![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij af of het zelfde systeem ook op kleinere schaal wat zou opleveren, bvb een "bak" van 1000 of 2000 m³ op een hoogte van 25m boven de grond en dan een even grote tank tank 25m of dieper onder de grond... Hoeveel Watt zou dat geven gedurende een gemiddelde nacht van pakweg 12uur? of "hoeveel gezinnen" ![]() Laatst gewijzigd door E. Migrant : 16 december 2011 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die 1100 megawatt is goed voor 45 minuten, en dan zijn de bovenbekkens leeg.
Eerst gaan we dus naar 12u. Dat geeft ons dus 1100/16= 68.75 megawatt geleverd Dan doen we het hoogteverschil. om gemakkelijk en positief te rekenen 68.75/10= 6875 kilowatt. Dan komt de klapper. 8 500 000 m² tegenover de 2000m². Da's 4250 keer minder. Rest ons 1620 watt. 1 fritketel. Niks meer. Wel voor 12 uur, maar da's een ander verhaal. Natuurlijk, als je Huize Chaos -basis last gebruikt om mee te rekenen. (1800kw/jaar) Dan kan je 8 gezinnen bevoorraden.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 16 december 2011 om 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
op wikipedia zeggen ze Citaat:
En het hoogteverschil zou bvb 1/5 van 270m kunnen zijn: 27m boven en 27m onder de grond. Laatst gewijzigd door E. Migrant : 16 december 2011 om 15:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet waar ik mis ga. Ik heb gerekend met volledige kernstroomcapaciteit van België.
Yep, ipv van 1 fritketel voor 12 uur, zijn het dus 6 fritketels. Sorry.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 16 december 2011 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu nog berekenen hoeveel m² zonnepaneel overschot je nodig hebt. ![]() Laatst gewijzigd door E. Migrant : 16 december 2011 om 15:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gemiddelde opbrengstduur, theoretisch 6u per dag. Dus, je wil gedurende 6 uur, 1.667Kw opbrengen voor direct gebruik en 3.334 Kw voor opslag. 5kw dus. 5000/270= 18.5m² totaal. Maar, dan heb je nog ergens 6 uur missende. Het word er dus niet beter op. Het is dus 8.4 Kw dat je moet hebben. 31m².
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de zonnepanelen is er een ander idee. Er bestaan transparante panelen, die weliswaar minder rendabel zijn per m² in electriciteitsopbrengst, maar zijn wel prima te gebruiken voor de zuidgerichte daken van serres. En we hebben in België wel de nodige km² serrebouw nietwaar. Nu, voor particulier gebruik, of zelfs per appartementsblok, is een chemische opslagmethode interessanter. Oftewel, grote loodaccu's. Oude, betrouwbare en ecologisch verantwoorde technologie(lood-zuur accu's zijn in de juiste uitvoering 100% recycleerbaar) prima te combineren met een omvormer, die er toch geen punt van maakt waar de gelijkstroom nu vandaan komt.
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De laatste keer ik een onderhoudsvrije loodaccu heb gekocht... 14 cent per watt.(sealed lead/acid gelcel) Maar da's een kleine accu, die duurder is per watt dan een grote. En van een gegarandeerd merk. Je kan waarschijnlijk een stukje goedkoper gaan door grote accu's te nemen. Andere optie om wat goedkoper te werken zijn niet onderhoudsvrije accu's te gebruiken. Geeft je een voordeel in aankoop, maar onderhoud is natuurlijk tijd en materiaalkostend. Reken wel, indien je ze nipt hebt bemeten, dat je ze elke 4 jaar mag vervangen. Kwa plaatsing. Zet ze in een redelijk droge, geventileerde plaats zonder brandbaar materiaal errond, en je bent gerust. Als ze redelijk stabiel in temperatuur blijven is nog beter. (ik heb de kelder daarvoor gekozen, waar ook de dieselgenerator gaat komen) Kwestie van aansluiting. Da's natuurlijk een ander verhaal. Maar een omvormer voor zonnepanelen kan prima om met de stroom die uit accu's komt. Je moet alleen zeker zijn welke ingangsvoltage de omvormer kan verwerken. dat bepaald hoe de accu's aangesloten moeten worden. Hoeveel Kw gebruikt U per jaar?
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 16 december 2011 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klinkt als een doorsnee gezin. Tenzij U met nachttarief werkt voor dingen als wasmachines en dergelijke, kan ik er van uit gaan dat U overdag meer verbruikt dan 's nachts.
Dus U wil op die 6u per dag die 4000Kw op een jaar opwekken. We gaan uit van de "betaalbare" zonnepanelen van 270Wp m² en gemiddeld 6uur per dag een bruikbaar rendement. 4000/365/6=1.85Kw/u + rendementsverliezen op omvormen en dergelijke (10% lijkt me aanvaardbaar) = 2Kw aan paneel. 2000/270= 7.5m² Helaas... dat is wat een zonnepaneelinstallateur U zal voorrekenen indien U duidelijk maakt dat U een beperkt budget hebt. Ik zou eerder denken aan 10 tot 12m². Nu, voor de backup. 4000/365/24= gemiddeld 450W per uur. We gaan uit van 6u zon gemiddeld en dus 18u te overbruggen. Dus moet U 18*450= 8100W opslaan. 8100*0.14=€1134 aan loodaccu. Helaas moet U nog een lader hebben die dat kan volgooien op die tijd. We gaan effe uit van een 24V lader , om de amperages binnen de perken te houden. 8100W/24V/6u= 56.5A per uur dat U erin moet pompen (rond af of 60A) Laat ons zo zeggen, da's een deftige lader voor een lichte vorklift. Of verschillende kleinere laders. Ook kan ik U nu al vertellen, als U het probeerd met goedkope autoladers, dan gaat U uw batterijen na een paar maand al mogen weggooien. Zo'n goedkope lader , da's goed voor zo eens een keer de auto-accu te laden
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
m * g * h = 2000 m³ * 1000 kg / m³ * 9,81 m/s² * 54 m = 1GJ 1GJ / (12 * 3600 sec) = 24,5 KW. Met een efficiëntie van 80% zit je dan inderdaad aan 20KW. Op een mooie dag als deze levert je zonnepaneel zo een 5W per vierkante meter * 8 uur = 144KJ. Met een goede 7000 m² zonnepaneel kan je dan je vatje gevuld krijgen. Moraal van het verhaal: in onze contreien vereist zonneënergie stockage voor een heel jaar, niet voor een dag. Met windenergie heb je voldoende aan een maand capaciteit. Zonneënergie maakt maar zin daar waar de zon altijd schijnt, ttz. de woestijnen rond de keerkringen.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien toch maar gaan voor 2 reservoirs die onder de grond zitten, met het bovenste net onder de oppervlakte en het onderste op -54m of zo. Er zal wel een optimale verhouding hoogteverschil/omvang reservoirs bestaan vermoed ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als iedereen dat zou doen kunnen de Electrabelboys de boom in ![]() Laatst gewijzigd door E. Migrant : 18 december 2011 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een extra investering die er vrij snel gaat uitkomen, als de energieprijs blijft evolueren, zoals nu.
Een andere optie is een kleine benzinegroep die op ethanol kan lopen. Voor een paar €100 heb je dan een "basislast" voorziening, waarmee U maar een paar accu's meer nodig hebt om de echte pieken op te vangen. Waarom ethanol/methanol (voor een motor maakt dat geen verschil)? Dat kan je zelf stoken van alle plantaardige suikers en gist.... Citaat:
![]() |