Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 mei 2011, 07:31   #21
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Als de vraag is: Kan S&P gemanipuleerd worden? Dan is het antwoord ja, maar dan vooral door insiders die ten prooi vallen aan de intrinsieke belangenconflicten inherent in het huidige model van ratingsagentschappen, en deze vervolgens misbruiken om er financieel voordeel uit te halen.

Als de vraag is: Kan een Belg (Brusselaar, Vlaming of Waal) of Belgen of de regering of een partij S&P manipuleren? Whahahahahhahahahahahahahahahahaha. Ze kunnen de (binnenlandse) perceptie manipuleren, maar de beslissingen van S&P, nee, dat is Osama-is-Obamaland.
De belangrijkste ratingbureaus hebben zich volgens Portuguese economen misbruik gemaakt van hun macht. Zo proper schijnt het - volgens die economen althans - allemaal niet te zijn...

<<Het lijkt een beetje een David versus Goliath-verhaal, maar ze zijn wel moedig, de Portugezen, want het Portugese gerecht gaat een onderzoek starten naar de 3 belangrijkste ratingbureaus Moody´s, Standaard & Poor´s en Fitch. Die bureaus hebben volgens Portugese economen misbruik gemaakt van hun macht over de financiële markten toen ze de rating van Portugal verlaagden. En die verlaging heeft de Portugezen veel schade toegebracht.>>
Bron

Laatst gewijzigd door freelancer : 10 mei 2011 om 07:31.
freelancer is offline  
Oud 10 mei 2011, 09:15   #22
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
<<Het lijkt een beetje een David versus Goliath-verhaal, maar ze zijn wel moedig, de Portugezen, want het Portugese gerecht gaat een onderzoek starten naar de 3 belangrijkste ratingbureaus Moody´s, Standaard & Poor´s en Fitch. Die bureaus hebben volgens Portugese economen misbruik gemaakt van hun macht over de financiële markten toen ze de rating van Portugal verlaagden. En die verlaging heeft de Portugezen veel schade toegebracht.>>
Ik geef dat Portugese gerecht niet veel kans op slagen.

In de essentie zijn S&P, Moody's en Fitch niets anders dan pakweg Trends - een aantal journalisten die een mening publiceren over bedrijven en staatsleningen, gebaseerd op de informatie die zij krijgen en eigen cijferwerk. Het grote verschil is dat zij betaald worden door de bedrijven die ze moeten beoordelen - als Trends hetzelfde zou doen, niemand zou ze geloven!
Onder bescherming van de persvrijheid (ja, zij behoren tot de pers, zij vallen niet onder het toezicht op de financiële wereld) kunnen zij hun bronnen en werkmethodes geheim houden. Hun betrouwbaarheid is discutabel - keer op keer zie je een ratingverlaging NADAT iedereen beseft dat de vorige te hoog was.
Maar de whizkids van Wall Street en de City verkiezen blijkbaar om hun ratings blindelings te geloven, liever dan zelf hun huiswerk te maken.
gertc is offline  
Oud 10 mei 2011, 09:57   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En dan? Waarop is die groei gebaseerd? Goedkoop consumentenkrediet dat de Chinezen uitlenen met het geld dat Amerikanen uitgeven aan Chinese goederen.
Goed gezien van de Amerikanen !
En blijkbaar ook goed gezien van de Chinezen, als ge beziet wat ze tegenwoordig allemaal opkopen. Check eens één sector, bij wijze van voorbeeld, namelijk de auto-productie.

Maar verder moet ge de aandacht niet verleggen:
- wij met onze grootse staatschuld, moeten om de haverklap op zoek naar nieuwe leningen, en zijn dus afhankelijk van de geldschieters en van de rente die gehanteerd wordt
- zij kunnen het zich permitteren om daar zich geen bal van aan te trekken.

Wel, hier en nu, zitten wij met de gebakken peren. En uwen bla bla gaat er ons niet verlossen van dat bereid fruit.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 10 mei 2011, 22:41   #24
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
S&P is één tak van de Internationale Financiële Terroristen.
Dat lijkt me wel een treffende bewoording. Maar ik verwacht geenszins dat 'het vrije Westen' nu een "war on terror" zal verklaren en een commandoteam naar de hoofdkantoren zal sturen. Helaas.
Frans Oghtendlicht is offline  
Oud 11 mei 2011, 06:59   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men is alweer op de boodschapper aan het schieten.

Als een ratingbureau zegt dat een bepaald land een groter risico betekent bij het afbetalen van zijn schulden .... dan is - op voorwaarde dat de analyse correct is - de schuldige dat land zelf.

Wat ons onland betreft, heeft de analyse die vertrekt vanuit de vaststelling dat de staatsschuld van bij de hoogste is in de EU, een goede kans om correct te zijn ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 mei 2011, 07:02   #26
kameleon
Minister

Standaard

Een land moet vragen aan een ratingbureau om gerated te worden.
Zij sluiten hiervoor een contract af met één van de grote ratingbureau's voor een paar jaren.

