Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2011, 16:09   #21
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De professor heeft zowel gelijk als ongelijk.
Hij heeft gelijk als de prijs de werkelijke waarde van de grondstof vertegenwoordigt, maar dat is nu met die piek in de olieprijs niet het geval, en dan heeft hij ongelijk.
Die hoge prijs nu is het gevolg van een speculatiegolf waarmee de prijs wordt opgedreven uit zuiver winstbejag, om er op korte termijn zoveel mogelijk aan te verdienen.
Die speculatiegolf werd op gang gebracht door geruchten over instabiliteit van de aanvoer en wordt aangewakkerd door beleggingsfondsen waarvan de enige bestaansreden is om te speculeren op grondstoffenprijzen. Dat zorgt voor de wispelturigheid van de olieprijzen.
Aan die speculatiegolf komt straks weer een eind, net zoals dat met die golf in 2008 ook het geval was.

In DS van gisteren 10 maart was er een gesprek met een beheerder van zo een fonds. Ik geef hieronder een deel van dat gesprek:
Tja, door speculatie worden prijspieken veroorzaakt door acute tekorten op korte termijn vermeden. De observatie dat de prijs toch volatiel is, geeft aan dat het aanbod de vraag maar moeilijk kan bijhouden. Die volatiliteit is eigen aan een schaars product, dat heeft niets met winstbejag te maken (speculeren op olie is een risicovolle belegging). Je mag die prijsstijging niet zomaar op "de vuile speculanten" steken.
Oud 11 maart 2011, 16:20   #22
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Tja, door speculatie worden prijspieken veroorzaakt door acute tekorten op korte termijn vermeden. De observatie dat de prijs toch volatiel is, geeft aan dat het aanbod de vraag maar moeilijk kan bijhouden. Die volatiliteit is eigen aan een schaars product, dat heeft niets met winstbejag te maken (speculeren op olie is een risicovolle belegging). Je mag die prijsstijging niet zomaar op "de vuile speculanten" steken.
Lees nog eens na wat die Schot daarover zegt. Hij legt uit waarom het aanbod de vraag moeilijk volgt, en dat is niet omdat het product schaars zou zijn. Zo een markt laat zich makkelijk manipuleren.
Trouwens, welke partijen betrokken in de hele olieketen hebben er belang bij dat het aanbod de vraag wel goed volgt?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 17:59   #23
fabianen
Gouverneur

Standaard

Ik rij geen meter minder.Hybride heb ik,dus groen zien en denken.
Groen en fiets,als 1% denkt zoals ik,zijn we al uit de files.
Helaas,het mensDOM denkt alleen aan IK.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 19:19   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Lees nog eens na wat die Schot daarover zegt. Hij legt uit waarom het aanbod de vraag moeilijk volgt, en dat is niet omdat het product schaars zou zijn. Zo een markt laat zich makkelijk manipuleren.
Trouwens, welke partijen betrokken in de hele olieketen hebben er belang bij dat het aanbod de vraag wel goed volgt?
peter

als 1miljoen belgen een mazouttank van 3000liter volgooien (omdat ze bang zijn dat ze later nog meer gaan betalen) , heb je 3miljard liter mazout of 18miljoen barrels of de productie van 1 dag van arabie en rusland samen... Denk je dat dit kan zonder dat de prijs van de markt verandert ?

Als we gelijktijdig onze strategische voorraad van 90dagen optrekken naar 120dagen ? Dan spreek je van 15miljoen barrel meer voorraad aanleggen... wat denk je dat er gebeurt op de markt ?? We kopen dus 2 dagen productie op ??? en we zijn nog maar een kleine speler...

Dus ik wil maar zeggen, de som van miljoenen mensen die voorraad inslaan is genoeg om die beweging in gang te zetten, ze zijn inderdaad aan het speculeren, maar in feite gaat het over hun voorraad die ze inslaan.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 19:36   #25
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
peter

als 1miljoen belgen een mazouttank van 3000liter volgooien (omdat ze bang zijn dat ze later nog meer gaan betalen) , heb je 3miljard liter mazout of 18miljoen barrels of de productie van 1 dag van arabie en rusland samen... Denk je dat dit kan zonder dat de prijs van de markt verandert ?

Als we gelijktijdig onze strategische voorraad van 90dagen optrekken naar 120dagen ? Dan spreek je van 15miljoen barrel meer voorraad aanleggen... wat denk je dat er gebeurt op de markt ?? We kopen dus 2 dagen productie op ??? en we zijn nog maar een kleine speler...

Dus ik wil maar zeggen, de som van miljoenen mensen die voorraad inslaan is genoeg om die beweging in gang te zetten, ze zijn inderdaad aan het speculeren, maar in feite gaat het over hun voorraad die ze inslaan.
Ik zou juist nu niet voldoen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 19:37   #26
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dixit econoom Paul De Grauwe.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...WatNu_DeGrauwe

En dat komt van een econoom hé. Ik kan hem geen ongelijk geven. We zouden deze "kans" moeten aangrijpen om ons voor te bereiden op de toekomst en ons te wapenen tegen hoge olieprijzen. Want hard stijgen zullen ze, met of zonder accijnzen.
Bevolking ( +- en in miljoenen )
China 1.350
India 1.200
Europese Unie 500
Verenigde Staten 310

Bovenstaande tabel geeft de bevolking weer van de EU, VS enerzijds en China, India anderzijds. Als je weet dat China en India aan hun economische opmars bezig zijn en dat al die Chinezen zich gaan willen motoriseren, dan is het niet moeilijk om in te zien dat hun oliebehoefte enorm gaat stijgen. De impact ervan wereldwijd is enorm door de grootte van de bevolking van zowel China als India. Als het aanbod de vraag dan niet meer kan bijhouden, dan is het hek helemaal van de dam.

Kortom het pleiten voor een verlaging van de accijnzen zoals Vanhengel dat voorstelt, is een beetje je kop in het zand steken en getuigt van niet veel realiteitszin. De realiteit is dat we een toekomst tegemoet gaan van stijgende olieprijzen en we ons daaraan moeten aanpassen.
Ik kan hem geen gelijk geven.
In de Knack schrijft hij het toch enigzins anders of toch iet genuanceerder.
Oud 11 maart 2011, 19:42   #27
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik erger mij ondertussen dood aan die mensen,"economen",en vertegenwoordigers van de automobielpromotoren(VDAB en consoorten) die ervoor pleiten dat de overheid zichzelf de toenemende inkomsten uit taksen zou moeten ontzeggen "om de mensen te helpen"...Gans de rest van die economische ketting,en speciaal de speculanten,mogen dan wel verder naar hartelust profiteren van de bonanza...
Gelooft nu eigenlijk ook maar IEMAND dat de brandstofprijzen,ontdaan van de taksen,in de kortste keren niet op eenzelfde hoog niveau zouden staan?
Er is veel vraag naar die produkten,dus de prijs kan zeker omhoog.Men betaalt nu 1,5€/liter,dus kan die prijs daar rustig blijven,mét of zonder taksatie...En het kan en zal nog merkelijk hoger!

Dus ja,eigenlijk zijn die hoge prijzen goed,de speculanten worden rijker,de producenten hopelijk ook,de overheid vangt ook wat meer,en de mensen (behalve de domoren) passen zich aan...

probleem...er zijn VEEL domoren,honderden miljoenen domoren.....

Laatst gewijzigd door kelt : 11 maart 2011 om 19:47.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 23:08   #28
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik erger mij ondertussen dood aan die mensen,"economen",en vertegenwoordigers van de automobielpromotoren(VDAB en consoorten) die ervoor pleiten dat de overheid zichzelf de toenemende inkomsten uit taksen zou moeten ontzeggen "om de mensen te helpen"...Gans de rest van die economische ketting,en speciaal de speculanten,mogen dan wel verder naar hartelust profiteren van de bonanza...
Gelooft nu eigenlijk ook maar IEMAND dat de brandstofprijzen,ontdaan van de taksen,in de kortste keren niet op eenzelfde hoog niveau zouden staan?
Er is veel vraag naar die produkten,dus de prijs kan zeker omhoog.Men betaalt nu 1,5€/liter,dus kan die prijs daar rustig blijven,mét of zonder taksatie...En het kan en zal nog merkelijk hoger!

Dus ja,eigenlijk zijn die hoge prijzen goed,de speculanten worden rijker,de producenten hopelijk ook,de overheid vangt ook wat meer,en de mensen (behalve de domoren) passen zich aan...

Allemaal goed en wel zolang men geen visser, transporteur... is. Of als de olieproducten geen groot deel van het productieproces uitmaken...

Als die olie zo duur blijft - en de kans bestaat dat hij nog duurder wordt - dan gaan we hier een ongekende crisis beleven...

Of is het menselijk geheugen zo kort?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2011, 00:29   #29
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Allemaal goed en wel zolang men geen visser, transporteur... is. Of als de olieproducten geen groot deel van het productieproces uitmaken...

Als die olie zo duur blijft - en de kans bestaat dat hij nog duurder wordt - dan gaan we hier een ongekende crisis beleven...

Er is inderdaad veel kans op serieuze problemen.
Oud 12 maart 2011, 00:41   #30
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:

Toch wel wat simplistisch niet ?

Waarom denk je dat de arabieren trachten de prijs niet teveel te laten stijgen ?
Oud 12 maart 2011, 06:11   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht

Waarom denk je dat de arabieren trachten de prijs niet teveel te laten stijgen ?
Oud 12 maart 2011, 06:16   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

correctie;OPEC probeert vat te houden op de prijzen door de beschikbaarheid van olie op de markt te regelen(waar zij,als grootste gecoordineerde leveranciers,toe in staat zijn)

Het is niet in het belang van OPEC dat er,wegens de akties van speculanten ,snelle prijsschokken komen,die doorwerken in de markt.
Korte felle prijsschokken veroorzaken uiteindelijk geen winst op lange termijn,gezien wat op gaat uiteindelijk ook weer naar beneden komt,en in de tussentijd alleen maar voor verwarring en administratieve kosten gezorgd heeft....

Vergeet niet: om speculatieredenen komen nu honderden miljoenen liters olie niet op de markt maar worden ze achtergehouden door hun opkopers,wachtend tot een "geschikt" moment....
Maar als uiteindelijk een prijs van ,pakweg ,200 dollar per barrel meer definitief wordt (zoals we alweer een tijdje hebben leren leven met prijzen boven de 100 dollar per barrel)dan zal OPEC daar heel goed mee kunnen leven dank u

Laatst gewijzigd door kelt : 12 maart 2011 om 06:17.
Oud 12 maart 2011, 06:20   #33
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht

Transport doorrekenen zoals het behoort,en stoppen met zottigheden zoals de ganse nacht gaan vissen voor wat plastieken bakken met wat stinkende rotzooi in(en op een of andere manier gesubsidieerd nog wel),of snijboontjes uit kenia laten aanrukken....of de JIT zottigheid
Oud 12 maart 2011, 07:52   #34
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

als er 1 brood in de winkel ligt, en ik tezamen met een tweede persoon zijn hongerige mensen die dat brood willen kopen;

dan zal ik eerst de vraagprijs bieden, maar die andere persoon zal hoger gaan omdat hij dat kan & dat brood ook wil. Ook ik zal meer bieden... moetens... want ik heb 4 kinderen eten te geven. Ook die andere persoon zal hoger gaan want een van die zijn kinderen is een belgske (=een dom & verwend kind).

Is dat speculatie?

Vervang nu mij door Amerika, en de andere persoon door China. Voeg daar nog eens India en Europa bij...

Dit is niet kwaadaardigheid van speculanten... dit is gewoon trachten stand te houden in een moment waar olie schaarser is. En achterhouden!? Behalve nationale reserves is olie te kostbaar om achter te houden, alle bovenstaanden stoken dat op in hun economie.

Laatst gewijzigd door Raven : 12 maart 2011 om 07:52.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2011, 11:45   #35
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
correctie;OPEC probeert vat te houden op de prijzen door de beschikbaarheid van olie op de markt te regelen(waar zij,als grootste gecoordineerde leveranciers,toe in staat zijn)

Het is niet in het belang van OPEC dat er,wegens de akties van speculanten ,snelle prijsschokken komen,die doorwerken in de markt.
Korte felle prijsschokken veroorzaken uiteindelijk geen winst op lange termijn,gezien wat op gaat uiteindelijk ook weer naar beneden komt,en in de tussentijd alleen maar voor verwarring en administratieve kosten gezorgd heeft....

Vergeet niet: om speculatieredenen komen nu honderden miljoenen liters olie niet op de markt maar worden ze achtergehouden door hun opkopers,wachtend tot een "geschikt" moment....
Maar als uiteindelijk een prijs van ,pakweg ,200 dollar per barrel meer definitief wordt (zoals we alweer een tijdje hebben leren leven met prijzen boven de 100 dollar per barrel)dan zal OPEC daar heel goed mee kunnen leven dank u
Ik meen dat hogere prijzen ge-offset worden door lagere economische groei en misschien zelfs een inkrimping. De effecten daarvan werken nog veel langer door en duren meestal jaren.
Verder stimuleert de hogere prijzen het gebruik van duurdere aardoliebronnen zoals teerzand/zeebodem en dit bedreigt de marktpositie van de OPEC
Oud 12 maart 2011, 11:55   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
als er 1 brood in de winkel ligt, en ik tezamen met een tweede persoon zijn hongerige mensen die dat brood willen kopen;

dan zal ik eerst de vraagprijs bieden, maar die andere persoon zal hoger gaan omdat hij dat kan & dat brood ook wil. Ook ik zal meer bieden... moetens... want ik heb 4 kinderen eten te geven. Ook die andere persoon zal hoger gaan want een van die zijn kinderen is een belgske (=een dom & verwend kind).

Is dat speculatie?

Vervang nu mij door Amerika, en de andere persoon door China. Voeg daar nog eens India en Europa bij...

Dit is niet kwaadaardigheid van speculanten... dit is gewoon trachten stand te houden in een moment waar olie schaarser is. En achterhouden!? Behalve nationale reserves is olie te kostbaar om achter te houden, alle bovenstaanden stoken dat op in hun economie.
Als men eens de prijs vastlegt en de benodigde vaten op voorhand reserveert dan zou men de prijs niet 5 keer per dag moeten aanpassen omdat er ergens iemand een niesbui heeft. En iedereen zou weten wat het kost op voorhand.
Oud 12 maart 2011, 11:58   #37
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als men eens de prijs vastlegt en de benodigde vaten op voorhand reserveert dan zou men de prijs niet 5 keer per dag moeten aanpassen omdat er ergens iemand een niesbui heeft. En iedereen zou weten wat het kost op voorhand.
De kopers doen dit ook, maar zij laten de opgekochte voorraden liggen tot ze er nog een bijkomende winst op hebben.
Oud 12 maart 2011, 12:14   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

in principe zouden we dat zelf kunnen regelen ook, door bvb als een prijs 10% omhoogstuikt, de strategische voorraad met 1 dag te doen zakken...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2011, 12:15   #39
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
in principe zouden we dat zelf kunnen regelen ook, door bvb als een prijs 10% omhoogstuikt, de strategische voorraad met 1 dag te doen zakken...
Idd, ik heb nog mazoet en ik koop ook alleen in de dalen, en als het duur is stel ik zo lang mogelijk uit.
Oud 12 maart 2011, 16:55   #40
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Ja, inderdaad, sommigen speculeren puur met hun financiële middelen, anderen met hun voorraad. Maar waarom worden die laatste aangezet om nu in te slaan, en wie profiteert daar van?
Mijn vraag blijft: welke partijen betrokken in de hele olieketen hebben er belang bij dat het aanbod de vraag goed volgt, en dus dat de prijs stabiliseert?
Volgens mij: geen enkele partij hecht daar belang aan. En wij, particulieren, betalen het gelag.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be