Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2011, 14:33   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Toch enerzijds herkenbaar. Bij ons wat het net hetzelfde.

Vader op 55 jarige leeftijd overleden en 50 jarige moeder krijgt weduwepensioen.

Een weduwepensioen waar amper mee te leven is: 60% van pensioen die mijn pa ging ontvangen hebben op zijn 65. Dt pensioen was niet hoog aangezien de bijdragen van in de beginjaren en dus lager dan het plafond niet gecummulleerd worden door de bijdragen die enorm boven het pllafond uitsteken.

Anyway, door dit schamel pensioen was mijn ma zowieso verplicht om haar job aan te houden, echter kreeg ze de mededeling dat ze minder zou moeten werken, anders verlies van weduwepensioen. Dan nog met 50% werk moest ze jaarlijks enkele duizenden euro terugbetalen aan de belasting. Zowieso zou ze dit weduwepensioen niet kunnen aanhouden als ze zelf pensioenrechten zou ontvangen waardoor het er ook niet meer toe doet om nog rechten op te bouwen en aldus enorm veel SZ te betalen.

De oplossing volgens de belastingsdienst : niet meer werken en doppen naast het ontvangen van het weduwepensioen.

Onze oplossing : job opgeven en als zelfstandige gaan werken.

Uiteindelijk toch schandalig dat je omwille van het feit dat je een fractie krijgt van de fractie die de echtgenoot ooit aan pensioenrechten betaalt heeft en daardoor nog verplicht wordt van job te veranderen.

En dan heb ik nog niet over de druk die met zich meekomt vanwege de erfenisrechten want t is godgeklaagt dat je bijna uw woning waar je zelf aan meebetaald hebt (en afbetaald is) moet opgeven omdat de echtgenoot overleden is. Zeker als je dan ziet dat de eerste beste asielzoeker (via het ocmw) naar een huis "begeleid" wordt zonder ooit een frank bijdrage betaald te hebben.
Het moeten betalen van Erfenisrechten op het kapitaal en onroerend goed dat je samen met je partner verworven hebt, is inderdaad gewoon schandalig, ge hebt er eerst en vooral al genoeg belastingen op betaald, bovendien heb je de staat niet belast door zelf voor een eigen woning te zorgen.

Heel het systeem van tax op de dood van een ander is iets dat volledig afgeschaf, of minstens herzien zou moeten worden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 14:45   #22
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Ps volgens een voorlopige berekening (2008) zou mijn pensioen op 65 jarige leeftijd bedragen: werknemer 21,86 euro en zelfstandige: 552.37. Dat si samen 574,23 euro per maand. Na 42 jaar bijdragen (dikwijls een pak hoger dan het minimum) te hebben betaald
Maar je hebt toch altijd recht op het minimumleefloon ?
Zo niet, ben je beter af om het pensioen te weigeren en gewoon naar het OCMW te stappen en ontvang je met alles er op en er aan +- 850€

Laatst gewijzigd door Pin en Puk : 7 juni 2011 om 14:46.
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 14:58   #23
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Maar je hebt toch altijd recht op het minimumleefloon ?
Zo niet, ben je beter af om het pensioen te weigeren en gewoon naar het OCMW te stappen en ontvang je met alles er op en er aan +- 850€
Je hebt enkel recht op het minimumleefloon als je geen eigen bezittingen hebt die je te gelde kan maken. Ik ken zo iemand met een laag pensioen (honderden euro beneden minimuleefloon) die aan het OCMW een tussenkomst vroeg. Het antwoord waas: U bezit een eigen woning. Eerst dient U deze te verkopen. Pas na X aantal (10 dacht ik, maar kan meer zijn) jaren na de verkoop kom je dan pas in aanmerking voor OCMW-steun. ook niet vergeten OCMW steun kan door de gemeente teruggeëist worden van de kinderen (of één van de kinderen). Ik ken weinig ouders die hun kinderen via het OCMW met schuld willen opzadelen. Te meer dat je tussen de kinderen serieuze ruzie kan krijgen als bv maar één van die kinderen verplicht wordt om te betalen. Er is geen enkel wet die bepaalt dat de kinderen evenredig solidair moeten zijn in de onderhoudsplicht van hun ouders. Ook weer zo een manke wetgeving. Evenals het feit dat het OCMW onderhoudsplicht mag eisen, maar dat niet moet doen. Hangt dus af van de gemeente waar je ouder woont.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2011 om 14:59.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 15:43   #24
tschoon verdiep
Burgemeester

tschoon verdiep's schermafbeelding

Standaard

Staat het niet in het wietboek of in het kgroenboek
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 15:56   #25
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het verschil tussen de pensioenregeling voor "zelfstandigen" - "werkenden in de privé"
en "staatsambtenaren" is inderdaad onrechtvaardig en zou moeten opgeheven worden.

het is eigenlijk simpel : maak de pensioenbijdragen gelijk.

