Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2011, 17:03   #21
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als ik de website van Bozar open, staat die nochtans in het Frans met de taalselectie als FR-NL-EN aangeduid...
bij mij niet. Ik heb toevallig NL eerst staan. Duits staat er echter niet bij.

Maar wel het google-antwoord dat ik postte.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 17:04   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
bij mij niet. Ik heb toevallig NL eerst staan. Duits staat er echter niet bij.

Maar wel het google-antwoord dat ik postte.
Ik zit nu wel op een werkpc, dus misschien dat-ie dat ergens onthoudt...? Nochtans staat mijn Windows/Google &c. niet in het Frans.
Oud 25 oktober 2011, 17:07   #23
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zit nu wel op een werkpc, dus misschien dat-ie dat ergens onthoudt...? Nochtans staat mijn Windows/Google &c. niet in het Frans.
Hij onthoudt. ik had daarstraks op NL gedrukt en nu krijg ik dat scherm zelfs niet meer te zien.
Oud 25 oktober 2011, 18:37   #24
besluitloos
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben ik nu de enige die me blauw ergert aan het feit dat voor de meeste officiele meldingen, het Frans (nochtans 40% belgische bevolking) nog steeds EERST wordt vernoemd, waarna het Nederlands volgt?

Waarom vraagt men aan de telefoon steeds eerst of men Frans spreekt om dan "un" te drukken, terwijl Nederlands "twee" is?

Uiteindelijk spreekt het gros van de Belgische bevolking weldegelijk NEDERLANDS en geen Français!

kijk: het grondwettelijk Hof:

http://www.const-court.be/redirection.html

Haha, jij zou eens elektriciteit bij belpower moeten nemen. bereikbaar via mail, en als je geluk hebt krijg je soms ook antwoord... in een soort nederlands. nauwelijks 2 zinnen en 4 fouten, om over de zinsconstructie nog maar te zwijgen:

Citaat:
"Uw facturen zijn madelijks.
De bedrag dat U betaald is voor de dag/nacht + exclusif nacht inbegrepen."
Haar naam kan ik hier natuurlijk niet posten, maar haar achternaam rijmt op "insjallah".
Niet dat dat iets uit maakt natuurlijk.
besluitloos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 20:37   #25
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

hebt ge dan al uw nieuw rijbewijs (bankkaartmodel) al eens goed bekeken ???

daar staat dus in de drie landstalen rijbewijs - permis de conduire - fuhrerschein....

maar NERGENS in het engels "drivers license".....

op ons oude europees papieren rijbewijs stond dit echter wél....

probeer maar eens om met uw "flut"-bankaartmodel rijbewijske een wagen te huren in het buitenland..... brute pech zén !!!!
Oud 25 oktober 2011, 21:12   #26
besluitloos
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
hebt ge dan al uw nieuw rijbewijs (bankkaartmodel) al eens goed bekeken ???

daar staat dus in de drie landstalen rijbewijs - permis de conduire - fuhrerschein....

maar NERGENS in het engels "drivers license".....

op ons oude europees papieren rijbewijs stond dit echter wél....

probeer maar eens om met uw "flut"-bankaartmodel rijbewijske een wagen te huren in het buitenland..... brute pech zén !!!!
Hoe? Spreekt niet heel de wereld frans?
besluitloos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 21:26   #27
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik nu de enige die me blauw ergert aan het feit dat voor de meeste officiele meldingen, het Frans (nochtans 40% belgische bevolking) nog steeds EERST wordt vernoemd, waarna het Nederlands volgt?

Waarom vraagt men aan de telefoon steeds eerst of men Frans spreekt om dan "un" te drukken, terwijl Nederlands "twee" is?

Uiteindelijk spreekt het gros van de Belgische bevolking weldegelijk NEDERLANDS en geen Français!

kijk: het grondwettelijk Hof:

http://www.const-court.be/redirection.html
Mierenneuken.
I couldn't care less, je m'en fiche comme de ma première culotte.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 23:25   #28
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom, bewijs het maar. Refereer naar een degelijk onderzoek.

Als ge dat niet kunt => Mierenneuker

/thread
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 09:10   #29
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hun moedertaal blijft het Nederlands, dat ik weet.
Dat klopt, maar het Vlaamse Regime verplicht ons wel om Frans te leren.
Oud 26 oktober 2011, 09:17   #30
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan vrees ik toch dat Engels de hoofdtaal wordt! wat een kutopmerking is me dat nu weer.
Vermits de meeste vlamingen minstens twee of drietalig zijn, hoeven we zelfs geen Nederlands meer te gebruiken!

Stierenstront!
Uiteraard blijft NL voor de Vlamingen de belangrijkste taal, het is hun moedertaal trouwens.

Maar het is wel zo dat de meeste buitenlanders België bekijken als een Franstalig land. En er zit een stuk waarheid in : zowat elke Vlaming heeft een bepaalde kennis van het Frans. Trouwens Franco's rekenen sowieso alle Belgen tot hun 250 miljoen franssprekenden.
Oud 26 oktober 2011, 09:34   #31
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Uiteraard blijft NL voor de Vlamingen de belangrijkste taal, het is hun moedertaal trouwens.

Maar het is wel zo dat de meeste buitenlanders België bekijken als een Franstalig land. En er zit een stuk waarheid in : zowat elke Vlaming heeft een bepaalde kennis van het Frans. Trouwens Franco's rekenen sowieso alle Belgen tot hun 250 miljoen franssprekenden.
Doet me denken aan de beginjaren van het Berlaymont gebouw en een advertentie: viertalige poetsvrouw gevraagd. Terwijl de meeste van die hooggeachte heren eentalig waren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 09:35   #32
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik reken de Franco's dan wel tot de Nederlandssprekenden, daar heb je vast geen probleem mee. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de drie woorden Nederlands die ze op school kregen hen dichter bij hun Vlaamse roots brengt, uitzonderingen zoals keelklank producente Onkelinkx daargelaten. Bij haar heeft haar Noord-Afrikaanse afkomst genetisch de bovenhand gekregen.

Buitenlanders krijgen van mij steevast de 60% Nederlandstalig regel mee, van de VS tot Turkije en Noord-Afrika.
De tijd dat een Engelsman die in Brussel woonde en in Antwerpen werkte, enkel Frans bijleerde is voorbij: de volgende generatie leerde Nederlands.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 26 oktober 2011 om 09:37.
Oud 26 oktober 2011, 09:48   #33
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat voor lulkoek.

Ik leerde Frans vanaf mijn 8ste en Engels vanaf mijn 12de.
Ik heb amper nog een woord Frans gesproken nadat ik was afgestudeerd. Waarom zou ik VERPLICHT als tweede taal Frans moeten spreken???? waar haal je zulke nonsens uit?
Niemand wordt verplicht om Frans te spreken. Wel wordt je door het Nederlandstalige onderwijs in Vlaanderen verplicht om Frans te leren.
Vlaanderen verfranst haar inwoners met deze verplichting.
Oud 26 oktober 2011, 09:51   #34
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand wordt verplicht om Frans te spreken. Wel wordt je door het Nederlandstalige onderwijs in Vlaanderen verplicht om Frans te leren.
Vlaanderen verfranst haar inwoners met deze verplichting.
het is toch niet omdat je Chinees leert dat je verplicht bent om als Chineestalige door het leven te gaan? welke rare conclusie trek je toch? Ik heb beroepsmatig meer Engels dan Nederlands gesproken, ben ik dan nu Engelstalig volgens jou?
Oud 26 oktober 2011, 09:56   #35
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik reken de Franco's dan wel tot de Nederlandssprekenden, daar heb je vast geen probleem mee. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de drie woorden Nederlands die ze op school kregen hen dichter bij hun Vlaamse roots brengt, uitzonderingen zoals keelklank producente Onkelinkx daargelaten. Bij haar heeft haar Noord-Afrikaanse afkomst genetisch de bovenhand gekregen.

Buitenlanders krijgen van mij steevast de 60% Nederlandstalig regel mee, van de VS tot Turkije en Noord-Afrika.
De tijd dat een Engelsman die in Brussel woonde en in Antwerpen werkte, enkel Frans bijleerde is voorbij: de volgende generatie leerde Nederlands.
Het is een manier van tellen die zeer eigen is aan de Franco's. Zo is BSL voor hen duidelijk een franstalige stad omdat zowat alle inwoners -ook die Nederlandstalige inwoners- Frans (kunnen) spreken. Het Vlaamse antwoord hierop zou zeer duidelijk moeten zijn : alle Brusselse leerlingen in het Franstalige onderwijs hebben het vak Nederlands in hun taalonderricht. Wel, als het voldoende is voor een Franco een Vlaming die drie woorden Frans kan als franstalig aan te duiden, dan is -met dezelfde redenering- BSL een zowat 100 % NL-talige stad.

En ja, ook ik stel B in het buitenland voor als een land van Nederlandstaligen, waar in het zuiden minderheden wonen die het Frans en het Duits als moedertaal hebben.
Oud 26 oktober 2011, 09:58   #36
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is toch niet omdat je Chinees leert dat je verplicht bent om als Chineestalige door het leven te gaan? welke rare conclusie trek je toch? Ik heb beroepsmatig meer Engels dan Nederlands gesproken, ben ik dan nu Engelstalig volgens jou?
Uiteraard niet.
Het is alleen fijn om soms eens een franco-gedachtenkronkel over hun taal, toe te passen op het Nederlands.
Een spiegel voorhouden...
Oud 26 oktober 2011, 10:07   #37
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een manier van tellen die zeer eigen is aan de Franco's. Zo is BSL voor hen duidelijk een franstalige stad omdat zowat alle inwoners -ook die Nederlandstalige inwoners- Frans (kunnen) spreken. Het Vlaamse antwoord hierop zou zeer duidelijk moeten zijn : alle Brusselse leerlingen in het Franstalige onderwijs hebben het vak Nederlands in hun taalonderricht. Wel, als het voldoende is voor een Franco een Vlaming die drie woorden Frans kan als franstalig aan te duiden, dan is -met dezelfde redenering- BSL een zowat 100 % NL-talige stad.

En ja, ook ik stel B in het buitenland voor als een land van Nederlandstaligen, waar in het zuiden minderheden wonen die het Frans en het Duits als moedertaal hebben.
ach ja! zo heeft men indertijd ook de taalgrens bepaald. dit klopt. Dit stamt nog uit de tijd dat een Vlaming zich een beetje verrijkt voelde omdat hij toch wel drie woorden Frans kende! Zonder die drie woorden was hij namelijk een achterlijke boer. En fier dat ze waren toen ze konden vertellen dat ze oui oui ook Frans spraken! Lap! bij Frans- Brabant!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be