Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2011, 19:59   #21
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleur__ Bekijk bericht
Jawel, datzelfde centrum zou ertussen komen.
keep on dreaming....dat is nooit het doel geweest van het centrum..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 20:01   #22
Fleur__
Lokaal Raadslid

Fleur__'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
keep on dreaming....dat is nooit het doel geweest van het centrum..
Ik droom niet. Dat is het doel van dat centrum, opkomen voor mensen die gediscrimineerd worden. De laatste tijd bijvoorbeeld hebben we toch vaak mogen vernemen hoe die mensen het opnamen voor holebi's. Oa. met dat geval waarin een vreemd kereltje een holebi tegen de grond sloeg.
Fleur__ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 20:03   #23
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Ja dat klopt, en dan?

De staat heeft zich naar mijn mening niet met zulke dingen te bemoeien.
Naar mijn mening wel. Of zou jij graag in een haatdragende, racistische samenleving willen leven. Racisme kan niet, van beiden kanten trouwens.
Oud 14 juli 2011, 20:03   #24
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de bres springen voor de vreemdelingen?

Niet echt, vreemdelingen en wij hebben ons aan de wet te houden. Discriminatie op basis van afkomst is racisme en racisme is verboden. Misschien een tekening maken? Je zegt het maar hoor
Maak dan eens een tekeningetje over wetjes die een vreemdeling helpen als ze niet aan hem wensen te verhuren en een tekening van een autochtoon die geen hulp krijgt als ze niet aan hem wensen te verhuren...
Doe er voor alle veiligheid een tekening van een boom bij, dan weten we ook alweer wat meer ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 20:06   #25
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ja de vreemdelingen worden actief vervolgd voor discriminatie en racisme..
Ik weet niet hoeveel vreemdelingen er vervolgd worden voor discriminatie. Zelfs heb ik ook nooit een vreemdeling gekend die racist is, wel autochtonen die zich hieraan schuldig maken. Misschien moet je eens contact opnemen met het centrum en uitleg vragen aan hen. Ik volg hen via facebook af en toe en vind dat die mensen hun best doen. Ook in de geval. De makelaar was duidelijk aan het discrimineren. Jammer dat ze zn vergunning niet direct hebben ingetrokken.

Citaat:
Overlaatst nog open en bloot op tv.."homosexualiteit dat kan niet in onze gemeenschap"..geen verontwaardigd woord gehoord van links..
Hebben we rechts gehoord dan? En waarom zou links zich aangesproken moeten voelen?
Oud 14 juli 2011, 20:07   #26
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Maak dan eens een tekeningetje over wetjes die een vreemdeling helpen als ze niet aan hem wensen te verhuren en een tekening van een autochtoon die geen hulp krijgt als ze niet aan hem wensen te verhuren...
Doe er voor alle veiligheid een tekening van een boom bij, dan weten we ook alweer wat meer ...
Laat het maar zitten. Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Oud 14 juli 2011, 20:10   #27
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik droom niet. Dat is het doel van dat centrum, opkomen voor mensen die gediscrimineerd worden. De laatste tijd bijvoorbeeld hebben we toch vaak mogen vernemen hoe die mensen het opnamen voor holebi's. Oa. met dat geval waarin een vreemd kereltje een holebi tegen de grond sloeg.
ah leg uit ? wat heeft het centrum daarvoor gedaan ?
Oud 14 juli 2011, 20:13   #28
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoeveel vreemdelingen er vervolgd worden voor discriminatie. Zelfs heb ik ook nooit een vreemdeling gekend die racist is, wel autochtonen die zich hieraan schuldig maken. Misschien moet je eens contact opnemen met het centrum en uitleg vragen aan hen. Ik volg hen via facebook af en toe en vind dat die mensen hun best doen. Ook in de geval. De makelaar was duidelijk aan het discrimineren. Jammer dat ze zn vergunning niet direct hebben ingetrokken.

Hebben we rechts gehoord dan? En waarom zou links zich aangesproken moeten voelen?
Ben je een nick van filo ?..ik niet niemand niet...uw wereld is blijkbaar bijzonder klein...

Je volgt ze op facebook maar kent geen gevallen van racismezaken bij vreemdelingen ?..daar is uw bewijs...

Extreem-rechts zul je niet horen piepen in holebi zaken, extreem-links ook niet omdat ze dan minstens één van hun kiesvolk gaan schofferen..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 14 juli 2011 om 20:17.
Oud 14 juli 2011, 20:15   #29
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben je een nick van filo ?
Mor nee...

Laatst gewijzigd door manta : 14 juli 2011 om 20:15.
Oud 14 juli 2011, 20:20   #30
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar mijn mening wel. Of zou jij graag in een haatdragende, racistische samenleving willen leven. Racisme kan niet, van beiden kanten trouwens.
Ah, een geval van discriminatie is nu al racisme geworden.

