Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kinderen verbieden in reklame
geen mening 1 4,00%
algemeen verbod 8 32,00%
beperkt toelaten 8 32,00%
vrij toelaten 8 32,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2011, 09:54   #21
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je zou er versteld van staan, hoeveel mensen zich laten beinvloeden door reclame en alles geloven wat er in reclame vertelt word.

Er zijn zelfs acteurs die in een serie de slechte spelen, die politie bescherming moeten krijgen, omdat mensen denken dat ze in met het echte leven te maken hebben.
Er zijn zelfs mensen die anderen vermoorden voor een paar Euro. Ga nu niet veralgemenen eh
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 09:59   #22
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Er wordt steevast overdreven en eenzijdige info gegeven.
Dash wast nog altijd. En wellicht ook wit.

Maar zo'n flagrante leugen, als die van electrabel, is toch een stap verder van overdrijven en eenzijdige info.

Ik wellicht zijn er toch mensen die er iets van geloven.
Ander zijn de enorme reclame-budgetten niet te verklaren.
Tja... Waar ligt de grens tussen "overdrijven" en "liegen". Dat lijkt me niet zo duidelijk afgebakend. Maar eigenlijk gaat het daar niet om. De topicstarter lijkt ervan overtuigd te zijn dat kinderen die in reclamefilmpjes figureren, daar de rest van hun leven trauma's en psychoses aan overhouden. We wachten nu alleen nog op de onderbouwing van die stelling...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 10:06   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Tja... Waar ligt de grens tussen "overdrijven" en "liegen". Dat lijkt me niet zo duidelijk afgebakend. Maar eigenlijk gaat het daar niet om. De topicstarter lijkt ervan overtuigd te zijn dat kinderen die in reclamefilmpjes figureren, daar de rest van hun leven trauma's en psychoses aan overhouden. We wachten nu alleen nog op de onderbouwing van die stelling...
Ik zeg nergens dat ze er de rest van hun leven trauma's en psychoses aan overhouden.
Ik zeg dat het misbruik maken is van hun onschuld en onwetendheid.
Twee totaal verschillende zaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 10:09   #24
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ja, dat is correct.
De grens tussen overdrijven en liegen is niet altijd duidelijk afgebakend, maar in dit geval vind ik het wel duidelijk.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:53   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Jong Groen! parodieert Electrabel-reclamespotje

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...mespotje.dhtml

Kinderen worden steeds vaker misbruikt in reklame.
Vaak weten deze kinderen niet eens waarover de reklame gaat en zijn het de ouders die beslissen dat zij in die reklame moeten meedoen.
En deze ouders kijken vaak enkel naar het geld dat ze binnenrijven.

persoonlijk vindt ik dat er een verbod moet komen op het gebruik van kinderen in reklame, reklame is immers een oorlog en de kinderen gebruikt in reklame kunnen dus bestempeld worden als kindsoldaten.

Wat denken jullie???
Moeilijk tema.
Ik ben al tegen reclame. Dus zou ik moeten tegen kinderen zijn in reclame. Maar verbieden tout court lijkt me onmogelijk. Waarom? Je kan niet alles weg verbieden. Bovendien maken kinderen ook deel uit van de werkelijkheid en van de wereld. Je kan die niet zomaar weggommen,ook niet in een deelsector zoals reclame. Dus kies ik voor beperkt verbieden. In mijn ogen betekent dat: het gebruik van kinderen in reclame sterk limiteren en het toegelaten gebruik goed omschrijven. Op welke manier dat kan en moet gebeuren: geen idee.
Beneden de 12 vind ik dat met van kinderen totaal moet afblijven voor commerciële doelen. Een min of eer arbitraire leeftijdsgrens die zo een beetje samenvalt met het ontwaken van een volwassen bewustzijn (en sexualiteit, voor zover dat er iets mee te maken heeft - wellicht wel)..

