Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2011, 17:11   #21
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Onafhankelijk van wat? In de praktijk betekent onafhankelijkheid gehoorzaamheid aan het (Amerikaanse) grootkapitaal.
Mulderke toch, is het leuk daar in uw bunker?
Oud 6 mei 2011, 17:14   #22
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Als (rechtse) nationalist lijkt het mij vanzelfsprekend dat verschillende volkeren verschillende waarden hebben en dat dat onvermijdelijk politiek zijn weerslag heeft, niet alleen ivm de politieke grenzen maar ook he te voeren beleid, en de Schotten zijn nu eenmaal vrij links. Maar de overwinning van de SNP is een overwinning van het nationalisme, niet van links.
Ik ben geen Schot en ik voel er geen behoefte aan de Schotten te vertellen voor wie ze wel en niet moeten stemmen en waarom. Ik probeer dat wat objectief te bekijken en analyseren. Het nationalisme van de SNP slaat duidelijk aan bij de Schotten. daardoor verwerft Salmond nu duidelijk een democratisch mandaat om een referendum over onafhankelijkheid te houden. Hoe de Schotten daarover gaan beslissen is hun keuze en die moet iedereen dan maar respecteren.
anderzijds denk ik dat u wat kort door de bocht gaat. Het feit dat de SNP zich vanuit haar vrij linkse maatschappijvisie veel konsekwenter en coherenter en geloofwaardiger afzet tegen het beleid van eerst New Labour en nu de Conservatieven heeft m.i. wel degelijk meegespeeld in hun overwinning. Wat ik daar zelf over denk doet niet terzake (ben zelf nogal conservatief).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 17:16   #23
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
De aanwezigheid van olie voor de Schotse kust zal allicht ook wel hebben meegespeeld. Ik meen me te herinneren dat de SNP meer geld van de Schotse olievelden naar Schotland zelf wil laten vloeien.
En wat is daar mis mee? Een Vlaming dat wat van hem is wil houden of een Schot die hetzelfde verlangt is daarom associaal ofwat? pfff
Oud 6 mei 2011, 17:20   #24
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben geen Schot en ik voel er geen behoefte aan de Schotten te vertellen voor wie ze wel en niet moeten stemmen en waarom. Ik probeer dat wat objectief te bekijken en analyseren. Het nationalisme van de SNP slaat duidelijk aan bij de Schotten. daardoor verwerft Salmond nu duidelijk een democratisch mandaat om een referendum over onafhankelijkheid te houden. Hoe de Schotten daarover gaan beslissen is hun keuze en die moet iedereen dan maar respecteren.
anderzijds denk ik dat u wat kort door de bocht gaat. Het feit dat de SNP zich vanuit haar vrij linkse maatschappijvisie veel konsekwenter en coherenter en geloofwaardiger afzet tegen het beleid van eerst New Labour en nu de Conservatieven heeft m.i. wel degelijk meegespeeld in hun overwinning. Wat ik daar zelf over denk doet niet terzake (ben zelf nogal conservatief).
Wat de SNP doet met haar economisch beleid is de Schotten geven wat ze willen, net zoals de N-VA dat hier doet, maar Vlaanderen is duidelijk rechts en Schotland duidelijk links. Verder campen de traditionle partijen daar met grotendeels dezelfde problemen als die van hier. Net zoals in 1848 in Europa of nu in Noord Afrika is er een golf dat zich over Europa giet - die van het nationalisme. En net zoals de andere voorbeelden zijn er uiteraard plaatselijke verschillen, maar dat neemt niet weg dat de trend duidelijk is.
Oud 6 mei 2011, 17:38   #25
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is daar mis mee? Een Vlaming dat wat van hem is wil houden of een Schot die hetzelfde verlangt is daarom associaal ofwat? pfff
Ik gaf het alleen aan als mogelijke reden voor het succes van de SNP, en daar is verder ook helemaal niets mis mee, integendeel zelfs, ik juich zoiets alleen maar toe. Je defensieve houding en ge-pffff is dus helemaal niet nodig wat mij betreft.
Oud 6 mei 2011, 17:51   #26
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik gaf het alleen aan als mogelijke reden voor het succes van de SNP, en daar is verder ook helemaal niets mis mee, integendeel zelfs, ik juich zoiets alleen maar toe. Je defensieve houding en ge-pffff is dus helemaal niet nodig wat mij betreft.
ok sorry dan
Oud 6 mei 2011, 17:52   #27
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De aanwezigheid van olie voor de Schotse kust zal allicht ook wel hebben meegespeeld. Ik meen me te herinneren dat de SNP meer geld van de Schotse olievelden naar Schotland zelf wil laten vloeien.
als de olie op is, rest nog enkel de whisky.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 17:54   #28
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Update: De volledige verkiezingsuitslag is als volgt;

