Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2011, 15:09   #21
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kinderen blijven kinderen.

Fatsoenlijke fietspaden, veilige routes naar school, kortom, bescherming van de zwakke weggebruiker gaat veel meer doen als zware boetes.

Toen ik 10 jaar was deed ik ook niet alles wat ma en pa zeiden.
Ik deed inderdaad ook niet alles wat mijn ouders zeiden, maar op het gebied van verkeersveiligheid zou ik zeer streng zijn tov mijn kinderen. Als ze zich niet aan de regels houden dan is het gedaan met alleen of met vriendjes naar school te rijden en dan zet ik ze zelf af aan de schoolpoort tot ze hun lesje wel geleerd hebben.

Het verkeer is gewoon te gevaarlijk om daar laks in te zijn ten overstaan van je kinderen. Het moet je maar overkomen dat het 'toevallig' jouw kleine is die ze van de weg moeten schrapen. Een 'vrije opvoeding' geven ivm verkeersregels is gewoonweg onverantwoord ! Ik ben er overigens zeker van dat je zulke jonge kinderen nog voldoende kan corrigeren. Uiteraard moet je niet beginnen met de regels uit te leggen als ze 14 of 16 jaar oud zijn, want dan krijg je inderdaad een uitgestoken middelvinger terug.

Ik begrijp overigens niet waarom je van een betere infrastructuur / meer veiligheid voor fietsers ten overstaan van strenge boetes een of-of verhaal wenst te maken. Ik zie het allemaal eerder als een en-en verhaal. Betere fietspaden en veiligere wegen zijn perfect mogelijk samenhangend met de strengere aanpak van overtreders.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 19:10   #22
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wil gewoon zeggen dat het verkeer nu eenmaal een risico inhoudt, en we moeten de zwaksten beschermen.

Meederjarige fietsers doe je mee wat je wilt. Die moeten gewoon maar netjes de verkeersregels volgen. Maar ik vraag gewoon dat wij, de automobilisten, rekening houden met kinderen die fietsen. Ze zullen blijven voor je inschieten of met groepjes fietsen. Let er op en anticipeer.
Dat noemen ze defensief rijden. Maar dat gebeurt in de praktijk nauwelijks.
Eigelijk zijn automobilisten er zich totaal niet van bewust dat ze met een potentieel moordwapen op pad zijn. Autorijden is totaal gebanaliseerd. Kijk maar eens hoe ze - al dan niet bellend met de GSM - rondscheuren daarbij enkel oog hebbend om ze snel mogelijk van A naar B te vlammen. ( vb 66 % rijdt te snel in de bebouwde kom ). Vooral mensen die enkel met de auto rijden zijn een potentieel gevaar. Zij bezien alles vanuit hun standpunt al automobilist, maar hebben totaal ervaring als fietser zijnde. Het zijn dat soort mensen die fietspaden kruisen zonder te kijken, hun deur openzwaaien zonder te kijken, ...

Kinderen reageren spontaan. Dat wil zeggen dat als ze een bal zien rollen, ze er gewoon instinctief op aflopen, zonder dat ze zich daarbij vragen bij stellen.
Dergelijk zaken dient een automobilist zoveel mogelijk in te calculeren.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 12 april 2011 om 19:27.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 19:26   #23
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Een automobilist die door het roekeloze gedrag van een fietser deze laatste doodrijdt is ook een 'slachtoffer'. Of denk je dat het je niets doet iemand te overrijden, zelfs zonder dat je er enige schuld aan hebt? Je wordt dan nog vaak door de goegemeente en dergelijke beschimpt als 'doodrijder' en 'moordenaar', zeker als het een kind betreft. Zelfs als het totaal je schuld niet is als automobilist. Dat is een trauma voor de rest van je leven. Een auto kan zich dus ook perfect aan de regels houden in het verkeer, maar toch in een zwaar ongeval betrokken raken door een roekeloze fietser. Daarom moeten deze laatsten even hard aangepakt worden bij overtredingen.
Dat is louter subjectief. Bij een aanrijding tussen een fietsers en automobilist is het zogoed als zeker dat de automobilist er fysiek niets aan overhoudt en de fietser met de zware lichamelijke letsels zit ( als hij het al overleeft ). Dat is de enige objectieve maatstaf. Vandaar ook de term "zwakke weggebruiker".

