![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Anders: Alleen als de mens géén onderdeel is van de natuur dan zou hij kunnen 'proberen' te leven in overeenstemming met de natuur. Dat zal dan echter uiteraard onmogelijk zijn. Ik voel dan meer voor het Epicurisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U weet niet eens op wat ik exact heb gereageerd. En dan komt u hier nog van sofisme spreken? En niet alleen dat, maar met een link reageren op iets dat je niet eens doorhebt. Vergeet u soms uw eigen woorden of wat? Het universum is helemaal niet ontstaan als toeval, maar door wel bepaalde regels, namelijk de natuurwettenDe vraag nu is: op wat wijst combinatie van een ontkenning en bevestiging in één stelling?Alboreto Laatst gewijzigd door porpo : 24 april 2011 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is deze stelling een bewering? Waar blijft uw justificatie? Is het een postulaat? Dit meen je toch niet? Ik plaats hier deze reactie. - Wat is de oorsprong van deze reactie? - Wat is het doel van deze reactie? Indien het doel van de reactie los staat van de oorsprong, dan heeft de oorsprong geen enkele eigenschap die het doel impliceert, in dit geval komt er een zeer belangrijke vraag naar boven: waar komt het doel dan vandaan? Stel dat deze reactie zich afvraagt wat het doel van zijn bestaan is, het antwoord analogisch is: het doel van mijn bestaan is mijn bestaan. Stel dat deze reactie in staat is om met andere reacties te communiceren en die stelt de vraag: hoe komen we hier aan? Antwoord: ons bestaan is een gevolg van de fysische (elektronische) wetten. Kunnen we in dit geval een onderscheid maken tussen oorsprong en doel voordat we er gaan beweren dat het ene los van het andere bestaat? Natuurlijk niet want zowel zgn. bron als zgn. doel onderwerpen zich aan dezelfde elektronische wetten. Conclusie die daaruit volgt: er is geen bron, geen doel. De reactie is het doel, de bron, niets en alles. Maar dit is een dogma!. Een reactie die in staat is om logisch te kunnen nadenken gaat dit dogma niet aanvaarden omdat de reactie er beseft dat die gebeurd is (m.a.w: bestaat nadat hij niet heeft bestaan), en wat gebeurd is kan in de tijd niet zelf de bron van zijn eigen gebeurtenis zijn. () Doel staat los van de bron. () Doel van het leven is het leven. Is het leven zelf de bron van het leven? M.a.w: heeft het leven altijd bestaan of is het gebeurd? Indien je zegt dat het altijd bestaan heeft dan heeft jouw dogma (doel staat los van de bron) geen enkele betekenis!! Indien je zegt dat de bron van het leven niet het leven zelf is, dus het leven is gebeurd, bestaat nadat het niet heeft bestaan, dan stellen we de vraag: Heeft de bron in zich wat het leven impliceert? Zie hierboven. Er is absoluut geen consistentie in deze dogma's. Citaat:
- Het universum is geen gevolg van Toeval, maar van wetten. - Doel staat los van bron. - Het een volgt niet uit het andere. Kan u eens proberen om een logische constructie uit deze drie beweringen samen te stellen want ik krijg het gevoel dat je reageert om te reageren zonder dat je echt weet waar je het over hebt of waar je precies op reageert? 2) Dat is drogreden! !argumentum ad ignorantiam. Als je niet weet wat het doel van het sneeuwvlokje is, dan zeg je gewoon dat je het niet weet, en kom hier aub geen stropopredeneringen plaatsen. Dit belemmert onze discussie. Wat bedoel je met 'ongelukje'? Dat dit kind niet een gevolg is van natuurwetten? En hoe kan je weten dat het al dan niet een doel heeft terwijl je er beweert dat het doel los staat van de bron, in de wetenschap dat we nog niet weten wat uw concept van doel en bron is? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens wat je zelf uit Van Dale haalt is er geen verwarring tussen ontstaan en scheppen. 1ont·staan -stond, i -staan een begin nemen, voortkomen uit 2schep·pen schiep, h geschapen 1 uit het niets voortbrengen: God schiep hemel en aarde; een kunstwerk ~ 2 teweegbrengen: orde ~ En in de koran (30:20) lezen we: En tot Zijn tekenen behoort, dat Hij u uit stof schiep; en ziet! u bent mensen die zich kunnen verspreiden. Laatst gewijzigd door porpo : 24 april 2011 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe bevestig je het deterministische gedrag van de mens in zijn ontkenning van wat boven/buiten de natuur staat? Laten we veronderstellen dat de linguistische regels en relaties deterministisch zijn, m.a.w: deze zijn een gevolg van wat de natuur oplegt, die bestaan in overeenstemming met de natuur. Vanwaar komt het concept "niets"? En hoe ontken je iets dat boven/buiten natuur is? En waarom moet "ik leef" een andere betekenis/zin hebben dan "ik leef niet"? Volgens deze stropopredenering kan ik een (c)product stelen en het in het openbaar gaan verkopen. Niemand mag mij vervolgen omdat ik in overeenstemming met de natuur handel. Laatst gewijzigd door porpo : 24 april 2011 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Ik kan jammer genoeg niet antwoorden op een stropop, gezien het geen ontkenning en bevestiging is.
![]() |
#27 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ge kunt wel graag uw mening uiten, en het dan erg vinden dat anderen het ook doen, maar dat is niet echt logisch van u. Citaat:
Ge gaat van een vergelijking uit waar er wel degelijk een schepper is om te proberen aan te tonen dat er een schepper is. Dat is sofisme. Citaat:
Citaat:
Het is het gevolg van natuurlijke processen (verdamping, condensatie, kristallisatie). Het sneeuwvlokje toont aan dat iets dat ontstaat door natuurlijke processen niet noodzakelijk een doel moet hebben. Nee, dat het niet bewust is gecreëerd, maar per ongeluk ontstaan is.
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is niet omdat ge niet denkt dat ge altijd bestaan hebt, dat ge geschapen geweest zijt en er dus perse een schepper moet zijn. Ik weet dat ik niet altijd bestaan heb, omdat ik ontstaan ben via natuurlijke processen (bevruchting + biologische en psychologische groei). Een scheppen verondersteld een schepper, ontstaan niet. Ik kan dus gerust een scheppende macht ontkennen zonder te stellen dat ik altijd bestaan heb en aldus uw stelling ontkrachten (stellingen met 'niemand' in zijn altijd makkelijk te ontkrachten door 'iemand' te vinden).
![]() |
![]() |
#29 | |||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat is stropop? Deze vraag is niet filosofisch of taalkundig, maar alboretoirisch. Stropop is wat niet een ontkenning of bevestiging is. Alboreto kan zichzelf proberen te verdedigen en beweren dat hij zijn bewering bedoelt. No problem! Wat is "universum is niet toevallig ontstaan" als het geen ontkenning is?Het universum is helemaal niet ontstaan als toeval, maar door wel bepaalde regels, namelijk de natuurwetten Wat is "universum is wetmatig ontstaan" als het geen bevestiging is? Ga verder man en zet geen punt waar het oorspronkelijk niet staat. In mijn reactie staat er namelijk: Waarom zou je ook niet kunnen beweren dat het doel zelf los staat van het doel? Of wat is dan het verschil tussen "doel staat los van bron" en "doel staat los van doel" of "bron staat los van bron" ?En niet: Waarom zou je ook niet kunnen beweren dat het doel zelf los staat van het doel?Hetgeen je hier nonsens noemt. Citaat:
