Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2011, 13:00   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-in-alle-autos

Beste mensen

waarom die hypocrisie van de staat?

Hoeveel moeders en vaders zijn hun lieve dochters kwijt door een verschikkelijke ongeval? Hoeveel kettingbotsingen zijn er allemaal niet gebeurd.?

Waarom altijd eerst genezen dan voorkomen?

Waarom niet "beter voorkomen dan genezen"????

Hoeveel ouders treuren niet voor hun kinderen?

Zou het niet beter zijn om de auto's te begrenzen met een snelheidsbegrenzer tot 130 kilometers per uur of 140 kilomters per uur?

Maar de Belgische staat vreest het verlies van haar inkomsten. Dus de Belgische bevolking moet opstaan en moet dit afdwingen
Het is wel heel naïef om te denken dat er veel mensen sterven door te hard rijden. Meestal is het probleem gewoon dat automobilisten niet goed kijken, of bijvoorbeeld de verkeersregels niet kennen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 13:03   #22
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het is wel heel naïef om te denken dat er veel mensen sterven door te hard rijden. Meestal is het probleem gewoon dat automobilisten niet goed kijken, of bijvoorbeeld de verkeersregels niet kennen.
Ook dat is op te lossen met voldoende computerkracht en dat zal dan volgens mij ook de toekomst van het personen- en vrachtvervoer zijn. Binnen vijftig jaar (en dan schat ik het ruim) zullen onze kleinkinderen lachen met de tijden dat mensen nog zelf met hun auto mochten rijden en daardoor elk jaar duizenden doden vielen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 13:08   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ook dat is op te lossen met voldoende computerkracht en dat zal dan volgens mij ook de toekomst van het personen- en vrachtvervoer zijn. Binnen vijftig jaar (en dan schat ik het ruim) zullen onze kleinkinderen lachen met de tijden dat mensen nog zelf met hun auto mochten rijden en daardoor elk jaar duizenden doden vielen.
laat ons hopen dat dat geen 50 jaar zal moeten duren

mercedes én volvo bezitten vandaag reeds werkende technologie ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 13:19   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Het draaide om de oorzaak, niet de gevolgen.
Daarom dat ik net de vraag stel. Jij haalt er een voorbeeld waar snelheid de oorzaak was, om aan te tonen dat een snelheidsbegrenzer op 130 (of 120, 150, whatever) nodig is. Dan is de logische vraag of de oorzaak van dat ongeval werkelijk het feit was dat die wagen sneller dan 130 kon?

Citaat:
Eigenlijk hallucinant dat men een laag gemiddelde simpelweg van tafel veegt, een leven is veel meer als een cijfer. Elke individuele dode die kan ontweken worden zou toch heel de maatregel de moeite waard moeten maken?
Nee, niet noodzakelijk. Als we wegverkeer alltogether verbieden, dan gaat de mogelijke reductie van het aantal verkeersdoden nog veel groter zijn, maar dat maakt het nog geen goed idee.

Laatst gewijzigd door Sfax : 23 maart 2011 om 13:20.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 13:50   #25
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of janken.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 14:07   #26
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/...-in-alle-autos

Beste mensen

waarom die hypocrisie van de staat?

Hoeveel moeders en vaders zijn hun lieve dochters kwijt door een verschikkelijke ongeval? Hoeveel kettingbotsingen zijn er allemaal niet gebeurd.?

Waarom altijd eerst genezen dan voorkomen?

Waarom niet "beter voorkomen dan genezen"????

Hoeveel ouders treuren niet voor hun kinderen?

Zou het niet beter zijn om de auto's te begrenzen met een snelheidsbegrenzer tot 130 kilometers per uur of 140 kilomters per uur?

Maar de Belgische staat vreest het verlies van haar inkomsten. Dus de Belgische bevolking moet opstaan en moet dit afdwingen
Een nogal onnozel voorstel, me dunkt.
Wat baat het een auto te begrenzen tot 130 km/u als die daarmee nog steeds aan 90 km/u door een bebouwde kom kan razen? Een bebouwde kom, waar je veel meer kans hebt om kinderen tegen te komen dat een autosnelweg ...

En denk je echt dat we onze gigantische staatsschuld aan het aflossen zijn met het geld uit de boetes voor verkeersovertredingen?
Oud 23 maart 2011, 14:25   #27
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Het is vrij simpel om een systeem in de wegen te leggen waarop de boord-elektronica kan reageren. Bijvoorbeeld : aan scholen gaat de auto automatisch niet sneller dan 30.
Maar dan slachten ze de kip met de gouden eieren.
Want snelheidsovertredingen zijn de perfecte bijkomende belastingen.
Geloof maar nooit dat zoiets zal gedaan worden.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 14:39   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Of janken.
waarom ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 14:51   #29
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Mijn snelheid is al vanzelf begrensd door de bezineprijs...
Oud 23 maart 2011, 14:57   #30
Johnny Blaze
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom ?
Ik zou janken als ik mijn auto niet meer zelf kan besturen en geen motor meer hoor zingen.
Oud 23 maart 2011, 15:10   #31
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik zou janken als ik mijn auto niet meer zelf kan besturen en geen motor meer hoor zingen.
Koop dan al maar een doos Kleenexen, want dat komt er sowieso aan. Je zal wellicht wel nog zelf kunnen rijden op circuits en zo, dus dat is misschien een troost.
Oud 23 maart 2011, 15:11   #32
Johnny Blaze
Minister

Standaard

Citaat:
Koop dan al maar een doos Kleenexen, want dat komt er sowieso aan. Je zal wellicht wel nog zelf kunnen rijden op circuits en zo, dus dat is misschien een troost.
Sublimo zakdoekskes uit de aldi werken even goed.

Tijd voor een oldtimer dan zonder elektronica. Wordt lachen als ik powerslide voorbij die elektrische begrensde nest

Laatst gewijzigd door Johnny Blaze : 23 maart 2011 om 15:15.
Oud 23 maart 2011, 15:15   #33
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo een vaart zal het niet lopen, denk je echt dat ze in Brussel wakker liggen van enkele honderden doden?
Als het aantal doden verminderen ECHT een prioriteit was, plukten ze aktief de "gevaren op de weg" uit het verkeer.

We kunnen ons natuurlijk allemaal weer te paard of per kameel verplaatsen....al vallen er ook daarbij slachtoffers.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 15:19   #34
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Zo een vaart zal het niet lopen, denk je echt dat ze in Brussel wakker liggen van enkele honderden doden?
Als het aantal doden verminderen ECHT een prioriteit was, plukten ze aktief de "gevaren op de weg" uit het verkeer.

We kunnen ons natuurlijk allemaal weer te paard of per kameel verplaatsen....al vallen er ook daarbij slachtoffers.
Ik heb nergens geschreven dat er geen auto's meer zullen rondrijden. Ik heb wel geschreven dat ze de zwakke schakel er zullen uithalen. En die zwakke schakel, dat is de mens. Net zoals het puntlaswerk aan een auto 20 jaar geleden nog volledig door mensen gedaan werd en vandaag volledig door robots gebeurt.
Oud 23 maart 2011, 15:19   #35
Steve_M

Standaard

Citaat:
Sublimo zakdoekskes uit de aldi werken even goed.

Tijd voor een oldtimer dan zonder elektronica. Wordt lachen als ik powerslide voorbij die elektrische begrensde nest

Hey, ik ben ook al gaan racen op een circuit met die auto.
Oud 23 maart 2011, 15:23   #36
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Ik vind een snelheidsbegrenzer op 130 levensgevaarlijk.
Een goede chauffeur weet dat het vaak verstandiger is om op te trekken dan te remmen.
Ik heb reeds meegemaakt dat ik mijn toegelaten snelheid op de autosnelweg aanhoud, maar plots gebeurd er iets waardoor ik kortstondig moet optrekken.
Met een begrenzer zou dit onmogelijk zijn.
Oud 23 maart 2011, 15:34   #37
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens geschreven dat er geen auto's meer zullen rondrijden. Ik heb wel geschreven dat ze de zwakke schakel er zullen uithalen. En die zwakke schakel, dat is de mens. Net zoals het puntlaswerk aan een auto 20 jaar geleden nog volledig door mensen gedaan werd en vandaag volledig door robots gebeurt.
't Zou me sterk verbazen dat de overheid dergelijk initiatief zou nemen, ze zijn vandaag nog niet in staat de bestaande infrastructuur op een redelijk niveau te krijgen/houden laat staan iets dergelijks op poten, te zetten.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 16:27   #38
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik heb reeds meegemaakt dat ik mijn toegelaten snelheid op de autosnelweg aanhoud, maar plots gebeurd er iets waardoor ik kortstondig moet optrekken.
Meer afstand houden?
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 17:43   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik vind een snelheidsbegrenzer op 130 levensgevaarlijk.
Een goede chauffeur weet dat het vaak verstandiger is om op te trekken dan te remmen.
Met een begrenzer zou dit onmogelijk zijn.
Niemand weet immers hoe de autobestuurders gaan rijden met een op 120-begrensde-auto betreft alle andere mogelijke ongevaloorzaken ?

