Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2011, 17:07   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik denk niet dat het illegaal is, zolang ge accijnzen en BTW betaalt.

http://www.ttm.nl/nieuws/id22969-Ove...biodiesel.html

Artikel is wel van 2008, dus de situatie kan veranderd zijn.
mobané gewoon doen, en geen 'kl**t' van aantrekken.
niet te bewijzen
niet te controleren
dus dikke zever en allemaal kleinambtenarelijke intimidatie.

ik wil maar zeggen, jongens, soms moeten de belgen wet meer initiatief pakken en wat minder wachten op de kiekens die in hun mond vliegen.

kijk ik stel voor dat we een 'biodieselkitje' op de markt brengen met de juiste hoeveelheid methanol/loog en de uitleg erbij, nog een trechtertje om te decanteren, en in een bidonneke van 20liter, vaneerstekeer genoeg om een tankbeurtje mazout te maken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2011, 17:09   #22
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het illegaal is, zolang ge accijnzen en BTW betaalt.

http://www.ttm.nl/nieuws/id22969-Ove...biodiesel.html

Artikel is wel van 2008, dus de situatie kan veranderd zijn.
BTW betaal je altijd, die betaal je bij de aankoop van de olie.
Als je er handel wil in drijven kan ik me ook perfect voorstellen dat de overheid er extra inikomsten wil uithalen via het heffen van accijnzen.
Maar de vraag is of je accijnzen verschuldigd bent als particulier als je de biodiesel voor eigen gebruik aanmaakt, in beperkte hoeveelheden van vb 100l per maand. Is daar wetgeving over?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2011, 17:13   #23
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
BTW betaal je altijd, die betaal je bij de aankoop van de olie.
Als je er handel wil in drijven kan ik me ook perfect voorstellen dat de overheid er extra inikomsten wil uithalen via het heffen van accijnzen.
Maar de vraag is of je accijnzen verschuldigd bent als particulier als je de biodiesel voor eigen gebruik aanmaakt, in beperkte hoeveelheden van vb 100l per maand. Is daar wetgeving over?
vraagt dat toch niet aan bekrompen ambtenaren, die weten daar geen antwoord op want er bestaat geen wet voor zo simpel is dat.
En anderzijds, als ze een antwoord gaan geven, zin ze in staat om daar een antwoord op te verzinnen die erop neer zal komen dat je zult de verschuldigde btw en taksen moeten betalen, alhoewel de biodieselproductie voor onze staatskas een aderlating is omdat ze precies niet betaalt vanuit het CO2 neutraliserend effect gerekend.

Dus echt waar, wat je zelf doet, moet je u niets van aantrekken dat ze dit gaan achterhalen.
Oud 30 april 2011, 17:21   #24
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...g&so=FINANCIEN
Oud 30 april 2011, 17:26   #25
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
mobané gewoon doen, en geen 'kl**t' van aantrekken.
niet te bewijzen
niet te controleren
dus dikke zever en allemaal kleinambtenarelijke intimidatie.

ik wil maar zeggen, jongens, soms moeten de belgen wet meer initiatief pakken en wat minder wachten op de kiekens die in hun mond vliegen.

kijk ik stel voor dat we een 'biodieselkitje' op de markt brengen met de juiste hoeveelheid methanol/loog en de uitleg erbij, nog een trechtertje om te decanteren, en in een bidonneke van 20liter, vaneerstekeer genoeg om een tankbeurtje mazout te maken.
Citaat:
Hoofdregels
Er zijn 3 vuistregels op het forum van Politics.be die iedereen moet onthouden:

1. We houden ons aan de wet
http://forum.politics.be/misc.php?do=cfrules
Oud 30 april 2011, 19:05   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zag alberto, dat artikel zegt dus NIETS over takseren voor een consument die voor zichzelf produceert ? Het gaat over IN DE HANDEL BRENGEN...
Oud 7 mei 2011, 16:41   #27
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Bestaat al zoals je hier kan vinden: http://www.amt.nl/Nieuws/Zelf-biodie...10-stappen.htm
In Engeland blijkbaar populair. Daar hebben ze ook een praktische oplossing voor het accijnsprobleem: "Dus heeft de Britse overheid het accijnsprobleem pragmatisch opgelost: iedere automobilist mag accijnsvrij 2500 liter diesel brouwen voor eigen gebruik."
Goede deal. Voor mij is 2500l per jaar ruim voldoende.
Oud 7 mei 2011, 16:53   #28
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
zag alberto, dat artikel zegt dus NIETS over takseren voor een consument die voor zichzelf produceert ? Het gaat over IN DE HANDEL BRENGEN...
Dat klopt.
Het artikel zegt dat: "De tarieven inzake accijnzen bedoeld in artikel 419, (...) zijn van toepassing op de energieproducten waarop ze betrekking hebben waarvan het percentage biobrandstof dat zij bevatten exclusief voortkomt van <productie>-eenheden die werden erkend door de administratie der douane en accijnzen na aanwijzing door de Commissie tot erkenning, en na het akkoord van de Ministerraad, op basis van een procedure tot oproep van kandidaten, gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. (...)"
Dit artikel geldt niet voor een particulier die voor eigen gebruik wat biodiesel aanmaakt, die doet niets onwettigs.
Oud 7 mei 2011, 17:00   #29
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Nee, maar zij kunnen dat dan ook verantwoorden. Als ik als particulier 2000 liter frituurolie ga kopen, dan lijkt me dat nogal op te vallen en dan stelt men vragen...
Wie stelt er vragen?
Welke vragen stelt men?
Oud 7 mei 2011, 17:53   #30
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dit artikel geldt niet voor een particulier die voor eigen gebruik wat biodiesel aanmaakt, die doet niets onwettigs.
Is dat zo?

De particulier produceert dan niets?
Of moet die ook niet goedgekeurd worden?

Hoe zit het met de Vlarem?

Nu ik ben niet zo thuis in die wetteksten, dus het zou kunnen.
Als ge zeker zijt dat het mag, go for it.

Maar ik vermoed dat het niet mag.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 7 mei 2011 om 17:59.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2011, 19:59   #31
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wie stelt er vragen?
Welke vragen stelt men?
Je kan teruggaan naar reactie 17 van deze draad. Daar staat het antwoord op jouw vraag.
Oud 7 mei 2011, 20:19   #32
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Is dat zo?

De particulier produceert dan niets?
Of moet die ook niet goedgekeurd worden?

Hoe zit het met de Vlarem?

Nu ik ben niet zo thuis in die wetteksten, dus het zou kunnen.
Als ge zeker zijt dat het mag, go for it.

Maar ik vermoed dat het niet mag.
In de feiten lijkt het op basis van wat we hier hebben zien voorbijkomen niet verboden, maar de wetgever zou duidelijker kunnen zijn door een regeling zoals die in Engeland te treffen.
Oud 10 maart 2012, 21:49   #33
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Vandaag in Delhaize: 2l frituurolie aan 2.22€, of dus 1.11€/liter.
Ik betaalde gisteren 1.363€ voor een liter diesel.
Het wordt interessant om zelf diesel te maken op basis van plantaardige olie.
Wie is daar al mee bezig?
Dat was april 2011, bijna een jaar geleden.
Gisteren in de Delhaize 2.71€ voor 2 liter of 1.35€ per liter. Aan de pomp betaalde ik 1.40€/l voor diesel.
Nu bekijk ik de prijs van de (goedkoopste) plantaardige olie regelmatig en wat me daarbij opvalt is dat die merkwaardig goed de evolutie van de dieselprijs volgt. En dan wel zodanig dat het nooit echt de moeite loont om er zelf biodiesel van te maken.
Op het eerste zicht hebben de twee, plantaardige olie = voeding en diesel = verwarming en mobiliteit, niets met elkaar te maken, maar aangezien hun prijs zo gekoppeld blijkt moeten ze wel met elkaar te maken hebben, en het is ongetwijfeld biodiesel die ze aaneen linkt.
Met andere woorden: als er teveel verschil in prijs ontstaat dan wordt plantaardige olie omgevormd tot biodiesel en onder de diesel gemengd.
Oud 11 maart 2012, 12:45   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gisteren in de Delhaize 2.71€ voor 2 liter of 1.35€ per liter. Aan de pomp betaalde ik 1.40€/l voor diesel.
Nu bekijk ik de prijs van de (goedkoopste) plantaardige olie regelmatig en wat me daarbij opvalt is dat die merkwaardig goed de evolutie van de dieselprijs volgt. En dan wel zodanig dat het nooit echt de moeite loont om er zelf biodiesel van te maken.
Op het eerste zicht hebben de twee, plantaardige olie = voeding en diesel = verwarming en mobiliteit, niets met elkaar te maken, maar aangezien hun prijs zo gekoppeld blijkt moeten ze wel met elkaar te maken hebben, en het is ongetwijfeld biodiesel die ze aaneen linkt.
Met andere woorden: als er teveel verschil in prijs ontstaat dan wordt plantaardige olie omgevormd tot biodiesel en onder de diesel gemengd.
uiteraard is er een koppeling en niet noodzakelijk via de biosdiesel link, maar gewoonweg door de 'energieinput' die ook stijgt. Laten we zeggen dat biodiesel niet geproduceerd wordt zonder 'energie' erin te stoppen'

ER is wel een andere contradicitie, want die plantaardige olie is 6%btw, en diesel 21% btw. EN de accijnzen op btw zijn ondertussen gestegen. Dus je zou kunnen veronderstellen dat die kloof wel zichtbaar wordt.
Oud 11 maart 2012, 14:10   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als de douane controleerd op het rijden met mazout, en ze komen er achter dat je op plantaardige olie rijd, dan is de kans enorm groot dat je de verschuldigde taks mag betalen. Er is nu eenmaal een grotere portie tax op brandstoffen, bovenop de hogere BTW
En dat dan gezien op het aantal kilometers en het realistische verbruik van de wagen.

Langs de andere kant, 'k ben in 20 jaar rijden nog maar 1 keer gecontroleerd op de brandstof.
Oud 11 maart 2012, 19:12   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als de douane controleerd op het rijden met mazout, en ze komen er achter dat je op plantaardige olie rijd, dan is de kans enorm groot dat je de verschuldigde taks mag betalen. Er is nu eenmaal een grotere portie tax op brandstoffen, bovenop de hogere BTW
En dat dan gezien op het aantal kilometers en het realistische verbruik van de wagen.

Langs de andere kant, 'k ben in 20 jaar rijden nog maar 1 keer gecontroleerd op de brandstof.
je kunt je afvragenals je dat bvb in een 50/50mix rondrijdt of ze dit ook maar één keer gaan snappen dat je op bioolie rijdt, vooral als je alsnog zit te tanken, en dat er tegelijkertijd kunt statement claimen dat die 'fraude' een externe oorzaak moet hebben
Oud 11 maart 2012, 19:33   #37
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
je kunt je afvragenals je dat bvb in een 50/50mix rondrijdt of ze dit ook maar één keer gaan snappen dat je op bioolie rijdt, vooral als je alsnog zit te tanken, en dat er tegelijkertijd kunt statement claimen dat die 'fraude' een externe oorzaak moet hebben
Als je zelf je biodiesel maakt en die mengt met gewone diesel dan kan je dat alleen in het lab opmerken. De kleur is identiek, de vloeibaarheid is identiek en natuurlijk zit er geen rode kleurstof in.
Oud 12 maart 2012, 01:10   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als je zelf je biodiesel maakt en die mengt met gewone diesel dan kan je dat alleen in het lab opmerken. De kleur is identiek, de vloeibaarheid is identiek en natuurlijk zit er geen rode kleurstof in.
Als je sla-olie verkachelt is de geur een weggevertje.

Dan is de extra kost voor het labo een kleinigheidje extra.
Oud 12 maart 2012, 08:56   #39
Zwitser

Standaard

Citaat:
Misschien moet je op zoek gaan naar plantaardige olie in bulk, van een soort niet geschikt voor menselijke consumptie. Een afgekeurde partij olijfolie of zo in grote vaten. Dan zal je wel een stuk minder per liter betalen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 09:59   #40
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

en zelfgemaakte naft?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be