Natuurlijk is het een mening, maar de vraag was: wat voor een mening is dat? Is deze stelling een bewering? Waar blijft uw justificatie? Citaat:
Jouw reactie lijkt volledig op de volgende: Ahmed: het regent, en ik weet niet of ik op tijd op mijn werk kan geraken. Citaat:
Als je weet waar je het over hebt, waarom probeer je niet om die drie beweringen samen te brengen zodat er een sprake van consistentie kan zijn? Citaat:
Deze reactie en jouw reactie zijn ook gevolg van natuurlijke processen (evanescente golf, frequentiespectrum, draaggolf). Zijn de reacties daarom doelloos? Citaat:
Citaat:
Volgens jouw bewering (die eerst bewezen moet worden) moet iets dat ontstaat is door natuurlijke processen niet noodzakelijk een doel hebben. Het kind is door natuurlijke processen veroorzaakt, dus hoe bepaal je dat iets met deze processen een doel heeft of niet? Wanneer is iets dat een gevolg is van natuurwetten doelbewust en wanneer niet? Je bepaalt het toch niet subjectief? Iets heeft al dan niet een doel omdat je het zegt? Ja, je dacht!! Er zijn veel dingen die je denkt en die geen steek houden, hoor. Citaat:
Indien ja, en dit staat duidelijk haaks op wat we observeren, dan zijn die processen de scheppende macht. Indien nee, en dit is de realiteit, dan ben jij die processen en deze processen ben jij. Feit dat je ontstaan bent implicieert het ontstaan van deze processen ook omdat jij en deze processen één eenheid zijn (pantheisme). Citaat:
U verzint heel veel, je neemt een stukje uit Van Dale, namelijk uit niets iets voortbrengen, verder negeer je de rest in de definitie, en bovendien zonder eerst jouw "niets" te bepalen en hoe je hieraan bent gekomen, en dan ga je verder verzinnen en dromen dat ik "niets" nodig heb om de scheppende macht te bewijzen. Wees gerust, in de Koran staat er nergens vemeld dat de aarde en hemelen uit "niets" (dat in jouw hoofd bestaat, of een witte bolle materie buiten het universum) is geschapen. De scheppende macht bewijzen we zonder beroep te doen op "niets" en zonder te stellen dat het universum een begin heeft. Ook al heeft het universum altijd bestaan, geen begin en geen big bang en geen evolutie of verandering, heeft het universum altijd een scheppende macht nodig om te zijn wat het is en dat bewijzen met één substantie, één substantie dat bestaat nadat het niet heeft bestaan binnen het universum is voldoende om de scheppende macht te bewijzen. Je wilt het niet begrijpen, je wilt het niet geloven of je wilt het niet zien is niet mijn probleem. Ik kan bewijzen dat deze tafel waarop mijn pc ligt geschapen/gemaakt is zonder beroep te doen op wat je verzint (onderscheid maken tussen ontstaan en scheppen). De delen waaruit de tafel bestaat mogen niet gebeurd zijn, en toch kan ik bewijzen dat deze tafel gemaakt is. De elektronische wetten die jouw reactie teweegbrengen op het forum mogen van mij altijd bestaan hebben, maar toch kan ik bewijzen dat er iets bewust achter zit. Dat je de schepper van deze reactie bent is absoluut niet in strijd met de elektronische processen waardoor de reactie ontstaat. Deze strijd bestaat slechts in jouw hoofd. En mijn bewijzen voor de schepper van deze reactie (jij) zijn onweerleegbaar, maar met sofisme kan je alles altijd tegenspreken natuurlijk. Laatst gewijzigd door porpo : 24 april 2011 om 20:55. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Als ge wilt dat ik serieus discussieer met u, zet dan geen nonsens in uw zinnen, dat bespaart ons van de discussiëren over nonsens. Dat geldt trouwens over de volledige post. (ik ga niet op elk stukje antwoorden, dat zou meer tijd van me vergen dan ik voor u over heb, sorry, ik heb een leven).