Gaan die postief of negatief evolueren ?
Wat met het rijgedrag op de ~3 maal zo dodelijke overige wegen per voertuigkilometer
http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf / laatste kolommen.

Enkele vbn:

- gaat er meer of minder veiligheidsafstand gehouden worden ?

- gaat er langer in "mekaars" dode hoeken gereden worden (meer of minder kolonneverkeer, ook met bumperklevers ?)

- gaat er (daarbij) meer of minder voorrangsnegaties gepleegd worden ? (veranderen van rijstrook zonder opletten... ; iedereen gaat quasi even snel rijden, en niemand wil graag afgeblokt worden achter een camion of bus aan 90 kmh).

- gaan de richtingsaanwijzers meer of minder gebruikt worden ?
(gaan de bestuurders daarbij ook nog in hun spiegels kijken ?)

- gaat er nog rechts gehouden worden op de snelweg als het vlot mogelijk is ? ( niemand wil lang afgeblokt worden, ttz gaan de files langer worden omdat bijna iedere auto het linkervak meer gaat willen blijven benutten aan de begrensde 120 ).

- gaan de bestuurders meer of minder alert met het autorijden bezig zijn ? (oplettendheid) tov van de langzamere voertuigen (camions, bussen, moto´s,... auto´s,- met sleep,... ).

- gaat de monotone 120 kmh op rustigere snelwegen geen nadelige gevolgen hebben op de concentratie ?
(25 % van de dodelijke ongevallen op rustigere snelwegen gebeuren door indommelen/-vermoeidheid/-slaaptekort/-slaapziekte, bij bepaalde personen ook te wijten aan "parameter: monotone snelheid"...)

- ... vul maar aan.

Indicatie:

In Duitsland was de verhouding verkeersdoden volgens de lengte van de beperkte/onbeperkte snelwegen identiek.
Bron:
Citaat:
http://www.etsc.eu/documents/Speed_Fact_Sheet_1.pdf
German Autobahn: The Speed Limit Debate

Speed: a basic risk factor

...
One argument used in favour of the status quo is that a similar proportion of deaths on the motorways in Germany occur on sections without speed limits as on sections with limits.
According to the German Statistics Agency, ...]
Figure 2: Lethal accidents on German motorways:
Figure 3: Deaths on the Autobahn for 2005 by speed limit at accident sites (Deutsche Hochschule der Polizei): ...]
Zie ook mijn handtekening hieronder:
Ondertussen zijn 5 Bundesländer veiliger qua verkeersdoden/inwoner als Nederland. Het veiligste Europees land is UK, dan volgt Zweden, Nederland, Duitsland, Malta,.. ; dat is de top 5 van de 27 landen van de EU.
(2 Bundesländer zijn zelfs "veiliger" als UK).

Verkeersdoden/miljoen inwoners 2009, 2010* enkel D officieel:

1. United Kingdom: 38
2. Sweden: 39
3. Netherlands: 44
4. Germany: 51(2009); 45* (2010)
5. Malta: 51
6. Finland: 53
7. Ireland: 54
8. Denmark: 55
9. Spain: 58
10. Slovakia: 64
[....]
21. Belgium: 89

Zijn in UK, S, NL, D,... de auto´s dan begrensd op 120 of 130 ?

Laatst gewijzigd door Micele : 23 maart 2011 om 17:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 17:47   #40
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
typisch dat mensen dingen vinden die verboden mogen worden die ze dan zelf niet doen, al s30% rookt vindt dus 70% dat je niet mag roken achter het stuur... capité ?

ik vind dus dat je snelheidsbegrenzers mag stoppen in de auto, die je dan ook mag overrulen als je dat wilt, maar dan begrenzers die meegaan met de verkeersborden langs straat of met uw GPS gestuurd en een uptodate database.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be