![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor mij zou alle religieuze symboliek (en belevenis) beperkt moeten zijn tot de privé, maar ik reken kerken en dergelijke tot privé. Zaken waar het beperkt wordt zijn dus overheidsinstellingen & openbare ruimtes zoals straten & parken, al kan ik me wel vinden in 'privé' feesten in openbare ruimtes als dit geen overlast veroorzaakt.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() @Redwasp
Je onderscheid in drie categorieën is erg mooi. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat de drie categorieën met elkaar verweven zijn? Dus de angst is gebaseerd op terechte kritiek, enzovoorts? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Partijlid
|
![]() Ik ga niet akkoord met je verdeling omdat islamofobie letterlijk islam-angst is.
Je kan het dus beter onderverdelen in: -terechte kritiek -onterechte kritiek uit angst/desinformatie -onterechte kritiek uit haat (hetgeen jij islamofobie noemt) Naast de terechte kritiek: welke moslims zullen de doorsnee voorbijganger het meest bijblijven? De luide agressieveling of de sobere moslim? Hoe denk je dat dat beeld van de luide agressieveling zal groeien in de geest van de voorbijganger? Vind je dat de luiden aangepakt moet worden? (door wetten? door discussie?) En zoja, aan wie is het om hem aan te pakken? (de staat? de media? medemoslims?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
het is echter verkeerd om te zeggen dat al die moslims die stompzinnige tweedeling van de wereld hanteren. dat is gewoon de waarheid geweld aandoen. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#25 | ||||
|
![]() Citaat:
vandaar dat het een niet echt logisch is heel de groep over dezelfde kam te scheren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben dan ook voor verdere secularisering, maar dat ongeacht de godsdienst. - Godsdienstonderwijs moet alle godsdiensten onderwijzen op een manier dat de leerlingen over elk die godsdiensten de nodige informatie krijgen zodat ze een gegronde keuze kunnen maken. - Godsdiensten moeten betaald worden door de gelovigen, niet door de maatschappij (Lees eens 'Small Gods' van Terry Pratchett). http://en.wikipedia.org/wiki/Small_Gods - Godsdiensten mogen zich niet moeien met burgerlijke zaken (en omgekeerd natuurlijk).
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Langs de ene kant weer ik ook liever godsdiensten uit het openbaar leven, maar ik vind het dan weer te ver gaan dat overheden kledingvoorschriften gaan opleggen. Gaan we dan ook bv de bloedprocessie verbieden? Of kerken en moskeeën afbreken en vervangen door anonieme hangars? Godsdiensten maken deel van het zijn van de mens. Mocht het geen voordeel gehad hebben in de evolutie, waarom geloven dan nog zoveel mensen de dag van vandaag. Of godsdiensten vandaag de dag nog een evolutionair voordeel hebben durf ik niet uit te sluiten.
![]() |
![]() |
#27 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
volgens mij ligt een belangrijk deel van het onderscheid in het al dan niet erkennen van de veelvormigheid van de islam. een islamofoob discours stelt die religie voor als een onverdeeld blok, negeert de vele verschillen in interpretatie en invulling die de miljoenen concrete moslims geven in de echte wereld. het herleidt de wereld van islam tot een ongenuanceerde en karikaturale wereld die door barbaarsheid, achterlijkheid en slechtheid wordt gekenmerkt. het gebrek aan nuance, de absolute blindheid voor alles wat binnen de islam het verwrongen en simplistisch beeld tegenspreekt, dat is volgens mij de belangrijkste eigenschap die een islamofoob discours onderscheidt van een terechte kritiek. het spreekt vanzelf dat niet al deze eigenschappen even meetbaar zijn, er zullen zeker uitspraken en analyses zijn die in een overgangszone tussen beide vormen van kritiek thuishoren. het is ook zeker zo dat verschillende onderzoekers, zelfs met die criteria, nog steeds tot verschillende klasseringen van uitpraken zullen komen. dat wil echter niet zeggen dat we die criteria niet kunnen hanteren, het wil wel zeggen dat we ze niet mogen verabsoluteren. Citaat:
wanneer bepaalde ahadith bijvoorbeeld tot het vermoorden van homoseksuelen lijkt op te roepen, zal dat binnen een islamofoob discours zonder verder onderzoek worden gepresenteerd als een 'bewijs' dat de islam essentieel homofoob is. terechte kritiek zal echter verder onderzoeken, het zal natuurlijk iedere homofoob gebruik van die ahadith veroordelen als een aanslag op de mensenrechten, maar het zal tegelijk onderzoeken hoe moslims van verschillende strekkingen en in verschillende tijden met die ahadith zijn omgegaan. een opmerking over een zwakke isnaad (waardoor een hadith onverbiddellijk als 'zwak' wordt afgedaan bij bevoegde geleerden) en een vaststelling dat er heel veel discussie over de interpretatie bestaat onder de geleerden zijn in dat kader beiden aanwijzingen dat de simplistische analyse van de homofobie hier voorbijgaat aan een veel complexere waarheid. Citaat:
Citaat:
misschien is dat wel de enige echte islam: die constante strijd voor de interpretatie van de religie, die door honderden verschillende stromingen wordt gevoerd. Citaat:
Citaat:
de rede roept op om alles steeds opnieuw aan een heel kritisch onderzoek te onderwerpen. de werkelijkheid is namelijk steeds en steeds opnieuw een heel stuk ingewikkelder dan onze ideeën daarover. alleen de karikatuur van de rede, zoals die bijvoorbeeld vandaag de dag steeds opnieuw wordt naar voor gebracht in het islamofobe discours, blijft hangen bij simpele conclusies en stelt zich daarmee tevreden. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
iedere uitbreiding van dit simpele (op zich simplistische?) model is dan ook meer dan welkom. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik mij dan wel jood, katholiek of moslim noemen ? Laat staan beweren dat dit geloof het juiste is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
in de wereld waarin wij toevallig leven heeft de term 'islamofobie' echter al een aantal jaren de betekenis gekregen waarin ik hem gebruik. we kunnen dat jammer vinden, maar het is nu zo. Citaat:
Citaat:
wetten moeten alleen maar ingrijpen wanneer de vrijheid van anderen in het gedrang komt door het gedrag van die luiden. ik ben eigenlijk niet voor het ingrijpen van overheden (de staat, de forum-moderatie...), tenzij het echt niet anders kan. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#31 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door dale : 24 mei 2011 om 20:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
iemand (ik vind de bron hier niet meteen terug) zei gaf ooit volgende definitie: "jood is iedereen die zo gek is zichzelf zo te noemen". volgens mij geldt die boutade onverminderd wanneer we het woord 'jood' vervangen door 'moslim' of 'katholiek'. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zodra ge dat beseft is deze discussie overbodig en kunnen we gerust met de kritiek op ons geloof leven. In het westen zijn de meeste mensen reeds zover gevorderd. Onze levenswijze is hooguit nog geïnspireerd door het geloof en we hebben geen behoefte om ons geloof in het openbaar te demonstreren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#35 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Dan zal het vast niet moeilijk zijn eens wat voorbeelden van verlichting en beschaving in de islamitische wereld te geven, bijvoorbeeld het aantal nobelprijswinnaars. Of het aantal boektitels dat jaarlijks uitkomt, of het aantal vertalingen van buitenlandse boeken.
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Ik ken ook niemand persoonlijk, maar ik weet dat zulke dingen gebeuren.
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |