en ik durf te geloven dat dat voor bepaalde voedselproducten ook wel zal zijn. Daar is helemaal niks mis mee; dat houdt perfect steek, het is gewoon onzinnig het zelf te produceren als je het een land verder goedkoper kan kopen. Analoog kan je stellen dat het beter is steenkool in Limburg uit de grond te halen aan 3x kostprijs in vgl met import, enkel en alleen om niet afhankelijk te zijn. Dát is dus wel onzinnig
Gezien de stijging van olie is het noodzakelijk in eigen land een stevige productie te hebben. Protectionisme m.b.t. landbouw (en energie) is noodzakelijk en vooral voor de derde derdewereldlanden, deze zijn door hun corrupte overheid op dat vlak de klos. Het is een situatie die niet kan blijven duren, de bevolking in die landen gaat dat niet blijven pikken dat hun boeren aan dumpingsprijzen moet verkopen omdat ze geen silo's hebben en zij zelf dan door veel te hoge prijzen hun eigen geproduceerde goederen niet meer kunnen kopen. De vrije markt op agrarische producten kan maar werken als de bevolking beschikkingsrecht hebben op hun gronden, maar die gronden worden voor een appel en een ei verkocht aan buitenlandse bedrijven, die door hun gigantische voorraden de prijs controleren. Op die manier is het een eitje om de gewone boer weg te concurreren.
Rekening gehouden met de gigantische verspilling van voedsel (én olie) zou er in principe meer dan genoeg voedsel moeten zijn en die verspilling is een direct gevolg van een overdreven import. Wij teren op de kap van een zeer arme bevolking, gewoonweg verwerpelijk.

Laatst gewijzigd door Loki : 10 maart 2011 om 07:03.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 08:23   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe bedoelt ge, de ecologische gevolgen door productie in het buitenland?
Ja die moeten beperkt worden hè; laat lokale overheid maar bepalen welke maatregelen daarvoor nodig zijn in functie van de behoeften van de bevolking.
die moeten naar 0

maw patatten (en alle lokale groenten/teelten) moeten lokaal gekweekt worden en niet goedkoper van polen of witrusland kunnen komen om dat de ecologische kost van tpt niet toegerekend wordt.

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 maart 2011 om 08:23.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 08:24   #30
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Alexander De Croo wil net als zijn vader boer worden
19 feb 2008
De uitlatingen van zijn moeder over de boeren en slagerszonen in de advocatuur weerhouden Alexander De Croo (33) er niet van om ook het statuut van landbouwer te ambiëren. "Zo kan ik meepraten met onze pachters", zegt hij in Het Nieuwsblad.

"Ik ben van plan om in Ninove een avondopleiding te volgen, zodat ik het vestigingsattest als landbouwer kan behalen"

Wie de opleiding met vrucht doorlopen heeft, krijgt een erkenning van de Vlaamse overheid en kan vervolgens voor alles en nog wat subsidies aanvragen die de exploitatie van zijn landbouwbedrijf ten goede komen.

"Alleen is er op dit ogenblik geen landbouwbedrijf en ik ben ook niet meteen van plan om een actieve boer te worden", aldus De Croo junior.
lol

ik las al eens dat de Belgische adel (en Decroo sr) de grootste begunstigden zijn van landbouwsubsidies in Belgie ...

schaamteloos die mensen
Oud 10 maart 2011, 08:25   #31
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

zie mijn post 30

landbouwsubsidies
Oud 10 maart 2011, 11:30   #32
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe bedoelt ge, de ecologische gevolgen door productie in het buitenland?
Ja die moeten beperkt worden hè; laat lokale overheid maar bepalen welke maatregelen daarvoor nodig zijn in functie van de behoeften van de bevolking.
Niet alleen de ecologische gevolgen door de productie - ook het transport van die landen naar hier is ecologisch totaal onverantwoord. Bovendien zeg je nu dat de overheid in andere landen maar de verantwoordelijkheid moet nemen om ecologische maatregelen op te leggen - wat in praktijk dikwijls betekent dat hun productiekost verhoogt, en dus banen kan kosten. Tegelijk ontsla je onze overheid van elke ecologische verantwoordelijkheid - de kostprijs primeert.

Nochtans, ook onze bevolking heeft wel degelijk behoefte aan ruimte en groen. Alle landbouwgrond omvormen tot natuurgebied zou ecologisch misschien nog beter zijn, maar een aangepaste landbouw kan economisch (voedselzekerheid), ecologisch en voor het welzijn van de bevolking een grote meerwaarde hebben.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 11:32   #33
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dat trekt in ieder geval het gemiddelde inkomen van landbouwers de hoogte in!
Oud 10 maart 2011, 11:43   #34
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat trekt in ieder geval het gemiddelde inkomen van landbouwers de hoogte in!
En wanneer denkt men ook het logische boerenverstand terug omhoog te tillen ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 11:43   #35
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Teveel mensen.
Mag ik kiezen wie er te veel is?
Maar ernstig: Kleinschalige ecologische landbouw kan de oplossing zijn:
Ecolandbouw kan voedselproductie verdubbelen

Citaat:
Andere recente wetenschappelijke experimenten toonden aan dat kleine boeren in 57 landen die agro-ecologische technieken gebruikten, hun opbrengst gemiddeld met 80 procent zagen stijgen. In Afrika was de gemiddelde stijging 116 procent.
Er is inmiddels wetenschappelijk bewijs dat in regio's waar honger heerst, agro-ecologische methoden leiden tot hogere opbrengsten dan het gebruik van chemische meststoffen.
Oud 10 maart 2011, 12:05   #36
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Aangezien de mens groots denkt, is de aarde veel te klein om goed te zijn. Ook ernstig.

Laatst gewijzigd door MIS : 10 maart 2011 om 12:06.
Oud 10 maart 2011, 12:11   #37
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik denk dat bij het probleem van landbouwproductie er ook een aspect is van al dan niet afhankelijk te zijn van andere landen zoals wij dat nu al hebben met aardolie. Zonder aardolie kan een mens nog in geval van nood. Zonder voedsel kan je nooit. En ik zou dus niet willen afhangen van de één of andere dictator in een ander land voor wat betreft mijn voedsel, U wel ?
Zijn we nu al.
Oud 10 maart 2011, 12:23   #38
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Keuze genoeg en ge kunt niet miskiezen want elke mens is een probleem.

Niks rotter dan mensen, eigenlijk verdient de mensheid niks beter dan uitsterving.
Oud 10 maart 2011, 12:26   #39
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Keuze genoeg en ge kunt niet miskiezen want elke mens is een probleem.

Niks rotter dan mensen, eigenlijk verdient de mensheid niks beter dan uitsterving.
Bedankt, ik wou je net proberen te helpen maar zal dat dan maar laten.
Oud 10 maart 2011, 12:28   #40
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Bedankt, ik wou je net proberen te helpen maar zal dat dan maar laten.
Bedankt, hulp is voor zwakken.

Ik trek mijn plan wel, altijd al gedaan.

En tussendoor help ik wel waar het echt nodig is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be