Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2011, 14:27   #21
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Wat denken jullie? Een goede oplossing om hem een functionele hand terug te geven, al zijn de functies van de prothese nog vrij simpel, of is hij gek omdat hij zijn hand 'inruilt'? Zou je zoiets zelf laten doen?
Laat ons hopen dat deze ingreep de aanzet mag zijn tot verdere ontwikkeling van het procédé.

Op tal van (beleids)domeinen staat dit land staat namelijk bol van opportuniteiten, om die "dode klompjes vlees" gauw te vervangen door een bionisch............hoofd !

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2011, 14:36   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het probleem zit hem (1) in het zelfbeeld dat omlaag gaat,
Dat is psychologisch. Dat zal verschillen van mens tot mens.

Citaat:
(2) in de wet (verminking staat daarin beschreven met termen die niks van bionische toestanden kennen) en
De wet is redelijk Napoleonitisch. Of moeten we zeggen, ingewikkeld neolitisch-bureaucratees?
Citaat:
(3)in de geneesmiddelen die die gast voor de rest van zijn leven gaat mogen pakken om die zenuwen niet af te stoten.
Welke zenuwen moeten er afgestoten worden? En er zijn genoeg bio-compatibele materialen.
Hetgeen nu nog een probleem is, en ook dat is in redelijk vlotte ontwikkeling, is "kunstmatige spieren en zenuwen" laten communiceren met "echte zenuwen en spieren".
1 van de omweggetjes is niet de "orginele" zenuwbanen te gebruiken, maar een combinatie van een computer die allerlei externe signalen interpreteerd en daarmee de kunstmatige toestanden aan gaat sturen. Het is wel een leerproces van jewelste voor de gebruiker en computer.

Mare, zelfs met die "geneesmiddelen" om afstotingsverschijnselen tegen te gaan, vind ik een beperkt bruikbare kunsthand een betere zaak dan een kotelet-paperweight.

En het andere probleem. De krachtbron voor de kunstspieren. Alhoewel accus steeds beter en beter worden.

Laatst gewijzigd door maddox : 22 mei 2011 om 14:37.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 20:46   #23
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is psychologisch. Dat zal verschillen van mens tot mens.
Yep, en men kan geen wet maken voor dit karakter en een andere voor een ander karakter. Alle mensen gelijk voor de wet, remember? Het blijft verminking van een persoon (de patient) door een andere persoon (de dokter)
Citaat:
De wet is redelijk Napoleonitisch. Of moeten we zeggen, ingewikkeld neolitisch-bureaucratees?
Kan goed zijn, maar vooralsnog is het de wet. Eerst de wet veranderen, daarna kan je je anders gedragen.

Men vroeg "ik zie het probleem niet", ik duid alleen maar op de feiten, ik zeg niet dat ik dat allemaal terecht vind.

Citaat:
Welke zenuwen moeten er afgestoten worden? En er zijn genoeg bio-compatibele materialen.
Hetgeen nu nog een probleem is, en ook dat is in redelijk vlotte ontwikkeling, is "kunstmatige spieren en zenuwen" laten communiceren met "echte zenuwen en spieren".
1 van de omweggetjes is niet de "orginele" zenuwbanen te gebruiken, maar een combinatie van een computer die allerlei externe signalen interpreteerd en daarmee de kunstmatige toestanden aan gaat sturen. Het is wel een leerproces van jewelste voor de gebruiker en computer.

Mare, zelfs met die "geneesmiddelen" om afstotingsverschijnselen tegen te gaan, vind ik een beperkt bruikbare kunsthand een betere zaak dan een kotelet-paperweight.

En het andere probleem. De krachtbron voor de kunstspieren. Alhoewel accus steeds beter en beter worden.
Er is altijd een plaats waar het kunstmatige het lichaam raakt. Een haak op een dichtgegroeide stomp is geen probleem. maar zodra je zenuwen gaat aansturen moet er contact zijn dat tegen afstoting moet worden beschermd.

Alweer, het zijn misschien allemaal flauwe en verkeerde argumenten. Maar je moet toch erkennen dat er een probleem is. Zelfs al zegt elke vezel van uw lijf dat het probleem zou moeten verdwijnen in het licht van de oplossing die het kan bezorgen.

Er komt trouwens nog een probleem bij. Stel dat die patient binnen 5 jaar tot de conclusie komt dat die bionische hand toch niet was wat hij hoopte, en dat zijn zelfbeeld harder is aangetast dan hij dacht, en dat hij toch zo misselijk of futloos is, na het nemen van die pillen.
En die spant een rechtzaak aan tegen die dokter. Dan heb je pas een probleem, want de rechtbank kan alleen steunen op die antieke wetten. En elk contract dat onwettige info bevat, is ongeldig.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 26 mei 2011 om 20:55.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 21:03   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik dacht bij het zien van de titel dat het ging om iemand die zijn gezonde hand liet amputeren om een superieure, bionische hand te laten plaatsen (denk: ingebouwde kurkentrekker, vlammenwerper, andere gadgets naar keuze).
topictitels beginnen op krantetitels te lezen. Stel je voor met wat voor waanideeën mensen rondlopen die op krantekoppen afgaan om zich te informeren.

Citaat:
Zelfs daar zou ik op zich niet tegen zijn (op voorwaarde dat de patiënt dat zelf betaalt uiteraard), maar ik zou ook begrijpen dat zoiets tegenstand zou uitlokken. Zulke ingrepen zullen in de toekomst trouwens sowieso komen: kristallen bol, maar ik gok dat een rechtstreekse interface tussen de hersenen en een globaal computernetwerk geen honderd jaar op zich zullen laten wachten. In deze patiënt zijn geval, mag iedereen braaf zijn bek houden en gewoon blij zijn dat de man weer een functionerende hand heeft.
een interesant thema, ook in moreel opzicht. Ik zie er al dromen van een leger met op die wijze 'verbeterde soldaten'. Zelfs al hebben die soldaten daar 'vrijwillig' voor gekozen (na wat financiële incentives bv.) blijven morele vraagstukken van hetzelfde type als het soort van morele vragen die er zijn bij iemand die een nier afstaat om zijn kinderen naar school te kunnen sturen. Nu heb je ook soldaten die 'vrijwillig' naar het leger gaan omdat ze dat als enigste mogelijkheid zien om hun studies te betalen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 mei 2011 om 21:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be