Dat "zelfstandigen" minder veerdienen dan steuntrekkers al dan niet vreemdelingen of nieuwe belgen heeft hiermee in feite niets te zien. er is ook te veel "gesjoemel" met invaliditeiten en studiebeurzen enz..

een klare lijn ivm uitkeringsbeleid en inningsbeleid ivm "sociale zekerheid" zou helpen, maar het is in wezen niet eenvoudig, wegens "opgebouwde rechten"...
Men kan die opgebouwde rechten laten uitdoven en vb. vanaf de bijdragen van 2015 gelijke pensioenbijdragen opleggen.
Het is wel een werk van lange adem (één loopbaan) maar dan gebeurt er tenminste iets.

Wat we van het wietboek en het groenboek niet kunnen zeggen.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 7 juni 2011 om 15:56.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 16:25   #26
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wie hield u tegen om als gewone werknemer of ambtenaar aan de slag te gaan. 42 jaar na datum komen klagen is wel rijkelijk laat.
Eersten was er halverwege de jaren '70 een grote crisis met veel werkloosheid. Omdat ik niet ten laste wilde zijn van anderen was er weinig andere keuze dan zelfstandige te worden om op korte termijn werk te hebben.
Ten tweede kan je de omstandigheden en wettelijke regelingen van 40 jaar geleden niet vergelijken met heden. Je gaat een ouide vent toch ook niet vragen waarom hij die halflamme demente oude vrouw 40 jaar geleden als echtgenote verkozen heeft i.p.v. van haar nu nog aktieve en verstandige buurmeisje.
PS ik klaag niet de hoogte van het pensioen aan. Dat wist ik op voorhand en daarmee heb ik rekening gehouden. Ik klaag wel aan dat men anderen serieuze verhogingen heeft gegeven die men voor zelfstandigen maar in beperkte mate heeft aangepast.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 juni 2011 om 16:28.
Oud 7 juni 2011, 17:08   #27
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Volgens mij klopt hier iets niet
De werkende jaren van uw moeder moeten altijd in rekening gebracht worden.
Hiervoor zal zij een zeer klein pensioentje trekken
Vervolgens moet zii pensioen trekken van een zelfstandige (zit ronde de 1200 €.
Indien zij dit na berekeningen door bepaalde omstandigegheden niet haalt, wordt dit door een speciale pensioenkas opgetrokken tot min het leefloon.

Ik wee't niet bij welke ziekenkas je bent (je bent van Antwerpen) maar elke donderdag van de maand zit er in iedere Katholieke ziekenkas iemand die dit in orde brengt.

Mijn vriendin (binnenkort 65) had zogenaamd ook maar ronde de 400€ en nu plots iets over de 900/maand

Achter vragen en niet laten afscheppen
Als zij van heer 14 gaan werken is geloof ik dat dat wel klopt. 'k Ben niet zeker maar met leercontracters is dat ook zo het geval dat de jaren voor ze 18 zijn niet tellen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 17:20   #28
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoe de Vlaamse staat er alleen voor?
Zoonlief is hier toch aan het posten?
Of is het leuker op de Marokkaanse buurvrouw haar kap te zitten omdat zij wel de weg kent?
Geen antwoord meer...

Heb je op een zere teen getrapt? De waarheid wordt blijkbaar toch slecht verdragen he Jacky
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 17:22   #29
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eersten was er halverwege de jaren '70 een grote crisis met veel werkloosheid. Omdat ik niet ten laste wilde zijn van anderen was er weinig andere keuze dan zelfstandige te worden om op korte termijn werk te hebben.
Ten tweede kan je de omstandigheden en wettelijke regelingen van 40 jaar geleden niet vergelijken met heden. Je gaat een ouide vent toch ook niet vragen waarom hij die halflamme demente oude vrouw 40 jaar geleden als echtgenote verkozen heeft i.p.v. van haar nu nog aktieve en verstandige buurmeisje.
PS ik klaag niet de hoogte van het pensioen aan. Dat wist ik op voorhand en daarmee heb ik rekening gehouden. Ik klaag wel aan dat men anderen serieuze verhogingen heeft gegeven die men voor zelfstandigen maar in beperkte mate heeft aangepast.
De zelfstandigen van vroeger hadden dan ook de gouden jaren mee, en hadden alle kans om een degelijke spaarpot opzij te zetten. Toen moesten ze ook héél weinig verplicht afdragen voor een pensioen, juist om die aangehaalde reden. Zij die niet voor zichzelf zorgden moeten nu niet klagen natuurlijk.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 17:29   #30
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
De zelfstandigen van vroeger hadden dan ook de gouden jaren mee, en hadden alle kans om een degelijke spaarpot opzij te zetten. Toen moesten ze ook héél weinig verplicht afdragen voor een pensioen, juist om die aangehaalde reden. Zij die niet voor zichzelf zorgden moeten nu niet klagen natuurlijk.
Klopt volledig. Alleen houdt de overheid weinig rekening met het feit dat vele van die oudere zelfstandigen een onroerend goed kochten als appeltje voor de dorst. Als je dan toevallig een woning hebt die door 'ingevingen' van de Vlaamse overheid merkelijk minder waard wordt (of onverkoopbaar/onverhuurbaar) heb je natuurlijk dikke pech.
Oud 7 juni 2011, 17:33   #31
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als zij van heer 14 gaan werken is geloof ik dat dat wel klopt. 'k Ben niet zeker maar met leercontracters is dat ook zo het geval dat de jaren voor ze 18 zijn niet tellen.
De jaren van het leercontract tellen nooit mee. Ook als je ouder dan 18 was, en volledig in regel met de wetgeving. Dat is bij mij het geval. Dat is de reden dat ik niet aan 45 jaren kom op mijn 65e.
Tegenwoordig gaan ze doppen, krijgen dan ook nog betaald om een cursus te volgen en dat telt mee voor hun pensioen. Een ongelijke behandeling die ik aanklaag.
Oud 7 juni 2011, 17:46   #32
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
't Is toch zo goed in België !!!

Even twee verhaaltjes waarmee ik de publieke opinie even wil wakker schudden

1) Mijn vader is in september laatstleden gestorven.

Mijn 64-jarige moeder is 44 jaar zelfstandige geweest en is ergens in haar jonge leven nog twee jaar arbeidster in een Antwerpse snackbar geweest. Zij is Belgische,hier geboren en getogen, heeft heel haar leven hard gewerkt, twee kinderen grootgebracht terwijl ze een meubelzaak openhield, en heeft haar ganse leven (zwaar) afbetaald aan pensioen- en andere belastingsplichten.
Zij komt nu alleen te staan en heeft recht op een overlevings/weduwepensioen
Na diverse communicatie met de dienst pensioenen dient zij te vernemen dat er met de twee jaar snackbar geen rekening meer gehouden kan worden en dat haar pensioen wordt vastgesteld op 542 euro.
Dokters-, apothekerskosten en huisvesting zullen voor mijn moeder even hoog zijn als voor de andere Belgen.
De winkel die ze nu geerfd heeft dient gestopt te worden en ze moet vervolgens ergens een appartement/huis gaan huren.
Alleen al de huur kan met die 542 euro niet voldaan worden, laat staan dat ze er nog van kan leven.

2) Een Marokkaanse weduwe van 63 jaar woont een achttal jaar in Belgie. Naar hier gehaald door de rest van de familie om haar laatste dagen in Belgie te slijten. Gekleed in een typisch Marokkaans lang gewaad tot aan de grond met een hoofddoek op.
Heeft geen enkele binding met ons land, spreekt de taal niet (geen enkel woord) en is het ook niet van zin 'vanwege te oud is en de taal te moeilijk',wenst zich niet te integreren, neemt niet deel aan de culturele of maatschappelijke activiteiten, heeft nooit enige belasting of pensioenbijdrage in dit land betaald, en trekt thans een overlevingspensioen (of OCMW, dat is het enige waar ik niet zeker van ben) in Belgie van 870 euro.
Daarenboven zit ze in een dusdanig statuut dat meerdere zaken die de modale Belg aan de volle pot dient te betalen voor haar gratis, zeer goedkoop of goedkoop zijn (dokter, medicijnen, tramabonnement, huisvesting, .).
Biedt zich nu aan bij de overheid om Belg te worden wat haar zonder een probleem toegestaan wordt gelet de wet zegt dat men in haar geval (>7 jaar in Belgie) zo maar Belg kunnen worden zonder dat je geintegreerd bent of een van de landstalen spreekt.

