![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Behalve dan het triestige feit dat wij Nederlandstaligen in België een hoofdstad hebben die Franstalig is. En dus moeten we Brussel terug proberen te vernederlandsen. Laatst gewijzigd door system : 5 april 2011 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En stel dat u gelijk heeft dan zijn er twee mogelijke conclusies: ofwel maken we die andere talen (niet Frans of niet Nederlands) tot officiële talen, maar laat ons eerlijk zijn dat vindt niemand een goed idee. Dus blijft enkel nog de mogelijkheid de officiële Brusselse talen op Nederlands en Frans te houden eventueel aangevuld met Engels (EU en dergelijke). Maar laat ons naar de realiteit kijken, op dit moment is Brussel officieel volledig tweetalig (50% NL, 50% FR), in realiteit is het 15%-85%. Straf is natuurlijk wel dat het dikwijls de vlaggenzwaaiers zijn die tegelijk roepen om de faciliteiten af te schaffen in de rand, maar in Brussel wel het "status quo" te behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom geen andere talen invoeren? In Rijsel wordt het Arabisch ook niet de twee officiële taal. Ook in Borgerhout wordt Arabisch dat niet. Ook in Duitsland wordt Turks dat niet, alhoewel daar een heel grote Turkse gemeenschap woont. De logica is immers nog steeds dat niet een bestaande gemeenschap zich hoort aan te passen aan nieuwkomers, maar wel omgekeerd. Dus ook op taalkundig vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar los van dat mooie symbool, bekijk het even realistisch... Waarom is het wel mogelijk om in een stad waar 15% Nederlandstaligen wonen een tweetalig beleid te voeren terwijl in de rand van die stad waar 15% Franstaligen woont dat niet mogelijk is? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Waar haal je deze cijfers ?
Bron ?
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U kan daar altijd voor pleiten natuurlijk. Alleen is Brussel niet de hoofdstad van de EU, want de EU heeft geen hoofdstad. Daarnaast zie ik trouwens geen reden om de officiële taal te wijzigen in functie van een administratie van een overkoepelend niveau dat trouwens meertalig is en niet enkel en alleen Engelstalig. Er wordt in Frankrijk ook niet gepleit om een apart taalstatuut aan Straatsburg te geven omwille van de aanwezigheid van de eurocraten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat er taalgebieden zijn vastgesteld. De Rand is immers geen tweetalig gebied, maar Nederlands taalgebied met bepaalde faciliteiten voor de Franstaligen. Net zoals Borgerhout ook in Nederlands taalgebied ligt en de ambtelijke taal er is het Nederlands is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Vreemdeling
|
![]() @ job: Gegevens via wikipedia (Brussel), akkoord geen officiële bron... daarom heb ik ook de bovengrens gekozen.
Citaat:
Dit doet zelfs helemaal niet terzake. Laatst gewijzigd door Patrijs : 7 april 2011 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Dat is kennelijk alleen normaal als het franstaligen betreft. Dat is kennelijk een soort superburger.
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 16:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
andersom is natuurlijk wél uitgesloten. Wie wil er nu boer worden, of fascist.
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Als kind geloofde ik ook dat Franstaligen taalgehandicapten waren, trouwens. Niet moeilijk. De volwassenen in omgeving waren er zelf rotsvast van overtuigd. Eén zei het zelfs letterlijk op de volgende manier (ik was 5 jaar): “In België is het heel belangrék om goe aw Fraans te kenne, wilde aan een goei job geraken ! Wij Vlaeminge zén d'r in bevoordeild ! Voor oengs is Fraans leire veel gemakkeliker dan dat Vlaemsj leire da is veur Waole !”
Zelfs toen ik 12 was had ik een lerares Frans die met volle overtuiging zei: “Vlamingen zijn sterk bevoordeeld om vreemde talen te verwerven, omdat ze de meeste klanken kunnen uitspraken. Let wel, Nederlanders niet hoor, dat hoor je aan hun accent wanneer ze een vreemde taal spreken. Franstaligen zijn zwaar benadeeld om Nederlands te leren, omwille van de onlogische grammatica en de moeilijke uitspraak, en het is uitzonderlijk wanneer één Franstlig iemand daarin slaagt.” Toen ik 17 was, een leraar geschiedenis: “Onder Willem I moest de Franstalige burgerij in het Noorden Nederlands leren. Allez, daarvoor moet je wel een Hollander zijn natuurlijk ! Zoals wij Vlamingen weten: die kunnen dat niet !” *gelach in de klas* en andere leuke van hem “Let wel ! Het is dus dankzij de Fransen en de Britten dat ons landje onafhankelijk is geworden ! Stel je voor, we hadden Nederlanders geweest anders.” Nu vind ik mezelf niet intelligent, maar ik wist al snel dat het zever was hoor. Als voor ik in de puberteit zat. Ik snap niet hoe zulke 'domme Belgen' gemaakt worden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 april 2011 om 16:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel, uw stelling is immers als de taal van de meerderheid verandert, moet er een wissel komen van de officiële taal.
Of hebben de Franstaligen dan toch meer rechten dan een andere anderstalige wanneer die in het Vlaams Gewest/Nederlands taalgebied komt wonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |