Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2011, 08:31   #21
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
In alle geval mag eht kerkelijk recht geen voorrrang hebben op het burgerlijk.
Liberale antiklerikale wetgevingen gaan voor op internationale verdragen?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 09:21   #22
giserke
Banneling

Standaard

De afschaffing van het biechtgeheim is een slechte zaak.
Nu kan een misdadiger nog zonder vrees zijn "zonden" opbiechten bij een priester als vertrouwenspersoon. Als het biechtgeheim wordt afgeschaft, gaan ze niet meer uit de biecht praten. maw, de laatste strohalm die deze misdadigers kan ompraten om zich aan te geven, zodat zijn "zonden" kunnen worden vergeven verdwijnt op die mannier.

Laatst gewijzigd door giserke : 19 april 2011 om 09:22.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 09:32   #23
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Nu kan een misdadiger nog zonder vrees zijn "zonden" opbiechten bij een priester als vertrouwenspersoon. Als het biechtgeheim wordt afgeschaft, gaan ze niet meer uit de biecht praten. maw, de laatste strohalm die deze misdadigers kan ompraten om zich aan te geven, zodat zijn "zonden" kunnen worden vergeven verdwijnt op die mannier.
Als ik u goed begrijp zijn de "zonden" van pedofiele priesters die zich niet hebben aangegeven niet vergeven. Deze priesters kregen dan al jaren geen absolutie.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 09:50   #24
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Rogier van der Weyden onthulde de zwakte van de priesters op zijn paneel 'De Absolutie'. De geknielde jongeman in het midden, met het rode kraagje wordt geblinddoekt terwijl hij met zijn handen en gezicht de priester bevredigt. De blinddoek symboliseert dat daarover niet gesproken mocht worden. Men moet de tradities van de H. Roomse kerk in haar historische context beschouwen en niet lichtvaardig veroordelen. (Vergelijk de gevouwen handen en positie van het hoofd van de andere biechtelingen - u kan de foto vergroten met 'control +')

Oud 19 april 2011, 09:57   #25
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als ik u goed begrijp zijn de "zonden" van pedofiele priesters die zich niet hebben aangegeven niet vergeven. Deze priesters kregen dan al jaren geen absolutie.
Ik spreek in katholieke termen, omdat de biecht in de katholieke omgeving bestaat.

Dat laatste weet ik niet.
Oud 19 april 2011, 10:05   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou daar wel eens een wettekst over willen zien. Ik dacht niet dat het biechtgeheim onder beroepsgeheim valt. Dacht dat daar een uitzonderingswet op gold.
De realiteit is natuurlijk dat voor diegenen die geloven hun zieleheil belangrijker is dan de wet volgen.

Het is ook daarom dat Van Gheluwe zo verbaasd is over de commotie, de man heeft gebiecht, zijn zonden zijn hem vergeven.
Oud 19 april 2011, 10:13   #27
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou daar wel eens een wettekst over willen zien. Ik dacht niet dat het biechtgeheim onder beroepsgeheim valt. Dacht dat daar een uitzonderingswet op gold.
Dat lijkt mij juist. Maar wat als het OM de zaak om allerlei redenen seponeert? De officier zal eens katholiek zijn en hij weet dat de rechter ook katholiek is. Tja, dan functioneert er toch een maatschappij binnen de maatschappij, nietwaar. Dus wat helpt dan al dat theoretiseren? Het gaat zoals het gaat.
Oud 19 april 2011, 11:35   #28
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Rogier van der Weyden onthulde de zwakte van de priesters op zijn paneel 'De Absolutie'. De geknielde jongeman in het midden, met het rode kraagje wordt geblinddoekt terwijl hij met zijn handen en gezicht de priester bevredigt. De blinddoek symboliseert dat daarover niet gesproken mocht worden. Men moet de tradities van de H. Roomse kerk in haar historische context beschouwen en niet lichtvaardig veroordelen. (Vergelijk de gevouwen handen en positie van het hoofd van de andere biechtelingen - u kan de foto vergroten met 'control +')
Kunstwerken uit de ME bekijken met de actualiteit van vandaag in het achterhoofd is gewoonlijk geen goed idee. De kans dat je gelijk hebt is erg klein.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 12:42   #29
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is het zijpaneel van de Zeven Sacramenten van Rogier van der Weyden en stelt specifiek de sacramenten van het doopsel, het vormsel en de absolutie voor. Het tafereel dat je beschrijft hoort echter niet bij de absolutie (dat is enkel het stukje helemaal bovenaan) maar bij het vormsel. De blinddoek wordt hier gewoon als initiatie-symbool gebruikt.
Oud 19 april 2011, 13:27   #30
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als je echt gewetensproblemen hebt geef je je jezelf aan, doe je dat niet, dan is het naief te denken dat je iemand kan ompraten om "sociale zelfmoord" te plegen en zeker een pedofiel die denkt dat het allemaal toch niet zo erg is. Ik mag toch veronderstellen dat een biechtvader of een priester een basis aan mensenkennis heeft en kan inschatten of deze persoon zijn misdaden gaat blijven doen of niet. En exact hier wringt het. Waarom mag het biechtgeheim niet geschonden worden wanneer men vermoed dat het slachtoffer van degene die zn misdaden opbiecht nog steeds in gevaar is. Hoe kan hier in hemelsnaam discussie over bestaan.
Skeptic Atheist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 13:41   #31
(petitio principii)
Provinciaal Gedeputeerde

(petitio principii)'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is ook daarom dat Van Gheluwe zo verbaasd is over de commotie, de man heeft gebiecht, zijn zonden zijn hem vergeven.
Vergeven en verder doen. Biechten en verder doen. De kerk bestendigt daar mee een carrousel zonder einde.

De voorstanders stellen 'biechtgeheim' gelijk aan het 'beroepsgeheim' (van bijvoorbeeld een arts. Die vlieger gaat natuurlijk niet op. Die vergelijking loopt mank. Want een (bijvoorbeeld) arts geeft geen absolutie. In de uitvoering van het beroepsgeheim is er geen sprake van iets als 'goe jonge, het is u vergeven, ga nu maar rustig verder'.

Laatst gewijzigd door (petitio principii) : 19 april 2011 om 13:42.
(petitio principii) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 13:57   #32
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skeptic Atheist Bekijk bericht
Als je echt gewetensproblemen hebt geef je je jezelf aan, doe je dat niet, dan is het naief te denken dat je iemand kan ompraten om "sociale zelfmoord" te plegen en zeker een pedofiel die denkt dat het allemaal toch niet zo erg is. Ik mag toch veronderstellen dat een biechtvader of een priester een basis aan mensenkennis heeft en kan inschatten of deze persoon zijn misdaden gaat blijven doen of niet. En exact hier wringt het. Waarom mag het biechtgeheim niet geschonden worden wanneer men vermoed dat het slachtoffer van degene die zn misdaden opbiecht nog steeds in gevaar is. Hoe kan hier in hemelsnaam discussie over bestaan.
Kun jij niet lezen ofwa? Omdat daders dan helemaal NIET naar buiten zullen komen met gegevens, en gewoon verder zullen boeren in de anonimiteit zoals ze bezig waren.
Oud 19 april 2011, 14:02   #33
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Kun jij niet lezen ofwa? Omdat daders dan helemaal NIET naar buiten zullen komen met gegevens, en gewoon verder zullen boeren in de anonimiteit zoals ze bezig waren.
En ondertussen gaat het misbruik lekker voort, YAY voor het RKK. fucking kuthonden!!!
Oud 19 april 2011, 14:24   #34
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
En ondertussen gaat het misbruik lekker voort, YAY voor het RKK. fucking kuthonden!!!
Ik denk niet dat de kerk in Belgie nog veel moet proberen.
Oud 19 april 2011, 14:32   #35
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Men zou haast denken dat jij pedofiel bent, als je zo'n dingen vertelt.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 19 april 2011 om 14:32.
Oud 19 april 2011, 14:34   #36
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
En ondertussen gaat het misbruik lekker voort, YAY voor het RKK. ***
In intussen heb je scheldwoord-spuwende-gastjes zoals jij, die alle katholieken over dezelfde kam scheren. Hebben jouw ouders jou geen manieren aangeleerd?

Laatst gewijzigd door Albrecht : 19 april 2011 om 14:35.
Oud 19 april 2011, 14:41   #37
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de kerk in Belgie nog veel moet proberen.
Ah ok, het probleem is eigenlijk al opgelost. Mijn oprechte excuzes, ik was een naieve onwetend negerende klootzak. 3 x jammer... Ik ga stoppen want ik kan jullie gelovigen echt niet meer serieus nemen. Mss nog 1 raad ... zorg dat jullie je prioriteiten in de juiste volgorde krijgen.

@Albrecht

ben het kotsmoe, dat ik dom of achterlijk genoemd wordt of er geinsinueerd dat ik niet kan lezen of dergelijke. Toon respect en je krijgt respect. *KNIP*

Laatst gewijzigd door chinaski : 20 april 2011 om 05:00.
Oud 19 april 2011, 14:49   #38
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat is het zijpaneel van de Zeven Sacramenten van Rogier van der Weyden en stelt specifiek de sacramenten van het doopsel, het vormsel en de absolutie voor. Het tafereel dat je beschrijft hoort echter niet bij de absolutie (dat is enkel het stukje helemaal bovenaan) maar bij het vormsel. De blinddoek wordt hier gewoon als initiatie-symbool gebruikt.
Ach, dan zat ik er naast, maar het was toch leuk geprobeerd.

Dat symbool kende ik nog niet. Ik heb het opgezocht en vond het alleen bij de Vrijmetselaars. Dus weet ik nog niet hoe dat in de kerk functioneerde.
Oud 19 april 2011, 14:51   #39
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
ben het kotsmoe, dat ik dom of achterlijk genoemd wordt of er geinsinueerd dat ik niet kan lezen of dergelijke. Toon respect en je krijgt respect. ***!
Ik noem je niet dom of achterlijk, ik vraag je gewoon om wat op je taalgebruik te letten en er rekening mee te houden dat niet alle katholieken pedofielen zijn, of schuldig zijn aan de doofpot. Het is verkeerd om je hele beoordeling van een groep te baseren om het gedrag van bepaalde leden, en scheldwoorden gaan ook niet veel helpen.

Lees ook eens het forumreglement:
Citaat:
persoonlijke aanval in de loop van een onderwerp gericht op forumdeelnemers (4 bp)
Oud 19 april 2011, 15:10   #40
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah ok, het probleem is eigenlijk al opgelost. Mijn oprechte excuzes, ik was een naieve onwetend negerende klootzak. 3 x jammer... Ik ga stoppen want ik kan jullie gelovigen echt niet meer serieus nemen. Mss nog 1 raad ... zorg dat jullie je prioriteiten in de juiste volgorde krijgen.
Wie zegt er dat wij gelovigen zijn?

Citaat:
@Albrecht

ben het kotsmoe, dat ik dom of achterlijk genoemd wordt of er geinsinueerd dat ik niet kan lezen of dergelijke. Toon respect en je krijgt respect. kuthond!
En jij verwacht respect?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be