Vanaf het moment dat je in de wagen stapt, weet je dat je met een moordwapen op pad bent. Dieren en mensen doodrijden is inherent aan autorijden door de snelheden het "ding " op 4 wielen haalt. Zowel kinderen als dieren reageren instinctief en kunnen vb plots de baan overlopen.
Als je dat niet wil tegenkomen, wel dan moet je maar niet autorijden. Doe je dat wel, dan kan je proberen om die kans zo laag mogelijk te houden door defensief te rijden en voldoende traag te rijden.

Tevens moet men door ontwerpen in de infrastructuur dergelijke situaties zoveel mogelijk trachten te vermijden door vb apart liggende fietspaden, tunnels, afsluitingen langs autostrades enz.

Als fietser heb je overigens noch voorrang van links, noch voorrang van rechts. Enkel als je het duidelijk is dat je voorrang krijgt, dan pas kan je het riskeren die te nemen. Neem je voorrang van rechts en heb je daarbij een ongeval is het achteraf van " 't is weer zo ne fietser die perse z'n veurrang moest emme".

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 12 april 2011 om 19:28.
Oud 12 april 2011, 21:40   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

10-jarige kinderen moeten eigenlijk quasi nooit beboet worden. Als ge dat wel vindt, moogt ge van mij naar de psychiatrie.

De draadopstarter vliegt er hier nogal straf in. Bezit niet veel de gave van het oordeel des onderscheids.

Laat ons eens kijken naar fietsers, volwassen fietsers, die vlammen door drukke voetgangersstraten alsof ze een kwartier te laat gaan komen op de afspraak van hun leven.
Of volwassen fietsers die waarlijk gemengde fiets- en voetpaden, wandelwegen langs stromen en rivieren, ... gebruiken om te racen.
Of groepen fietsers die zonder de voorwaarden van het verkeersregelement, de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad (tenzij, waar ik vind dat ze het terecht doen, als het fietspad nog diepere putten bevat als de rijbaan zelve).

Dat zou mijn inziens al ruimschoots voldoende zijn om het leven een stukje aangenamer te maken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2011, 21:49   #25
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Laat dat hier maar vlug komen! Na schooltijd zou je eens moeten tellen hoeveel nonchalante fietsers op hun gemak midden de straat fietsen. Of zelfs bij het oversteken kijken ze nooit naar links en naar rechts. Het zit dus bij de jongeren.

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 12 april 2011 om 21:49.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 01:11   #26
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
10-jarige kinderen moeten eigenlijk quasi nooit beboet worden. Als ge dat wel vindt, moogt ge van mij naar de psychiatrie.De draadopstarter vliegt er hier nogal straf in. Bezit niet veel de gave van het oordeel des onderscheids.

Laat ons eens kijken naar fietsers, volwassen fietsers, die vlammen door drukke voetgangersstraten alsof ze een kwartier te laat gaan komen op de afspraak van hun leven.
Of volwassen fietsers die waarlijk gemengde fiets- en voetpaden, wandelwegen langs stromen en rivieren, ... gebruiken om te racen.
Of groepen fietsers die zonder de voorwaarden van het verkeersregelement, de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad (tenzij, waar ik vind dat ze het terecht doen, als het fietspad nog diepere putten bevat als de rijbaan zelve).

