![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
niet te bewijzen niet te controleren dus dikke zever en allemaal kleinambtenarelijke intimidatie. ik wil maar zeggen, jongens, soms moeten de belgen wet meer initiatief pakken en wat minder wachten op de kiekens die in hun mond vliegen. kijk ik stel voor dat we een 'biodieselkitje' op de markt brengen met de juiste hoeveelheid methanol/loog en de uitleg erbij, nog een trechtertje om te decanteren, en in een bidonneke van 20liter, vaneerstekeer genoeg om een tankbeurtje mazout te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je er handel wil in drijven kan ik me ook perfect voorstellen dat de overheid er extra inikomsten wil uithalen via het heffen van accijnzen. Maar de vraag is of je accijnzen verschuldigd bent als particulier als je de biodiesel voor eigen gebruik aanmaakt, in beperkte hoeveelheden van vb 100l per maand. Is daar wetgeving over? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En anderzijds, als ze een antwoord gaan geven, zin ze in staat om daar een antwoord op te verzinnen die erop neer zal komen dat je zult de verschuldigde btw en taksen moeten betalen, alhoewel de biodieselproductie voor onze staatskas een aderlating is omdat ze precies niet betaalt vanuit het CO2 neutraliserend effect gerekend. Dus echt waar, wat je zelf doet, moet je u niets van aantrekken dat ze dit gaan achterhalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#25 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In Engeland blijkbaar populair. Daar hebben ze ook een praktische oplossing voor het accijnsprobleem: "Dus heeft de Britse overheid het accijnsprobleem pragmatisch opgelost: iedere automobilist mag accijnsvrij 2500 liter diesel brouwen voor eigen gebruik." Goede deal. Voor mij is 2500l per jaar ruim voldoende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het artikel zegt dat: "De tarieven inzake accijnzen bedoeld in artikel 419, (...) zijn van toepassing op de energieproducten waarop ze betrekking hebben waarvan het percentage biobrandstof dat zij bevatten exclusief voortkomt van <productie>-eenheden die werden erkend door de administratie der douane en accijnzen na aanwijzing door de Commissie tot erkenning, en na het akkoord van de Ministerraad, op basis van een procedure tot oproep van kandidaten, gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. (...)" Dit artikel geldt niet voor een particulier die voor eigen gebruik wat biodiesel aanmaakt, die doet niets onwettigs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke vragen stelt men?
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
De particulier produceert dan niets? Of moet die ook niet goedgekeurd worden? Hoe zit het met de Vlarem? Nu ik ben niet zo thuis in die wetteksten, dus het zou kunnen. Als ge zeker zijt dat het mag, go for it. Maar ik vermoed dat het niet mag.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 7 mei 2011 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Gisteren in de Delhaize 2.71€ voor 2 liter of 1.35€ per liter. Aan de pomp betaalde ik 1.40€/l voor diesel. Nu bekijk ik de prijs van de (goedkoopste) plantaardige olie regelmatig en wat me daarbij opvalt is dat die merkwaardig goed de evolutie van de dieselprijs volgt. En dan wel zodanig dat het nooit echt de moeite loont om er zelf biodiesel van te maken. Op het eerste zicht hebben de twee, plantaardige olie = voeding en diesel = verwarming en mobiliteit, niets met elkaar te maken, maar aangezien hun prijs zo gekoppeld blijkt moeten ze wel met elkaar te maken hebben, en het is ongetwijfeld biodiesel die ze aaneen linkt. Met andere woorden: als er teveel verschil in prijs ontstaat dan wordt plantaardige olie omgevormd tot biodiesel en onder de diesel gemengd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ER is wel een andere contradicitie, want die plantaardige olie is 6%btw, en diesel 21% btw. EN de accijnzen op btw zijn ondertussen gestegen. Dus je zou kunnen veronderstellen dat die kloof wel zichtbaar wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de douane controleerd op het rijden met mazout, en ze komen er achter dat je op plantaardige olie rijd, dan is de kans enorm groot dat je de verschuldigde taks mag betalen. Er is nu eenmaal een grotere portie tax op brandstoffen, bovenop de hogere BTW
En dat dan gezien op het aantal kilometers en het realistische verbruik van de wagen. Langs de andere kant, 'k ben in 20 jaar rijden nog maar 1 keer gecontroleerd op de brandstof.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan is de extra kost voor het labo een kleinigheidje extra.
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() en zelfgemaakte naft?