Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2011, 21:38   #21
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Brussel is bij mijn weten een Franstalige stad. Punt uit. Of u of ik dat nu goedvinden of niet.

En nu nog wat met uw beentjes op de grond stampen...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 22:33   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

En nu nog wat met uw beentjes op de grond stampen...
Feiten zijn feiten. Men moet dit niet proberen te verdraaien zoals VDB dit tracht te doen. Ik zeg het ook niet graag dat Brussel een Franstalige stad is. Maar het is nu eenmaal zo. En dus, de kleine 100.000 Vlamingen die nog wonen in Brussel moeten we proberen een hart onder de riem te steken en hen permanent blijven steunen. Meer valt er niet over te zeggen.

Behalve dan het triestige feit dat wij Nederlandstaligen in België een hoofdstad hebben die Franstalig is. En dus moeten we Brussel terug proberen te vernederlandsen.

Laatst gewijzigd door system : 5 april 2011 om 22:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2011, 22:59   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Feiten zijn feiten. Men moet dit niet proberen te verdraaien zoals VDB dit tracht te doen. Ik zeg het ook niet graag dat Brussel een Franstalige stad is. Maar het is nu eenmaal zo. En dus, de kleine 100.000 Vlamingen die nog wonen in Brussel moeten we proberen een hart onder de riem te steken en hen permanent blijven steunen. Meer valt er niet over te zeggen.

Behalve dan het triestige feit dat wij Nederlandstaligen in België een hoofdstad hebben die Franstalig is. En dus moeten we Brussel terug proberen te vernederlandsen.
Brussel heeft tegenwoordig een heel diverse bevolking, waarvan een bijzonder groot aantal gezinnen een andere huistaal spreekt dan het Nederlands of het Frans. Brussel is dus al lang niet meer die Franstalige stad van enkele decennia geleden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 12:00   #24
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brussel heeft tegenwoordig een heel diverse bevolking, waarvan een bijzonder groot aantal gezinnen een andere huistaal spreekt dan het Nederlands of het Frans. Brussel is dus al lang niet meer die Franstalige stad van enkele decennia geleden.
Eerst en vooral zou ik wel eens een bron willen zien bij de cijfers die u enkele posts geleden aanhaalde.

En stel dat u gelijk heeft dan zijn er twee mogelijke conclusies: ofwel maken we die andere talen (niet Frans of niet Nederlands) tot officiële talen, maar laat ons eerlijk zijn dat vindt niemand een goed idee. Dus blijft enkel nog de mogelijkheid de officiële Brusselse talen op Nederlands en Frans te houden eventueel aangevuld met Engels (EU en dergelijke). Maar laat ons naar de realiteit kijken, op dit moment is Brussel officieel volledig tweetalig (50% NL, 50% FR), in realiteit is het 15%-85%.

Straf is natuurlijk wel dat het dikwijls de vlaggenzwaaiers zijn die tegelijk roepen om de faciliteiten af te schaffen in de rand, maar in Brussel wel het "status quo" te behouden.
Patrijs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 12:04   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs Bekijk bericht
Eerst en vooral zou ik wel eens een bron willen zien bij de cijfers die u enkele posts geleden aanhaalde.

En stel dat u gelijk heeft dan zijn er twee mogelijke conclusies: ofwel maken we die andere talen (niet Frans of niet Nederlands) tot officiële talen, maar laat ons eerlijk zijn dat vindt niemand een goed idee. Dus blijft enkel nog de mogelijkheid de officiële Brusselse talen op Nederlands en Frans te houden eventueel aangevuld met Engels (EU en dergelijke). Maar laat ons naar de realiteit kijken, op dit moment is Brussel officieel volledig tweetalig (50% NL, 50% FR), in realiteit is het 15%-85%.

Straf is natuurlijk wel dat het dikwijls de vlaggenzwaaiers zijn die tegelijk roepen om de faciliteiten af te schaffen in de rand, maar in Brussel wel het "status quo" te behouden.
Daar is niets "strafs" aan, juist omdat de faciliteiten een welbepaald doel hadden en hebben (u kan het nalezen in het rapport van de Commissie-Harmel) waarbij ze geen tweetaligheid inhouden, daar waar men in Brussel een officiële tweetaligheid heeft vastgelegd. Niet omwille van het louter demografische aspect, maar ook en vooral omwille van de rol die Brussel speelt: de ontmoetingsplaats van de twee grote gemeenschappen van dit land. Brussel kan dus niet los gezien worden van zijn hoofdstedelijke rol.

En waarom geen andere talen invoeren? In Rijsel wordt het Arabisch ook niet de twee officiële taal. Ook in Borgerhout wordt Arabisch dat niet. Ook in Duitsland wordt Turks dat niet, alhoewel daar een heel grote Turkse gemeenschap woont. De logica is immers nog steeds dat niet een bestaande gemeenschap zich hoort aan te passen aan nieuwkomers, maar wel omgekeerd. Dus ook op taalkundig vlak.
Oud 7 april 2011, 12:17   #26
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Daar is niets "strafs" aan, juist omdat de faciliteiten een welbepaald doel hadden en hebben (u kan het nalezen in het rapport van de Commissie-Harmel) waarbij ze geen tweetaligheid inhouden, daar waar men in Brussel een officiële tweetaligheid heeft vastgelegd. Niet omwille van het louter demografische aspect, maar ook en vooral omwille van de rol die Brussel speelt: de ontmoetingsplaats van de twee grote gemeenschappen van dit land. Brussel kan dus niet los gezien worden van zijn hoofdstedelijke rol.
Akkoord, maar net om die reden zou je ook kunnen pleiten voor Brussel als hoofdstad van Europa en dus met Engels als extra taal.
Maar los van dat mooie symbool, bekijk het even realistisch... Waarom is het wel mogelijk om in een stad waar 15% Nederlandstaligen wonen een tweetalig beleid te voeren terwijl in de rand van die stad waar 15% Franstaligen woont dat niet mogelijk is?

Citaat:
En waarom geen andere talen invoeren? In Rijsel wordt het Arabisch ook niet de twee officiële taal. Ook in Borgerhout wordt Arabisch dat niet. Ook in Duitsland wordt Turks dat niet, alhoewel daar een heel grote Turkse gemeenschap woont. De logica is immers nog steeds dat niet een bestaande gemeenschap zich hoort aan te passen aan nieuwkomers, maar wel omgekeerd. Dus ook op taalkundig vlak.
Zoals ik al zei... geen realistische oplossing.
Oud 7 april 2011, 12:55   #27
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in realiteit is het 15%-85%.
Waar haal je deze cijfers ?
Bron ?
Oud 7 april 2011, 13:33   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar net om die reden zou je ook kunnen pleiten voor Brussel als hoofdstad van Europa en dus met Engels als extra taal.
U kan daar altijd voor pleiten natuurlijk. Alleen is Brussel niet de hoofdstad van de EU, want de EU heeft geen hoofdstad. Daarnaast zie ik trouwens geen reden om de officiële taal te wijzigen in functie van een administratie van een overkoepelend niveau dat trouwens meertalig is en niet enkel en alleen Engelstalig. Er wordt in Frankrijk ook niet gepleit om een apart taalstatuut aan Straatsburg te geven omwille van de aanwezigheid van de eurocraten.
Oud 7 april 2011, 13:35   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar los van dat mooie symbool, bekijk het even realistisch... Waarom is het wel mogelijk om in een stad waar 15% Nederlandstaligen wonen een tweetalig beleid te voeren terwijl in de rand van die stad waar 15% Franstaligen woont dat niet mogelijk is?
Omdat er taalgebieden zijn vastgesteld. De Rand is immers geen tweetalig gebied, maar Nederlands taalgebied met bepaalde faciliteiten voor de Franstaligen. Net zoals Borgerhout ook in Nederlands taalgebied ligt en de ambtelijke taal er is het Nederlands is.
Oud 7 april 2011, 15:49   #30
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

@ job: Gegevens via wikipedia (Brussel), akkoord geen officiële bron... daarom heb ik ook de bovengrens gekozen.

Citaat:
Omdat er taalgebieden zijn vastgesteld. De Rand is immers geen tweetalig gebied, maar Nederlands taalgebied met bepaalde faciliteiten voor de Franstaligen.
Zoals ik al zei... wees realistisch. Die taalgebieden zijn vastgelegd op basis van het aantal inwoners die een bepaalde taal spreken, zo'n dingen veranderen blijkbaar. Ik studeer in Duitsland en dat is één van de dingen die ik hier nooit uitgelegd zal krijgen... hoe het kan dat in een gemeente waar de meerderheid Franstalig is de gemeenteraad in het Nederlands gehouden moet worden.

Citaat:
Net zoals Borgerhout ook in Nederlands taalgebied ligt en de ambtelijke taal er is het Nederlands is.
Dit doet zelfs helemaal niet terzake.

Laatst gewijzigd door Patrijs : 7 april 2011 om 15:49.
Oud 7 april 2011, 16:01   #31
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei... wees realistisch. Die taalgebieden zijn vastgelegd op basis van het aantal inwoners die een bepaalde taal spreken, zo'n dingen veranderen blijkbaar. Ik studeer in Duitsland en dat is één van de dingen die ik hier nooit uitgelegd zal krijgen... hoe het kan dat in een gemeente waar de meerderheid Franstalig is de gemeenteraad in het Nederlands gehouden moet worden.
Als je ze vraagt of in Kleve de gemeenteraadsvergadering in het Duits moet plaatsvinden gaat ze misschien een lampje branden. Als je ze vraagt of de Klever gemeenteraad zou mogen besluiten zich bij Nederland aan te sluiten gaat ze misschien nóg een lampje branden.

Dat is kennelijk alleen normaal als het franstaligen betreft. Dat is kennelijk een soort superburger.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 16:04   #32
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Als je ze vraagt of in Kleve de gemeenteraadsvergadering in het Duits moet plaatsvinden gaat ze misschien een lampje branden. Als je ze vraagt of de Klever gemeenteraad zou mogen besluiten zich bij Nederland aan te sluiten gaat ze misschien nóg een lampje branden.