SNP 69 (+23)
LAB 37 (-7)
CON 15 (-5)
LIB DEM 5 (-12)
Other 3 (+1)

Van de 'others' zijn er minstens twee die ook pro-onafhankelijkheid zijn (ik vind niet meteen wie de derde is). 71/129 voor onafhankelijkheid, dat is al een stevige meerderheid.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 6 mei 2011 om 17:55.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 17:59   #29
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Interessant. Toch wel vreemd dat er dan niet direct een verband is met nationalisme, terwijl de opgang van de N-VA toch wel overduidelijk het gevolg is van de crisis van de federale staat. Het verschil is wel dat wij onze eigen partijen hebben, terwijl zij bijna enkel kunnen kiezen tussen Britse partijen en de SNP.

Dat referendum zou echter wel eens lelijk kunnen tegenvallen, ik denk niet dat de inwoners van de Schotse Lowlands bijvoorbeeld zo anders zijn dan de Engelsen.

Het succes van de SNP is zoals dat van N-VA is dat ze zowel seperatisten als niet seperatisten aanspreken. Een charismatische leider en een zwakke oppositie dat niet weet hoe om te gaan met de SNP. N-VA verzoent beide vleugels door haar nationalistisch darwinisme dat stelt dat België in een niet nader bepaalde toekomst "vanzelf" zal verdwijnen, daar waar de SNP dat doet door met een referendum te zwaaien, dat ze normaal zullen verliezen, én de historische verdeeldheid tussen de lowlands en higlands weer zullen blootleggen.

Nu de verschillen tussen de "higlands" en "lowlands" zijn veel minder groot dan vroeger het geval was. Na de slag bij Culloden is de higland cultuur in Schotland volledig vernietigd en is heel Schotland "verengelst"

(Enfin met een meerderheid in het parlement zouden ze ook gewoon kunnen stemmen voor onafhankelijkheid maar dat zou uiteraard in strijd zijn met hun gematigde standpunten voor de verkiezingen.)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 18:00   #30
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Die Others zijn twee Groenen (die Schotse onafhankelijkheid genegen zijn!) en een onafhankelijke, namelijk Margot MacDonald (ex-SNP), ook hevig aanhangster van de onafhankelijkheid.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 18:01   #31
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Update: De volledige verkiezingsuitslag is als volgt;

SNP 69 (+23)
LAB 37 (-7)
CON 15 (-5)
LIB DEM 5 (-12)
Other 3 (+1)

Van de 'others' zijn er minstens twee die ook pro-onafhankelijkheid zijn (ik vind niet meteen wie de derde is). 71/129 voor onafhankelijkheid, dat is al een stevige meerderheid.
Nja maar u moet er bijzeggen dat de SNP heeft beloofd dat de Schotten zelf zullen mogen kiezen voor of tegen onafhankelijkheid in een referendum. Anders hadden ze veel minder gehaald.
Oud 6 mei 2011, 18:08   #32
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als (rechtse) nationalist lijkt het mij vanzelfsprekend dat verschillende volkeren verschillende waarden hebben en dat dat onvermijdelijk politiek zijn weerslag heeft, niet alleen ivm de politieke grenzen maar ook he te voeren beleid, en de Schotten zijn nu eenmaal vrij links. Maar de overwinning van de SNP is een overwinning van het nationalisme, niet van links.
Helemaal niet. Het succes van de SNP is dat socio-economisch zich afzetten van New Labour en van de Tories. Historisch stemde Schotland voor Labour maar sinds die quasi het programma van de Tories hebben overgenomen is er een gigantisch gat onstaan ter linkerzijds waar de SNP op hebben ingespeeld met een eerder klassiek sociaal-democratisch programma met veel bread-and-butter beloftes.

In zekere zin is de SNP, zeker tot voor een paar jaar, te vergelijken met de PS van Renard in de jaren 60. Regionalisme was een gevolg van de rechtse koers van Thatcher en co in de jaren 70 dat vooral in Schotland veel ellende bracht.

Ten andere. Idem dito in Vlaanderen. N-Va profileert zich absoluut niet als een nationalistische laat staan seperatistische partij maar een partij die "hervormingen" wil om in Vlaanderen en ander (en iets wat ze zelf niet zeggen, zelfs dat niet, een rechts beleid te kunnen voeren.)
Oud 6 mei 2011, 18:16   #33
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de SNP doet met haar economisch beleid is de Schotten geven wat ze willen, net zoals de N-VA dat hier doet, maar Vlaanderen is duidelijk rechts en Schotland duidelijk links.
Is dat dan zo 'duidelijk'? Als we even kijken naar het socio-economische beleid in Schotland denk ik niet dat dat veel linkser is dan dat van Vlaanderen. Ook op ethisch vlak kan men Vlaanderen toch bezwaarlijk rechts noemen. Het verschil is gewoon dat onze nationalistische partijen eerder rechts zijn, en die van hun links, waardoor andere associaties worden gemaakt.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 18:41   #34
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het succes van de SNP is zoals dat van N-VA is dat ze zowel seperatisten als niet seperatisten aanspreken. Een charismatische leider en een zwakke oppositie dat niet weet hoe om te gaan met de SNP. N-VA verzoent beide vleugels door haar nationalistisch darwinisme dat stelt dat België in een niet nader bepaalde toekomst "vanzelf" zal verdwijnen, daar waar de SNP dat doet door met een referendum te zwaaien, dat ze normaal zullen verliezen, én de historische verdeeldheid tussen de lowlands en higlands weer zullen blootleggen.

Nu de verschillen tussen de "higlands" en "lowlands" zijn veel minder groot dan vroeger het geval was. Na de slag bij Culloden is de higland cultuur in Schotland volledig vernietigd en is heel Schotland "verengelst"

(Enfin met een meerderheid in het parlement zouden ze ook gewoon kunnen stemmen voor onafhankelijkheid maar dat zou uiteraard in strijd zijn met hun gematigde standpunten voor de verkiezingen.)
Grotendeels juist, alleen zou ik stellen dat de Highland clearences (18e en 19e eeuw) veel nefaster waren voor de Highlanders dan de gevolgen van Culodden opzich (en hoewel ze zeker verband houden, er waren vergelijkbare enclosures in Engeland toen, dus wellicht hadden zij plaatsgevonden zelfs indien er geen opstanden waren geweest).

En ik ben vrij zeker dat ze niet onafhankelijkheid gaan uitroepen in het parlement, maar het is wel van groot belang dat de seperatisten een stevige meerderheid hebben ivm de houding tov de regering van het VK.

Ik geef u ook gelijk dat ze die referendum waarschijnlijk verliezen, maar wacht nog een paar jaar, als de (draconische) besparingen beginnen te bijten, en wie weet. Ze hebben ook het voordeel dat de conservatieven aan de macht zijn, maar dat iedereen nog altijd labour beu is (zal nog een aantal jaren duren - zie conservatives 97-2007)
Oud 6 mei 2011, 18:55   #35
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Is dat dan zo 'duidelijk'? Als we even kijken naar het socio-economische beleid in Schotland denk ik niet dat dat veel linkser is dan dat van Vlaanderen. Ook op ethisch vlak kan men Vlaanderen toch bezwaarlijk rechts noemen. Het verschil is gewoon dat onze nationalistische partijen eerder rechts zijn, en die van hun links, waardoor andere associaties worden gemaakt.
Waar het 'centrum' is verschilt ook van land tot land; Wat het 'centrum' in Amerika is is in bvb Griekenland vrij rechts van het centrum. Belgie is nu eenmaal een land met een vrij linkse centrum (daarom ook dat het mogelijk is dat rechts in Vlaanderen 80% van de stemmen haalt - in een normaal land ligt het centrum bijna per definitie in het midden - 50/50 dus, ongeveer toch).
Het VK is veel rechtser dan Belgie (wat meteen verklaart waarom links in Schotland 85% van de stemmen kan halen).

En wat 'ethische' kwesties betreft, spreekt men beter van conservatief dan rechts denk ik, hoewel die twee veel overlappen en ook vaak als synoniemen gebruikt worden. In ieder geval was ik over economische themas bezig, sorry als dat niet duidelijk was.
Oud 6 mei 2011, 19:07   #36
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grotendeels juist, alleen zou ik stellen dat de Highland clearences (18e en 19e eeuw) veel nefaster waren voor de Highlanders dan de gevolgen van Culodden opzich (en hoewel ze zeker verband houden, er waren vergelijkbare enclosures in Engeland toen, dus wellicht hadden zij plaatsgevonden zelfs indien er geen opstanden waren geweest).

En ik ben vrij zeker dat ze niet onafhankelijkheid gaan uitroepen in het parlement, maar het is wel van groot belang dat de seperatisten een stevige meerderheid hebben ivm de houding tov de regering van het VK.

Ik geef u ook gelijk dat ze die referendum waarschijnlijk verliezen, maar wacht nog een paar jaar, als de (draconische) besparingen beginnen te bijten, en wie weet. Ze hebben ook het voordeel dat de conservatieven aan de macht zijn, maar dat iedereen nog altijd labour beu is (zal nog een aantal jaren duren - zie conservatives 97-2007)
Wel ja zoals in België is de sterkte van de SNP, en N-VA de zwakte van hun tegenstanders. Recent nog met, wellicht Milquet, die de poten onder de stoel van de koning zaagt door uit de biecht te gaan klappen tegen journalisten en tegelijkertijd de grootste monarchist uithangt. Ik denk dat Albert moet denken met vrienden als deze......... Alle partijen in België verkopen onzin alleen kan N-VA haar onzin op een geloofwaardig manier aan de man brengen en al de rest niet.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 mei 2011 om 19:07.
Oud 6 mei 2011, 19:11   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar het 'centrum' is verschilt ook van land tot land; Wat het 'centrum' in Amerika is is in bvb Griekenland vrij rechts van het centrum. Belgie is nu eenmaal een land met een vrij linkse centrum (daarom ook dat het mogelijk is dat rechts in Vlaanderen 80% van de stemmen haalt - in een normaal land ligt het centrum bijna per definitie in het midden - 50/50 dus, ongeveer toch).
Het VK is veel rechtser dan Belgie (wat meteen verklaart waarom links in Schotland 85% van de stemmen kan halen).

En wat 'ethische' kwesties betreft, spreekt men beter van conservatief dan rechts denk ik, hoewel die twee veel overlappen en ook vaak als synoniemen gebruikt worden. In ieder geval was ik over economische themas bezig, sorry als dat niet duidelijk was.

In de praktijk zijn de verschillen qua beleid niet zoveel verschillend tussen de landen en regio's. Allemaal werken ze binnen een bepaalde context dat regeringen quasi verplicht om een bepaald beleid te voeren. De PS klinkt zeer links maar qua beleid voeren ze op veel punten een ondernemingsvriendlijker beleid dan Vlaanderen met haar baas van Unizo en onderbaas van Voka in de Vlaamse regering. Qua vergunningen, ruimtelijke ordening etc.... Het is dus relatief.
Oud 6 mei 2011, 19:13   #38
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
als de olie op is, rest nog enkel de whisky.
Daar kan je behoorlijk hard op lopen ......
Oud 6 mei 2011, 19:19   #39
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel ja zoals in België is de sterkte van de SNP, en N-VA de zwakte van hun tegenstanders. Recent nog met, wellicht Milquet, die de poten onder de stoel van de koning zaagt door uit de biecht te gaan klappen tegen journalisten en tegelijkertijd de grootste monarchist uithangt. Ik denk dat Albert moet denken met vrienden als deze......... Alle partijen in België verkopen onzin alleen kan N-VA haar onzin op een geloofwaardig manier aan de man brengen en al de rest niet.
Ik geef u gelijk dat de tegenstanders in beide geval zwak en onnozel zijn (allee in Schotland gaan zeggen dat ze labour moeten stemmen om de conservatien in London te bekampen, terwijl dat helemaal niet aan de orde is, slim is het niet), maar ik denk dat ge de positieve kant van het verhaal onderschat (hoewel die ook negatieve oorzaken heeft, bvb vrees/ongemak ivm globalisering). U kan het onnozel vinden maar er is een natie-gevoel biij veel mensen, en die wordt in beide 'landen' steeds sterker, en voorspellingen in beide landen dat decentralisatie (devolutie/federalisatie) tot een verzwakking van het nationalisme zou leiden zijn dus helemaal niet uit gekomen. Het is eerder een zelfversterkend proces; meer bevoegdheden leid tot meer nationalism die leid tot oproepen tot meer bevoegdheden.

Met uw laatste zin ben ik uiteraard niet akkoord.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 6 mei 2011 om 19:19.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2011, 19:21   #40
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In de praktijk zijn de verschillen qua beleid niet zoveel verschillend tussen de landen en regio's. Allemaal werken ze binnen een bepaalde context dat regeringen quasi verplicht om een bepaald beleid te voeren. De PS klinkt zeer links maar qua beleid voeren ze op veel punten een ondernemingsvriendlijker beleid dan Vlaanderen met haar baas van Unizo en onderbaas van Voka in de Vlaamse regering. Qua vergunningen, ruimtelijke ordening etc.... Het is dus relatief.
Sorry maar er is binnen Belgie al een wereld van verschil tussen wat bvb de N-VA en groen! voorstellen. Tussen rechts in een rechtse land en links in een linkse land is nog veel groter.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be