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 december 2011 om 11:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 12:03   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Er gebeuren inderdaad ergere zaken met kinderen.
We moeten maar even kijken naar Nike, dat kinderarbeider/sters gebruikte om dure sportschoenen te maken, terwijl het ook kinderen opvoerde in zijn reclame.

Je moet moet maar kijken naar de IT wereld, waar kinderen gebruikt worden om overbodige toestellen verkocht te krijgen. In hun reclame zijn ze niet eens verlegen om de uitsluiting van kinderen te promoten die niet over hun toestellen beschikken. En ouders als achterlijke wereldvreemde wezens bestempelen omdat ze bepaalde producten niet willen aanschaffen.
Mja de door- en -voor- kinderen -reclame maakt van kinderen onverslaanbare en onweerstaanbare consumptie-spiraal-opdrijvers.
Oud 4 december 2011, 16:45   #27
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet in, als die kinderen correct vergoed worden voor hun prestaties en degelijk begeleid worden dan is er geen vuiltje aan de lucht. En uiteraard niet geëxploiteerd worden voor activiteiten die niet geschikt zijn voor kinderen. België heeft nu al een van de strengste wetgevingen inzake kinderarbeid, de reden waarom zoveel midnerjarigen (in o.a. soaps) door meerderjarigen worden gespeeld en er zo weinig jeugdseries van eigen bodem zijn waarin effectief minderjarigen de hoofdrol spelen. Zelfs minderjarige muzikanten worden aan banden gelegd, na bepaalde uren mogen zijn niet meer optreden en hun aantal optredens is beperkt tot een zeker aantal per jaar (zij die zich geroepen voelen dit te gaan opzoeken, doe gerust).

Dit in tegenstelling tot vele andere landen, onder andere de V.S., waar de regels op de kinderarbeid vele soepeler zijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 17:04   #28
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet in, als die kinderen correct vergoed worden voor hun prestaties en degelijk begeleid worden dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Kinderarbeid.
Klein vuiltje
In de meeste landen wordt kinderarbeid als in strijd met de mensenrechten beschouwd en gelden strengste regels voor de minimumleeftijd van werkenden en het maximum aantal werkuren voor kinderen.

Citaat:
En uiteraard niet geëxploiteerd worden voor activiteiten die niet geschikt zijn voor kinderen. België heeft nu al een van de strengste wetgevingen inzake kinderarbeid, de reden waarom zoveel midnerjarigen (in o.a. soaps) door meerderjarigen worden gespeeld en er zo weinig jeugdseries van eigen bodem zijn waarin effectief minderjarigen de hoofdrol spelen. Zelfs minderjarige muzikanten worden aan banden gelegd, na bepaalde uren mogen zijn niet meer optreden en hun aantal optredens is beperkt tot een zeker aantal per jaar (zij die zich geroepen voelen dit te gaan opzoeken, doe gerust).
Goed zo
Citaat:
Dit in tegenstelling tot vele andere landen, onder andere de V.S., waar de regels op de kinderarbeid vele soepeler zijn.
een van d e weinige internationale mensen -rechtenovertredingen waarin de US niet helemaal of niet bijna helemaal alleen staat...

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 december 2011 om 17:04.
Oud 4 december 2011, 17:23   #29
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er gebeuren inderdaad ergere zaken met kinderen.
We moeten maar even kijken naar Nike, dat kinderarbeider/sters gebruikte om dure sportschoenen te maken, terwijl het ook kinderen opvoerde in zijn reclame.

Je moet moet maar kijken naar de IT wereld, waar kinderen gebruikt worden om overbodige toestellen verkocht te krijgen. In hun reclame zijn ze niet eens verlegen om de uitsluiting van kinderen te promoten die niet over hun toestellen beschikken. En ouders als achterlijke wereldvreemde wezens bestempelen omdat ze bepaalde producten niet willen aanschaffen.
Inderdaad, kinderen worden voor het karretje van de multinationals gespannen om dingen te doen verkopen en om nieuwe behoeften te creëren.
Eigenlijk vind ik dat reclame heel streng aan banden moet gelegd worden, als het aan mij lag werd het in zijn geheel verboden - met uitzondering dan van het promoten van een volkomen nieuw product maar dit gedurende een beperkte periode.
Ik vrees dat dit nooit zal gebeuren maar een stap in de goede richting zou zeker zijn om kinderen niet meer in reclame te laten optreden. Bedenk ook welk een invloed het heeft op andere kinderen die hun leeftijdsgenootjes zien en horen vertellen waarom het leven niet waard is geleefd te worden behalve wanneer men een bepaald speelgoed of de ouders een bepaalde auto enzovoort hebben.
Het heeft al zekere uitwassen als gevolg gehad, ik herinner mij de Millets, in sommige scholen werden kinderen die geen Millet hadden uitgelachen.
Oud 4 december 2011, 17:26   #30
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Er wordt steevast overdreven en eenzijdige info gegeven.
Dash wast nog altijd. En wellicht ook wit.

Maar zo'n flagrante leugen, als die van electrabel, is toch een stap verder van overdrijven en eenzijdige info.

Ik wellicht zijn er toch mensen die er iets van geloven.
Ander zijn de enorme reclame-budgetten niet te verklaren.
Die enorme reclame-budgetten bestaan werkelijk alleen maar om een zekere sector in leven te houden.
Reclame en promotie zijn een enorme business waar tienduizenden dik aan verdienen.
Als het niet meer bestond zouden vele producten tot 20 % goedkoper zijn.
Maar ... er zouden ook een pak meer werklozen zijn.
Oud 4 december 2011, 17:26   #31
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik zie het probleem niet in. Tot zolang de strenge regels inzake kinderarbeid strikt nageleefd worden en het reclame-onderwerp door de beugel kan, zou ik niet weten waarom kinderen niet zouden mogen figureren in reclamefilmpjes.
Hoewel ik ook eerder geneigd ben deze mening te delen toch gekozen voor algemeen verbod. Leek me enigste beste alternatief in deze poll.

Van mij mag er zeker reclame met kinderen gebracht worden maar daar zit een grote morele en maatschappelijke verantwoordelijkheid achter. Tot zover het idealistische want vandaag de dag is er een veel grotere motivator die elke moraliteit tegenspreekt of annuleert; geld.
Ouders die hun jong kind tot uiterste dwingen om uit te blinken in bepaalde disciplines of om "kind-ster" te worden om daar vooral financieel gewin uit te halen.

Vaak worden kinderen ook in reclame gebruikt om het gevoel van verbondenheid of andere positieve productplaatsing te bekomen om verkoopcijfers zo hoog mogelijk te tillen om hogere winstmarges te halen.

Reclame op zich is al de dunne lijn belopen, kinderen erin vraagt dan logischer wijze nog strengere morele overweging en voorzichtigheid.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 17:34   #32
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Die enorme reclame-budgetten bestaan werkelijk alleen maar om een zekere sector in leven te houden.
Reclame en promotie zijn een enorme business waar tienduizenden dik aan verdienen.
Ziedaar de inherente fouten of zwakke punten van het cyclische kapitalisme gedreven consumptiemodel!
Reclame en marketing moeten bijdragen tot boosten in verkoop en ons constant nieuwe producten aansmeren. Producten waarvan we meestal of genoeg producenten of variaties hebben of toch niet allemaal kunnen aankopen.
Dan moeten er meer mensen zijn om die producten te blijven kopen, meer mensen die daarvoor koopkracht nodig hebben, meer mensen die werk moeten hebben maar daar is er niet genoeg van voor iedereen want dat is niet cost-efficient,... hallo zaligmakende, vernielende vicieuze cirkel!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 17:58   #33
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Handeldrijven is immers een oorlog uitvechten met je concurrenten.
Really?

Oud 4 december 2011, 19:18   #34
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
De enorme reclame-budgetten bestaan om dat reclame effect heeft, doet verkopen.
Je denkt toch niet de die reclame-budgetten in het leven werden geroepen uit goedertieren voor de reclame-sector.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 20:18   #35
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Twee van mijn kinderen hebben ooit in een Telenet spot mogen figureren. Ze vonden het spannend en waren zo fier als een gieter toen ze zichzelf op TV zagen.
Ik had niet echt de indruk dat ze zich 'misbruikt' voelden.
In tegendeel. Het is positieve aandacht. Geen negatieve.
Ze kunnen nadien wel beter niet gaan solliciteren bij Belgacom zeker?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 20:33   #36
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ze kunnen nadien wel beter niet gaan solliciteren bij Belgacom zeker?
Ze zijn gelukkig niet in een situatie dat ze bij Belgacom hoeven te solliciteren.
Bij Telenet trouwens ook niet. Dat zou ik oprecht jammer gevonden hebben.
Twee bedrijven die het trouwens met ethiek niet zo nauw nemen...
Dat heb ik dan ook pas de jaren nadien moeten leren. De lezersrubrieken staan er vol van.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 20:45   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Really?

ja
Oud 4 december 2011, 21:48   #38
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jong Groen! parodieert Electrabel-reclamespotje

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...mespotje.dhtml

Kinderen worden steeds vaker misbruikt in reklame.
Vaak weten deze kinderen niet eens waarover de reklame gaat en zijn het de ouders die beslissen dat zij in die reklame moeten meedoen.
En deze ouders kijken vaak enkel naar het geld dat ze binnenrijven.

persoonlijk vindt ik dat er een verbod moet komen op het gebruik van kinderen in reklame, reklame is immers een oorlog en de kinderen gebruikt in reklame kunnen dus bestempeld worden als kindsoldaten.

Wat denken jullie???
Wat mij betreft mag er een verbod komen op reclame tout court, maar ik vrees dat dit ondertussen een utopie is geworden... Kan eigenlijk nog altijd niet geloven hoe ver reclame ondertussen is binnengedrongen in zowat alle aspecten van het leven. En vooral op hoe weinig weerstand dit stuit.

Maar om op je vraag te antwoorden: ik ben absoluut voor een verbod op het gebruik van kinderen in reclame. Ik vind het gebruik van kinderen (en dan vooral kleine kinderen) zelfs een beetje neigen naar misbruik. Zij kunnen totaal niet inschatten welke impact zoiets heeft en/of dit eventueel onverwachte gevolgen kan hebben. En het getuigt vooral ook van een enorm gebrek aan creativiteit van de reclamemakers. Het is zo'n beetje hetzelfde als wilde dieren of - erger nog - aangeklede mensapen opvoeren, dat zie je ook nog altijd in reclame.

Wat de parodie van jong Groen betreft: toch een beetje een mager beestje. De kritiek is meer dan terecht, maar over de uitvoering hadden ze beter iets langer nagedacht.

Laatst gewijzigd door Edina : 4 december 2011 om 22:01.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 21:51   #39
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie het probleem niet in. Tot zolang de strenge regels inzake kinderarbeid strikt nageleefd worden en het reclame-onderwerp door de beugel kan, zou ik niet weten waarom kinderen niet zouden mogen figureren in reclamefilmpjes.
Omdat zij geen besef hebben van waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Natuurlijk kennen ze reclame, maar je kan toch bezwaarlijk zeggen dat kinderen ten volle de mechanismen en impact van reclame beseffen. Zoals iemand anders schreef: zij zien meespelen in zo'n reclame als iets fijn en vinden het een eer. Maar misschien denken ze daar later wel helemaal anders over.
Oud 4 december 2011, 21:54   #40
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nonsens. Tenzij je aan komt draven met een zeer uitzonderlijk geval.
Ik weet niet of dat zo ver gezocht is. Ik ken in ieder geval iemand die van de inspectie geen zedenleer mocht geven omdat hij naar een katholieke school was geweest. Een keuze die hij nochtans (ook) niet zelf had gemaakt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be