Dat zou mijn inziens al ruimschoots voldoende zijn om het leven een stukje aangenamer te maken.
Gij hebt blijkbaar niet veel scholen of speelpleinen in uw buurt, als ge niet beseft dat er onder de roekeloze en 'vogelvrije' fietsers zich toch ook veel jongeren bevinden. De ouders banaliseren veelal dit gedrag, tot er iets gebeurt uiteraard, maar dan is het voor hen automatisch de schuld van de chauffeur die maar 'defensief' moest rijden. Als iedereen zich aan de verkeersregels hield dan was defensief rijden niet eens nodig, er bestaat overigens geen wet die 'defensief' rijden objectief omschrijft dus eender welke degelijke advocaat maakt brandhout van dit begrip moest het tot een proces komen.
Hoewel een mogelijke veroordeling steeds op de loer ligt. Stel je voor dat je - uiteraard per ongeluk- een fietser zonder licht en zwart gekleed in het pikkedonker overrijdt, dan is het wel zo dat men automatisch de schuld wenst te leggen bij de 'sterke weggebruiker', tenzij je met bewijs kan aantonen dat die fietser onverantwoord reed en dat is niet evident. Normaal moet in ons land voor een veroordeling iemands schuld bewezen worden, maar in het geval van een aanrijding automobilist - fietser met ernstige afloop, is het praktisch altijd de automobilist die zijn onschuld moet zien te bewijzen. Ergens is dat niet logisch.

Ik spreek ook nergens dat ik tienjarige kinderen geldelijk wil beboeten. ik wens ze te dwingen tot verplichte verkeersopvoeding, want als je iets bij kinderen er inramt is de kans ook groot dat je zulke houding nog als volwassene zal hebben. Het is veel moeilijker de gedragingen en mentaliteiten van volwassenen in het verkeer te wijzigen, dan kinderen te corrigeren. Ik wens enkel een lichte overlastboete van 50 euro voor ouders voor jongere kinderen, omdat die meestal door nonchalence en onverschilligheid (of luiheid) toelaten dat hun kinderen wegpiraat spelen en zich daar weinig van aantrekken (wederom, tot er iets gebeurt uiteraard). Om die ouders ergens 'pijn' te doen en hun houding te wijzigen kan je ze niet beter treffen dan in hun beurs.

Laatst gewijzigd door freespirit : 13 april 2011 om 01:12.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 07:25   #27
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Stel je voor dat je - uiteraard per ongeluk- een fietser zonder licht en zwart gekleed in het pikkedonker overrijdt, dan is het wel zo dat men automatisch de schuld wenst te leggen bij de 'sterke weggebruiker', tenzij je met bewijs kan aantonen dat die fietser onverantwoord reed en dat is niet evident.
Inderdaad, zo is het. Men heeft de fietser heilig verklaard. Altijd is het de schuld van de automobilist. Trouwens veel fietser hebben ook geen enkel respect voor voetgangers. Ze zullen zelden stoppen aan een zebrapad om een voetganger door te laten. Ze racen ook over het voetpad als het hen uitkomt. Ze rijden flagrant door het rode licht ook. Ik zie dat iedere dag. Dat ze rechts moeten afslaan is geen excuus. Rood is rood, voor iedereen.

Samengevat: heel veel fietsers gedragen zich alsof de verkeersregels niet voor hen gelden. Wat ze van plan zijn weet je als automobilist nooit, want hun richting aangeven doen ze niet.

Citaat:
Ik wens ze te dwingen tot verplichte verkeersopvoeding, want als je iets bij kinderen er inramt is de kans ook groot dat je zulke houding nog als volwassene zal hebben.
Mijn echtgenote heeft 40 jaar les gegeven aan kinderen van 10 jaar oud. Ook verkeerslessen. Ze is met die verkeerslessen gestopt uit frustratie wegens geen enkele support van de ouders. Er is dus nog veel werk aan de winkel.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 13 april 2011 om 07:30.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 07:29   #28
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Als ik een suggstie mag doen voor zo'n zware straf : dagelijks van de Wetstraat naar het Schumanplein fietsen in de spits.

Is te situeren tussen doodstraf en levenslange dwangarbeid.
Oud 13 april 2011, 08:51   #29
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Inderdaad, zo is het. Men heeft de fietser heilig verklaard. Altijd is het de schuld van de automobilist. Trouwens veel fietser hebben ook geen enkel respect voor voetgangers. Ze zullen zelden stoppen aan een zebrapad om een voetganger door te laten. Ze racen ook over het voetpad als het hen uitkomt. Ze rijden flagrant door het rode licht ook. Ik zie dat iedere dag. Dat ze rechts moeten afslaan is geen excuus. Rood is rood, voor iedereen.

Samengevat: heel veel fietsers gedragen zich alsof de verkeersregels niet voor hen gelden. Wat ze van plan zijn weet je als automobilist nooit, want hun richting aangeven doen ze niet.

Mijn echtgenote heeft 40 jaar les gegeven aan kinderen van 10 jaar oud. Ook verkeerslessen. Ze is met die verkeerslessen gestopt uit frustratie wegens geen enkele support van de ouders. Er is dus nog veel werk aan de winkel.

Fred.
Richting aangeven is verplicht, maar als je het niet doet is het ook niet zo erg want het gerechtshof beslist toch dat het prioritair is je handjes aan het stuur te houden omdat je voertuig anders onstabiel zou zijn :s

Het is al veel te laat om fietsers nog te heropvoeden .. wie zou het trouwens doen .. de ouders die zelf geen bal kennen en zelfs dikwijls het slechte voorbeeld geven ?!?

Misschien kunnen onze heren van lopende zaken fietsplaten terug invoeren
Oud 13 april 2011, 09:57   #30
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zo is het. Men heeft de fietser heilig verklaard. Fred.
De fietser mag wel een beetje heilig verklaard worden. Als je fiets draag je immers bij aan een beter milieu en de maatschappij vaart er ook wel bij doordat je geen giftige stoffen uitstoot en je stil verplaatst. Bovendien is het goed voor je eigen conditie en gezondheid. Kortom fietsen moet gepromoot worden en hoe meer mensen fietsen, hoe beter. .[/quote]

Citaat:
Altijd is het de schuld van de automobilist. .
Dat is niet zo. De automobilist draait op voor de lichamelijke schade, maar de fietser kan wel schuldig bevonden worden en opdraaien voor de materiële schade wanneer blijkt dat hij het ongeval veroorzaakte; ik denk daarbij vb aan wanneer een fietser een rood licht negeert.

Citaat:
Trouwens veel fietser hebben ook geen enkel respect voor voetgangers. Ze zullen zelden stoppen aan een zebrapad om een voetganger door te laten. Ze racen ook over het voetpad als het hen uitkomt. Ze rijden flagrant door het rode licht ook. Ik zie dat iedere dag. Dat ze rechts moeten afslaan is geen excuus. Rood is rood, voor iedereen.
“Ze ze ze” uw veralgemeent een beetje te veel. Het feit dat fietsers niet zo snel zullen stoppen aan een zebrapad heeft andere logische verklaringen. De hele operatie is namelijk vrij omslachtig; je moet ten eerste remmen ( remafstand is ook groter ), eventueel stoppen en je voet aan de grond zetten, veranderen van versnelling en terug optrekken. Met de auto daarentegen is die operatie een fluitje van een cent. Bovendien kan een fietser ook gemakkelijker doorrijden omdat zijn frontaal oppervlak veel kleiner is dan een auto en zal hij eerder daartoe geneigd zijn.

Citaat:
De pot verwijt de ketel … 7/10 automobilisten gebruikt vb de pinkers niet bij een rond punt ( Touring ) ( en dan heb ik het nog niet over het feit dat 66% te snel rijdt in bebouwde kom, dat 50% de voorrangsregels niet kent met betrekking tot fietspaden, ... ). Nochtans een kleine moeite om even je pinker uit te steken en nochtans is het van primordiaal belang in het verkeer zodat anderen kunnen inspelen ( defensief rijden ) op wat je van plan bent. Met die fiets heb je, net zoals met het zebrapad, nog het excuus dat je beter je twee handen aan het stuur houdt om de wegoneffenheden op te vangen of om te kunnen remmen. Als dagelijkse fietser doe ik dat ook zeker niet altijd. Ik sorteer wel steeds voor zodat achterliggend verkeer niet voorbij kan steken. Met de auto gebruik ik steeds mijn pinkers als ik moet afdraaien omdat het daar ook geen enkel probleem oplevert.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 13 april 2011 om 09:59.
Oud 13 april 2011, 10:03   #31
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Kan eigenlijk de topicstarter (gedeeltelijk) gelijk geven.
Het seizoen gaat weer beginnen. Roekeloze would be renners die zich, zonder iets van de verkeersregels aan te trekken, tegen onverantwoordelijke snelheden door het verkeer razen.
Als automobilist weet je instinctmatig de snelheid van andere weggebruikers in te schatten.
Een wielrenner tegen 50 per uur is een gevaar voor zichzelf. Niet dat ik die mensen viseer, (Ik rij zelf ook graag met de fiets) maar iets meer sociaal gedrag zou zeker op z'n plaats zijn.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 10:17   #32
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De fietser mag wel een beetje heilig verklaard worden.
Ja, maar dat stelt hem niet boven de wet.

Citaat:
Als je fiets draag je immers bij aan een beter milieu en de maatschappij vaart er ook wel bij doordat je geen giftige stoffen uitstoot en je stil verplaatst. Bovendien is het goed voor je eigen conditie en gezondheid. Kortom fietsen moet gepromoot worden en hoe meer mensen fietsen, hoe beter. .
Ik ben daar ten dele mee akkoord. Maar ik zie ze liever niet op heel drukke plaatsen zoals Gent Dampoort. Dat is om ongelukken vragen. Fietsen en gemotoriseerde voertuigen gaan niet samen, daar.

Citaat:
“Ze ze ze” uw veralgemeent een beetje te veel.
80%.

Citaat:
Het feit dat fietsers niet zo snel zullen stoppen aan een zebrapad heeft andere logische verklaringen.
De wet zegt dat voetgangers op het zebrapad voorrang hebben bij groen licht. Punt. Verkeersregels zijn er om na te volgen, door iedereen. Als zo een kwibus mijn oude moeder die slecht te been is aanrijdt stamp ik hem op de grond met gans zijn fietsenwinkel.

Citaat:
De pot verwijt de ketel … 7/10 automobilisten gebruikt vb de pinkers niet bij een rond punt ( Touring )
Hier heb je volledig gelijk. Ik erger mij daar ook aan, als automobilist.

PS: ik heb vroeger veel gefietst en zal het ooit opnieuw gaan doen. Maar in de stad krijgen ze mij niet meer. Of men zou gans de infrastructuur moeten wijzigen. Ik blijf er bij: op heel drukke plaatsen gaan fietsen en auto's gewoon niet samen. Men wil nu met alle geweld dat fietsers zich daar toch tussen wringen met alle gevolgen vandien. Er gebeuren dan ongelukken waar eigenlijk niemand schuld aan heeft. Je kunt van een fietser niet verwachten dat hij alle auto's heeft gezien en van een automobilist dat hij alle fietsers heeft gezien.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 10:49   #33
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat noemen ze defensief rijden. Maar dat gebeurt in de praktijk nauwelijks.
Eigelijk zijn automobilisten er zich totaal niet van bewust dat ze met een potentieel moordwapen op pad zijn. Autorijden is totaal gebanaliseerd. Kijk maar eens hoe ze - al dan niet bellend met de GSM - rondscheuren daarbij enkel oog hebbend om ze snel mogelijk van A naar B te vlammen. ( vb 66 % rijdt te snel in de bebouwde kom ). Vooral mensen die enkel met de auto rijden zijn een potentieel gevaar. Zij bezien alles vanuit hun standpunt al automobilist, maar hebben totaal ervaring als fietser zijnde. Het zijn dat soort mensen die fietspaden kruisen zonder te kijken, hun deur openzwaaien zonder te kijken, ...

Kinderen reageren spontaan. Dat wil zeggen dat als ze een bal zien rollen, ze er gewoon instinctief op aflopen, zonder dat ze zich daarbij vragen bij stellen.
Dergelijk zaken dient een automobilist zoveel mogelijk in te calculeren.
Juist en daarom heeft het geen enkel nut om boetes op te leggen aan hun.

De automobilist dient hier gewoon rekening mee te houden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 10:50   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Kan eigenlijk de topicstarter (gedeeltelijk) gelijk geven.
Het seizoen gaat weer beginnen. Roekeloze would be renners die zich, zonder iets van de verkeersregels aan te trekken, tegen onverantwoordelijke snelheden door het verkeer razen.
Als automobilist weet je instinctmatig de snelheid van andere weggebruikers in te schatten.
Een wielrenner tegen 50 per uur is een gevaar voor zichzelf. Niet dat ik die mensen viseer, (Ik rij zelf ook graag met de fiets) maar iets meer sociaal gedrag zou zeker op z'n plaats zijn.
Wielerterroristen =! schoolgaande kinderen.
Oud 13 april 2011, 11:33   #35
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist en daarom heeft het geen enkel nut om boetes op te leggen aan hun.

De automobilist dient hier gewoon rekening mee te houden.
En de ouders hebben geen aansprakelijkheid zeker ... een kind is niet alleen voor't kindergeld !!
Automobilisten moeten sowieso al mogelijke gevaren inschatten, maar dat wil niet zeggen dat je gevaren moet gaan kweken hé!
Oud 13 april 2011, 11:38   #36
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Ik begrijp de commotie niet..tegenwoordig worden bijna alle kinderen tot op de speelplaats gereden..de fiets is out..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 12:47   #37
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Laat dat hier maar vlug komen! Na schooltijd zou je eens moeten tellen hoeveel nonchalante fietsers op hun gemak midden de straat fietsen.
Ik fiets binnen de bebouwde kom meestal midden op de straat. Dat is ook gewoon het veiligst.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 12:48   #38
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik begrijp de commotie niet..tegenwoordig worden bijna alle kinderen tot op de speelplaats gereden..de fiets is out..
Dat men alle kinderen met de auto naar school brengt gaat zich op de lange duur wreken.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 13:17   #39
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
En de ouders hebben geen aansprakelijkheid zeker ... een kind is niet alleen voor't kindergeld !!
Automobilisten moeten sowieso al mogelijke gevaren inschatten, maar dat wil niet zeggen dat je gevaren moet gaan kweken hé!
Rij dan niet in de bebouwde kom. Dat zijn nu eenmaal zones waar mensen wonen, winkelen en naar school gaan.

De auto moet niet overal koning zijn.
Oud 13 april 2011, 14:21   #40
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil gewoon zeggen dat het verkeer nu eenmaal een risico inhoudt, en we moeten de zwaksten beschermen.

Meederjarige fietsers doe je mee wat je wilt. Die moeten gewoon maar netjes de verkeersregels volgen. Maar ik vraag gewoon dat wij, de automobilisten, rekening houden met kinderen die fietsen. Ze zullen blijven voor je inschieten of met groepjes fietsen. Let er op en anticipeer.
Rekening houden ja, defensief rijden ja, beschermen ja, maar dat ontheft de "zwakke" weggebruiker niet van zijn of haar verantwoordelijkheden. Of bij uitbreiding, als je het over kinderen hebt, dat ontheft hun ouders, voogden of toezichters niet van hun verantwoordelijkheden.

Zelfs al zijn het kinderen, iedereen binnen het verkeer heeft zijn verantwoordelijkheid, en die hoort nageleefd te worden. Anders ga je bepaalde groepen deresponsabiliseren en andere groepen onterecht culpabiliseren. Het feit dat een automobilist hier quasi de facto schuldig is wanneer er een zwakke weggebruiker bij betrokken is, is gewoon wraakroepend en is gewoon een verkeerd signaal. Mensen gaan zich onkwetsbaar achten en gaan domme dingen doen. Oversteken zonder zelfs nog maar één keer te kijken om maar één voorbeeld te geven (ahja, want die auto, die moet maar kunnen stoppen), om daarna heel hard onrecht te roepen wanneer ze aangereden worden.

Voor kinderen: gewoon een kwestie van opvoeding. Ik kreeg in mijn kindertijd ingelepeld dat je in het verkeer altijd voorzichtig moet zijn, en oversteken zonder kijken was compleet uit den boze. Ik doe dat nog steeds, zelfs in winkelstraten met heel beperkt verkeer.

Zwakke weggebruikers die zich onverantwoord gedragen, die mogen even zwaar gestraft worden als automobilisten.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be