![]() |
![]() |
#31 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
onjuist. Zoals ik hierboven al heb gesteld, de mens kan niets ontkennen of bevestigen dat hij niet kent. Daaruit volgt dat hij niet gedetermineerd is om te ontkennen wat hij niet kent of wat buiten zijn natuur staat (metafysica). Citaat:
Citaat:
Het woord 'niets' is het tegengestelde van 'iets'. Bijvoorbeeld: hij verstaat, weet, bezit, doet, wil, of gelooft niets. Het wordt vaak in een relatieve betekenis gebruikt en als hyperbool. Citaat:
Citaat:
Descartes zei "ik denk dus ik besta". Van deze uitspraak bestaat er vanzelfsprekend geen ontkennende vorm. Dus de uitspraak "ik denk niet" is logisch onmogelijk evenals "ik besta niet" en "ik denk niet dus ik besta niet" is een grap. Citaat:
De woorden eigendom, diefstal, verkopen en vervolgen zijn allemaal bekend en mogelijk en dus natuurlijk. Jij mag stelen en beweren wat je wilt, dat is natuurlijk, maar of je vervolgd mag of moet worden dat zal het OM wel bepalen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() @the way you think
Ben je het zat? Citaat:
De natuur kent geen doel en geen moraal; de natuur is geen zedenmeester en ze heeft geen respect voor mens en dier en plant. Doel en een moraal, of goed en kwaad zo u wilt, zijn menselijke bedenksels; het zijn woorden van onze spontaan ontwikkelde culturen als gevolg van evolutie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Ik heb niet de indruk dat hij geïnteresseerd is in discussie.
Hij heeft op mijn posts ook nog geen enkele keer gereageerd. Ik denk dat hij alleen maar de Heilige Boodschap wil uitdragen.
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() Ge moet het sommige wel geven. Ze komen hier hun verhaal doen. Ze worden als Jezus bijna als het ware gestenigd, en de dag erna staan ze er terug met dezelfde vredevolle boodschap. Gieren! *toeters en bellen*
Al zou ik het niet mogen doen |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() Beste Alboreto,
Waarom verwacht je een reactie van @the way you think terwijl je niet in staat bent om te discussieren en bovendien heb je geen tijd en om maar te zwijgen over jouw stropopredeneringen?!! @Piero, Ik denk dat je reageert omdat je dan in staat bent om je dwaalheid te bevestigen. Ik zie overal denkfouten, tegenstrijdigheden en sofisme (natuurlijk niet sofistiek van de filosofen omdat hun sofisme tenminste een taalkundige betekenis heeft en soms begrijpbaar kan zijn). U zegt ((dat er iets zou kunnen bestaan buiten de natuur is louter speculatief; wij kennen zoiets niet. Het bestaan van iets onnatuurlijks kan daarom niet logisch worden erkend of ontkent.)) ! En u vergeet de vraag daar tussen haakjes (en dat is?) zeker? Wat is natuur? Is iets dat onatuurlijks, metafysisch of sofistpieroistisch is, van de natuur of niet van de natuur? Indien je ja zegt, dan spreek jij jezelf tegen omdat je op basis van een denkfout en een dogma een uitspraak doet over iets dat niet van de natuur is terwijl je zelf beweert dat het niet mogelijk is (zie "kunnen kennen" in je reactie). Een bewering is een onderdeel van (een mogelijke) kennis omdat het bijvoorbeeld waar, onwaar, noodzakelijk, mogelijk of theorie kan zijn, daarom vertrekt men bijvoorbeeld in de wetenschappelijke wethode uit een bewering of hypothese die verder getoetst/onderzocht moet worden. En indien je nee zegt, dan is de vraag als gevolg van "nee": hoe kan je een concept hebben van iets dat boven de natuur (onnatuurlijk) is? Let op: "onnatuurlijk" is hier een voorbeeld van een concept. Dat is al te duidelijk een stropop, maar ik begrijp het wel, meer kan u natuurlijk niet. Geen probleem.!! ![]() De andere denkfouten zal ik (proberen te) weerleggen nadat je het concept natuur en onnatuur hebt bepaald. Ben je trouwens een agnost geworden en je weet niet meer wat jouw god(en) zijn om een onderscheid proberen te maken tussen "niet kennen" en "ontkennen"? Deze onderscheiding in deze context