Kunnen politici manipuleren als ze tegelijk voor broodheer spelen ? Natuurlijk !
kameleon is offline  
Oud 11 mei 2011, 07:04   #27
kameleon
Minister

Standaard

De link die ik hier bijvoeg spreekt toch boekdelen ?

http://trends.rnews.be/nl/economie/n...4980690887.htm
kameleon is offline  
Oud 11 mei 2011, 10:24   #28
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Men is alweer op de boodschapper aan het schieten.

Als een ratingbureau zegt dat een bepaald land een groter risico betekent bij het afbetalen van zijn schulden .... dan is - op voorwaarde dat de analyse correct is - de schuldige dat land zelf.

Wat ons onland betreft, heeft de analyse die vertrekt vanuit de vaststelling dat de staatsschuld van bij de hoogste is in de EU, een goede kans om correct te zijn ...
Beste,

Een ratingbureau dat de VSA nog steeds een hoogste rating geeft is volstrekt onbetrouwbaar.
Oud 11 mei 2011, 10:44   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Beste,

Een ratingbureau dat de VSA nog steeds een hoogste rating geeft is volstrekt onbetrouwbaar.
En een land dat het wereldrecord in niet-kunnen-een-regering-vormen is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land dat zo'n schuldenberg heeft, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land dat om zijn schulden af te betalen, niet meer de belastingen kan verhogen, wegens al torenhoog, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land waar gevestigde politiekers de fout van zo'n schuldenberg in de schoenen trachten te schuiven van een partij die nog niet heeft deelgenomen aan de regeringen van de laatste zovele jaren, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land met een boekhouding die zo duister is, dan er blijvend gepalaberd moet worden over transferts, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land waar verkiezingen georganiseerd werden, tegen hun eigen grondvod en tegen hun eigen grondwettelijk hof in, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land waar men in het noorden eer rechts stemt, en in het zuiden eer links, en dat daar geen conclusies uit trekt, is wel volstrekt betrouwbaar ?

De schoofzak is offline  
Oud 11 mei 2011, 12:52   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Tijdens de crisis van 2008 pretendeerden die rating bedrijven zoals S&P dat wat ze zeiden slechts een 'mening' was. Zo schoven ze de schuld door naar een ander. Als het maar een 'mening' is dan moeten we er niet te veel belang aan hechten. Die mening is niet veel waard en kan blijkbaar wel gekocht worden zoals ook gebleken is in 2008.
Johan Bollen is offline  
Oud 11 mei 2011, 13:04   #31
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
En een land dat het wereldrecord in niet-kunnen-een-regering-vormen is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land dat om zijn schulden af te betalen, niet meer de belastingen kan verhogen, wegens al torenhoog, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land waar gevestigde politiekers de fout van zo'n schuldenberg in de schoenen trachten te schuiven van een partij die nog niet heeft deelgenomen aan de regeringen van de laatste zovele jaren, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land met een boekhouding die zo duister is, dan er blijvend gepalaberd moet worden over transferts, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land waar verkiezingen georganiseerd werden, tegen hun eigen grondvod en tegen hun eigen grondwettelijk hof in, is wel volstrekt betrouwbaar ?

En een land waar men in het noorden eer rechts stemt, en in het zuiden eer links, en dat daar geen conclusies uit trekt, is wel volstrekt betrouwbaar ?
En hoe komt het dan dat ons land zo'n hoge rating heeft?
Als die ratingkantoren zo betrouwbaar zijn...

Laatst gewijzigd door freelancer : 11 mei 2011 om 13:04.
freelancer is offline  
Oud 11 mei 2011, 13:35   #32
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Beste,

noem mij eens een land dat wél betrouwbaar is?
Oud 11 mei 2011, 14:17   #33
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 11 mei 2011, 14:20   #34
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
- op voorwaarde dat de analyse correct is -
Is die voorwaarde voldaan? Nu en in het verleden?
Keer op keer zie je hetzelfde scenario: ratings blijven lang zeer hoog (Logisch dat ze hun betalende klanten niet te laag willen waarderen). Met die hoge ratings in de hand zeggen banken, beleggers en overheden dat ze goed bezig zijn. En vervolgens, als het echt niet meer houdbaar is, worden die ratings in sneltempo naar omlaag aangepast. Daardoor stijgen de interesten, komen de landen/bedrijven nog meer in de problemen, wordt de rating nog verder verlaagd, ... en wordt de rating-verlaging een self-fulfilling prophecy.
Citaat:
Ja? Dit onland heeft nog altijd de op één na beste rating. Denk jij echt dat dat correct is? En de VS de allerbeste. Ook correct?
gertc is offline  
Oud 11 mei 2011, 15:27   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
En hoe komt het dan dat ons land zo'n hoge rating heeft?
Als die ratingkantoren zo betrouwbaar zijn...
Omdat er in Vlaanderen toch nog gewerkt wordt, nondedju !!

De schoofzak is offline  
Oud 11 mei 2011, 15:29   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Beste,

noem mij eens een land dat wél betrouwbaar is?
Om van mij een rating te ontfutselen, ga je me wel eerst moeten betalen hé.

De schoofzak is offline  
Oud 11 mei 2011, 15:36   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Is die voorwaarde voldaan? Nu en in het verleden?
Keer op keer zie je hetzelfde scenario: ratings blijven lang zeer hoog (Logisch dat ze hun betalende klanten niet te laag willen waarderen). Met die hoge ratings in de hand zeggen banken, beleggers en overheden dat ze goed bezig zijn. En vervolgens, als het echt niet meer houdbaar is, worden die ratings in sneltempo naar omlaag aangepast. Daardoor stijgen de interesten, komen de landen/bedrijven nog meer in de problemen, wordt de rating nog verder verlaagd, ... en wordt de rating-verlaging een self-fulfilling prophecy.

Ja? Dit onland heeft nog altijd de op één na beste rating. Denk jij echt dat dat correct is? En de VS de allerbeste. Ook correct?
Of die ratings correct zijn, gebaseerd op een correcte analyse, dat weet ik niet, en ik veronderstel dat niemand dat weet; de toekomst zal het uitwijzen;

Mijn punt is - voor wie toch even de aandacht erbij wil houden - niet dat die ratingfirma, of die rating correct is of niet;
mijn punt is dat door te schieten op de rating, je schiet op de boodschapper.

Je moet - wat ons geval betreft - kijken naar onze eigen prestaties. En die zijn niet op fier op te zijn. Want die zijn grotendeels 'zilverfondsachtig'.
We zitten daar ergens met een erg hoge en blijvende verliespost, en we krijgen dat niet in orde.
Tenzij .. misschien .. niet alleen nu een grote staatshervorming komt, maar in een daaropvolgende legislatuur, op basis van een nog straffere overwinning van een V-partij, Vlaanderen onafhankelijk zal zijn.

De schoofzak is offline  
Oud 11 mei 2011, 15:51   #38
kameleon
Minister

Standaard

Na de bankencrisis in Amerika kwam er veel kritiek op de ratingbureau's omdat zij slechte CDO's een toprating hadden meegegeven.
Geven deze firma's altijd een correcte rating ? Neen ! Veelal komen ze met een negatievere rating als het kwaad reeds geschied is.
kameleon is offline  
Oud 11 mei 2011, 19:25   #39
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of die ratings correct zijn, gebaseerd op een correcte analyse, dat weet ik niet, en ik veronderstel dat niemand dat weet; de toekomst zal het uitwijzen;

Mijn punt is - voor wie toch even de aandacht erbij wil houden - niet dat die ratingfirma, of die rating correct is of niet;
mijn punt is dat door te schieten op de rating, je schiet op de boodschapper.

Je moet - wat ons geval betreft - kijken naar onze eigen prestaties. En die zijn niet op fier op te zijn. Want die zijn grotendeels 'zilverfondsachtig'.
We zitten daar ergens met een erg hoge en blijvende verliespost, en we krijgen dat niet in orde.
Tenzij .. misschien .. niet alleen nu een grote staatshervorming komt, maar in een daaropvolgende legislatuur, op basis van een nog straffere overwinning van een V-partij, Vlaanderen onafhankelijk zal zijn.
Wat ik me soms afvraag, ben jij iemand van die mensen die het betreuren dat de dreiging van de financiële markten momenteel minder weegt ?

Maw woorden, zou je liever zien dat België een interest momenteel een interest moest betalen van 6%-7% met een acute dreiging om financiering aan te gaan bij het IMF en het Europees stabiliteitsfonds ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 11 mei 2011, 23:00   #40
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat ik me soms afvraag, ben jij iemand van die mensen die het betreuren dat de dreiging van de financiële markten momenteel minder weegt ?

Maw woorden, zou je liever zien dat België een interest momenteel een interest moest betalen van 6%-7% met een acute dreiging om financiering aan te gaan bij het IMF en het Europees stabiliteitsfonds ?
Het regeringswerk rendeert zoals ik al een tijdje stelde twitterde Yves Leterme. Ze hebben blijkbaar hun huiswerk goed gedaan, terwijl geweten is dat S&P slechts op het laatste moment verwittigd en zelfs Leterme hiervan niet rechtstreeks op de hoogte gebracht wordt. Straffe kerel.

Ik zou het wel willen geloven, tenzij zijn goed nieuws show er toch op zou wijzen dat we het nog een hele poos met hem zullen moeten stellen.

Laatst gewijzigd door Jakko : 11 mei 2011 om 23:14.
Jakko is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be