Ik heb het al vaker gezegd, maar zal het nog eens herhalen: De hele antidiscriminatiewetgeving er destijds gekomen om een gelijke behandeling tussen burgers en overheid te bekomen; dat de overheid verplicht werd alle burgers in gelijke gevallen gelijk te behandelen. De antidiscriminatiewetgeving is er niet gekomen om de verhoudingen tussen burgers onderling te regelen, ook al is de wetgeving wat dat betreft door toedoen van instanties als het CGKR verder, en m.i. veel te ver, opgerekt. Een CGKR overigens, dat intussen allang alle geloofwaardigheid heeft verloren, daar het bij tijd en wijle bijzonder selectief omgaat met klachten, waaruit blijkt dat het zelf niet eens mensen gelijk behandelt.
Oud 14 juli 2011, 20:24   #31
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
ah leg uit ? wat heeft het centrum daarvoor gedaan ?
Dit staat op hun site:
Citaat:
Het Centrum is een onafhankelijke openbare instelling ter bevordering van gelijkheid van kansen en bestrijding van discriminatie.
Ik veronderstel dat het centrum dan voor beide partijen opkomt of men zou zelfs de neiging kunnen hebben te discrimineren.
Oud 14 juli 2011, 20:24   #32
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Op basis van wat mag het dan wel ???
Niet op basis van ras, afkomst, geloof, geslacht, politieke overtuiging,...
Oud 14 juli 2011, 20:27   #33
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Niet op basis van ras, afkomst, geloof, geslacht, politieke overtuiging,...
Maar op wat mag men dan wel discrimineren bij het verhuren van een woning?
Of is het mogelijk dat iedereen die langskomt ineens een pand kan huren? Neen hé...
Oud 14 juli 2011, 20:27   #34
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ben je een nick van filo ?..ik niet niemand niet...uw wereld is blijkbaar bijzonder klein...
Wie is dat?

Citaat:
Je volgt ze op facebook maar kent geen gevallen van racismezaken bij vreemdelingen ?..daar is uw bewijs...
Het centrum verdedigde onlangs de autochtone holebi die door een allochtoon werd afgerammeld.
Citaat:
Extreem-rechts zul je niet horen piepen in holebi zaken, extreem-links ook niet omdat ze dan minstens één van hun kiesvolk gaan schofferen..
Dat kan wel goed zijn. Maar GROEN! sprak zich nochtans onlangs uit over dat voorval in Brussel. Deze toch wel linkse partij tolereert zulk machogedrag niet en vindt dat er harder moet opgetreden worden tegen dat soort allochtonen.
Oud 14 juli 2011, 20:29   #35
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Lees dit artikel uit de GvA eens: Het CGKR en de homohaat.
Ik citeer alvast:

3. Opmerkelijk is niet alleen dat de antidiscriminatiewetten zelf discrimineren en homo's "minder" behandelen dan allochtonen. Ook binnen de bestaande wetten stelt het CGKR zich milder op tegen homohaters dan tegenover vreemdelingenhaters.

Met Franse rapgroepen van allochtone oorsprong, zoals Sexion d'Assaut, die hier in de Ancienne Belgique komen optreden en die bekend staan om hun oproepen tot homofoob geweld, wordt "onderhandeld" en "afgesproken" om dat geen homofobe uitspraken te doen. Of de naleving van die afspraken werd gecontroleerd en welk resultaat dat gaf, verneem je niet uit het rapport. Op het feit dat de Brusselse AB, een met overheidsgeld gefinancierde organisatie, al twee keer zo'n homofobe club liet komen, lees je geen kritiek. Nee, men is "tevreden over het resultaat".

Fantastisch, maar zou men met een vergelijkbare racistische groep, die oproept om alle Marokkanen in mekaar te slaan bv., ook gaan onderhandelen? Onderhandelde men met het Vlaams Blok om het racisme van die partij aan te pakken? Nee dus, waarom dan wel onderhandelen met homofobe rapgroepen, die overal elders in Europa geweigerd worden om die reden? Dit lijkt een discriminerende praktijk van het CGKR.

En terwijl tegen zoveel pamfletjes en tekstjes tegen vreemdelingen in het verleden werd opgetreden, is het fameuze islamitische boek waarin wordt opgeroepen om homo's van hoge gebouwen te gooien is nog altijd verkrijgbaar in Brussel en Antwerpen, er was nooit een actie tegen op basis van de antidiscriminatiewet. Dit boek wordt zelfs niet vermeld in het rapport.

Terecht maakt het CGKR bij homofobe uitspraken een afweging tussen de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van religie en het verbod op aanzetten tot haat. Maar die afweging wordt uitsluitend bij homodiscriminatie gemaakt, niet bv. bij islamofobie, waar zonder motivering onmiddellijk wordt gesteld dat het een overtreding is van de antidiscriminatiewet. Waarom die (terechte) afweging maken bij de ene groep en niet bij de andere? Dat lijkt een discriminerende praktijk van het CGKR.

4. Het rapport heeft geen plan om homofobie bij moslimjongens te bestrijden. Het vermeldt die homofobie schoorvoetend wel, - en dat is een vooruitgang in vergelijking met vroeger - maar die vermelding verdrinkt in pagina's over de uitspraken van Monseigneur Léonard. Onderzoek van professor Marc Hooghe (KULeuven) wees echter uit dat de homofobie bij moslimjongens meer dan dubbel zo sterk is dan die bij katholieke of vrijzinnige jongens. Onderzoek in opdracht van de Gazet van Antwerpen toonde ook de erg negatieve opstelling van moslimjongens tegenover homoseksuelen aan.

Een zinvol beleid moet de problemen durven benoemen en dan doelgerichte maatregelen voorstellen, specifiek naar de groepen waar de problemen het ergste zijn. Maar er is geen eigen beleidsvoorstel van het CGKR zelf naar de moslimgemeenschap toe, er is ook geen oproep tot een "vierhoeksoverleg" om de homofobie aan te pakken (in tegenstelling tot bij de strijd tegen hate speech).
Oud 14 juli 2011, 20:34   #36
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Ah, een geval van discriminatie is nu al racisme geworden.

Ik heb het al vaker gezegd, maar zal het nog eens herhalen: De hele antidiscriminatiewetgeving er destijds gekomen om een gelijke behandeling tussen burgers en overheid te bekomen; dat de overheid verplicht werd alle burgers in gelijke gevallen gelijk te behandelen. De antidiscriminatiewetgeving is er niet gekomen om de verhoudingen tussen burgers onderling te regelen, ook al is de wetgeving wat dat betreft door toedoen van instanties als het CGKR verder, en m.i. veel te ver, opgerekt. Een CGKR overigens, dat intussen allang alle geloofwaardigheid heeft verloren, daar het bij tijd en wijle bijzonder selectief omgaat met klachten, waaruit blijkt dat het zelf niet eens mensen gelijk behandelt.
In dit geval gaat het inderdaad om racisme. Men discrimineert op basis van iemands afkomst.
Oud 14 juli 2011, 20:38   #37
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ben jij van het naïeve soort zeg.
Oud 14 juli 2011, 20:42   #38
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoeveel vreemdelingen er vervolgd worden voor discriminatie. Zelfs heb ik ook nooit een vreemdeling gekend die racist is, wel autochtonen die zich hieraan schuldig maken. Misschien moet je eens contact opnemen met het centrum en uitleg vragen aan hen. Ik volg hen via facebook af en toe en vind dat die mensen hun best doen. Ook in de geval. De makelaar was duidelijk aan het discrimineren. Jammer dat ze z'n vergunning niet direct hebben ingetrokken.

Echt, ik begrijp dit soort tolerantie niet.

De makelaar moet doen wat de cliënt hem vraagt. Punt.
Oud 14 juli 2011, 20:44   #39
Fleur__
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Echt, ik begrijp dit soort tolerantie niet.

De makelaar moet doen wat de cliënt hem vraagt. Punt.
De makelaar dient zich te houden aan de wet.
Oud 14 juli 2011, 20:50   #40
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
In dit geval gaat het inderdaad om racisme. Men discrimineert op basis van iemands afkomst.
Racisme is discriminatie op grond van iemands ras.

Maar dan nog is er hier sprake van hoe burgers onderling elkaar behandelen. Nogmaals: De hele antidiscriminatiewetgeving er destijds gekomen om een gelijke behandeling tussen burgers en overheid te bekomen; dat de overheid verplicht werd alle burgers in gelijke gevallen gelijk te behandelen. De antidiscriminatiewetgeving is er niet gekomen om de verhoudingen tussen burgers onderling te regelen.

Concreet betekent dat wanneer de overheid huizen verhuurt, de overheid Marokkanen geen huizen mag weigeren omdat het Marokkanen zijn.

Als je niet aan Marokkanen wil verhuren, dan verhuur je niet aan Marokkanen. Wil je, als juwelier bijvoorbeeld, niet aan Marokkanen verkopen, dan verkoop je niet aan Marokkanen. Wil je niet bij Marokkanen kopen, dan koop je niet bij Marokkanen. Met al die dingen heeft de overheid zich niet te moeien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be