heeft geen betekenis want je ontkent kennis, je weet het niet of je het weet .. of dan weet je het niet of je het weet of je het niet weet en zo oneindig gaan?!!!!!!!!!!!!!!! En verder probeer je de taalkundige betekenis van niets (=niet icm actie of ..) met conceptuele "niets" te verwarren. Mooi geprobeerd, maar niet met mij proberen te stopoppen a.u.b! U zegt dat "niets" het tegenonvergestelde van "iets" is. Oké, dus iets behoort tot de natuur (en die is?), en "niets" dan? Indien je zegt dat "niets" ook natuurlijk is, dan komen we terug op de eerste vraag hierboven: "wat is niet-natuur?" Als logisch gevolg van deze vraag volgen er twee vragen: 1) indien "niet" van de natuur is, en natuur is natuur, dan is niet-natuur ook natuur, en hier zou je duidelijk nog een keer voor honderste keer jezelf tegenspreken. 2) indien niet, dan hoe kom je hieraan met jouw denken binnen de box? Het is wel grappig of dom (kies maar) om Descartes en zijn "ik denk dus ik besta" erbij te halen om een dogmatische link te zetten met de vraag en wat voor een verschil dat is er tussen "ik leef" en "ik leef niet" als je binnen de box denkt !!! En verder draai je daar heel erg en irritant rond de pot om op een komedische manier proberen te doen alsof je hebt gereageerd. (?) Je beweert dat van "ik denk dus ik besta" (?)vanzelfsprekend(?) geen ontkennende vorm bestaat. Wat bedoel je hiermee? "Ik denk niet dus ik besta niet" is absoluut geen grap, maar jouw denken binnen de box impliceert eigenlijk het gelijkstellen van dit aan dat, dus "ik denk dus ik besta" = "ik denk niet dus ik besta niet", of wat bedoel je anders met onmogelijk in "ik denk niet". Onmogelijk in de zin dat het niet natuurlijk is? En hier komen we terug voor derde (of 10de?) keer op dezelfde vraag: en wat is niet natuur (onnatuur) die je ontkent of beweert dat je het niet kent (/kunt kennen), wat in wezen ook een ontkenning is, in dit geval is dat ontkenning van kennis. En in jouw reactie op onze collega @the way you think zegt U: ((De natuur kent geen doel en geen moraal; ... zijn menselijke bedenksels)) ... Oeps! [???] Plaats je de mens (en/of zijn bedenksels) weer buiten de natuur? Verschrikkelijk hoe erg je jezelf heel de tijdtegenspreekt, man!!. Wat is jouw doel man? Bewijzen dat je een reactie kan typen of wat wordt het juist? ++ Ofwel behoort "bedenksels" en "mens" tot de natuur en hier spreek jij jezelf tegen omdat je in een dogma gelooft dat de natuur geen moraal/doel kent. ++ Ofwel behoort "bedenksels" buiten de natuur en dat is dus onnatuur (volgens jouw reactie/dogma's hier) en hier spreek jij jezelf tegen omdat je vanaf het begin vanuit een dogma bent vertrokken dat je het niet kent wat in wezen ook een ontkenning is, in dit geval is dat ontkenning van kennis = ((dat is consistent en stemt overeen met wat ik heb gesteld. Dat er iets zou kunnen bestaan buiten de natuur is louter speculatief; wij kennen zoiets niet. Het bestaan van iets onnatuurlijks kan daarom niet logisch worden erkend of ontkent)). Kijk, beste collega. Ofwel reageert u met een beetje denken en logica (ik verwacht niet iets boven niveau van lager onderwijs) ofwel pakt u uw koffers en laat u deze topic voor iemand anders die in staat is om te kunnen (na)denken en "tijd heeft". Met alle respect. Laatst gewijzigd door porpo : 27 april 2011 om 00:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 27 april 2011 om 08:00. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nochtans doet de mens dat ook en zullen wij ook de mens samen met God eren. Eenheid van beiden is de heilige geest in liefde en verdraagzaamheid. De wetenschap daarentegen heeft het aan het verkeerde eind. Nochtans zal ik voor hen bidden in de hoop dat zij zich bekeren en alsnog in mijn atoomtheorie geheiligd zijn. In de naam van de vader, de zoon en de heilige geest, dat worde: in de naam van Hegel, de wetenschap en de atoomtheorie. Amen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |