![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Groentje schreef:
Citaat:
Citaat:
Ik geniet van een dineetje bij kaarslicht en een schemerlampje vindt ik héél romantisch. Wat ik bedoel is dat men moeilijk altijd de schuld en de kosten kunt afwentellen op de gewone burger. Zou de overheid ook de ecotaks betalen op de verpakkingen denk je? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Ik heb er geen moeite mee om ecotaxen te betalen, Bobke, maar ze moeten gecombineerd worden met maatregelen van de overheid om de fabrikanten te verplichten om milieuvriendelijker te werken. Terugnameplicht van verpakkingen?
![]() Zoveel verschillen we dus niet van mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Ik treed je bij, Doomy, als dat nog niet duidelijk mocht zijn
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Voor accumulatiekachels, bv. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Gouverneur
|
![]() De lichten gaan 's nachts trouwens uit in België behalve aan de op- en afritten. Ik dacht dat het na 23:00 was wanneer het aantal wagens per uur onder een bepaalde waarde zakt.
Het overschot van de centrales gedurende de nacht wordt trouwens ook gebruikt om bijvoorbeeld water terug te pompen in de centrale van Coo. Op piekmomenten kan deze centrale dan extra energie leveren. In die zin is de centrale van Coo dus een gigantische batterij. Helaas is het bouwen van dergelijke centrales ook niet echt milieuvriendelijk. Het is spijtig genoeg ook de enige manier om zeer grote hoeveelheden energie tijdelijk op te slaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Banneling
|
![]() [quote=eno2;2223328]
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De reden dat er een nachttarief bestaat, dat alle straatverlichting brandt of dat er uberhaupt een pomp-centrale in Trois Ponts bestaat, is slechts aan één zaak te wijten: energieoverschot tijdens de nachtelijke uren. Dat energieoverschot is er, omdat je niet elke centrale zomaar kan afzetten. Dat energieoverschot, betekent ook dat je iets met die energie moet, anders gaat ze eveneens verloren (opslaan is geen mogelijkheid, exporteren evenmin aangezien het ook daar nacht is (en exporteren over grote afstanden is gewoonweg equivalent aan opstoken). Cru gesteld is het dus inderdaad het opstoken van een energieoverschot. Als je technologisch een manier vindt om die energieoverschotten degelijk op te slaan, dan ben je rijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Enkele spaarbekkens bijzetten in Coo, zou je extra "opslagcapaciteit" bieden, maar 't is milieutechnisch gezien niet echt superinteressant. De dag dat je kerncentrales dicht gaan, zal Coo ook niet lang meer draaien trouwens; economisch gezien is het dan gewoonweg niet interessant meer om dat ding draaiende te houden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Steenkool en fuel-centrales kan je inderdaad zeer drastisch in vermogen terugschroeven; STEG's evenzeer en sommige gasturbines kan je zelfs helemaal uitschakelen. Bij kerncentrales (nog steeds quasi 60% van de elektrische energie in België), kan je zo'n toeren niet uithalen. Die hun vermogen kan je wel terugschroeven, maar niet zo drastisch en niet zo snel. Die centrales blijven dus verder produceren; producenten hebben er alle baat bij om dat inderdaad niet verloren te laten gaan; vandaar ook de reden dat er nachttarieven bestaan, dat je de pompcentrale in Coo kan volpompen en dat je de straatverlichting kan laten branden. Op die manier verdienen ze er nog iets aan; zoniet moeten ze het inderdaad verloren laten gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vlamingen en morele verplichtingen zijn dingen die niet samen gaan.
Zelfs al kunnen we onze uitgaven daardoor beperken dan nog vindt men het niet nodig om energie te besparen. Klagen dat het leven duur wordt dan maar... Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() wat betreft het voorschrift gedrag van de dokters:
Wanneer de huisdokter de patiënt het gevraagde medicament, zoals antibiotica, niet wil voorschrijven gaan de mensen naar andere dokters toe (zo ontstaat het shoppen door patiënten) Een oplossing zou zijn om elke patiënt een vaste huisdokter toe te wijzen, zoals in sommige Scandinavische landen. Of het verplicht maken van het globaal medisch dossier dat door elke dokter kan worden ingekeken ipv dat de patient de keuze te geven of hij dat globaal medisch dossier wil of niet. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |