Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2011, 08:13   #21
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je moet daar zo niet mee inzitten, kijk je ziet toch als de prijs in tiental jaar tijd zogoed als verdubbelt van 0.8euro naar 1.6euro heb je de mensen nu minder zien rijden ?
Nee, in tegendeel.

Citaat:
Het gaat er meer over hoe snel komt die stijging. Als je abrupt stijgt hebben mensen inderdaad probleem op het einde van de maand kunnen ze niet meer tanken hebben ze geen geld meer om te tanken.
Bij een voorspelbare stijging, en ik denk dat deBelgen dat goed beseffen, koop je gewoon de zuinigere wagen. De fiskaliteit helpt hier nog een handje, maar in feite doen de mensen dat gewoon zelf doordat ze genoeg belast worden op hun auto.
Het zal inderdaad wel helpen, zoals ik al schreef doet de overheid dat al een tijdje, maar mijn tegenargumenten blijven.
Ik rij nu al met een zuinige auto (goed bedrijfsbeleid).
Wat de prijs van de benzine ook doet, ik reken dat gewoon door naar mijn klanten.
Dus het autorijden zal voor mij nooit een probleem worden.
Voor minder gegoede burgers echter wel.
Oud 5 oktober 2011, 11:18   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee, in tegendeel.

Het zal inderdaad wel helpen, zoals ik al schreef doet de overheid dat al een tijdje, maar mijn tegenargumenten blijven.
Ik rij nu al met een zuinige auto (goed bedrijfsbeleid).
Wat de prijs van de benzine ook doet, ik reken dat gewoon door naar mijn klanten.
Dus het autorijden zal voor mij nooit een probleem worden.
Voor minder gegoede burgers echter wel.
is dat nu zo belangrijk dat de burger 100.000km joyriding doet ? terwijl diegene die werkt kan blijven werken ??
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 20:28   #23
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik had me daarnet misrekent, ik rekende de rijtaks per maand.
Dus die 21€ is per maand.
Dus met uw berekening komen we ongeveer op 5x hogere variabele kost als vaste.

Dus de overheid is mee

Velen krijgen een tankkaart, waardoor uw maatregel de veelgebruikers niet zal treffen.
Hoeveel bedraagt de verzekering van uw wagen? Hoeveel vergoeding voor woon-werk wordt er toegekend? Breng die eens beide in rekening.

Die bedrijfswagens zijn fiscaal interessant, daar moest men al langer iets aan gedaan hebben want ze stimuleren om nog meer de wagen te gebruiken en nog meer rond te rijden.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 20:30   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Hoeveel bedraagt de verzekering van uw wagen? Hoeveel vergoeding voor woon-werk wordt er toegekend? Breng die eens beide in rekening.

Die bedrijfswagens zijn fiscaal interessant, daar moest men al langer iets aan gedaan hebben want ze stimuleren om nog meer de wagen te gebruiken en nog meer rond te rijden.
Maar dan moet je delasten op arbeid verlagen
Oud 5 oktober 2011, 20:35   #25
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar dan moet je delasten op arbeid verlagen
Yup dat is een goed idee dat ik al eerder aangehaald heb. Lastenverschuiving van de te hoge loonkosten naar andere zaken zoals autogebruik en ander vervuilende dingen zodat men een vergroening van de economie en maatschappij bekomt ... en om een compleet verkeersinfarct te voorkomen.
Oud 8 oktober 2011, 16:57   #26
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Zo'n 86 % van de Belgen heeft zijn rijgedrag aangepast door de hoge brandstofprijzen. Zo laat 60 % van de ondervraagden vaker de auto thuis voor het afleggen van korte afstanden en zegt 59 % minder met de auto te rijden. In heel Europa heeft zo'n 91 % van de bestuurders zijn rijgedrag aangepast omwille van de hoge kosten. Franse ( 95 % ) en Portugese ( 94 % ) automobilisten lieten zich het meest beïnvloeden door de economische omstandigheden. 43 % van de Europese populatie zou overwegen om zijn wagen van de hand te doen. Bij de Belgen is dat 28 %.

Wat leren we hieruit;

a/ dat wanneer de gebruiksafhankelijke kost van de wagen stijgt, dit onmiddellijk gevolgen heeft voor het wagengebruik dat sterk daalt

b/ naar de politici toe is dit is eveneens een duidelijk signaal hoe ze de mobiliteitsproblematiek kunnen aanpakken.
Ik zou dergelijke enquetes toch maar met een flinke korrel zout nemen. De prijs van brandstof gaat al tientallen jaren alsmaar hoger maar het verkeer is in die periode niet afgenomen, integendeel.
In periodes dat de prijs plots sterk stijgt worden er voornemens gemaakt en mogelijk passen mensen hun gedrag wel wat aan, maar veel meer dan beperkte en tijdelijke effecten zullen dat ook nu weer niet zijn. Een blik op deze pagina zal overtuigen: http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/
Mobiliteit is ons uiteindelijk gewoon veel waard. Het volume aan verkeer wordt vooral bepaald door ontwikkelingen in de samenstelling van de bevolking, de economie en het gemeenschaps- en familieleven.
Over enkele maanden, alhoewel het wel wat langer zou kunnen duren want de data van 2010 zijn er blijkbaar nu nog altijd niet, zullen we op de site van fgov kunnen vinden hoe de mobiliteit zich in 2011 ontwikkeld heeft.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 17:27   #27
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Waar het gedrag echter totaal niet gestuurd wordt is bij de verwarming. Daar zitten we met een volledig kunstmatige prijs. Daar moet best een BTW-taks ingevoerd worden van 10% stijging per jaar.
Kan je verduidelijken wat je daarmee bedoelt? Hoezo kunstmatige prijs? De prijs van alleszins huisbrandolie lijkt mij veel meer marktgericht dan die van motorbrandstoffen waarop kunstmatige accijnzen worden geheven.
Oud 8 oktober 2011, 17:47   #28
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat wanneer de brandstofprijs nog maar een beetje stijgt zoals nu, dat al meteen grote gevolgen heeft voor het autogebruik. Men gaat de auto veel efficiënter gebruiken en gaat er rationeler en bewuster mee om. Wat overigens als door olie schaarste de brandstofprijzen stijgen ( en dus ook vervoer en voeding )?
Armen kunnen “wat minder” rijden dan rijken? Ik zou zeggen so what? Dat is wel duidelijk iets dat van ondergeschikt belang is. Het algemeen belang staat hoger op de ladder. Als je zo moet gaan redeneren, dan kan je trouwens niets meer realiseren. In Duitsland weren ze ook vervuilende auto’s uit de steden door een vignet, niettegenstaande de armen wel met oude vervuilende wagens rijden. Rode zaken blokkeren op die manier vaak groene en in het algemeen de vooruitgang.

Advocaat of vuilnisman; iedereen gelijk voor de wet. Is dat niet de ultieme rechtvaardigheid?
Droom verder arm schaapje.
Oud 8 oktober 2011, 17:49   #29
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het is vooral een voorbeeld van hoe je rap je economie compleet naar de kloten kunt helpen...

ze zullen er nog ver mee komen met hun achterlijk hoge taksen

als uw geld gaat naar de fuel van uw voituur om op uw werk te geraken, dan gaat ge op den duur enkel daar nog voor werken, ...

ge hebt geen geld meer om nog verder te consumeren, en als ge het al hebt, ge geraakt er niet meer omdat ge de naft niet meer kunt betalen.
Kan je beter gewoon thuis blijven en stempelgeld aanvragen.
Oud 8 oktober 2011, 18:03   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Kan je verduidelijken wat je daarmee bedoelt? Hoezo kunstmatige prijs? De prijs van alleszins huisbrandolie lijkt mij veel meer marktgericht dan die van motorbrandstoffen waarop kunstmatige accijnzen worden geheven.

Als je 80% lasten heft.op arbeid om een ecologische oplossing te installeren en als je 21% lasten heft op de energie oplossingen en je heft 6% lasten op aardgas dan vervals je door lasten het rendement van uw investering op ecologische oplossing. Door de lasten op die investeringen af te bouwen en door lastn op energie te doen stijgen kun je de scheve balans goed krijgen
Oud 9 oktober 2011, 11:42   #31
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou dergelijke enquetes toch maar met een flinke korrel zout nemen. De prijs van brandstof gaat al tientallen jaren alsmaar hoger maar het verkeer is in die periode niet afgenomen, integendeel.
In periodes dat de prijs plots sterk stijgt worden er voornemens gemaakt en mogelijk passen mensen hun gedrag wel wat aan, maar veel meer dan beperkte en tijdelijke effecten zullen dat ook nu weer niet zijn. Een blik op deze pagina zal overtuigen: http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/
Mobiliteit is ons uiteindelijk gewoon veel waard. Het volume aan verkeer wordt vooral bepaald door ontwikkelingen in de samenstelling van de bevolking, de economie en het gemeenschaps- en familieleven.
Over enkele maanden, alhoewel het wel wat langer zou kunnen duren want de data van 2010 zijn er blijkbaar nu nog altijd niet, zullen we op de site van fgov kunnen vinden hoe de mobiliteit zich in 2011 ontwikkeld heeft.
Dream on. Alles kan je met geld sturen. Kopenhagen is er het perfect voorbeeld, daar gebeurt 36 % van alle verplaatsingen met de fiets doordat de auto er stukken duurder is dan hier en doordat de overheid de infrastructuur heeft aangepast zodat verplaatsingen met de fiets aantrekkerlijker worden en autoverkeer ontmoedigd wordt. You're denying the obvious.

Daar gaat uw theorie ...

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 9 oktober 2011 om 11:44.
Oud 9 oktober 2011, 15:16   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dream on. Alles kan je met geld sturen. Kopenhagen is er het perfect voorbeeld, daar gebeurt 36 % van alle verplaatsingen met de fiets doordat de auto er stukken duurder is dan hier en doordat de overheid de infrastructuur heeft aangepast zodat verplaatsingen met de fiets aantrekkerlijker worden en autoverkeer ontmoedigd wordt. You're denying the obvious.

Daar gaat uw theorie ...
De benzine/diesel mag nog 10euro per liter kosten, denk je nu echt dat de auto gaat afgeschaft worden ? Aangezien er auto's bestaan die 1liter op 1000km verbruiken, zal dat dus volgens mij nooit gebeuren dat de mobiliteit zal stilvallen.

Ik weet dus niet waar jij zo die fantasie haalt om te denken dat alle mobiliteit met de fiets gaat gebeuren, de dag dat fossiele grondstoffen de prijzen uit het dak gaan. Het is zelf sveel eenvoudiger dan je denkt. De dag dat fossiele grondstoffen duurder kosten dan 3 euro per liter, is het goedkoper om elektrisch te rijden op uw batterij gekoppeld aan PV panelen installatie.

Dus rekening houdend met die twee gegevens, wanneer en waar denk jij dat Belgie een fietsland zal worden ??? Je zult een soort fietsnazisme moeten invoeren vooraleer dit ooit zal gebeuren... want economisch wetenschappelijk geredneerd zijn er oplossingen voor mobiliteit die altijd maar mogelijk gaan blijven.

DUs stop nu maar te preken dat er geen wegen meer moeten gebouwd worden, etc
Oud 9 oktober 2011, 21:54   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar gaat uw theorie ...
Wel allemaal kort door de bocht.

Kopenhagen is waarlijk een fietsstad.

Maar wat is er precies zoveel duurder aan de auto, tegenover de financiële draagkracht van de bevolking.
Hoe zit het in de rest van Denemarken?

De prijs van brandstoffen in Denemarken, volgens de website van VAB:
Denemarken 12.73 13.07 11.57 DKK
De koers: 1.00 EUR = 7.44458 DKK

Ik heb me laten wijsmaken, in Denemarken, dat de aanschaf van een auto, zelfs een kleine auto, gepaard gaat met enorme taksen. Voor een bescheiden auto van 10.000 € moeten ze 'all in' rond de 30.000 € betalen.

Dat lijkt me een leuk vooruitzicht voor een werkloze die werk zoekt buiten de straal van zijn openbaar-vervoer-bereik. Nog leuker voor de ongehuwde alleenstaande moeder. Enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 22:00   #34
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:

Daar gaat uw theorie ...
Inderdaad, Denemarken voert een absurde politiek wat mobiliteit betreft.

Ik heb nagekeken wat de motorizatieparameters zijn van Denemarken om zo na te gaan of die Deense politiek een belangrijke impact heeft: ( aan de hand van http://www.internationaltransportfor...rtadReport.pdf het 2010 rapport van Irtad) Het gaat om de cijfers van 2008, de meest recente complete set. Sla dat Irtad rapport lokaal op: het bevat een schat aan informatie.
Dan de vergelijking met België en met Duitsland gemaakt, met Duitsland als toch het traditioneel meest autogerichte land in Europa.

Eerst de motorizatie, uitgedrukt in aantal auto's per 1000 inwoners:
Denemarken: 526
België: 593
Duitsland: 611

Denemarken heeft dus een 12% minder auto's tov de bevolking dan wij, en een 16% minder dan Duitsland. Niet spectaculair maar toch een duidelijk verschil.

Dan het aantal verreden autokilometers per persoon, uitgedrukt in voertuigkm per inwoner:
Denemarken: 8966
België: 9271
Duitsland: 8462

Dat is in Denemarken een 3% minder dan bij ons, maar wel een 6% meer dan in Duitsland. Het zijn kleine verschillen maar het is toch merkwaardig dat de automobiliteit per inwoner in Denemarken uiteindelijk hoger blijkt te liggen dan in Duitsland.

Dan het aantal verreden kilometers per voertuig:
Denemarken: 17032
België: 15625
Duitsland: 13846

Zoals logisch kon worden verwacht rijden de Denen gewoon beduidend meer kilometers per auto.

Conclusie:
De Denen worden ernstig gehandicapt door hun overheid maar blijken een normaal Europees mobiliteitspatroon te vertonen.

Wiens theorie moet nu gaan?
Oud 9 oktober 2011, 22:09   #35
PeterCC
Minister

Standaard

En Denemarken is ook niet eens een voorbeeld qua verkeersveiligheid. Er vielen in 2008 7.4 doden per 100.000 inwoners wat wel veel beter is dan bij ons (8.9), wat niet moeilijk is, maar wel veel slechter dan Duitsland met 5.5.
Oud 9 oktober 2011, 22:11   #36
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Denemarken is ook niet eens een voorbeeld qua verkeersveiligheid. Er vielen in 2008 7.4 doden per 100.000 inwoners wat wel veel beter is dan bij ons (8.9), wat niet moeilijk is, maar wel veel slechter dan Duitsland met 5.5.
Doden per inwoners is niet de beste maatstaf, de bevolkingsdichtheid is meer van belang.
Oud 9 oktober 2011, 22:26   #37
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Doden per inwoners is niet de beste maatstaf, de bevolkingsdichtheid is meer van belang.
Hoezo?
Oud 9 oktober 2011, 22:32   #38
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Streken waar veel open ruimte is, neigen minder ongevallen met dodelijke afloop te hebbn. Doden/100.000 inwoners is zeker niet de beste maatstaf. Ge moet de blootstelling aan het verkeer berekenen om cijfers te vergelijken.
Oud 9 oktober 2011, 22:35   #39
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Streken waar veel open ruimte is, neigen minder ongevallen met dodelijke afloop te hebbn.
(...)
Minder ongevallen, maar met meer dodelijke afloop. Vergelijk Wallonië met Vlaanderen, of Nederland met Frankrijk.
Oud 9 oktober 2011, 22:37   #40
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Minder ongevallen, maar met meer dodelijke afloop. Vergelijk Wallonië met Vlaanderen, of Nederland met Frankrijk.
In verhouding. Het aantal ongevallen daalt. Het percentage daarvan dat een dodelijke afloop kent, kan dan wel groter zijn maar het aantal dodelijke ongevallen daalt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be