LEVE BELGIE !!!
Dit is 1 van de vele gevallen en dan maar verkondigen dat we langer zullen moeten gaan werken om de vergrijzing te kunnen blijven betalen!!!!!
Wij dragen genoeg af om er later 30 jaar te kunnen van genieten, zoniet laat ons er dan zelf voor sparen zodat het niet aan die profiteurs moet gegeven worden.

Ik kan er nog een verhaaltje bijdoen over het "luilekkerlandje" dat België heet !!

In mijn dorp woont een alleenstaande moeder met 1 zoon in een huis van het OCMW.
Ze werkt in de school als PWA'er voor de kinderopvang voor en na de school!
2 weken geleden kreeg ze bezoek van het OCMW met het bericht dat ze uit haar huis wordt gezet waar ze al jarenlang woont en in een dorp waar ze geboren en getogen is, omdat de gemeente te weinig plaats heeft voor de opvang van illegalen (politiek vluchtelingen), die op hun proces wachten.

Ha ja, het OCMW doet wel een geste : ze krijgt tijd tot eind volgend jaar om op te krassen en ze hebben zelf geen alternatief !!!

Haar geburen zijn politiek vluchtelingen uit Bulgarije en die mogen hier niet werken omdat ze geen werkvergunning krijgen, maar ze vinden dit zelf niet zo'n erg, ze wachten gewoon efkes hun proces af. (duurt ongeveer 2 jaar). Ze hopen dat het gerecht zegt dat ze hier mogen blijven, want dan kunnen ze doorreizen naar Engeland, want dat lijkt hen het beloofde land!

Ondertussen gaan zij iedere maand hun centjes halen bij het OCMW, de zoon mag gratis mee op schoolreis enzo en iedere maand mogen ze langs het Rode Kruis om kleding en andere spullen te halen

**T'is toch zo goed in Belgie...!!!!**
ik vrees dat de enige manier word is dat je zoals in amerika voor je eigen pensioen een spaarplan moet gaan opzetten maar dan wel op de manier waar je bruto loon je netto loon word.
wie dan 40jaar werkt kan ook na die jaren op pensioen, wie gene klop wil doen zal dan maar honger moeten lijden, hetzelfde voor zelfstandige die moeten maar zorgen dat ze met hun winst hun pensioen spaarplan kunnen verkrijgen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 17:51   #33
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Men kan die opgebouwde rechten laten uitdoven en vb. vanaf de bijdragen van 2015 gelijke pensioenbijdragen opleggen.
Het is wel een werk van lange adem (één loopbaan) maar dan gebeurt er tenminste iets.

Wat we van het wietboek en het groenboek niet kunnen zeggen.
Beter zou zijn om een bepaald deel van de bijdragen te gebruiken voor herverdelingen, de rest bij persoonlijke opbouw te gooien.

Maar ja, dan heb je niet genoeg herverdeling voor sommige politieke partijen tewel je dit stukje weer gaat optrekken tot +- 50%
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 17:56   #34
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Iedereen van vroeger had de gouden jaren mee en nog zijn ze erin geslaagd de grootste schuldenberg op te bouwen. Het is de huidige generatie die mag opdraaien voor hun pensioen. Waar zij minder voor hebben bijgedragen dan de huidige generatie. Het is ook die huidige generatie die mag opdraaien voor hun schuldenberg en het is ook deze huidige generatie die mag sparen voor zijn eigen pensioen omdat de put bijna leeg is.

Tja maar de huidige generatie mag wel een nieuw "generatiepact" sluiten.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 17:59   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
't Is toch zo goed in België !!!

Even twee verhaaltjes waarmee ik de publieke opinie even wil wakker schudden

1) Mijn vader is in september laatstleden gestorven.

Mijn 64-jarige moeder is 44 jaar zelfstandige geweest en is ergens in haar jonge leven nog twee jaar arbeidster in een Antwerpse snackbar geweest. Zij is Belgische,hier geboren en getogen, heeft heel haar leven hard gewerkt, twee kinderen grootgebracht terwijl ze een meubelzaak openhield, en heeft haar ganse leven (zwaar) afbetaald aan pensioen- en andere belastingsplichten.
Zij komt nu alleen te staan en heeft recht op een overlevings/weduwepensioen
Na diverse communicatie met de dienst pensioenen dient zij te vernemen dat er met de twee jaar snackbar geen rekening meer gehouden kan worden en dat haar pensioen wordt vastgesteld op 542 euro.
Dokters-, apothekerskosten en huisvesting zullen voor mijn moeder even hoog zijn als voor de andere Belgen.
De winkel die ze nu geerfd heeft dient gestopt te worden en ze moet vervolgens ergens een appartement/huis gaan huren.
Alleen al de huur kan met die 542 euro niet voldaan worden, laat staan dat ze er nog van kan leven.

2) Een Marokkaanse weduwe van 63 jaar woont een achttal jaar in Belgie. Naar hier gehaald door de rest van de familie om haar laatste dagen in Belgie te slijten. Gekleed in een typisch Marokkaans lang gewaad tot aan de grond met een hoofddoek op.
Heeft geen enkele binding met ons land, spreekt de taal niet (geen enkel woord) en is het ook niet van zin 'vanwege te oud is en de taal te moeilijk',wenst zich niet te integreren, neemt niet deel aan de culturele of maatschappelijke activiteiten, heeft nooit enige belasting of pensioenbijdrage in dit land betaald, en trekt thans een overlevingspensioen (of OCMW, dat is het enige waar ik niet zeker van ben) in Belgie van 870 euro.
Daarenboven zit ze in een dusdanig statuut dat meerdere zaken die de modale Belg aan de volle pot dient te betalen voor haar gratis, zeer goedkoop of goedkoop zijn (dokter, medicijnen, tramabonnement, huisvesting, .).
Biedt zich nu aan bij de overheid om Belg te worden wat haar zonder een probleem toegestaan wordt gelet de wet zegt dat men in haar geval (>7 jaar in Belgie) zo maar Belg kunnen worden zonder dat je geintegreerd bent of een van de landstalen spreekt.

LEVE BELGIE !!!
Dit is 1 van de vele gevallen en dan maar verkondigen dat we langer zullen moeten gaan werken om de vergrijzing te kunnen blijven betalen!!!!!
Wij dragen genoeg af om er later 30 jaar te kunnen van genieten, zoniet laat ons er dan zelf voor sparen zodat het niet aan die profiteurs moet gegeven worden.

Ik kan er nog een verhaaltje bijdoen over het "luilekkerlandje" dat België heet !!

In mijn dorp woont een alleenstaande moeder met 1 zoon in een huis van het OCMW.
Ze werkt in de school als PWA'er voor de kinderopvang voor en na de school!
2 weken geleden kreeg ze bezoek van het OCMW met het bericht dat ze uit haar huis wordt gezet waar ze al jarenlang woont en in een dorp waar ze geboren en getogen is, omdat de gemeente te weinig plaats heeft voor de opvang van illegalen (politiek vluchtelingen), die op hun proces wachten.

Ha ja, het OCMW doet wel een geste : ze krijgt tijd tot eind volgend jaar om op te krassen en ze hebben zelf geen alternatief !!!

Haar geburen zijn politiek vluchtelingen uit Bulgarije en die mogen hier niet werken omdat ze geen werkvergunning krijgen, maar ze vinden dit zelf niet zo'n erg, ze wachten gewoon efkes hun proces af. (duurt ongeveer 2 jaar). Ze hopen dat het gerecht zegt dat ze hier mogen blijven, want dan kunnen ze doorreizen naar Engeland, want dat lijkt hen het beloofde land!

Ondertussen gaan zij iedere maand hun centjes halen bij het OCMW, de zoon mag gratis mee op schoolreis enzo en iedere maand mogen ze langs het Rode Kruis om kleding en andere spullen te halen

**T'is toch zo goed in Belgie...!!!!**
je zegt zelf dat je niet weet of ze pensioen trekt of OCMW, die allochtone:
Als de rest van je info van dezelfde kwaliteit is, dan is die niet veel waard

Je moeder kan misschien recht hebben op het minimumpensioen , momenteel ongeveer 980€ en als ze daar niet voor in aanmerking komt dan op naar het OCMW voor 850€ als ze geen onroerend bezit heeft en onder een bepaalde vermogensgrens valt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 juni 2011 om 18:09.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 18:05   #36
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je hebt enkel recht op het minimumleefloon als je geen eigen bezittingen hebt die je te gelde kan maken. Ik ken zo iemand met een laag pensioen (honderden euro beneden minimuleefloon) die aan het OCMW een tussenkomst vroeg. Het antwoord waas: U bezit een eigen woning. Eerst dient U deze te verkopen. Pas na X aantal (10 dacht ik, maar kan meer zijn) jaren na de verkoop kom je dan pas in aanmerking voor OCMW-steun. ook niet vergeten OCMW steun kan door de gemeente teruggeëist worden van de kinderen (of één van de kinderen). Ik ken weinig ouders die hun kinderen via het OCMW met schuld willen opzadelen. Te meer dat je tussen de kinderen serieuze ruzie kan krijgen als bv maar één van die kinderen verplicht wordt om te betalen. Er is geen enkel wet die bepaalt dat de kinderen evenredig solidair moeten zijn in de onderhoudsplicht van hun ouders. Ook weer zo een manke wetgeving. Evenals het feit dat het OCMW onderhoudsplicht mag eisen, maar dat niet moet doen. Hangt dus af van de gemeente waar je ouder woont.
dat klopt ongeveer volledig, denk ik

maar waarom zouden behoeftige ouderen zichzelf moeten culpabiliseren voor het beleid van het plaatselijk OCMW?????
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 18:31   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen van vroeger had de gouden jaren mee en nog zijn ze erin geslaagd de grootste schuldenberg op te bouwen. Het is de huidige generatie die mag opdraaien voor hun pensioen. Waar zij minder voor hebben bijgedragen dan de huidige generatie. Het is ook die huidige generatie die mag opdraaien voor hun schuldenberg en het is ook deze huidige generatie die mag sparen voor zijn eigen pensioen omdat de put bijna leeg is.

Troost u.
Wij zijn ook geboren uit de arme tak van een adellijke familie.
De gouden paplepels liggen altijd daar waar gewone mensen niet binnen mogen, of het is via de dienstingang.
Om de pap te brengen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 juni 2011 om 18:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 18:36   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gouden jaren ?
Als je daarmee hard werken met weinig productiemiddelen bedoelt zal dat wel kloppen.
Nu produceren we een veelvoud met een minimum aan werkkrachten.
Die productiemiddelen zijn een investering van de toenmalige werkkrachten.
Daar betaalt ge nu huur voor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 18:48   #39
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Anyway, door dit schamel pensioen was mijn ma zowieso verplicht om haar job aan te houden, echter kreeg ze de mededeling dat ze minder zou moeten werken, anders verlies van weduwepensioen. Dan nog met 50% werk moest ze jaarlijks enkele duizenden euro terugbetalen aan de belasting. Zowieso zou ze dit weduwepensioen niet kunnen aanhouden als ze zelf pensioenrechten zou ontvangen waardoor het er ook niet meer toe doet om nog rechten op te bouwen en aldus enorm veel SZ te betalen.
Zeer herkenbaar. De huidige regeling ivm weduwepensioenen trekt op de ballen...
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 19:24   #40
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
maar waarom zouden behoeftige ouderen zichzelf moeten culpabiliseren voor het beleid van het plaatselijk OCMW?????
Hoe zou jij je als ouder voelen indien ze jouw kinderen hun geld gaan afnemen. Als dat mooi verdeeld is vind ik dat niet zo een probleem. Maar stel je hebt 4 kinderen. Drie leven ruim, profiteren van het leven, hebben een eigen woning en hebben later een mooi pensioen. Eén kind koos voor zuinigheid, kocht een tweede woning om zijn schamel pensioen als zelfstandige aan te vullen.
Ocmw vraagt onderhoudsplicht van de kinderen. Stel dat ze alle vier evenveel verdienen. Het bedrag dat men mag aanslaan is beperkt. De eigen gezinswoning moet men afblijven. Maar de 2e woning van dat ene kind mag men wél doen verkopen om aan geld te geraken.
Hoer zou je in dat geval als ouder voelen? Schuldig of niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be