Dat is kennelijk alleen normaal als het franstaligen betreft. Dat is kennelijk een soort superburger.
Dat komt omdat het Romanen zijn, dat zijn edelen. Germaanse talen klinken als het geblaf van honden. Zo redeneert men. Nu ja, ik alvast niet. Het is schrijnend dat de meerderheid: Frans- én Nederlandstalig er rotsvast in gelooft dat het Frans voor ons veel gemakkelijker is om te leren en het enkel de redelijkheid zou zijn om je uit je naad te werken je beste Schoolfrans boven te halen en niet te verwachten dat Franstaligen zich inspannen Nederlands te leren. Er zijn zelfs Nederlanders die dit geloven.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 16:08.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 16:07   #33
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dat komt omdat het Romanen zijn, dat zijn edelen. Germaanse talen klinken als het geblaf van honden. Zo redeneert men.
ja dat klinkt natuurlijk logisch. Eigenlijk is het een soort promotie als een oorspronkelijk 'Germaanse' gemeente wordt uitverkoren om te worden overgeheveld naar een 'Romaanse' omgeving. Dat is toch een stukje vooruitgang. Dat wil toch iedereen?

andersom is natuurlijk wél uitgesloten. Wie wil er nu boer worden, of fascist.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 16:14   #34
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als kind geloofde ik ook dat Franstaligen taalgehandicapten waren, trouwens. Niet moeilijk. De volwassenen in omgeving waren er zelf rotsvast van overtuigd. Eén zei het zelfs letterlijk op de volgende manier (ik was 5 jaar): “In België is het heel belangrék om goe aw Fraans te kenne, wilde aan een goei job geraken ! Wij Vlaeminge zén d'r in bevoordeild ! Voor oengs is Fraans leire veel gemakkeliker dan dat Vlaemsj leire da is veur Waole !”

Zelfs toen ik 12 was had ik een lerares Frans die met volle overtuiging zei: “Vlamingen zijn sterk bevoordeeld om vreemde talen te verwerven, omdat ze de meeste klanken kunnen uitspraken. Let wel, Nederlanders niet hoor, dat hoor je aan hun accent wanneer ze een vreemde taal spreken. Franstaligen zijn zwaar benadeeld om Nederlands te leren, omwille van de onlogische grammatica en de moeilijke uitspraak, en het is uitzonderlijk wanneer één Franstlig iemand daarin slaagt.”

Toen ik 17 was, een leraar geschiedenis: “Onder Willem I moest de Franstalige burgerij in het Noorden Nederlands leren. Allez, daarvoor moet je wel een Hollander zijn natuurlijk ! Zoals wij Vlamingen weten: die kunnen dat niet !” *gelach in de klas*
en andere leuke van hem
“Let wel ! Het is dus dankzij de Fransen en de Britten dat ons landje onafhankelijk is geworden ! Stel je voor, we hadden Nederlanders geweest anders.”

Nu vind ik mezelf niet intelligent, maar ik wist al snel dat het zever was hoor. Als voor ik in de puberteit zat. Ik snap niet hoe zulke 'domme Belgen' gemaakt worden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 16:17.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 16:17   #35
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoals ik al zei... geen realistische oplossing.
Leer uw geschiedenis, het zou hier een beetje aangenamer zijn om te discuteren.
Oud 7 april 2011, 17:16   #36
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Eentje voor het lijstje scheef getrokken redeneringen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Leer uw geschiedenis, het zou hier een beetje aangenamer zijn om te discuteren.
Ik denk dat ik toch kan zeggen dat ik redelijk goed onderwezen ben in de Europese geschiedenis . Maar ik kies er toch voor mijn keuzes (zeker de belangrijke) te baseren op de huidige realiteit en het toekomstbeeld... Misschien is dat het verschil met nationalisten?
Oud 7 april 2011, 17:33   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Duitsland niet uitgelegd? In Duitsland is de landstaal het Duits, ongeacht het aantal Turken of Turkstaligen die er ergens wonen. Ook zij zijn, net als de Franstalige inwoners in de Vlaamse Rand, ooit van de ene plaats naar de andere plaats komen wonen. Aan hen de gevolgen - ook taalkundige - van hun keuze te aanvaarden. D�*t is realisme.
Oud 7 april 2011, 17:34   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit doet zelfs helemaal niet terzake.
Toch wel, uw stelling is immers als de taal van de meerderheid verandert, moet er een wissel komen van de officiële taal.

Of hebben de Franstaligen dan toch meer rechten dan een andere anderstalige wanneer die in het Vlaams Gewest/Nederlands taalgebied komt wonen?
Oud 7 april 2011, 17:36   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Of vraag hun of het Turks de officiële taal moet worden van bepaalde steden. Een ruime meerderheid van de Turken in de steden of delen van steden. Denken we maar aan Kreuzburg dat door de Duitsers "Klein Istanbul" wordt genoemd.
Oud 7 april 2011, 17:38   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eentje voor het lijstje scheef getrokken redeneringen!
Kunt u ons dan eens zeggen waar de "scheefgetrokken redenering" wel zit?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be