Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2011, 16:48   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Productiviteit zal bijna verdubbelen tegen 2020

http://www.boerderij.nl/10115672/Run...en-in-2020.htm

Deze week ergens in een krant (dacht het laatste nieuws) een artikel die aangeeft dat de productiviteit sinds 1970 met 80 procent is gestegen maar de arbeid slechts met 8 procent.
We kunnen ook terug wegen gaan aanleggen met kruiwagen en schop.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 16:54   #22

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
We kunnen ook terug wegen gaan aanleggen met kruiwagen en schop.
Deden ze dat dan op die manier tot 1970?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 16:57   #23

Karma's schermafbeelding

Standaard

Wat me bezig houdt is het gegeven dat er eigenlijk massa's veel meer productie is op relatief korte tijd (40 jaar) waar slechts één procent of zo beter van wordt. De rest van de wereld krijgt steeds meer te doen met financiele crisissen maar als men probeert kritisch te zien waar de ware toedracht juist zit dan krijgt men onmiddellijk massa's tegenkantingen.
Oud 11 september 2011, 16:57   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deden ze dat dan op die manier tot 1970?
Denkt ge dat de productiviteit pas na 1970 begon te stijgen ?
Oud 11 september 2011, 16:59   #25

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ik lees deze week in het laatste nieuws dat de verenigde staten eigenlijk per maand 200.000 arbeidsplaatsen zou moeten bij creeren om niet blijvend achteruit te boeren en toch hoor je dat alles meer en meer in handen komt van minder en minder mensen.
Da's in mijn ogen een serieuze tegenstelling van hoe het eigenlijk zou moeten gaan.
Oud 11 september 2011, 17:03   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat me bezig houdt is het gegeven dat er eigenlijk massa's veel meer productie is op relatief korte tijd (40 jaar) waar slechts één procent of zo beter van wordt. De rest van de wereld krijgt steeds meer te doen met financiele crisissen maar als men probeert kritisch te zien waar de ware toedracht juist zit dan krijgt men onmiddellijk massa's tegenkantingen.
Iedereen wordt er beter van.
Daardoor komt er meer tijd vrij voor jobs buiten de industrie.
Oud 11 september 2011, 17:03   #27

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt ge dat de productiviteit pas na 1970 begon te stijgen ?
Neen, sinds 1900 tot 1970 was dat 128 procent maar dat kwam ten goede van de arbeidsbevolking. Daarna is de productiviteit blijven stijgen maar niet meer ten gunste van de arbeidsbevolking.
Sinds de laatste crisis is de top (één procent van de totale bevolking) er gigantisch veel rijker op geworden, al de rest armer. Of heb jij nu meer dan pakweg 20 jaar geleden (toen men nog een huis kon kopen voor 30.000 euro)?
Oud 11 september 2011, 17:04   #28

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen wordt er beter van.
Daardoor komt er meer tijd vrij voor jobs buiten de industrie.
Niet waar ...
Oud 11 september 2011, 17:07   #29
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Moest er nu eens wereldwijd belastingen komen op productie ipv op arbeid ... wat zouden de gevolgen (voordelen, nadelen) zijn denk je?
Belastingen op productie zijn belastingen op arbeid; daar is geen economisch verschil tussen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 17:08   #30
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Awel patrickve...
Vertel me dan eens hoe gij dat precies ziet in een vér doorgedreven automatisering in een economisch liberalistisch systeem.

ps. de plaat van niet geziene diensten-verlening pakt volgens mij niet langer
Veel meer welvaart met minder arbeidsuren kunnen creëren vind jij een probleem?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 11 september 2011, 17:17   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees deze week in het laatste nieuws dat de verenigde staten eigenlijk per maand 200.000 arbeidsplaatsen zou moeten bij creeren om niet blijvend achteruit te boeren en toch hoor je dat alles meer en meer in handen komt van minder en minder mensen.
Da's in mijn ogen een serieuze tegenstelling van hoe het eigenlijk zou moeten gaan.
Ja maar ze gaan er nu werk van maken.
Deze week nog op kanaal Z geweest.
Obama orakelt " verlaag de lasten zodat er meer mensen aan het werk kunnen en al wie werkt meer in loonzakje heeft"
Wat wij dus al 30 jaar of langer orakelen. ....de boodschap is overgekomen.

En een ander die het allemaal weet zei; "verlaag de prijs van benzine met 10 cent en de economie stijgt met een miljard en nog wat per jaar"

Ziedaar...beetje bij beetje beginnen ze het te verstaan.

En nu hier bij ons nog.
Ik schat zo'n 30 jaar extra alvorens ze het ook begrepen zullen hebben.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 17:19   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, sinds 1900 tot 1970 was dat 128 procent maar dat kwam ten goede van de arbeidsbevolking. Daarna is de productiviteit blijven stijgen maar niet meer ten gunste van de arbeidsbevolking.
Sinds de laatste crisis is de top (één procent van de totale bevolking) er gigantisch veel rijker op geworden, al de rest armer. Of heb jij nu meer dan pakweg 20 jaar geleden (toen men nog een huis kon kopen voor 30.000 euro)?
Absoluut.
Vergelijk maar eens het aantal eigenaars toen en nu, en vergelijk maar eens de kwaliteit en luxe van de huizen, het aantal auto’s, tv’s, computers, gezondheidszorg enz.
Oud 11 september 2011, 17:20   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Daaronder versta ik ... veel meer productie met veel minder mensen ..
jaja ik heb 15 jaar automatisering verkocht
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 17:41   #34

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut.
Vergelijk maar eens het aantal eigenaars toen en nu, en vergelijk maar eens de kwaliteit en luxe van de huizen, het aantal auto’s, tv’s, computers, gezondheidszorg enz.
Ook deze week in de krant ... wie geen hulp krijgt van papa/mama kan het vergeten om een huis te kopen ... veel te duur geworden.

Als ik het vergelijk verdien ik nu drie keer zo veel als toen ik 21 was en da's 33 jaar geleden. Ondertussen is mijn diploma verhoogd van A2 naar A1 waardoor ik in een hogere categorie val. De prijzen van huizen daarentegen zijn minstens vertienvoudigd.
De reden waarom men nu nog steeds een huis kan kopen is omdat er veel meer hulp is van de ouders (die wel nog in goede tijden hebben geleefd) en omdat de leningen op veel langere tijd wordt gespreid (dertig jaar om af te betalen is eerder de regel dan de uitzondering).
Oud 11 september 2011, 17:43   #35
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom zijn huizenprijzen zoveel gestegen?
Oud 11 september 2011, 17:51   #36
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Veel meer welvaart met minder arbeidsuren kunnen creëren vind jij een probleem?
Zei ik datte ?
Het is zelfs de ultieme wens.

Ik vroeg me gewoon af ( zie post ) hoe die welvaart dan bij Jan Modaal zal terechtkomen als Jan Modaal _ gegeven een volledig vrij economisch liberalisme _ geen enkele troef meer voor handen zal hebben.

Moeten we rekenen dat men uiteindelijk letterlijk verzuipt in middelen en welvaart dat men het gratis gaat uitdelen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 17:59   #37
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik zo rond mij kijk dan merk ik dat de meeste mensen er de laatste 40 jaar geweldig op vooruit zijn gegaan...
Dat er de laatste jaren er niet een heel pak flink op achteruit gegaan is, ga ik ook niet ontkennen... maar dan ligt dat volgens mij aan de uit de pan gesprongen huur-, grond- en huurprijzen én de energieprijzen... En die prijzen hebben m.i. niet veel met de productieverhoging te maken.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 18:02   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Zei ik datte ?
Het is zelfs de ultieme wens.

Ik vroeg me gewoon af ( zie post ) hoe die welvaart dan bij Jan Modaal zal terechtkomen als Jan Modaal _ gegeven een volledig vrij economisch liberalisme _ geen enkele troef meer voor handen zal hebben.

Moeten we rekenen dat men uiteindelijk letterlijk verzuipt in middelen en welvaart dat men het gratis gaat uitdelen ?
Hij heeft zijn arbeid; meer hoeft hij niet te hebben om daarvan te profiteren, hoor.
Oud 11 september 2011, 18:03   #39
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook deze week in de krant ... wie geen hulp krijgt van papa/mama kan het vergeten om een huis te kopen ... veel te duur geworden.

Als ik het vergelijk verdien ik nu drie keer zo veel als toen ik 21 was en da's 33 jaar geleden. Ondertussen is mijn diploma verhoogd van A2 naar A1 waardoor ik in een hogere categorie val. De prijzen van huizen daarentegen zijn minstens vertienvoudigd.
De reden waarom men nu nog steeds een huis kan kopen is omdat er veel meer hulp is van de ouders (die wel nog in goede tijden hebben geleefd) en omdat de leningen op veel langere tijd wordt gespreid (dertig jaar om af te betalen is eerder de regel dan de uitzondering).
En zolang nog niet geleden schreef U dat er voor 99% van de bevolking praktisch geen verrijking is geweest... Of heb ik dat verkeerd begrepen?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 18:04   #40
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut.
Volledig mee eens, Bobke
Allen mag je dan wel niet vergeten dat dat op zeer lokaal vlak en als gevolg van een conjunctuur beschouwd is waar er inderdaad nog voldoende middelen ter beschikbaar zijn.

Die huizen zijn een pracht van een voorbeeld trouwens.
Zoiets is een meer beperkt ( huis = ook lap grond -> We kunnen natuurlijk nog allemaal boven elkaar gaan wonen ) goed dan die andere speeltjes.
De prijs van een huis is ontzettend gestegen ( niet verwonderlijk ... rest stijgt ook ) maar t.o.v. die andere zaken is de discrepantie ruime male groter geworden.
Zo heb je nu bv al het simpele feit dat je met één loon dat niet meer kunt verwerven daar waar het vroeger wel op één loon kon.
En het lijkt er ook op dat de luxe huis-verwerven-in-één-generatie binnen aanzienlijke tijd ook gedaan zal zijn. ( -> zie oa buurlanden )
(Of ik dit nu een goede of slechte evolutie kan noemen gezien de beperking ervan bij een steeds stijgend aantal mensen ...laat ik even in het midden)
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be