![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mulderke toch, is het leuk daar in uw bunker?
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
anderzijds denk ik dat u wat kort door de bocht gaat. Het feit dat de SNP zich vanuit haar vrij linkse maatschappijvisie veel konsekwenter en coherenter en geloofwaardiger afzet tegen het beleid van eerst New Labour en nu de Conservatieven heeft m.i. wel degelijk meegespeeld in hun overwinning. Wat ik daar zelf over denk doet niet terzake (ben zelf nogal conservatief). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En wat is daar mis mee? Een Vlaming dat wat van hem is wil houden of een Schot die hetzelfde verlangt is daarom associaal ofwat? pfff
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Ik gaf het alleen aan als mogelijke reden voor het succes van de SNP, en daar is verder ook helemaal niets mis mee, integendeel zelfs, ik juich zoiets alleen maar toe. Je defensieve houding en ge-pffff is dus helemaal niet nodig wat mij betreft.
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ok sorry dan
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als de olie op is, rest nog enkel de whisky.
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Update: De volledige verkiezingsuitslag is als volgt;
SNP 69 (+23) LAB 37 (-7) CON 15 (-5) LIB DEM 5 (-12) Other 3 (+1) Van de 'others' zijn er minstens twee die ook pro-onafhankelijkheid zijn (ik vind niet meteen wie de derde is). 71/129 voor onafhankelijkheid, dat is al een stevige meerderheid.
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 6 mei 2011 om 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het succes van de SNP is zoals dat van N-VA is dat ze zowel seperatisten als niet seperatisten aanspreken. Een charismatische leider en een zwakke oppositie dat niet weet hoe om te gaan met de SNP. N-VA verzoent beide vleugels door haar nationalistisch darwinisme dat stelt dat België in een niet nader bepaalde toekomst "vanzelf" zal verdwijnen, daar waar de SNP dat doet door met een referendum te zwaaien, dat ze normaal zullen verliezen, én de historische verdeeldheid tussen de lowlands en higlands weer zullen blootleggen. Nu de verschillen tussen de "higlands" en "lowlands" zijn veel minder groot dan vroeger het geval was. Na de slag bij Culloden is de higland cultuur in Schotland volledig vernietigd en is heel Schotland "verengelst" (Enfin met een meerderheid in het parlement zouden ze ook gewoon kunnen stemmen voor onafhankelijkheid maar dat zou uiteraard in strijd zijn met hun gematigde standpunten voor de verkiezingen.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Die Others zijn twee Groenen (die Schotse onafhankelijkheid genegen zijn!) en een onafhankelijke, namelijk Margot MacDonald (ex-SNP), ook hevig aanhangster van de onafhankelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In zekere zin is de SNP, zeker tot voor een paar jaar, te vergelijken met de PS van Renard in de jaren 60. Regionalisme was een gevolg van de rechtse koers van Thatcher en co in de jaren 70 dat vooral in Schotland veel ellende bracht. Ten andere. Idem dito in Vlaanderen. N-Va profileert zich absoluut niet als een nationalistische laat staan seperatistische partij maar een partij die "hervormingen" wil om in Vlaanderen en ander (en iets wat ze zelf niet zeggen, zelfs dat niet, een rechts beleid te kunnen voeren.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Is dat dan zo 'duidelijk'? Als we even kijken naar het socio-economische beleid in Schotland denk ik niet dat dat veel linkser is dan dat van Vlaanderen. Ook op ethisch vlak kan men Vlaanderen toch bezwaarlijk rechts noemen. Het verschil is gewoon dat onze nationalistische partijen eerder rechts zijn, en die van hun links, waardoor andere associaties worden gemaakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En ik ben vrij zeker dat ze niet onafhankelijkheid gaan uitroepen in het parlement, maar het is wel van groot belang dat de seperatisten een stevige meerderheid hebben ivm de houding tov de regering van het VK. Ik geef u ook gelijk dat ze die referendum waarschijnlijk verliezen, maar wacht nog een paar jaar, als de (draconische) besparingen beginnen te bijten, en wie weet. Ze hebben ook het voordeel dat de conservatieven aan de macht zijn, maar dat iedereen nog altijd labour beu is (zal nog een aantal jaren duren - zie conservatives 97-2007)
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het VK is veel rechtser dan Belgie (wat meteen verklaart waarom links in Schotland 85% van de stemmen kan halen). En wat 'ethische' kwesties betreft, spreekt men beter van conservatief dan rechts denk ik, hoewel die twee veel overlappen en ook vaak als synoniemen gebruikt worden. In ieder geval was ik over economische themas bezig, sorry als dat niet duidelijk was.
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 mei 2011 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de praktijk zijn de verschillen qua beleid niet zoveel verschillend tussen de landen en regio's. Allemaal werken ze binnen een bepaalde context dat regeringen quasi verplicht om een bepaald beleid te voeren. De PS klinkt zeer links maar qua beleid voeren ze op veel punten een ondernemingsvriendlijker beleid dan Vlaanderen met haar baas van Unizo en onderbaas van Voka in de Vlaamse regering. Qua vergunningen, ruimtelijke ordening etc.... Het is dus relatief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Daar kan je behoorlijk hard op lopen ......
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met uw laatste zin ben ik uiteraard niet akkoord.
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 6 mei 2011 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |