![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus, als ge in het vervolg een voorbeeld wilt geven, geef dan een goed voorbeeld en niet zo'n miskleum. Laatst gewijzigd door system : 17 april 2011 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het woordje 'Nederlanden' heeft geen enkele connotatie of verband met 'Nederlands' of 'Nederlands-sprekend'. De term 'Nederlanden' hier komt van de 'Neder Landen' ofte ' Les Pays (d'en) Bas',, 'De Lage Landen', 'The Low Lands'. En in deze gebieden sprak men Frans, Nederlands en Duits. Laatst gewijzigd door system : 17 april 2011 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() Ik denk dat het juist is om te zeggen dat de natievorming in Franstalig België onbestaande is. Men houdt vast aan een ouderwets door Franstaligen gedomineerd België (waarbij Brussel en Wallonië eentalig Frans moeten zijn en Vlaanderen tweetalig) en aan Frankrijk. Men voelt zich 'belge' en 'francophone', maar men mist elke basiskennis van wat er in Vlaanderen leeft, men kijkt nooit naar de Vlaamse media en men snapt ook totaal niet wat er hier (met 30% voor de N-VA) gaande is. Ze houden enorm van België, maar ik beschouw hen niet als Belgen in een betekenisvolle zin. Ik ben meer 'Belg' dan hen, want ik ben (tot op zekere hoogte) tweetalig en ik volg meer de media langs de andere kant van de taalgrens dan zij! Toch ben ik een Vlaams-nationalist 'pur et dur.'
Ik denk dat bij een opdeling van het land de Franstaligen geen Waals natiegevoel zullen blijken te hebben en het liefst Wallonië met Brussel aan Frankrijk toegevoegd zullen zien. Laatst gewijzigd door respublica : 17 april 2011 om 11:47. |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En heeft door dit goed en makkelijk leven enkel voeling met land en regio verloren. Voor een Vlaming kan hij evengoed in Congo, China, Rusland, Japan, Chili of waar ook ter wereld leven, zolang hij zijn luxe niet moet opgeven. De Franstalige Belgen hinderen de Vlaming in het verhoge van zijn luxe en daardoor is de Vlaming tegen de Franstalige Belg en niet gebonden aan zijn Belgische nationaliteit. |
|
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik en jij, wij behoren niet tot dezelfde natie. Dat zeggen mijn redeneringen, die niet op een grondgebied, maar wel op ideeën en opvattingen gebaseerd zijn. |
|
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb NVA gestemd omdat ik wou stemmen op een partij die NON zegt tot het voorstel goed genoeg is. En tot noch toe doet NVA perfect wat ik van hen gevraagd heb.
![]() |
#28 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() Klopt, N-VA neemt meer haar verantwoordelijkheid dan eender welke partij. Ze doet wat ze aan haar kiezers heeft beloofd: ze gooit haar programma niet zomaar in de prullenbak om in een regering te stappen. Het zijn net de andere 'staatsdragende' partijen die een totaal fout en typisch Belgisch concept hebben van 'verantwoordelijkheid nemen.' In België is verantwoordelijkheid nemen verloochenen voor wat je staat en vier jaar later de verkiezingen verliezen, althans als je een Vlaamse partij bent. Franstalige partijen houden wel gewoon vast aan hun programma's.
Laatst gewijzigd door respublica : 17 april 2011 om 12:38. |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() Het feit dat wij hier samen op hetzelfde forum over hetzelfde onderwerp in dezelfde taal kunnen discussiëren, wijst er al op dat er een verbondenheid bestaat tussen ons, of je dat nu wil of niet. Ik ken je niet persoonlijk, maar het kan best zijn dat ik meer gemeen heb met een regionalistische Waal dan met jou. Toch zijn er dingen die ik met jou deel, die ik met die Waal nooit zal delen. Zulke zaken vormen een natiegevoel; enkel moeten we er nog voor durven uitkomen dat het om een Vlaams natiegevoel gaat.
|
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 17 april 2011 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens mij is het ook geen toeval dat een land met een voornamelijk Franstalige mentaliteit en een Frankrijkgerichtheid én een afkerigheid jegens Nederland, eerder zichzelf identificeert met de naam België dan met Nederland. Immers, Wallonië is geen laagland (ten tijde van de afscheuring van de Zuidelijke Nederlanden was dat wel het geïndustrialiseerde gedeelte), noch is Frankrijk dat. Liever een Latijnse benaming - Frans is immers ook een Latijnse taal - dan een benaming die geografisch eerder een beschrijving is van Nederland en Vlaanderen. Trouwens, vóór men de naam Nederlanden uitvond sprak men over de 'Landen van Herwaarts Over' of 'Les Pays de par deça', om het stukje grond onder Bourgondisch voogdij dat zich aan de andere kant van het Bourgondisch hartland bevond. Maar in principe kan me het Huis van Valois-Bourgondië weinig boeien dan slechts een gebeurtenis. Ik ben iemand die zijn denken laat bepalen door zichzelf en niet door een quasi-religieuze benadering waarbij geschiedenis het instrument is. Die worden bij de meesten tenslotte pas later opgegraven om hedendaagse bestaande natiegevoelens te 'legitimeren' (wat ik al een slecht woord vind ik dezen).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 april 2011 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Of de Spaanse Nederlanden (1699): ![]() Nu hecht ik geen grote waarden aan het bestaan van historische staatkundige eenheden, zeker niet als die gesticht zijn door buitenlandse bezetters. Een natie is voor mij veel meer dan een groep mensen die door toevallige omstandigheden in één land zijn komen te leven. Een natie moet een samen-leving zijn, bestaande uit een groep mensen die dingen met elkaar gemeen hebben. |
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlamingen hebben nog altijd geen natie, de Franstaligen heel België |
|
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(He(o)lan). Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 april 2011 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Bovendien is het een typische slaafse, ja bijna feodale, eigenschap om je volledig te schikken naar anderen. Volgens mij stamt die mentaliteit van het Ultramontanisme. Bij zulke mensen moet je maar 'broek af !' bevelen en hij zit al op de enkels, nog voor je de woorden kunt uitspreken. Mij is het allemaal bevreemdend.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 april 2011 om 14:52. |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |