![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Clonen van mensen: moet kunnen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
7 | 28,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
15 | 60,00% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nucleic Acids Res 2003 Mar 1;31(5):1576-83
Ageing and telomeres: a study into organ- and gender-specific telomere shortening. Cherif H, Tarry JL, Ozanne SE, Hales CN. Department of Clinical Biochemistry, University of Cambridge, Addenbrookes Hospital, Box 232, Hills Road, Cambridge CB2 2QR, UK. [email protected] Telomeres, the non-coding sequences at the ends of chromosomes, in the absence of telomerase, progressively shorten with each cell division. Shortening of telomeres can induce cell cycle arrest and apoptosis. The aim of this study was to investigate age- and gender-related changes in telomere length in the rat and to detect possible tissue- specific rates of telomere shortening. Changes with age in telomere lengths were assessed by Southern blotting in the kidney, pancreas, liver, lung and brain of male and female rats. We determined the percentage of telomeres in various molecular size regions rather than measuring the average telomere length. The latter was unable to detect telomere shortening in the tissues. The percentage of short telomeres increased with age in the kidney, liver, pancreas and lung of both males and females, but not in the brain. Males had shorter telomeres than females in all organs analysed except the brain, where the lengths were similar. These findings indicate that telomeres shorten in the rat kidney, liver, pancreas and the lung in an age-dependent manner. These data also provide a novel mechanism for the gender-related differences in lifespan and suggest a tissue-specific regulation of telomere length during development and ageing in the rat.
![]() |
#22 |
|
![]() Lancet 2003 Feb 1;361(9355):393-5
Association between telomere length in blood and mortality in people aged 60 years or older. Cawthon RM, Smith KR, O'Brien E, Sivatchenko A, Kerber RA. Department of Human Genetics, University of Utah, Salt Lake City, UT 84112, USA. [email protected] During normal ageing, the gradual loss of telomeric DNA in dividing somatic cells can contribute to replicative senescence, apoptosis, or neoplastic transformation. In the genetic disorder dyskeratosis congenita, telomere shortening is accelerated, and patients have premature onset of many age-related diseases and early death. We aimed to assess an association between telomere length and mortality in 143 normal unrelated individuals over the age of 60 years. Those with shorter telomeres in blood DNA had poorer survival, attributable in part to a 3.18-fold higher mortality rate from heart disease (95% CI 1(.)36-7.45, p=0.0079), and an 8.54-fold higher mortality rate from infectious disease (1.52-47.9, p=0.015). These results lend support to the hypothesis that telomere shortening in human beings contributes to mortality in many age-related diseases.
![]() |
#23 |
|
![]() J Invest Dermatol 2002 Nov;119(5):1014-9
Comparative analysis of telomere lengths and erosion with age in human epidermis and lingual epithelium. Nakamura K, Izumiyama-Shimomura N, Sawabe M, Arai T, Aoyagi Y, Fujiwara M, Tsuchiya E, Kobayashi Y, Kato M, Oshimura M, Sasajima K, Nakachi K, Takubo K. Department of Clinical Pathology, Tokyo Metropolitan Institute of Gerontology, Japan. We investigated progressive telomere shortening in normal human epidermis and lingual epithelium during aging, and attempted, in particular, to ascertain whether the telomere shortening that accompanies aging occurs at the same rate in different tissues. We studied telomeric DNA integrity, and estimated annual telomere loss, in 52 specimens of epidermis and 48 specimens of lingual epithelium collected at autopsy from subjects who had died at ages between 0 and 101 y. Most of the DNA samples were measured twice by southern blot hybridization. In addition, the correlation between telomere lengths in the two types of tissues was examined. The telomere reduction rates in epidermis and lingual epithelium were 36 bp and 30 bp per y, respectively, and these were significantly different. The rates obtained by the second measurements in epidermis and lingual epithelium were 39 and 32 bp per y, respectively, and these were also significantly different. The mean telomere lengths in the epidermis of eight neonates and the lingual epithelium of seven neonates were 13.2+/-1.0 and 13.8+/-1.0 kb, respectively. Comparison of telomere lengths in the two tissues for 41 paired samples showed that the mean telomere length in the epidermis (10.7+/-2.3 kb) was less than that in the lingual epithelium (12.4+/-2.5 kb); however, statistical analysis revealed a very significant relationship between epidermal and lingual epithelial telomere length (r=0.842, p<0.0001). These results indicate that the telomeres in epidermis and lingual epithelium are characterized by tissue-specific loss rates.
![]() |
#24 | ||
Minister-President
|
![]() [quote="Celebfin"]
Citaat:
Tantist: ke, mijn medische kennis is ook niet meteen die van een arts, maar dat wil niet zeggen dat ik medische feiten ga veranderen in mijn voordeel. Kotsmos is niet alwetend, weetwel. kan je klonen uit (ontwikkelde) stamcellen? Uit cellen van embryo's? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De telomeren duiken al veertig jaar op als het monster van Loch Ness in de gerontologie. Er gebeurt in opstoten onderzoek naar en de resultaten daarvan zijn behoorlijk tegenstrijdig. Hiermee ga je niemand overtuigen (tenzij mensen die ervoor terugschrikken om die abstracts helemaal door te lezen en er dan maar van uitgaan dat het waar is wat erin staat - én dat het terzake doet in de lopende discussie). Hoewel Dolly inderdaad vroegtijdig artrose en een progressief degeneratieve longziekte had, is daarmee niet gezegd dat het kloneren van dieren en mensen onmogelijk is. Zoals een deskundige zei: "Het kan ook aan de gebruikte techeniek liggen." Waarbij ik ook niet zeg dat ik vind dat mensen kloneren moet kunnen, laat dat duidelijk zijn.
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Burger
|
![]() Citaat:
En als dictators zich zouden klonen, wat dan ? Dat zou geen reet veranderen dan wat er nu aan de hand is met de saddam-affaire... (hij is al dood van in '99 aan lymfeklierkanker, maar wordt nog steeds levend gehouden door z'n dubbelgangers omwille van de mythe van saddam die blijkbaar een sterk systeem op zich is... dus moeten de amerikanen heel het systeem uitroeien, want of het hij nu is of een andere saddam, dat zal er niet toe doen, de mythe blijft door bepaalde mensen in stand gehouden... maar dit terzijde) 'k Heb nooit geweten dat proefbuisbaby's als paria's beschouwd werden. En dat ligt wel degelijk in dezelfde ethische lijn als klonen. Het is niet zoiets als een robot die je efkes levend maakt he. Die zou ik vlugger als paria beschouwd zien. Maar van het moment ze een zogenaamde 'ziel' zouden krijgen, de emoties, het denken, dan zou de publieke opinie ook vlug veranderen denk ik ! Probeer je efkes los te maken van die christelijke achtergrond die in je moraal en antwoord schuilt... Ik vind dit iets fantastisch, dat we reeds tot zo'n dingen in staat zijn... wat denk je, dat een god ons zal straffen misschien. 'k denk dat god zelf zou zeggen, beestig gasten... en amuseer 'd ulle ! Het heeft zelfs geen enkel nut om iemand volledig te klonen ! organen ja, daar zal een grote markt voor komen.
![]() |
![]() |
#29 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik durf hier géén stelling nemen wegens te stoem in deze materie; Ik heb wel op voorhand medelijden met het product, gaat die wel lichamelijk en/of geestelijk z'n herkomst kunnen verwerken?
![]() |
#30 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burger
|
![]() Citaat:
na verschillende uitzendingen te hebben gezien op verschillende zenders (online) moet ik zeggen dat die Iraanse dokter, die Belgische dokters, en nog wel verschillende andere die hebben meegewerkt aan het definiëren van de beelden en foto's die van saddam zijn genomen en bewaard zijn gebleven, me tamelijk goed hebben overtuigd qua bewijzen dat saddam niet meer te zien is sinds '99. De oren (die volgens de medische wereld een persoonlijke afdruk zijn die bij elk mens uniek is zoals je vingerafdrukken) zijn duidelijk op vele foto's en vele verschillende beelden zichtbaar verschillend. Maar of saddam nu nog leeft of niet doet er toch duidelijk niet toe ! En voor je antwoord op ydde : Ik zeg het nog eens (en 'k zal beginnen vervelend uit de hoek komen voor sommige), dit komt door de onmogelijkheid zich op een degelijke manier te distantiëren van de Westerse christelijke moraal die zo strak in onze opvoeding gebakken zit ! Dit samen met het dualistisch denken maakt dat m'n bijna niet meer in staat is om op een gezonde manier te reageren of denken. (en ik vizeer niemand, of 't zou mezelf moeten zijn)
![]() |
![]() |
#32 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Groene T:
Ik zeg het nog eens (en 'k zal beginnen vervelend uit de hoek komen voor sommige), dit komt door de onmogelijkheid zich op een degelijke manier te distantiëren van de Westerse christelijke moraal die zo strak in onze opvoeding gebakken zit ! Dit samen met het dualistisch denken maakt dat m'n bijna niet meer in staat is om op een gezonde manier te reageren of denken. ydde: Is "medelijden hebben" exclusief voor Christelijke moraal? Wat heeft "medelijden" met dualistisch denken te maken? Sluit pragmatisch denken "medelijden" uit? Groene, hier snap ik absoluut niet wat gij wilt zeggen zenne! Ik heb alleen willen duidelijk maken dat, gezien Dolly (dat gekloond schaap) zeer snel allerlei kwalen begon te ontwikkelen, voor een gekloond mens zijn geboorte ook wel eens zou kunnen tegenvallen. Ten slotte heeft die ook niet gevraagd om gekloond te worden hé!
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() hebt gij gevraagd om geboren te worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dat stamt nog steeds uit de allesoverheersende god theorie, en is echt niet heel duidelijk te stellen in een paar lijntjes tekst op een forum ! wat m'n dualisme daarbij komt doen, dat ligt toch vrij duidelijk denk ik ... ik mag dit niet doen want anders ... ik moet doen wat ze zeggen, want anders... de hemel de hel... en zo zijn er nog heel veel andere zaken die geknelt zitten door het dualistisch denken... Net zoals met de oorlog nu, het is niet het ja of het neen van de oorlog, maar hetgeen die achter dit denken zit, ... gewoon het kapitalisme ! Neem dat probleem aan, een nieuwe methode van kapitalistisch denken, en je zal op slag 500 jaar verder staan qua economische wijsheid... Ik relateer wel degelijk schuldgevoel en medelijden aan elkaar Had je nu mededogen gezegd, dan was ik zeker niet op die manier uit de hoek gekomen. Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk ! En ik denk wel degelijk dat pragmatisch denken 'medelijden' moet uitsluiten om op de juiste manier te kunnen ageren of reageren ! En ten slotte hebben wij nog veel minder gevraagd om geboren te worden, maar we lopen hier toch maar rond ! Alhoewel we natuurlijk nooit voor de volle honderd procent kunnen zeggen of dat waar is ! ....weet wel, karma en toestanden... maar dat allemaal ter zijde natuurlijk Je kan daar echt verschrikkelijk ver in gaan ydde... om zoiets te gaan relativeren of te gaan beschouwen als ontoelaatbaar... 't Zijn trouwens niet onze woorden he die het maken, maar de intenties erachter !
![]() |
![]() |
#35 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Groene T:
... en zo zijn er nog heel veel andere zaken die geknelt zitten door het dualistisch denken ... ydde: Juist daarom verklaar ik mijzelf te stoem om in deze een besluit te nemen ... Groene T: Ik relateer wel degelijk schuldgevoel en medelijden aan elkaar ydde: Ik heb ook medelijden met het lot van zwaar gehandicapte mensen, ik doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt om hun miserie te verlichten, maar ik heb hoegenaamd geen schuldgevoel daaromtrent zenne. Groene T: Had je nu mededogen gezegd, dan was ik zeker niet op die manier uit de hoek gekomen. ydde: Is er zo'n enorm verschil tussen mededogen en medelijden waar het de sentimentele waarde betreft? Ik ben geen letter- of woordkunstenaar hoor Groene, en ik zou echt het verschil niet ten gronde kunnen determineren. Groene T: Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk ! ydde: Wie (behalve ik natuurlijk! ![]() Groene T: En ik denk wel degelijk dat pragmatisch denken 'medelijden' moet uitsluiten om op de juiste manier te kunnen ageren of reageren ! ydde: Daar ben ik het helemaal niet met U eens. Groene T: Je kan daar echt verschrikkelijk ver in gaan ydde... om zoiets te gaan relativeren of te gaan beschouwen als ontoelaatbaar... ydde: Hier wel! (mee eens zijn) Groene T: 't Zijn trouwens niet onze woorden he die het maken, maar de intenties erachter ! ydde: 't Zijn trouwens niet onze woorden hé die het maken, maar de intenties erachter ! Dat vind ik nu eens zo'n mooie (en ware) zin zie, dat ik goesting had om ze te herhalen!
![]() |
#36 |
Burger
|
![]() Zeg mensen, weet je wat misschien een goed idee zou zijn...(als het al niet gedaan is, want ik ben betrekkelijk nieuw op het forum) !
Dat is dat we iets zouden organiseren in real life opdat alle regelmatige (en andere why not) forumgangers eens samen zouden komen om een namiddag of avond te discussiëren over bepaalde punten in ons forum, of gewoon om te zien of er iets moois (of groots) zou kunnen uitgroeien ! 'k denk niet dat het er zo grof zou aan toegaan dan op het forum zelf !!! Want geef toe, we kunnen ongelofelijk veel leren van elkaar ! ydde..., grote geleerde woorden en intelligentie... 'is allemaal wel mooi en gemakkelijk (omdat je dan meer, en beter iets kan uitleggen), maar bij mij moeten ze niet afkomen met blijk van een grote intelligentie... 'k heb er natuurlijk veel respect voor, maar... De grootsten domme kloot, kan zoveel meer wijsheid hebben dan een pipo met veel intelligentie !! intelligentie is zo relatief !! Want zonder wijsheid vervalt dit menselijk staaltje tot een nietig iets, zelfs soms tot gruwels !! (De grootste seriemoordenaars hebben een hoog iq) In ALLE politieke partijen zitten zooooooveeeeel dwaze kloten qua wijsheid (de intelligente klootzakkerijen daarentegen...) !!! Daarom ben ik nooit in de politiek gegaan (hoewel verschillende malen gevraagd (sp en vu)), omdat in het algemeen wijsheid de mindere is in politiek ! En om je vraag bij te staan omtrent het verschil tussen medelijden en mededogen... Probeer enige vooroordelen te laten varen, en eens het boek te lezen van de Dalaï Lama, "mededogen" Het heeft niets te maken met het Boedhisme of zo, hij verteld gewoon wat mededogen en medelijden nu eigenlijk is ! Wederom zoiets dat je niet kunt gaan vertellen in een paar lijntjes tekst op een forum ! Een heel klein geschreven verschil, een wereld van inhoudelijk verschil ! respect...
![]() |
#37 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Pfff, wat een irritante discussie... Mensen met een conservatievere visie worden uitgekakt voor dommerik. Sommigen kunnen zich niet extreem genoeg uiten omtrent ethische standpunten, alles moet kunnen: van incest tot klonen... Sommigen willen enkel uitdagen vermoed ik.
Serene, genuanceerde visies zijn blijkbaar niet mogelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als je iets niet begrijpt, vraag dan om uitleg ! zoniet, blijf dan bij je fondue ! Trouwens, wat versta jij onder sereen en genuanceerd ? Gelieve me duidelijk te maken met enige onderbouw waarom iets verkeerd zou zijn Euthanasie is ook wel uit den boze zeker ? Wederom, gelieve te antwoorden met gefundeerde stellingen !
![]() |
![]() |
#39 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wat trouwens de zogezegde legaliteit van incest betreft...
Ten eerste, er bestaan huwelijksbeletselen wat te dichte familiebanden betreft: Art. 161 BW: Het huwelijk is verboden tussen alle bloedverwanten in de rechte opgaande en nederdalende lijn en de aanverwanten in dezelfde lijn. Art. 162 BW: In de zijlijn is het huwelijk verboden tussen broeder en zuster. Art. 163 BW: Het huwelijk is verboden tussen oom en nicht, tante en neef. (de koning kan dit verbod opheffen om gewichtige redenen). Bij verkrachting zijn er verzwarende omstandigheden als de schuldige een bloedverwant in de opgaande lijn is of de broer of zus is van het minderjarige slachtoffer (Art. 377 SW). Hieruit blijkt duidelijk de afkeuring van de wetgever van seksuele relaties tussen bloedverwanten. Zoiets werd door de eeuwen heen als vanzelfsprekend geacht, men kende de biologische gevolgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Klonen is geen sex he !!!
![]() |