Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 september 2011, 15:42   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je draait de zaken om.

De macht verwerf je door kiezers aan te trekken.

De ene doet dat met de stap-voor-stap methode;
de andere doet dat met de zet-ze-blok methode.

Beide systemen worden door de kiezer beoordeeld.
Welke van de twee is 'flauwe zever' ? Die het minste kiezers aantrekt.

Enig voordeel nu: beiden moeten samengeteld worden, om het aantal V-stemmen te kennen. Misschien halen we "apart" meer stemmen dat "tesamen", vb. in een kartel.
en nu inhoudelijk ...
noem mij eens één land dat zijn onafhankelijkheid netjes is gaan vragen bij zijn koloniale meesters of onderdrukker ? noem mij er eens één dat niet gewoon zijn zelfstandigheid heeft uitgeroepen (en nadien de futuliteiten regelde) ...

stap-voor-stap, van-verraad-naar-verraad is flauwe zever, en iedereen wéét dat.
Anna List is offline  
Oud 15 september 2011, 16:05   #22
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zou waar zijn, mocht de nva in de Senaat relatief veel meer kiezers kunnen strikken hebben dan in de Kamer.
Ik dacht in de Kamer 28% en de Senaat zo'n 33%?

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 15 september 2011, 16:28   #23
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
... doordat de Senaatsverkiezingen afgeschaft worden.
Ook een manier om uw tegenstander te liquideren.
Neen. Het is een N-VA-voorstel dat gedeeltelijk ingevoerd werd. Zij wilden immers de federale verkiezingen afschaffen en het federale parlement samenstellen met vertegenwoordigers uit de regionale parlementen. De gedeeltelijke invoering van een voorstel VAN de N-VA moet je dan ook niet gaan voorstellen en iets TEGEN de N-VA, he.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik vind het persoonlijk nog vele malen erger dat er een onverkozen bestuursorgaan bijkomt dan dat Dewever er nadeel zou ondervinden.
Ik ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Toch schitterend hoe ze dit weten te verpakken als "iets wat de Vlamingen wilden"
Niet iets wat de Vlamingen wilden. Wel iets wat de N-VA wilde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Het afschaffen van senaatsverkiezingen voorstellen als het afschaffen van de senaat
Het afschaffen van de senaatsverkiezingen wordt helemaal niet voorgesteld als het afschaffen van de Senaat, maar wel als een toegeving aan wensen van de Vlaamse politici, N-VA inclusief, aangezien die partij zelfs het gehele federale parlement wil samenstellen met vertegenwoordigers van de deelstaten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ik dacht in de Kamer 28% en de Senaat zo'n 33%?
17,40% in Kamer en 19,61% in Senaat.
Robinus V is offline  
Oud 15 september 2011, 17:08   #24
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en nu inhoudelijk ...
noem mij eens één land dat zijn onafhankelijkheid netjes is gaan vragen bij zijn koloniale meesters of onderdrukker ? noem mij er eens één dat niet gewoon zijn zelfstandigheid heeft uitgeroepen (en nadien de futuliteiten regelde) ...
Stap voor stap verkoopt goed onder de bevolking, daar straalt redelijkheid vanuit. Maar inhoudelijk dient men principieel te zijn. Er moeten duidelijke eenvoudig te verstaan grenzen aangegeven worden naar de tegenpartij en ook naar het algemene publiek.

Bijvoorbeeld hier: het eenzijdig Vlaams op de agenda plaatsen van de stemming over BHV in juni of oktober verleden jaar en dit ondanks een informatie- of tussentijdse bemiddelingsopdracht.
Reden: discriminatie mag niet, iedere burger Vlaming of Waal is gelijk voor de wet, dit is dringend en moet onmiddellijk rechtgezet. Zie ook vonnis van het Hoogste Rechtscollege en dat is voor een democraat ondraaglijk. Maar natuurlijk zal als de onderhandelingen straks goed verlopen, gekeken worden wat aan de vragen van de Franstaligen kan gedaan worden. Dit had zo vroeg mogelijk moeten plaats vinden, toen iedereen nog onder de indruk was van verkiezingsuitslag. Men smeed het ijzer best wanneer het warm is.

Stap voor stap vriendelijke onwrikbaarheid inzake grond en bevoegdheid van het eigen volk en de eigen gemeenschap en gewest. Ten slotte ook een breuk en mogelijk conflict niet uitsluiten en dat laten weten aan de tegenpartij, waarbij men uiteraard steeds bereid blijft ernstig te onderhandelen. Enz...

Natuurlijk is het ook beter van geen psychologische troeven te weggeven aan de tegenpartij zoals het voeren van de gesprekken in een andere dan zijn eigen taal. Dan moeten er maar tolken bijbesteld worden en dan had Van Besien geweten waarover de onderhandelingen gingen.

Als men in een zwakke positie zit zoals het NV_A gezien de houding van de andere Vlaamse partijen dan moet men zich vooral principieel gedragen, schipperen brengt toch niets op. En als men buitengewerkt wordt, kunnen net de gehuldigde en luid verkondigde principes soms verhinderen, dat dan op dit vlak door anderen toegegeven wordt.
fcal is offline  
Oud 15 september 2011, 17:09   #25
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Nebur spreekt over Vlaanderen en jij over gans België. Aangezien de N-VA enkel in Vlaanderen en Brussel lijsten indient is jouw bericht onzin.
robert t is offline  
Oud 15 september 2011, 17:13   #26
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hij verdient niet beter.

hij wist altijd al en weet dat die stap-voor-stap onderhandelde piste flauwe zever is, hij heeft een momentum van machtsovername gehad, en heeft het lafhartig gemist door onderdanig in t Frans te onderhandelen.
Prietpraat. Je bent welkom bij de tsjeven.
robert t is offline  
Oud 15 september 2011, 20:18   #27
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Dan komt BDW op voor de kamer he of wordt hij vanuit Vlaanderen naar de senaat gestuurt, BDW is naar de senaat gegaan omdat van daaruit de onderhandelingen komen. nu zal dit zijn vanuit de kamer. Hopelijk schaft men de senaat snel af want die leden zullen nu wel dubbel betaald worden in de deelstaten en in de senaat
Oud 15 september 2011, 23:16   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hij verdient niet beter.

hij wist altijd al en weet dat die stap-voor-stap onderhandelde piste flauwe zever is, hij heeft een momentum van machtsovername gehad, en heeft het lafhartig gemist door onderdanig in t Frans te onderhandelen.
Daar heeft hij inderdaad dé kans gemist om van in het begin de puntjes op de I te zetten.
daiwa is offline  
Oud 16 september 2011, 00:52   #29
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Dan komt BDW op voor de kamer he of wordt hij vanuit Vlaanderen naar de senaat gestuurt, BDW is naar de senaat gegaan omdat van daaruit de onderhandelingen komen. nu zal dit zijn vanuit de kamer. Hopelijk schaft men de senaat snel af want die leden zullen nu wel dubbel betaald worden in de deelstaten en in de senaat
die kunnen toch in feite niet dubbel betaald worden... tenzij ze zichzelf kunnen delen in twee zodat ze in beide (kamer + senaat) kunnen gaan zetelen ?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 16 september 2011, 02:07   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en nu inhoudelijk ...

Laat ons zeggen dat iedereen het weet maar iedereen doet alsof ie het niet weet en onze Bart het wel weet. Op dit punt komt NVA in de vlaamse pers heel goed weg. Heel dat gedoe met confederalisme, condominium, oplossen in Europa is eigenlijk de Belgische variant van het nationalisme. Ik heb al met leden van de SNP gesproken die daar wel lacherig over doen. Problemen niet benoemen (o.a Brussel etc), problemen voor zich uitschuiven (verdampen), oplossingen voorstellen die geen oplossingen zijn (condominium/subnationaliteit) en er een creatieve naam/theorie voor bedenken dat goed klinkt maar nergens op slaat (confederalisme, condominium etc..). We lossen het probleem wel op wanneer het zich stelt. Zaken verzoenen die niet te verzoenen zijn. Vlaamse onfhankelijkheid en behoud van België. NVA is veel Belgischer dan ze zelf willen toegeven want eigenlijk passen ze gewoon loodgieternationalisme toe.

Vandaar mijn stelling dat NVA tsjevennationalisten zijn. Enerzijds/anderzijds.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 september 2011 om 02:10.
solidarnosc is offline  
Oud 16 september 2011, 05:04   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht

Ik geloof zelfs niet dat de N-VA top dit zou ontkennen....Het is geen schande.

Laatst gewijzigd door kelt : 16 september 2011 om 05:06.
kelt is nu online  
Oud 16 september 2011, 07:05   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Stap voor stap verkoopt goed onder de bevolking, daar straalt redelijkheid vanuit. Maar inhoudelijk dient men principieel te zijn. Er moeten duidelijke eenvoudig te verstaan grenzen aangegeven worden naar de tegenpartij en ook naar het algemene publiek.

Bijvoorbeeld hier: het eenzijdig Vlaams op de agenda plaatsen van de stemming over BHV in juni of oktober verleden jaar en dit ondanks een informatie- of tussentijdse bemiddelingsopdracht.
Reden: discriminatie mag niet, iedere burger Vlaming of Waal is gelijk voor de wet, dit is dringend en moet onmiddellijk rechtgezet. Zie ook vonnis van het Hoogste Rechtscollege en dat is voor een democraat ondraaglijk. Maar natuurlijk zal als de onderhandelingen straks goed verlopen, gekeken worden wat aan de vragen van de Franstaligen kan gedaan worden. Dit had zo vroeg mogelijk moeten plaats vinden, toen iedereen nog onder de indruk was van verkiezingsuitslag. Men smeed het ijzer best wanneer het warm is.

Stap voor stap vriendelijke onwrikbaarheid inzake grond en bevoegdheid van het eigen volk en de eigen gemeenschap en gewest. Ten slotte ook een breuk en mogelijk conflict niet uitsluiten en dat laten weten aan de tegenpartij, waarbij men uiteraard steeds bereid blijft ernstig te onderhandelen. Enz...

Natuurlijk is het ook beter van geen psychologische troeven te weggeven aan de tegenpartij zoals het voeren van de gesprekken in een andere dan zijn eigen taal. Dan moeten er maar tolken bijbesteld worden en dan had Van Besien geweten waarover de onderhandelingen gingen.

Als men in een zwakke positie zit zoals het NV_A gezien de houding van de andere Vlaamse partijen dan moet men zich vooral principieel gedragen, schipperen brengt toch niets op. En als men buitengewerkt wordt, kunnen net de gehuldigde en luid verkondigde principes soms verhinderen, dat dan op dit vlak door anderen toegegeven wordt.
grotendeels mee eens, op voorwaarde dat t verhaal toch wel duidelijk blijft...een dit is geen gedrocht akkoord terwijl 6 gemeenten de facto uit de Vlaamse autonomie verdwijnen is wel een gedrocht. autonomie is immers volledig, of niet.
Anna List is offline  
Oud 16 september 2011, 07:08   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Prietpraat. Je bent welkom bij de tsjeven.
no way, als BDW niet zo lomp geweest was van Frans te spreken, waren vanaf 2010 er nooit nog politieke onderhandelingen in t Frans geweest in B.

er zijn (taal)principiëlere tsjeven gepasseerd in de jaren 70 ... zij krijgen op dat gebied meer respect van me dan BDW

het zou BDW sieren mocht hij zich voor die blunder excuseren bij zijn achterban...door in t Frans te gaan onderhandelen bevestigde hij de tweederangsstatus van Nederlands in B
Anna List is offline  
Oud 16 september 2011, 07:11   #34
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
no way, als BDW niet zo lomp geweest was van Frans te spreken, waren vanaf 2010 er nooit nog politieke onderhandelingen in t Frans geweest in B.

er zijn (taal)principiëlere tsjeven gepasseerd in de jaren 70 ... zij krijgen op dat gebied meer respect van me dan BDW

het zou BDW sieren mocht hij zich voor die blunder excuseren bij zijn achterban...door in t Frans te gaan onderhandelen bevestigde hij de tweederangsstatus van Nederlands in B
²

Alleen al daardoor blijft hetgeen hij aan de onderhandelingstafel verricht heeft, los van de inhoud ervan, een soort van 'bedelen aan de poort'-gehalte hebben.
SDG is offline  
Oud 16 september 2011, 07:11   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Laat ons zeggen dat iedereen het weet maar iedereen doet alsof ie het niet weet en onze Bart het wel weet. Op dit punt komt NVA in de vlaamse pers heel goed weg. Heel dat gedoe met confederalisme, condominium, oplossen in Europa is eigenlijk de Belgische variant van het nationalisme. Ik heb al met leden van de SNP gesproken die daar wel lacherig over doen. Problemen niet benoemen (o.a Brussel etc), problemen voor zich uitschuiven (verdampen), oplossingen voorstellen die geen oplossingen zijn (condominium/subnationaliteit) en er een creatieve naam/theorie voor bedenken dat goed klinkt maar nergens op slaat (confederalisme, condominium etc..). We lossen het probleem wel op wanneer het zich stelt. Zaken verzoenen die niet te verzoenen zijn. Vlaamse onfhankelijkheid en behoud van België. NVA is veel Belgischer dan ze zelf willen toegeven want eigenlijk passen ze gewoon loodgieternationalisme toe.

ik begin idd ook te vrezen dat doel nr1 niet a priori de Vlaamse autonomie is, maar het worden van een grote volkspartij in Belgie, met ge(mis!)bruik maken van die naar autonomie hunkerende onderstroom in VL
Anna List is offline  
Oud 16 september 2011, 14:10   #36
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je moet me eens vertellen welke franstalige onderhandelaars zich behoorlijk in het Nederlands kunnen uitdrukken. Bijna geen enkele. De enige oplossing is in dit geval simultaanvertaling. Dan kan iedereen zijn eigen taal spreken.
Citaat:
Geef eens een paar namen.
Citaat:
Sure.

Vandaag verschijnt in D.S. een artikel van J.P. Rhondas waarin de zogezegd "zuivere" splitsing onder de loupe genomen wordt. Er blijft geen spaander van over. Nog niet gesproken van hetgeen het daglicht niet mag zien, moeten de échte onderhandelingen nog beginnen. De financiering van het failliete Brussel, én de onvermijdelijke belastingverhogingen om slechts deze voorbeelden te noemen, wie zal mogen betalen denk je?

Maar de onderhandelingen hieromtrent zullen hoofdzakelijk in het Nederlands gevoerd worden want op Beke zijn Frans staat nogal veel haar. D�*t maakt veel goed veronderstel ik.

Sommige Vlaams-Nationalisten zouden eens moeten kijken naar hetgeen écht belangrijk is.
robert t is offline  
Oud 16 september 2011, 14:26   #37
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Als je zo telt, tel dan ook zo voor de PS, de SP.A, de ....
Oud 16 september 2011, 14:27   #38
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
De Wever is Vlaams parlementslid en gemeenschapssenator.
Oud 16 september 2011, 14:31   #39
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je moet me eens vertellen welke franstalige onderhandelaars zich behoorlijk in het Nederlands kunnen uitdrukken. Bijna geen enkele. De enige oplossing is in dit geval simultaanvertaling. Dan kan iedereen zijn eigen taal spreken.Geef eens een paar namen.Sure.

Vandaag verschijnt in D.S. een artikel van J.P. Rhondas waarin de zogezegd "zuivere" splitsing onder de loupe genomen wordt. Er blijft geen spaander van over. Nog niet gesproken van hetgeen het daglicht niet mag zien, moeten de échte onderhandelingen nog beginnen. De financiering van het failliete Brussel, én de onvermijdelijke belastingverhogingen om slechts deze voorbeelden te noemen, wie zal mogen betalen denk je?

Maar de onderhandelingen hieromtrent zullen hoofdzakelijk in het Nederlands gevoerd worden want op Beke zijn Frans staat nogal veel haar. D�*t maakt veel goed veronderstel ik.

Sommige Vlaams-Nationalisten zouden eens moeten kijken naar hetgeen écht belangrijk is.

2

Laatst gewijzigd door guido 007 : 16 september 2011 om 14:31.
guido 007 is offline  
Oud 16 september 2011, 14:35   #40
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Vergelijk de "hervormde senaat" eens met de "eerste kamer" qua verkiezing en bevoegdheden en kom met mij tot de conclusie dat men het onding beter afschaft.
De nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be